Welke wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 07:59

Hooiii ik heb een vraagje want mijn 2paarden hadden 2 weken terug opeens dunne mest en onze tandarts kwam die week ook net en die adviseerde om een mest onderzoek te laten doen bij mestlab zodoende hebben we dit gedaan.Uit de uitslag kwam dat ze geen wormen hadden alleen las ik ook op bokt dat een mestonderzoek niet voor 100 procent betrouwbaar is dus ik wil toch wel gewoon een wormenkuur geven alleen ik weet niet welke het beste is de laatse keeren heb ik met equest pramox ontwormt alleen de tandarts zei ook dat het niet goed is om elke keer met het zelfde middel te ontwormen dus nu vraag ik me af welk soort ik dan het beste kan gebruiken
Alvast bedankt Groetjes Annelies

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:11

Vraag raad aan je dierenarts.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 08:27

Oké m'n moeder zou vandaag al wel bellen maar ik dacht ik vraag het ook even hier

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:53

Als je nu toch wilt ontwormen terwijl mestonderzoek negatief was, had je ook geen mestonderzoek hoeven doen toch en beter gelijk kunnen ontwormen als je het niet vertrouwd.

Zelf zou ik over 3 mnd dan weer ontwormen, maar vraag het aan je veearts want ik ken de situatie van jullie paarden niet. Is er iets veranderd qua voer/hooi?

In NL was ik 2x per jaar gewend, maar de veeartsen hier adviseren om de 3 maanden, dus meestal geef ik zo begin januari, begin april (Equimax), begin juli (Panacur) en begin oktober (Equest). 1 x in de 2 jaar mestonderzoek in januari. En in oktober 1 x in de 2 jaar Equest Pramox, das een hele sterke.

Wat voor schema heb je normaal qua ontwormen? (Welke maand geef je welk middel)?
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 18-03-24 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:05

Oef, om de drie maanden in een stabiele kudde (zonder veel jonge paarden) is toch vrij ouderwets en werkt resistentie in de hand.

Heb je veel wisseling, of juist veel jonge paarden, een kleine weide waar ze zichzelf weer besmetten doordat het niet uitgemest wordt, dan kom je wel snel in een strak schema terecht. Maar volwassen paarden krijgen ook een goede afweer tegen spoelwormen, die hoef je dan alleen zijlings in de gaten te houden.

Goed mestonderzoek doe je eigenlijk over enkele dagen bij alle paarden, maar is kostbaar bij de da en dan is meestal een steekproef voldoende om wel of niet iets mee te krijgen.

Goed stalmanagement is van belang voor een lage wormdruk en daarnaast goed weten waarmee je wanneer ontwormd.


Qua natte mest, hebben ze toevallig net weer vers gras gegeten?

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:04

Juist over 3 maanden weer mestonderzoek doen. Een wormbesmetting toont niet altijd in een mestonderzoek, maar de pittige besmettingen haal je er echt wel uit. Waterdicht, nee zeker niet. Maar bij regelmatig mestonderzoek kun je echt controlerend bezig zijn. Daarnaast hoeft een paard niet wormvrij te zijn, zolang ze geen klachten hebben. Het vele ontwormen in het verleden heeft er wel wat voor gezorgd dat we nu controlerend bezig moeten. Heb je ze ook gecheckt op zand in de mest? Daar denk ik eerder aan bij dunne mest als aan wormen, zeker in combinatie met een negatief mestonderzoek.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:38

Was er niet toevallig een andere partij ruwvoer open gegaan op het moment van dunne mest? Of op de wei, of op een andere wei?
2 paarden tegelijkertijd aan dunne mest zou ik niet zoeken in wormen maar in voerbeleid.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 15:02

Er is niks veranderd aan voer dus dat kan het niet zijn zand kan opzich wel maar daarvoor geef ik nu bij m'n ene gekookte lijnzaad en de andere zandkuur maar m'n moeder gaat zo bellen naar de da en we gaan eerst een wormenkuur proberen en als dat niet helpt laat ik de da eens langskomen voor een uitgebreider onderzoek
Laatst bijgewerkt door PeanutGuapa op 18-03-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 15:02

Maar ik dacht aan wormen omdat ze opeens ook allebei een wat boller buikje hebben en dat hebben ze anders eigenlijk nooit

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Welke wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:31

Ik dacht voorjaar pramox, najaar ander middel. Dierenarts zou hier wel over kunnen adviseren. Niet 2x per jaar zelfde middel inderdaad. Niet alles komt uit mestonderzoek.

Meningen verschillend. Sommigen ontwormen alleen bij positief mestonderzoek ivm resistentie. Maar je hebt nog een ander middel dan pramox, soms is je onderzoek negatief en zit er toch iets. Vraag je dierenarts.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 15:55

De da is gebeld en die adviseerde wel weer gewoon dezelfde omdat we niet precies weten wat voor soort worm het is ( als ze überhaupt wormen hebben) en die wormenkuur iets breder is en meer wormen behandelt dus we gaan het zien en in het najaar gaan we dan met een ander middel behandelen