Ik ben opzoek naar tips over het (gezond) laten afslanken van mijn paard. Hij had bij aankoop obesitas en is altijd wel makkelijk geweest met aankomen. Echter met rijden en goeie voeding is hij mooi afgeslankt destijds en hebben we hem goed op gewicht kunnen houden. Nu staat hij al 3 maanden stil en is hij knetter dik geworden, nog niet zo erg als het geweest is, maar hij is zeker te dik. Nu staat hij al mega arm in het eten; geen krachtvoer, suikerarm hooi en alleen ‘s avonds een beetje slobber voor de smaak (moet iets doen voor zijn liefde :p) en staat nog niet op de wei maar een paddock.
Nu mag ik hem vanaf volgende week wat gaan opbouwen voorzichtig aan de longe een paar dagen en dan mag ik beginnen met stappen onder de man. Echter voordat ik erop wil zelf, wil ik dat hij wat afvalt. Hij is namelijk veel spier kwijt, zelf echt wel 70/80 kilo aangekomen én zou dan nog eens mijn gewicht erbij moeten dragen, dat vind ik voor nu te veel.
Daarom wil ik het rijden nog gaan uitstellen, maar ik zou hem het liefste zo snel mogelijk wat minder in de kilo’s willen en weer wat meer spier erop. Tuurlijk gaat longeren hier wat aan bijdragen, maar dit zal op het begin nog maar een paard minuutjes draven zijn.
Vandaar, zijn er tips?