Peesblessure oud paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 07:41

Goedemorgen allemaal,

Vorige week is er bij mijn oudere paardje (bijna 26) een peesblessure ontdekt. Ze loopt ook kreupel, maar is verder wel vrolijk, eet goed en wilt graag veel dingen doen (wat ze dus niet mag). De dierenarts heeft als tip gegeven om haar een half jaar lang in de paddock te houden (op een klein stukje). Zelf vind ik dit lastig, ze is al oud en verveeld zich erg. Ze staat het liefste de hele dag in het land. Mijn vraag is, aangezien ik toch niet meer rijd en ga rijden, kan ik haar ook niet gewoon op het land zetten? De revalidatie zal misschien wel iets langer duren? Maar ik vind het zelf persoonlijk niet diervriendelijk om haar een half jaar op een klein stukje paddock te zetten...

Iemand tips voor peesblessures?

Alvast bedankt!

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 07:44

om wat voor peesblessure gaat het precies?
en op welke plek?

Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 07:48

@ellepel de diepe buigpees, linksvoor.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:20

Is ze rustig op het land? Zo, ja dan kan het wel..aangezien je toch geen rij ambities meer hebt. Zou wel het stap schema er naast oppakken als de actieve ontsteking tot rust is gekomen. Dat bevordert het herstel.

Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 09:27

@elisa2 Ja opzich is ze wel rustig op het land. Ze is juist in de paddock onrustiger omdat ze zich dan gaat vervelen. Stappen is dan belangrijk op de verharde weg toch? Dus niet in de bak?

Bedankt voor je bericht!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:29

Ik zou even overleggen wat de DA zegt wbt stappen op het harde of het zachte. Het belangrijkste is in ieder geval de beweging die de doorbloeding stimuleert en zo het genezingsproces.

Als ze lekker kan eten in het land dan lijkt me dat voor haar ook veel prettiger.

Graag gedaan. :-)

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:44

Die van mij is op het land blijven staan, maar ik vond het wel spannend. Immers als ze echt gaan racen of een stop of draai maken kan dat de laatste keer zijn. Dus iedere dag spannend of de boel nog heel was.
Aan de andere kant kunnen ze in een kleine paddock ook staan klieren.
Dus tja, beiden is een risico maar op de wei in een groep kan ze gaan rennen (en dan iedere keer nieuwe schade veroorzaken) doordat de rest dit doet, dat is de gok die je zelf neemt. De dierenarts adviseert iets op basis van zijn kennis en ervaring, je kan daar vanaf wijken maar hou dan rekening met evt gevolgen.
Ik snap dat je je paard een leuk leven wilt geven.

Qua herstel zou ik wel het opbouwschema blijven volgen idd en een echo zo nu en dan (6-8 weken) om te kijken hoe het gaat.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:55

Bij een dergelijk oud paard zou ik ze ook gewoon op het land zetten. cru gezegd, maar iedere dag kan sowieso al de laatste zijn, waarom dan nog paardje pesten.
Ik zou wel letten op de kuddegenootjes, dan liever met 1 rustig maatje samen, dan in een kudde. In kuddes gaan ze al sneller gaan rennen, ontwijken, heb je soms het rangorde gedrag, wat niet zo ideaal is.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:50

Eerlijk? Peesblessure op die leeftijd is eigenlijk kansloos. Dus lekker op het land zetten en over een klein jaartje kijken of het beter gaat. Ik zou inderdaad zo’n dier niet meer op een klein stukje paddock zetten op die leeftijd, zeker niet omdat peesblessures heel moeilijk genezen als ze ouder zijn. Lekker de wei op en afwachten maar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:04

Hoeft zeker niet kansloos te zijn. Gewoon laseren.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:08

Maar niet op een wei met een groep die de patient kunnen gaan opjagen. Want dan gaat de blessure overbelast worden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:14

Duhelo schreef:
Bij een dergelijk oud paard zou ik ze ook gewoon op het land zetten. cru gezegd, maar iedere dag kan sowieso al de laatste zijn, waarom dan nog paardje pesten.
Ik zou wel letten op de kuddegenootjes, dan liever met 1 rustig maatje samen, dan in een kudde. In kuddes gaan ze al sneller gaan rennen, ontwijken, heb je soms het rangorde gedrag, wat niet zo ideaal is.


Dit is ook exact mijn gedachte.

Sterkte ermee!
Hoop dat ze nog een poos meegaat :knuffel:

Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:21

Dank voor jullie reacties! we gaan het maar afwachten... ik vind het altijd lastig wanneer een paard nog een "waardig" leven heeft. Ik wandelde elke dag met haar omdat ik al 4 jaar niet meer rijd. Als ze wel elke dag het land in kunnen en veel aandacht krijgen, is het leven dan nog leuk genoeg voor ze?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:23

Mijn, toen bijna 21-jarige, had ook een peesblessure. Hij is het land op gegaan in een kudde, en kort daarna naar de Paardenkamp waar hij gewoon in de kudde buiten liep. Paard had ook een lichte hartkwaal dus rijden was niet meer aan de orde.
De peesblessure is helemaal genezen en zijn hartkwaal had hij ook geen last meer van; hij is 37 geworden. Toen hij naar de Paardenkamp ging dacht ik dat hij daar nog een paar jaar zou kunnen hebben met zijn kwaaltjes; dat zijn dus ruim 16 jaren geworden!
Niet op een klein stukje zetten maar gewoon op de wei met vriendjes. Het is geen jong dier meer wat zich als een idioot zal gedragen ( tenminste daar ga ik van uit ;-) ) . Ik heb meerdere paarden gezien die prima genazen van een peesblessure door "rust" op de wei; als je die nu alleen op een paddockje gaat zetten kwijnt hij weg.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:24

Christie126 schreef:
Als ze wel elke dag het land in kunnen en veel aandacht krijgen, is het leven dan nog leuk genoeg voor ze?


Zeker weten, met wat vriendjes zal hij een heerlijk leven hebben. Cru gezegd; de paarden hebben ons niet nodig om blij te zijn :o

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:25

Toch heerlijk voor een paard?
Lekker gras eten, wind door je manen en regelmatig bezoek van een lieve baas?

De mijne gedijen zo al jaren prima!

Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:26

Bedankt voor je positieve berichtje. Dat is ook waar. Je wilt ze zo graag het beste leven geven wat je kan.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:30

Shirley schreef:
Duhelo schreef:
Bij een dergelijk oud paard zou ik ze ook gewoon op het land zetten. cru gezegd, maar iedere dag kan sowieso al de laatste zijn, waarom dan nog paardje pesten.
Ik zou wel letten op de kuddegenootjes, dan liever met 1 rustig maatje samen, dan in een kudde. In kuddes gaan ze al sneller gaan rennen, ontwijken, heb je soms het rangorde gedrag, wat niet zo ideaal is.


Dit is ook exact mijn gedachte.

Sterkte ermee!
Hoop dat ze nog een poos meegaat :knuffel:

Door dat rangorde-gedrag moet je wel uitkijken waar je een oud of ziek paard bij zet. Op mijn vorige stalling hadden ze een "ziekenweitje". Allemaal paarden die iets mankeerden en geen opjaaggedrag vertoonden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:43

Een merrie bij mij op stal heeft de hele zomer buiten in het land gestaan met een peesblessure.

Het dier had pijn en was eigenwijs genoeg om rustig te blijven staan als de rest aan de kletter ging.
In het najaar is paard zowel 'rechtuit over het harde' getraind als in de (agterberg) bak.
Inmiddels is het dier compleet hersteld en terug in het werk.

Dus het is een reële optie.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:47

Op een kleine paddock zou ik niet doen, ik zou ook voor een weide gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:51

Als de wei geen zuigende klei is, maar redelijk droog.
Geen opjagende weidegenootjes.
Dan wist ik het wel.
Lekker borstelen en knuffelen. En voor de rest lekker in de wei staan, prachtig pensioen. :j

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Peesblessure oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:38

Mijn toen 25 jarige heeft ook gewoon op t land gelopen met 1 ander maatje. Is volledig genezen en heeft daarna nog gewoon onder het zadel kunnen lopen. Dus zeker niet kans- of hopeloos.

Doe wat voor jou goed voelt. Onrustig op de paddock is ook niet goed voor de pees.

Sterkte!