Ervaringen Synovitis in halswervels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisacooper
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:52

MyWishMax schreef:
Oeh 4 wervels is veel, ja. Helemaal met de artrose erbij al. Heeft die ook zenuwschade of dat gelukkig nog niet? Hopelijk zit er nog een toekomst in, het is echt vreselijk, sterkte :(:)

Dat wisselende beeld duurde hier trouwens ook even. Vooral door het mentale gedeelte. Was echt extreem lastig doorheen te komen.



Zenuwen worden wel constant getriggerd. Maar nog geen duidelijke schade.
Ah dat geloof ik ja! Mentaal kost het hem inderdaad veel energie merken we en is hij ook niet de oude. Hoe lang heeft het bij jou geduurd?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:02

Helemaal precies weet ik niet meer, maar wel een paar maanden tot het staken echt weg was. Binnen paar weken wel het extreme maar soms kwam er weer ineens een paniek reactie bijna. Heb daar toen hulp bij gehad. Daarna nog een jaar of anderhalf? 'normaal' kunnen rijden voordat de klachten weer terug kwamen. Maar we wisten dat die kans erg groot was, omdat hij ook wel zenuwschade had die dus niet meer zou verbeteren en daardoor dus wel ongelijk belast werd helaas. Want rechtrichten is toch wel erg lastig als 1 achterbeen gewoon niet meer zoveel controle heeft en niet meer op de normale manier beweegt.

Nu zagen omstanders dat niet eens echt, da wel en je voelde het. Net als bij een scheef paard die 1 been er liever niet onder zet alleen dan dus is het gewoon lichamelijk niet meer mogelijk

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 22:55

Wat fijn om alle ervaringen te lezen.

Ik ben ook nog erg benieuwd naar "the day after". Wat houd de revalidatie in nadat de halswervels ingespoten zijn ?

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:03

Bij mijn paard 1 week rust op pijnstillers.
Toen fysio met o.a dry needling.

En toen 6 weken lang, 5x per week 10 minuten longeren.
Daarna 4 weken lang, 5x per week 20 minuten longeren en vervolgens weer wat rijden.

Mijn paard heb ik nooit vaker dan 2x per week meer kunnen rijden. Meestal 1x per week een half uurtje. en dan ook maar in hele lichte mate.
De revalidatie was gestart in Juni vorig jaar.
In November pas weer een beetje resultaat.

Afbeelding

In de winter verslechterde ze dusdanig dat ik haar in heb laten slapen. Ze moest nog 10 worden.
Zoals eerder geschreven, synovitus te laat ontdekt, aandacht ging uit naar secundaire blessures.
Ze was te “kapot “

Afbeelding

Lisacooper
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:44

MyWishMax schreef:
Helemaal precies weet ik niet meer, maar wel een paar maanden tot het staken echt weg was. Binnen paar weken wel het extreme maar soms kwam er weer ineens een paniek reactie bijna. Heb daar toen hulp bij gehad. Daarna nog een jaar of anderhalf? 'normaal' kunnen rijden voordat de klachten weer terug kwamen. Maar we wisten dat die kans erg groot was, omdat hij ook wel zenuwschade had die dus niet meer zou verbeteren en daardoor dus wel ongelijk belast werd helaas. Want rechtrichten is toch wel erg lastig als 1 achterbeen gewoon niet meer zoveel controle heeft en niet meer op de normale manier beweegt.

Nu zagen omstanders dat niet eens echt, da wel en je voelde het. Net als bij een scheef paard die 1 been er liever niet onder zet alleen dan dus is het gewoon lichamelijk niet meer mogelijk


Ah ja… zelf zie je veel meer. Rechtrichten in deze situatie is echt enorm lastig… bedankt voor je uitleg!

Lisacooper
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:49

Hartje schreef:
Wat fijn om alle ervaringen te lezen.

Ik ben ook nog erg benieuwd naar "the day after". Wat houd de revalidatie in nadat de halswervels ingespoten zijn ?


Cooper werd er eerst heel slecht van. Zijn coördinatie was echt non-existent. Daardoor ook onderuit gegaan op de trailer.

Revalidatie bestaat voor 6 weken nu uit 2/3 keer per dag kleine trainingen van max 10 minuten. Voornamelijk rechtrichten en hem bewust maken van zijn lichaam en hoe hij die WEL moet gebruiken. Dit in combinatie met balance pads, die vind hij steeds fijner worden.
Buigen moeten we vermijden. En ook longeren is nog niet aan de orde.

Oleander82

Berichten: 1
Geregistreerd: 22-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:01

Wij staan aan het begin van het revalidatietraject.
Synovitis al in het najaar vermoed, maar pas 16 april bij het SMDC geweest en ingespoten.

Paard viel af en verloor spiermassa ondanks training en bijvoeren, had geen coordinatie in de achterhand, viel uit elkaar bij overgangen, reageerde geirriteerd bij aanraking borst en onderste halsspieren en kon niet normaal achteruitlopen (schaatste zijn benen zijwaarts).
Liep in de B nog wel 192,5 op het laatst, maar voor de lange termijn konden we hier niet mee door. Er waren ook mensen die zeiden dat het aan zijn bouw lag en dat hij nog jong was, maar ik wilde het toch zeker weten. ben blij dat ik dat gedaan heb.

Paardenarts en revalidatiebegeleiding geven me vertrouwen in dat het goedkomt, maar ben wel benieuwd hoelang het traject duurt en wat de kans is op een terugval.
SMDC is 2,5 uur rijden, (incl file 3,5)dus ook niet iets wat ik te vaak wil doen.

Ik lees hier dat het trainen gebeurt zonder bijzet, maar ik begrijp juist dat longeren met bijzet moet zodat hij zijn rug gaat gebruiken? Al die tegenstrijdige info vind ik ook verwarrend en maakt me onzeker.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:09

SDMC heeft mij aangeraden het longeren met een longeerhulp te doen en ik heb dat opgevolgd. Hij wilde graag giraffen en zette zijn hals dan "vast". Dat moesten we voorkomen.

Toen we uiteindelijk niet verder kwamen en ik door ben gegaan met een andere veearts, zijn we met bijzet gaan longeren. Dat was dus niet de eerste weken na het inspuiten maar nadat ik het "officiële" plan van Heesch al had afgerond. Met bijzet ging alles snel beter maar ik heb geen idee of dat slim is om direct mee te beginnen.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:10

Oleander, wat sneu zeg.

Revalidatie zal volledig afhankelijk zijn waar de synovitus precies zit. Gewoon luisteren naar de kliniek.

Mijn paard moest bijgezet, omdat de plek waar de synovitus zat dan juist rust kreeg.
Onder het zadel moest ze aan de teugel.

Maar dit kan bij jouw paard heel anders zijn, dus ik zou daar nu niet teveel zorgen over maken.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:15

Oleander82 schreef:
Wij staan aan het begin van het revalidatietraject.
Synovitis al in het najaar vermoed, maar pas 16 april bij het SMDC geweest en ingespoten.

Paard viel af en verloor spiermassa ondanks training en bijvoeren, had geen coordinatie in de achterhand, viel uit elkaar bij overgangen, reageerde geirriteerd bij aanraking borst en onderste halsspieren en kon niet normaal achteruitlopen (schaatste zijn benen zijwaarts).
Liep in de B nog wel 192,5 op het laatst, maar voor de lange termijn konden we hier niet mee door. Er waren ook mensen die zeiden dat het aan zijn bouw lag en dat hij nog jong was, maar ik wilde het toch zeker weten. ben blij dat ik dat gedaan heb.

Paardenarts en revalidatiebegeleiding geven me vertrouwen in dat het goedkomt, maar ben wel benieuwd hoelang het traject duurt en wat de kans is op een terugval.
SMDC is 2,5 uur rijden, (incl file 3,5)dus ook niet iets wat ik te vaak wil doen.

Ik lees hier dat het trainen gebeurt zonder bijzet, maar ik begrijp juist dat longeren met bijzet moet zodat hij zijn rug gaat gebruiken? Al die tegenstrijdige info vind ik ook verwarrend en maakt me onzeker.


Een paard kan ook zonder hulpteugel zijn lijf goed leren gebruiken, maar goed longeren zonder hulpteugel is nog niet zo simpel Daarnaast kan het soms zijn dat een paard het niet zelf opzoekt wegens eerder pijnlijk, dus ik kan wel
Begrijpen dat men dan toch voor een losse bijzet ofzo kiest. Risico is dat het paard sneller elders in het lijf compenseert en alsnog niet correct over de rug gaat, dus ook daar is kennis van zaken nodig.