Plots kreupel achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Plots kreupel achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 19:46

Situatie schets:
6 weken verhuist naar nieuwe stal.

Woensdag ochtend hoefsmid, ijzertje voor en achter bekappen.
In de avond nog gereden, in de 50x50 been rustige training met een hele grote rondes gallop(langs de omheining van de 50x50meter baan)

Donderdag avond, kom op stal kreupel.
Been niet dik/niet warm en geen koorts. Terug op stal gezet en besloten vrijdag ochtend de da te bellen.

Vrijdag middag een nieuwe DA langs, tang erop aan alle kanten. Geen pijn reactie. Niks te zien aan de buitenkant. Vermoeden wel peesblessure, DA wil het liefste dat ik maandag direct naar de kliniek kom voor een kreupelheidsonderzoek en echo van de pees.

Paard loopt enigzins op de voorkant van haar hoef. Is wel opgewekt en wil graag naar buiten...

Besloten om het maandag opnieuw te bekijken, zowel met een peesblessure als hoefzweer is het beleid rust en aan de hand stappen. Dit dus tot maandag gedaan. Vele lieve stalgenoten die even haar eruit halen en rondstappen.
Maandag wisselend beeld, wel behoorlijk opgeknapt.

Hoefsmid bericht; dinsdag langsgekomen, conclusie; niet te kort bekapt. Wederom geen reactie op tang voor eventuele hoefzweer.

(Eigen) kliniek gebeld, afspraak voor over een week dinsdag. Rust, aan de hand stappen en 3 dagen in de soda met een hoefzak.

Paard heeft nooit koorts gehad, vocht in het been rond kogel loopt op. Paard is wel weer rad, vocht trekt mogelijk komende twee dagen nog weg.

Ik heb continue contact met de paardenkliniek en mocht het oplopen en/of er koorts zijn, dan trek ik an de bel.

Iemand zo een wisselend beeld gezien?

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Plots kreupel achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:03

Het kan best en pees zijn... Ik heb ooit mijn paard eens van de paddock gehaald. ze struikelde over een drempel en was meteen stokkreupel, op drie benen staan enzo. Ik dacht eerst dat ze gwn een hoefblein had en het voor de drempel minder opviel (voor de drempel = zand, erna = verharding). Dit was op een vrijdagavond laat. Ze had geen koorts, been stond niet dik. Rust gegeven, zondag was ze weer goed. Vijf dagen nadat ze struikelde, dus op dinsdag/woendag (ik weet het niet meer precies) liep ze terug een beetje kreupel , maar het leek van linksachter te komen terwijl de initiële kreupelheid rechtsvoor was. Weer een paar dagen rust, dan vrijdag liep ze nog steeds kreupel en erger dan woensdag, + vocht op been RV, vlak onder de knie, dus DA gebeld die aan huis kon komen scannen/foto's nemen indien nodig. Ze bleek kreupel RV, had een peesblessure van de ondiepe buiger vlak onder de voorknie. Er zat een beetje vocht om de pees.

De peesblessure is voorspoedig genezen en we zijn inmiddels bijna 7 jaar verder, maar het zou dus best een peesblessure kunnen zijn. Ik ken een ander geval van een paard dat eerst kreupel was en dan rad, maar wel wat vocht. Dierenarts laten komen en dat paard had een ernstige peesblessure, die moest meteen een jaar op rust en de prognose was best slecht. Dat is gelukkig goedgekomen, maar dat paard liep onbelast op het eerste zicht dus goed.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Plots kreupel achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:04

Dat was hier het beeld bij een fikse peesblessure.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Plots kreupel achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:07

Yep hier ook kreupel (pas in draf, we waren al onderweg) en na een paar dagen weer rad, wel flinke peesblessure. Daarna nooit meer kreupel geweest. Sterkte, hopelijk valt het mee!

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:56

goldyc schreef:
Het kan best en pees zijn... Ik heb ooit mijn paard eens van de paddock gehaald. ze struikelde over een drempel en was meteen stokkreupel, op drie benen staan enzo. Ik dacht eerst dat ze gwn een hoefblein had en het voor de drempel minder opviel (voor de drempel = zand, erna = verharding). Dit was op een vrijdagavond laat. Ze had geen koorts, been stond niet dik. Rust gegeven, zondag was ze weer goed. Vijf dagen nadat ze struikelde, dus op dinsdag/woendag (ik weet het niet meer precies) liep ze terug een beetje kreupel , maar het leek van linksachter te komen terwijl de initiële kreupelheid rechtsvoor was. Weer een paar dagen rust, dan vrijdag liep ze nog steeds kreupel en erger dan woensdag, + vocht op been RV, vlak onder de knie, dus DA gebeld die aan huis kon komen scannen/foto's nemen indien nodig. Ze bleek kreupel RV, had een peesblessure van de ondiepe buiger vlak onder de voorknie. Er zat een beetje vocht om de pees.

De peesblessure is voorspoedig genezen en we zijn inmiddels bijna 7 jaar verder, maar het zou dus best een peesblessure kunnen zijn. Ik ken een ander geval van een paard dat eerst kreupel was en dan rad, maar wel wat vocht. Dierenarts laten komen en dat paard had een ernstige peesblessure, die moest meteen een jaar op rust en de prognose was best slecht. Dat is gelukkig goedgekomen, maar dat paard liep onbelast op het eerste zicht dus goed.


Wat was toen de behandeling? Alleen rust/koelen en aan de hand stappen? Of wel op de paddock?

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Plots kreupel achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:58

Afbeelding
Afbeelding

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:10

noukie12 schreef:
goldyc schreef:
Het kan best en pees zijn... Ik heb ooit mijn paard eens van de paddock gehaald. ze struikelde over een drempel en was meteen stokkreupel, op drie benen staan enzo. Ik dacht eerst dat ze gwn een hoefblein had en het voor de drempel minder opviel (voor de drempel = zand, erna = verharding). Dit was op een vrijdagavond laat. Ze had geen koorts, been stond niet dik. Rust gegeven, zondag was ze weer goed. Vijf dagen nadat ze struikelde, dus op dinsdag/woendag (ik weet het niet meer precies) liep ze terug een beetje kreupel , maar het leek van linksachter te komen terwijl de initiële kreupelheid rechtsvoor was. Weer een paar dagen rust, dan vrijdag liep ze nog steeds kreupel en erger dan woensdag, + vocht op been RV, vlak onder de knie, dus DA gebeld die aan huis kon komen scannen/foto's nemen indien nodig. Ze bleek kreupel RV, had een peesblessure van de ondiepe buiger vlak onder de voorknie. Er zat een beetje vocht om de pees.

De peesblessure is voorspoedig genezen en we zijn inmiddels bijna 7 jaar verder, maar het zou dus best een peesblessure kunnen zijn. Ik ken een ander geval van een paard dat eerst kreupel was en dan rad, maar wel wat vocht. Dierenarts laten komen en dat paard had een ernstige peesblessure, die moest meteen een jaar op rust en de prognose was best slecht. Dat is gelukkig goedgekomen, maar dat paard liep onbelast op het eerste zicht dus goed.


Wat was toen de behandeling? Alleen rust/koelen en aan de hand stappen? Of wel op de paddock?


Mijn paard: 6 weken stalrust + ontstekingsremmers en een soort gel die ik op haar pees moest smeren. Dan controle, die was goed. Daarna een strak opbouwschema met stap, draf, galop. Ze mocht terug in de paddock/weide na 7 weken na vaststellen peesblessure. Na 10 weken na vaststelling liep ze weer in de kudde. Na 16 weken konden we weer stappen, draven en galopperen. De blessure zelf was gelukkig helemaal niet zo ernstig voor een peesblessure. Door de locatie was er in het begin gewoon een grote kans dat het erger zou worden met vrije beweging. (Bij een andere, ernstigere peesblessure in 2022 heeft ze 3 maand weiderust gehad e daarna heel langzaam opgebouwd, heb er 5 maanden over gedaan om op te bouwen. De ene blessure is de andere niet).

Het andere paard heeft een jaar rust gehad omdat de pees er echt heel slecht uit zag. Zij is toen gedekt en na haar dracht is de pees gecontroleerd, deze was goed, daarna langzaam opgebouwd.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Plots kreupel achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:21

Zit er niet ergens een wondje? Geen trap gehad van een ander paard of wellicht vastgelegen in de box?

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 16:15

Kabayo schreef:
Zit er niet ergens een wondje? Geen trap gehad van een ander paard of wellicht vastgelegen in de box?



Dat kan heel goed, we hebben alleen niks gemerkt/gezien.

Vandaag loop ze echt weer top!! Vocht is bijna weggetrokken. Hopelijk zet het zo door. Mogelijk toch een zweer doorgebroken ergens.