Blessure collateraal hoefband

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Blessure collateraal hoefband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 23:52

Na maaaaanden zoeken waarom mijn paard mank liep, dan weer goed na infiltraties, en dan weer rotslecht, ben ik vandaag uitgekomen op wat het dan wel is: een blessure aan zijn collaterale hoefbandjes aan de binnenkant van zijn linkervoorbeen.
De dierenarts stelt een goede prognose, al kan het zijn dat we nog eens terugmoeten om het opnieuw te behandelen aangezien de ontsteking er dus al sinds augustus zit en de vorige 3 dierenartsen het maar niet vonden.. ze zaten wel in de juiste regio maar dat was het ook.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben en tips hebben om het zo goed mogelijk te laten genezen + stabiel te houden na genezing?
Hij krijgt nu een hele tijd sterke ontstekingsremmers, lokaal is er ook een ingespoten zonder cortisone en ook een bloedvatverwijder zodat de medicatie er goed bijkan. Verder kreeg hij sowieso al glucosamine & msm wat ervoor heeft gezorgd dat het niet rampzalig is geworden. Ook krijgt hij 3 weken rust op een kleinere paddock en moeten we dagelijks aan de hand wandelen, daarna mogen we rustig terug opbouwen als alles goed loopt en anders mogen we nog eens terug naar de dierenarts.

Eretria

Re: Blessure collateraal hoefband

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 06:53

Ja, mijn paard heeft dat gehad. Het was flink beschadigd en bijna helemaal door, er was ook een stukje bot mee getrokken. Mijn paard was in het begin zo kreupel dat men een gebroken been verdacht. Maar het bleek de collateraal band linksvoor te zijn. Ik meen de buitenste.
Mijn paard kreeg een schema voor aantal keer per dag stappen. Verder absolute boxrust. Bij de controle zag de dierenarts het erg somber in. Het herstelde maar weinig. Al 3 controles werd er over inslapen gesproken. We hebben toen nog shockwave therapie geprobeerd in combinatie met speciaal beslag. Na heel veel tijd en geduld was er op de echo’s dan eindelijk verbetering, wonder boven wonder. Uiteindelijk was het beeld op de echo nooit helemaal weer goed, maar omdat het klinische beeld goed was hebben we op mogen bouwen en dat ging goed. We zijn ruim een jaar bezig geweest met het herstel en opbouwen.
Uiteindelijk voor een ander probleem naar de kliniek ca een jaar na volledig terug opgebouwd. Dierenarts vond haar toch weer niet goed lopen op de harde volte. We hebben het niet meer laten onderzoeken gezien de uitslag van waar we voor kwamen niet goed was. Een paar weken later hebben we het paard in laten slapen. Of er toen daadwerkelijk weer iets opspeelde met de collateraal band, dat weten we dus nier zeker.
Het is een hele vervelende blessure. Sterkte voor jou en je paardje!

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 08:16

Eretria schreef:
Ja, mijn paard heeft dat gehad. Het was flink beschadigd en bijna helemaal door, er was ook een stukje bot mee getrokken. Mijn paard was in het begin zo kreupel dat men een gebroken been verdacht. Maar het bleek de collateraal band linksvoor te zijn. Ik meen de buitenste.
Mijn paard kreeg een schema voor aantal keer per dag stappen. Verder absolute boxrust. Bij de controle zag de dierenarts het erg somber in. Het herstelde maar weinig. Al 3 controles werd er over inslapen gesproken. We hebben toen nog shockwave therapie geprobeerd in combinatie met speciaal beslag. Na heel veel tijd en geduld was er op de echo’s dan eindelijk verbetering, wonder boven wonder. Uiteindelijk was het beeld op de echo nooit helemaal weer goed, maar omdat het klinische beeld goed was hebben we op mogen bouwen en dat ging goed. We zijn ruim een jaar bezig geweest met het herstel en opbouwen.
Uiteindelijk voor een ander probleem naar de kliniek ca een jaar na volledig terug opgebouwd. Dierenarts vond haar toch weer niet goed lopen op de harde volte. We hebben het niet meer laten onderzoeken gezien de uitslag van waar we voor kwamen niet goed was. Een paar weken later hebben we het paard in laten slapen. Of er toen daadwerkelijk weer iets opspeelde met de collateraal band, dat weten we dus nier zeker.
Het is een hele vervelende blessure. Sterkte voor jou en je paardje!

Jakkes dat is heel naar..
Qua beschadiging heeft hij niet veel gezegd, voor hem zag het er flink ontstoken uit dus de prognose lijkt wel goed

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:18

Die van mij heeft ook ontstekingen en "mild tot moderate" schade aan de collateraal band, maar dan rechtsvoor. Bij ons ook na meerdere inspuitingen en maanden later pas gevonden met een MRI. Ik heb er ook een topic over. Bij mijn ruin was er alleen ook nog botoedeem gevonden. Dus wij zitten nu al op 3 maanden boxrust. Over een paar weken hebben we de eerste controle, dus over het herstel kan ik nog niet zoveel zeggen. In stap loopt hij namelijk goed, het was echt een vage keupelheid in draf en dan met name bij voltes en op het harde. In die maanden mochten we wel rechte lijnen stappen gelukkig een aantal keer per dag.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 11:29

Baileyi schreef:
Die van mij heeft ook ontstekingen en "mild tot moderate" schade aan de collateraal band, maar dan rechtsvoor. Bij ons ook na meerdere inspuitingen en maanden later pas gevonden met een MRI. Ik heb er ook een topic over. Bij mijn ruin was er alleen ook nog botoedeem gevonden. Dus wij zitten nu al op 3 maanden boxrust. Over een paar weken hebben we de eerste controle, dus over het herstel kan ik nog niet zoveel zeggen. In stap loopt hij namelijk goed, het was echt een vage keupelheid in draf en dan met name bij voltes en op het harde. In die maanden mochten we wel rechte lijnen stappen gelukkig een aantal keer per dag.

Met stalrust is gebleken dat het bij de mijne erger wordt, in het begin moest hij 2 maand op stal staan met 28 dagen bute en hierna liep hij nog veel meer kreupel. Hij heeft nu een maand super gelopen, met dagelijkse weidegang en vorige week plots knal mank, maar heb ‘m toch nog altijd buitengezet. Gisteren aan de longe bij de dierenarts was het gelukkig al veeeel minder fel dan vorige zaterdag, ik heb dus wel goede hoop voor herstel! Hopelijk loopt het herstel bij jullie vlot

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:37

evilginger schreef:
Baileyi schreef:

Met stalrust is gebleken dat het bij de mijne erger wordt, in het begin moest hij 2 maand op stal staan met 28 dagen bute en hierna liep hij nog veel meer kreupel. Hij heeft nu een maand super gelopen, met dagelijkse weidegang en vorige week plots knal mank, maar heb ‘m toch nog altijd buitengezet. Gisteren aan de longe bij de dierenarts was het gelukkig al veeeel minder fel dan vorige zaterdag, ik heb dus wel goede hoop voor herstel! Hopelijk loopt het herstel bij jullie vlot

Oh ja dan zou ik zeker geen stalrust doen. Wat balen zeg. Mijne heeft nooit pijnstillers gehad, maar die heeft nooit zo mank gelopen.

Gelukkig was het gisteren al weer minder, ik hoop voor jullie ook op een vlot en goed herstel!

Bij ons kan het nog tot 6 maanden duren. Maar ik houdt ook hoop.

evilginger

Re: Blessure collateraal hoefband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 11:52

Ik ben sowieso niet pro stalrust als het om blessures draait, zeker nadat ik zie wat het fysiek en mentaal voor de mijne heeft gedaan.. maar soms is het nodig natuurlijk.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:55

evilginger schreef:
Ik ben sowieso niet pro stalrust als het om blessures draait, zeker nadat ik zie wat het fysiek en mentaal voor de mijne heeft gedaan.. maar soms is het nodig natuurlijk.

Hetzelfde hier, gelukkig mag die van mij af en toe wel buiten op een klein afgezet stukje. Maar helaas bij ons wel echt nodig..