Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10143
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:50

Senstable schreef:
Ik heb Equitom, Den ham, Vianova en SMDC gesproken. SMDC voerde deze operatie niet uit en deze verwezen mij door naar Vianova
De kosten zijn een totaal pakket, dus de operatie + plus ct scan +verband. De stallingskosten ingeschat op 5 overnachtingen en supplementen zoals Arti gold en claphormin.


Eigenlijk liggen de kosten van deze klinieken eigenlijk nagenoeg bij elkaar. Het is enkel de afstand.
Ergens had ik verwacht of misschien gehoopt dat de Belgische klinieken iets goedkoper zouden zijn, maar dit is niet het geval.

Qua klinieken ben je wel al vrij beperkt omdat niet iedereen over een CT scan beschikt.


Mijn ervaring is dat ze in België nog wel zonder rekening willen werken. Ik heb mijn paard er een aantal jaar geleden laten opereren en heb toen cash af kunnen rekenen. Scheelde een behoorlijk bedrag!

Wat ik een beetje mis in het verhaal, en ik kan er goed overheen gelezen hebben, is je doel met het paard en de kwaliteit van het paard.

Persoonlijk zou ik aan een heel gewoon dier minder kosten maken dan aan een paard met wat meer talent in het lopen. En ook of je er zelf, sport, mee wilt gaan rijden of voor de verkoopt hebt.

Dat zouden voor mij belangrijke overwegingen zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:04

Hoe groot is de kans op allerlei compensatie blessures?

En is er al ervaring met deze technieken op de lange termijn (ik bedoel dan niet 1 of 2 jaar, maat echt 10, 15 jaar) is er verhoogd risico op sneller slijtage of artrose in de gewrichten er omheen (lijkt mij niet onwaarschijnlijk)


Wat is de prognose als je nu niets doet en hem 'gewoon' een jaar onbelast op het land laat lopen? Kan het zichzelf herstellen, of is die kans er absoluut niet?


Ik vind dit op basis van deze informatie écht een lastige.
Want de financiële lasten zijn heel hoog (ga er echt maar vanuit dat er nog minstens de helft bijkomt, dat is vrijwel altijd. Aan extra onderzoekje vooraf, controles naderhand, verbandmiddelen, etcetera etcetera)

Terwijl een 70% prognose nu ook weer niet héél goed is.
En is dat dan dus 70% perfect en de komende 20 jaar speelt die plek nooit meer op,

Of is die 70% 'de operatie zelf is geslaagd' maar toch nog overbelastingsproblemen, versnelde arthroses en slijtages, complicaties op latere tijdstippen etc.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:53

Femke_Tweety schreef:
Wat is de prognose als je nu niets doet en hem 'gewoon' een jaar onbelast op het land laat lopen? Kan het zichzelf herstellen, of is die kans er absoluut niet?
.


Nee. Of in ieder geval is mij verteld toen. Het is een degenererend proces dus het blijft verder gaan. De botafbraak gaat door. Wij hebben het toen 4 maanden aangekeken en weer laten checken en inderdaad was de cyste gegroeid. Het proces gaat gewoon door.
In die tijd waren er nog niet veel opties mogelijk. Inspuiten kon maar gaf weinig kans, had met de plek te maken begreep ik. Opereren deden ze toen nog niet. Of werd in ieder geval niet als optie genoemd.
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten nu van opereren. Maakt dat een paard weer geschikt voor de hoge sport? Of krijg je dan een weidepaard wat enkel nog licht belastbaar is?
In mijn geval was het een hengst op hoog niveau in de sport. Op een weidepaard zat ik dan ook niet te wachten natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Botcyste in Pijpbeen bij kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:01

Ik zou eerst het hele paard op de foto zetten. Dan weet je hoe de rest is en kun je een juiste afweging maken.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:00

janderegelaa schreef:
Ik zou eerst het hele paard op de foto zetten. Dan weet je hoe de rest is en kun je een juiste afweging maken.


Dat vind ik nog het beste advies van alles.
Om te voorkomen dat hij elders nog wat heeft en je straks weer met een pechvogel blijft zitten.