Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:06

Plop1997 schreef:
Ik zou niet weten wat je paard mankeert maar bij Equisound ben je in hele goede handen. Na 2 dierenartsen die eigenlijk niks konden vinden en verkeerde diagnoses stelde hebben ze bij Equisound kunnen vinden wat het was en kunnen behandelen. Waarvan andere dierenartsen mijn paard stout en vervelend vonden vonden ze hem daar hartstikke leuk en braaf. Ze hebben hem met heel veel respect en rust behandeld en zijn gewoon mega kundig. Als het niet 4 uur rijden was waren we altijd naar hen gegaan.

Heel veel succes met je paard!


Bedankt. Is niet om de hoek bij mij en koos daarom ook voor baan DA in het verleden. Maar de praktijk heeft me nu geleerd niet meer te besparen op afstand of DA die je wijs maken dat het gedrag is zoals ze in Gent zeiden:).

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:06

Ik zou eerst die maagzweren eens goed behandelen. Daar kunnen ze al flink van opknappen en veranderen.
Ook zou ik de spieren eens laten masseren, ontspannen. Vooral in de bovenlijn want die zit vast. Ook dat geeft al veel verlichting als dat ontspant.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:08

Popstra schreef:
Ik zou eerst die maagzweren eens goed behandelen. Daar kunnen ze al flink van opknappen en veranderen.
Ook zou ik de spieren eens laten masseren, ontspannen. Vooral in de bovenlijn want die zit vast. Ook dat geeft al veel verlichting als dat ontspant.


Ik zit nu aan week 5 van de zweren behandeling. Volgende week hebben een controle gastroscopie.
Daarna staat reeds ingepland dat iemand hem 3 wekelijkse een sportmassage zal komen geven. Maar het is niet altijd makkelijk om de JUISTE mensen te vinden...

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:09

nadcha schreef:
pluisje88 schreef:
Heb je aan pssm-2 gedacht? Ik was halverwege je verhaal en sllles in mij schreeuwt pssm-2…


Ik voerde reeds een hele bloed screening uit. Tot mijn grote verbazing hoort dit niet bij tot de screening. Maandag test ik hem evenals op PSSM


Pssm 2 is niet echt een test voor. De pssm 1 test op haren/dna negatief kan zomaar zijn dat er echt wel pssm-2 is. Het nadeel is dat dierenartsen amper kennis hebben over pssm-2 en dat er niet echt goede testen voor handen zijn. Ik zou hem op pssm-2 dieet zetten en het een paar weken aankijken. Als het echt pssm is, wat qua klachten heel goed zou kunnen dan maken al die behandelingen het alleen maar erger namelijk.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:18

Pssm2 kun je testen via CAG in Duitsland door haren op te sturen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:25

maartje0987 schreef:
Pssm2 kun je testen via CAG in Duitsland door haren op te sturen.


Moet je er wel even bij zeggen dat de test niet gevalideerd is. DNA afwijking op pssm2 wil niet zeggen dat er ook altijd klachten uit voortkomen. Test kan helpen om richting te geven maar de uitkomst is niet altijd eenduidig.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:35

Bij een paard met pssm-machtige klachten is het zeker waardevol om te testen omdat je dan weet welke variant je te pakken hebt en je zo gerichter kunt behandelen en als de test negatief is scheelt het je een hoop geld aan supplementen.

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:38

pluisje88 schreef:
maartje0987 schreef:
Pssm2 kun je testen via CAG in Duitsland door haren op te sturen.


Moet je er wel even bij zeggen dat de test niet gevalideerd is. DNA afwijking op pssm2 wil niet zeggen dat er ook altijd klachten uit voortkomen. Test kan helpen om richting te geven maar de uitkomst is niet altijd eenduidig.


Ik ga hem maandag hierop testen.
In de video zie je hoe hij zich plaats altijd aan poetsplaats. Lijkt toch een ongemak in het achterhand te zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:43

Schuurt hij zich of heeft hij moeite met (stil)staan?

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:45

Wat heftig TS, ook je filmpje. Gek ook dat het zo verschilt van het proefrijden en bij jou. Hoe is hij daar vervoerd? Dit kan toch bijna niet van de een op de andere dag zijn?
Heb je al gedacht aan ataxie? Als ik jouw filmpje zo zie.
https://holistischdierenarts.nl/ataxie-bij-paarden/

nadcha
Berichten: 47
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:46

SjonnieZ schreef:
Schuurt hij zich of heeft hij moeite met (stil)staan?


Niet schrappen,
Moeite met stilstaan. Onrustig , met voor voet schrapen, kibbelbijten of zoals op de video die positie .

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:53

Paarden met pssm kunnen trouwens heel slecht vast staan aan twee touwen. Ik zou hem aan 1 touw vast zetten om te kijken of dat verschil maakt.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:54

maartje0987 schreef:
Bij een paard met pssm-machtige klachten is het zeker waardevol om te testen omdat je dan weet welke variant je te pakken hebt en je zo gerichter kunt behandelen en als de test negatief is scheelt het je een hoop geld aan supplementen.


Voor de kosten van die test kun je al een hele bult supplementen kopen. En ja ik heb een behoorlijk heftige pssm-2 lijder dus ik weet wel ietsje waar ik het over heb..

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:00

Wijd staan, kribbebijten, stijf met lopen, pijn in hals rug en bekken kan allemaal! het gevolg zijn van maagzweren.


Ja ik heb ervaring met audevard werkte voor de mijne averechts, ja heb ervaring met omeprazol en behandeling.


Dat het verergert na een grote verandering (verhuizing) past ook extreem goed bij maagzweren.


Voor mij schreeeeeuuuwt dit hele verhaal maagproblematiek.
Ik heb daar een zeer extreem geval van gehad, mocht je willen sparren via pb dat kan.



Basisadvies zeker beginperiode
Veeeeeeeeel droog hooi.
Onbeperkt, nooit langer dan een uurtje zonder.
Geen kuil, geen ingepakt hooi.
Echt droog, niet gewikkeld hooi.

Zo min mogelijk krachtvoer, liefst voorlopig niets als dat kan. Als dat niet kan écht zo min mogelijk, en alleen ná dat er droog hooi gegeten is.

Zoeken naar manier van houden die voor dit paard zo min mogelijk stress oplevert.
Bij voorkeur veel buiten. In stal zorgen voor buren waar hij goed mee overeenkomt.
Niet naast een paard laten staan waar hij een hekel aan heeft.

Áls je wil rijden/beweging geven,
Zorg dat er ruwvoer in de maag zit. Laat hem hooi eten tijdens het klaarmaken (poetsen, zadelen)

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:02

Daarom zei ik ook eerst de maagzweren goed behandelen. Dat gaat niet met 7 dagen, helemaal niet als een paard al een half jaar met graad 4 zweren rond loopt!

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:24

Cemlys schreef:
Hutcherson schreef:
Bekken staat scheef. Als een fysiotherapeut dat noemt, zegt al dat er onvoldoende kennis over de bottenstructuur van het paard. Het bekken kan niet 'scheef' want het is 1 heel bot zonder losse onderdelen die scheef kunnen gaan staan.
Ook problemen aan het SI gewricht zijn altijd een psoas probleem. De psoas is de belangrijkste loopspier in de onderrug van het paard dat zeer veel invloed heeft op onderandere het diafragma en longen van het paard. Je snapt dat de maag tegen het diafragma ligt en elkaar zo kan beinvloeden.
Heeft de chiropractor gekeken naar aansturing van de viscera? Want het is leuk om wervels enzo weer 'recht' te zetten...maar daar lopen uittredende zenuwen naar de organen die hun werk goed moeten doen anders zit je probleem er weer voordat de chiro van het terrein is.

De stand van het bekken kan wel degelijk scheef zijn of assymmetrisch, maar meestal zie ik dit bij andere blokkades of problemen in de rug. Hypertonie aan een kant trekt het bekken dan scheef.

Ts zijn de maagzweren nu ook helemaal weg?

Dat hij zo gevoelig is bij occiput/hoofd is niet gek. Zolang de problemen achter blijven bestaan, zul je hier ook gevoeligheid houden. Alles spieren eindigen nl in dit gebied + een hoop irritatie in de zenuwen daar.

Inwendige echo/mri zou ik zeker laten maken, eventueel een goede osteopaat erbij, die kijkt naar spieren, gewrichten, organen, kan craniosacraal meenemen etc, eigenlijk kijken ze naar het paard in zn geheel, maar eerst maag oplossen, en problemen bij die achterkant uitsluiten.
Arm paard, zo te lezen zit hij behoorlijk in de knoop met zn lijf


Dat is inderdaad exact wat ik ook zeg maar zie dat we dezelfde insteek hebben.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:31

Als ik het filmpje zie vraag ik me toch af of er niet wat mis is in het castratiegebied.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:10

Popstra schreef:
Daarom zei ik ook eerst de maagzweren goed behandelen. Dat gaat niet met 7 dagen, helemaal niet als een paard al een half jaar met graad 4 zweren rond loopt!


Helemaal mee eens net als met Femke_Tweety. En de omeprazol heel langzaam afbouwen anders zijn de maagzweren zo weer terug door het rebound effect.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:05

Wow wat een heftig filmpje, dat is niet zo maar een beetje ongemakkelijk.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:07

nadcha schreef:
[ Video ] In de video zie je hoe hij zich plaats altijd aan poetsplaats. Lijkt toch een ongemak in het achterhand te zijn.


Is hij al eens op ataxie getest?

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:09

BloemBloem schreef:
nadcha schreef:
[ Video ] In de video zie je hoe hij zich plaats altijd aan poetsplaats. Lijkt toch een ongemak in het achterhand te zijn.


Is hij al eens op ataxie getest?


Bedoel je niet Wobbler?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:34

Hutcherson schreef:
Bedoel je niet Wobbler?


Met een MMEP test zou TS beide kunnen uitsluiten :-)

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:40

BloemBloem schreef:
Hutcherson schreef:
Bedoel je niet Wobbler?


Met een MMEP test zou TS beide kunnen uitsluiten :-)


Geen idee wat dat voor test is, maar als het wobbler is kun je ook gewoon tegen de achterhand duwen (wel in de stal of poetsplaats met een wand aan de zijkant) of bergopwaarts lopen en het hoofd omhoog houden voor extra compressie in de halswervels.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Interne echografie IS gewrichten en bekken, mogelijk? Of MRI Equisound

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:54

Google eens :-) bij dit soort symptomen zou ik deze test ten zeerste aanraden, dat doe je niet met het blote oog ;-)

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:25