Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Liever een luisje? Dan denk ik dat je de schade die luizen kunnen geven behoorlijk denk ik. Daarbij is het niet eens koud. Wassen met warm water, zo goed mogelijk droog maken daarna. Als je zorgt dat ze uit de wind kunnen opdrogen met een deken op desnoods (fleece of wol ect). Dat kan het best.
Al vind ik wassen op een wintervacht met luizen niet heel erg effectief. Ik heb nooit luizen bij mijn paarden maar mocht dat wel zo zijn dan kies ik ervoor om ze te scheren en dan te behandelen.
Hier wordt een chemisch middel genoemd zodat je niet hoeft te wassen. Als je een 29 jarige wassen een probleem vindt voor de gezondheid, waarom vindt je een chemisch middel dat in het systeem terecht komt dan geen probleem? Succes met je paard. Echt lastig altijd dit soort dingetjes
Kimddddd schreef:Luizen heeft ook te maken met de weerstand. Bij onze stal in NL waren er eens luizen, maar mijn pony had niks. De rest (wat oudere ponies) zat onder.
De eerste keer mee gedaan met wassen met dat smerige spul, maar daarna niet meer. Luizen waren weg en er eigenlijk nooit geweest bj haar.
We kwamen er aan omdat de nieuwe pony ze had. Die had helemaal een kale kont en de andere ponies kregen jeuk aan hun hoofd behalve die van mij.
Een vitaminestoot wil ook nog wel eens helpen. Mijn andere pony die op een andere stal stond en luizen had dat gegeven, want ze kwamen elke keer terug bij hem. Na die vitaminestoot niet meer.
Daihyo schreef:Ik snap dat je zo'n oudje liever niet wast. Sowieso ben ik tegen behandelen van paarden die geen luizen hebben. En nee, ze krijgen het ook niet zomaar als een ander paard het wel heeft. Dat is grotendeels een weerstandsprobleem. Hier op een PP 4 paarden gehad, waarvan 2 luizen hadden en 2 niet, waarvan een oudje het wel had. Ze hebben hem toen gevaccineerd met ik dacht ivermectine. Die is overigens best pittig.
En je hebt ook nog Pour on (Butox, Tectonik). Dat kun je op de vacht druppelen. Heftig goedje, maar hier hebben we dat ook een keer gedaan toen er luizen waren en het rond het vriespunt was.
Ik zou dit even met je dierenarts overleggen voor je gaat behandelen.
Cookies schreef:Ik gebruikte daar vroeger een bus Veerust voor. Na het inspuiten kon je vrij snel de dode luizen eraf borstelen. Na 8 dagen nog een keer herhalen om de uitgekomen eitjes nog even om zeep te helpen. Werkte perfect en je hoeft niet te wassen.