Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:45

belle_boef schreef:
Ik zou geen toeters en bellen inzetten. Rust en een kudde. Daarna in alle rust vanaf de grond weer opbouwen. Domweg enkel poetsen, wat vindt hij fijne plekken. En dat uitbreiden naar werken in vrijheid, etc. Leren dat je kan samenwerken ipv. Knokken wie de sterkste is.

En dan als je dan tegen dingen aan gaat lopen, gevoeligheden, lijfelijke reacties gaan dan eens verder zoeken. Nu kwellen met allerlei onderzoeken waarin die ook weer alles moet ondergaan terwijl er al zoveel spanning is schiet je niks mee op


Het heeft inderdaad geen zin een gespannen paard te onderzoeken. Dus dat zou ik voor de komende periode (denk, op zijn vroegst pas in het najaar) naar gaan kijken.

Ik zou hem ook voor een langere periode lekker in de wei mikken met een kudde, en vandaar uit, i.s.m de kudde de pony weer pony laten worden. Pas weer oppakken als hij zelf aangeeft dat hij er geestelijk weer aan toe is.

Heeft mijn pony het leven gered. Die was nadat ze op een trainingstal had gestaan agressief (angst) geworden. Mensen aanvallen, niet aangeraakt willen worden, schoppen, bijten. Is nu het liefste paard van stal. Rust, echt.. dat doet meer goed dan dat je zou denken en word verschrikkelijk onderschat.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:07

Volgens mij is deze case in alle opzichten een vastloper. Pony matcht niet met de wensen van de eigenaren en er is geen quick fix. Eigenaren willen waarschijnlijk niet investeren en indien wel, dan is de uitkomst nog steeds een moeilijke pony, al dan niet met gebrek. Verkopen is ook niet echt een optie. Tenzij je een liefhebber vindt die dit project wil overnemen, zie ik het somber in. Ik zou maar goed helder proberen te krijgen wat de ruimte is qua flexibiliteit en budget van de eigenaren en anders maar stoppen. Maar dat betekent waarschijnlijk wel een enkeltje de handel in. Verdrietig maar zo zie ik het wel aflopen.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 23:11

@ alice0cullen
Is inderdaad ook een goeie, ik zal het onthouden.

@ Mist
Dat wist ik niet, weer wat geleerd. Ga ik ook onthouden.

@ janouk
Goed idee, het liefst zou ik foto’s van het hoofd, de nek en de rug maken, maar weet niet of dat binnen het budget van de eigenaren past. De onderste deuk komt door de te strakke neusriem, de bovenste was me niet eens opgevallen maar nu ik andere foto’s zie lijken de haren daar inderdaad korter.

@Benfan
Op de wei gooien in een kudde is helaas geen optie, dat is vrijwel niet te vinden hier en ik weet ook niet hoe de eigenaren daar tegenover staan.

@ Shalimar
Dat het een vastloper is zou inderdaad goed kunnen. Ik heb echter de eigenaren nog niet gesproken, dus weet nog niet hoe zij er tegenaan kijken en waar ze wel en niet voor open staan.

Ik heb de eigenaren gisteren net gemist, hopelijk spreek ik ze in de loop van de week. Ik heb wel vast gevraagd of ze een soort evaluatie van december tot nu kunnen doen en kunnen nadenken over verdere verwachtingen. Misschien verrassen ze me wel, we zullen zien.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 19:07

Even een update voor degenen die het interessant vinden.

Ik heb de samenwerking beëindigd om verschillende redenen, waaronder dat ik gemerkt heb dat de visies niet meer overeenkomen en dan heeft het voor mij ook geen zin meer om mijn tijd daarin te investeren.
Vorige week heeft er kort een osteopaat naar de pony gekeken en ook die zag een aantal dingen waarbij ze de dierenarts zou laten komen. De dierenarts was er vandaag en heeft bloed genomen om uit te sluiten dat het een klophengst is. Vanuit die uitslag gaan ze verder kijken. Ik heb verder mijn handen er vanaf getrokken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:29

Als er twijfels zijn of het een klophengst is , vindt ik dit een hele goede stap om bloed te trekken .

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:50

Tsja dat zat er al in. Verstandig besluit.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:53

Goed van je.
Sommige mensen zijn niet te helpen...
Hopelijk vindt dit paardje zijn weg nog, zonde van het beestje!