Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:36

Hallo bokkers

Ik begeleid een pony met verschillende problemen en wil graag in overleg met de eigenaren wat medische dingen uitsluiten. De vraag is alleen: wat dan en waar te beginnen?

Het gaat om een 8-jarige pony, komt oorspronkleijk uit Oosteuropa en is via een handelaar bij deze mensen terechtgekomen. Totaal onopgevoed, trok zich los, ging op de wei door alle draden heen, en was ronduit aggressief te noemen.
Klachten/gedrag in het kort:
- bijten
- lostrekken
- bokken onder het zadel (bij de trainingsstal) / niet vooruit willen (nu)
- snel spanning opbouwen
- moeite met aanraking
- zomereczeem
- zet één achterbeen vaak gedraaid neer
- verdikking in de nek (op de eerste? halswervel)

Hij is toen naar een trainingsstal gebracht en is daar 6 maanden geweest. Om het lostrekken tegen te gaan hebben ze op de wei een paal neergezet, pony aan de longeerlijn en dan die lijn om die paal heen vastgebonden, zodat ie geen succes had met lostrekken (en een enorme klap aan z'n hoofd/nek kreeg). Dit is minimaal één keer zo gedaan, waardoor ik schade aan de nek wil uitsluiten. Hij heeft net achter het gedeelte waar het kopstuk ligt een verdikking zitten, de eigenaren konden niet zeggen of hij dit altijd al had of dat dit op de trainingsstal is opgelopen.
Tevens hebben ze op de trainingsstal een snaffle bit gebruikt met een compleet aangesnoerde neusriem, omdat hij anders zijn tong over het bit gooide. Hierdoor heeft hij kale plekken in het gezicht gehad en een deukje in de neus op de plek van de neusriem. Rijden op de trainingsstal ging nooit zonder bokken.

Hij kwam terug van de trainingsstal en moest met een hengstenketting van de trailer afgehaald worden (het is een pony van 1.45m). Lostrekken en bijten doet ie nog steeds, hij heeft moeite met aanraking en bouwt veel spanning op. Rijden is vrijwel onmogelijk omdat hij niet vooruit wil. Überhaupt is hij buiten de box en uitloop binnen no time gestrest. Grondwerken in de bak gaat moeilijk, omdat zijn basisspanning zo hoog is dat hij door iedere prikkel nog meer spanning krijgt. Vandaar dat we nu in de box en uitloop werken en dit gaat goed.
Soms is aanraken en borstelen prima, soms probeert hij met oren plat naar achter en open mond te bijten. Ook bij aanraking in het gezicht/aan het hoofd is de eerste reactie met open mond proberen te bijten. Andere keren lijkt het dan weer minder erg te zijn, maar over het algemeen geeft hij een negatieve reactie op aanraking überhaupt, of eigenlijk toenadering überhaupt.

Nu is het vermoeden wel dat hij behoorlijk wat negatieve ervaringen heeft met mensen, van zowel voordat hij bij deze mensen kwam, als ook bij de trainingsstal. De vraag is dus: is het de associatie met mensen, is het pijn, of een combinatie?

Tandarts is al geweest en aan het gebit was niks te zien wat dit gedrag kon verklaren.

Nu wil ik dus schade aan de nek door het voorval op de trainingsstal uitsluiten, maar wat nog meer? Waar moet ik naar kijken bij deze klachten? Of gewoon beginnen bij de nek en van daar uit verder kijken?

Ik hoor graag waar jullie aan denken of ervaringen met vergelijkbare problemen.

Alvast bedankt!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:56

Naast lichamelijke problemen ben ik benieuwd waarom er nu überhaupt op deze pony wordt gereden

Ik zou persoonlijk deze pony in een stabiele kudde zetten en gewoon tot rust laten komen. Elke dag alleen maar voeren en verder niks. Alleen maar positieve ervaringen waarbij hij leert dat er niks van hem gevraagd wordt, pas als hij daar oke mee is zou ik dit heel rustig uitbreiden naar borstelen etc

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 00:19

Bedankt voor je reactie.
Hij wordt inmiddels al twee maanden niet meer gereden, daarvoor wel "want hij is bij een trainingsstal geweest dus dat moet kunnen". Dat is niet letterlijk gezegd maar is wel de insteek. Dochter wil paardrijden, dus pony moet het gewoon doen.
De ouders hebben geen kennis of ervaring met paarden verder. Ze hebben een aantal keer hulp afgewezen en zijn toen toch verder gaan doormodderen. Tot twee maanden terug toen ze nog steeds geen steek verder waren en mijn hulp geaccepteerd hebben.
Toen heb ik inderdaad gezegd, we moeten 10 stappen terug doen. Niet meer rijden, niet meer in de bak, niks meer vragen. Hij staat met een maatje samen en komt op de wei. De eigenaren komen niet heel vaak, dus hij heeft gelukkig grotendeels rust. Maar uiteindelijk hebben ze wel bepaalde verwachtingen en moeten er stappen gemaakt worden. Vandaar dat ik ook het medische erbij wil betrekken, om ze - hopelijk - te laten inzien dat dit niet alleen maar karakter/gedrag is en dat de verwachtingen wellicht bijgesteld moeten worden.

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 02:36

Ik zou zeker ook testen voor maagzweren. M’n pony wou toen ook niet meer vooruit en erg boos bij aanrakingen. Bij zo’n gestressed dier kan het zeker wel voorkomen

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:22

Oh jeetje wat een verdrietige situatie en wat zit jij dan op een moeilijke plek

Fijn dat je je in zet voor de pony. Willem ze hem überhaupt wel houden of kunnen ze niet beter op zoek gaan naar een ander?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:30

Jeetje…als het om een kind gaat die de pony moet gaan rijden en ook nog zonder begeleiding (of in elk geval, zonder ouders met enige kennis, dus de begeleiding zal wel weinig zijn) dan zou ik ze aanraden deze pony te verkopen met het hele verhaal erbij en een brave pony terug te kopen. Zelfs als je stappen kan gaan zetten zal dit gedrag echt lang de tijd kosten om geheel te boven te komen, áls dat al lukt…Dus de pony is op zijn plek bij iemand die dat kan bieden, niet bij iemand die snel weer wil kunnen rijden.


Maar goed, wat betreft medisch uitzoeken is een check van de rug en nek een hele goede, verder maagzweren uitsluiten en een degelijk wormonderzoek doen (meer door de situatie waar hij uit komt dan door zijn gedrag). Ik zou ook testen op zand. Is hij verder rad? Of ook onregelmatig met dat gedraaide been?
Het is een ruin begrijp ik? Is hij nu op een goede plek wat betreft huisvesting en voer?

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:39

Ik zou de rug en hals niet enkel laten checken, maar ook en vooral foto’s laten nemen. Hij zou de eerste niet zijn die goed ‘voelt’ op rug bij een klinische keuring, maar toch KS blijkt te hebben. (Al hoop ik van harte dat dat niet het geval is). Een bloedonderzoek om te kijken of geen tekorten heeft, lijkt me ook nuttig.
Verder sluit ik me aan bij Lijsken.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:16

Arme arme pony...en wat een trainingstal is dat? Wat een barbaarse praktijken!

Is deze pony rontgenlogisch gekeurd? Ik zou eens beginnen met een rontgenlogische keuring. Hals en rug er ook bij en dan vooral die plek die verdikt is. Maagzweren uitsluiten inderdaad. Het klinkt als een pony met pijn wat versterkt wordt door hoe ermee omgegaan is.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:29

Ik zou geen toeters en bellen inzetten. Rust en een kudde. Daarna in alle rust vanaf de grond weer opbouwen. Domweg enkel poetsen, wat vindt hij fijne plekken. En dat uitbreiden naar werken in vrijheid, etc. Leren dat je kan samenwerken ipv. Knokken wie de sterkste is.

En dan als je dan tegen dingen aan gaat lopen, gevoeligheden, lijflijke reacties gaan dan eens verder zoeken. Nu kwellen met allerlei onderzoeken waarin die ook weer alles moet ondergaan terwijl er al zoveel spanning is schiet je niks mee op

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:02

goldyc schreef:
Ik zou de rug en hals niet enkel laten checken, maar ook en vooral foto’s laten nemen. Hij zou de eerste niet zijn die goed ‘voelt’ op rug bij een klinische keuring, maar toch KS blijkt te hebben. (Al hoop ik van harte dat dat niet het geval is). Een bloedonderzoek om te kijken of geen tekorten heeft, lijkt me ook nuttig.
Verder sluit ik me aan bij Lijsken.


Ik bedoelde met een check van rug en hals inderdaad foto’s maken, niet enkel een beetje voelen :j

Ik snap de gedachtegang van Belle_Boef overigens ook, maar als de eigenaar per se vooruitgang wil zien zal een tijdje afwachten moeilijk worden. En eerlijk gezegd, met zulk gevaarlijk gedrag zou ik eerst willen weten of deze pony niet definitief “stuk” is voordat ik hem een jaar zou laten staan, met alle kosten én mogelijk ongemak bij het beestje van dien.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:07

Elisa2 schreef:
Arme arme pony...en wat een trainingstal is dat? Wat een barbaarse praktijken!

Is deze pony rontgenlogisch gekeurd? Ik zou eens beginnen met een rontgenlogische keuring. Hals en rug er ook bij en dan vooral die plek die verdikt is. Maagzweren uitsluiten inderdaad. Het klinkt als een pony met pijn wat versterkt wordt door hoe ermee omgegaan is.


En bij hals niet alleen foto's. Bepaalde dingen zoals ontsteking hoef je niet re zien op foto's, maar kunnen enorm veel klachten geven en schade

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:09

Goede aanvulling, slijmbeursontstekingen in dat gebied kunnen ook voor enorm veel ongemak en pijn zorgen. Helaas worden die heel erg vaak gemist.

Wat Lijsken zegt dacht ik ook..zoiets is lastig als het een pony van een ander betreft vrees ik. Al zal een poosje rust, niks moeten en even aarden hem ongetwijfeld goed doen.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 10:14

@ mayedeby
Goeie, maagzweren zet ik erbij.

@ Amber_anne
Voor zover ik begrijp willen ze hem wel houden. Verkopen op deze manier kan (nu) ook echt niet, naar mijn mening.

@ Lijsken
Verkopen is geen optie voor nu, volgens mij. Een pony die er zo aan toe is krijg je ook niet verkocht, vrees ik.
Hij is recentelijk ontwormd, zand zou ik even moeten testen.
Qua onregelmatigheid is het lastig te zien, de enige keren dat hij harder gaat dan stap is als hij zich lostrekt naar de wei en daar op adrenaline een paar rondjes rent. Maar een kreupelheidsonderzoek zou wellicht nog iets kunnen zijn. Het is inderdaad een ruin. Huisvesting is oké, kan zeker beter, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben.

@ goldyc
Foto's van de hals is inderdaad een goeie, en dan de rug ook meteen meenemen. Bloedonderzoek zet ik erbij.

@ Elisa2
Over de trainingsstal heb ik niks goeds te zeggen, dat mensen hun paarden hier naartoe brengen vind ik absurd. En dan raar opkijken dat probleemgedrag verergerd ipv opgelost wordt. Gelukkig hebben deze mensen nu wel door dat dit geen goede zet was.
Hij is überhaupt niet gekeurd, vandaar dat ik een degelijk algemeen onderzoek ook van belang vind.

Slijmbeursontsteking heb ik aan zitten denken, maar kan dat zo lang blijven? Hij is al bijna een jaar terug van de trainingsstal.

@ belle_boef
Voor die rust in een kudde zou hij verplaatst moeten worden en dat is voor nu geen optie. Hij heeft zijn plekje nu gevonden op deze stal en nog een verplaatsing zou het erger maken. Enkel poetsen zijn we al twee maanden aan het doen en hij tolereert het meestal, maar vindt het niet fijn. Kan nergens een plekje vinden wat hij echt lekker vindt. Vandaar dat ik nu wil inzetten op een fatsoenlijk onderzoek.

Hij is inmiddels al bijna een jaar terug van de trainingsstal, waarin de eigenaren het dus maanden zelf geprobeerd hebben zonder enig succes. Sinds december werk ik nu met hen samen en het gedrag is wel verbeterd, maar blijft bij vlagen zo heftig dat ik lichamelijke problemen wil uitsluiten.
Laatst bijgewerkt door AnnickT op 22-02-24 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:18

Ik denk dat jouw onderbuikgevoel genoeg zegt..ben benieuwd wat ze gaan vinden.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:21

Elisa2 schreef:
Ik denk dat jouw onderbuikgevoel genoeg zegt..ben benieuwd wat ze gaan vinden.


Dit :j
Ik hoop dat de eigenaren er voor open staan.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:34

ik herken wel wat hoor :j
mijn merrie is in een ver verleden waarschijnlijk ook niet even goed behandeld en had ook een dikke bult net achter het halster in de nek.
samen met een panische angst voor waterslangen was de conclusie al gauw dat er met water/afspoelen iets gebeurd is en ze heeft gehangen.
zij kon ook totaal niet zijwaarts inbuigen in de hals om bijvoorbeeld een snoepje aan te nemen.
ook altijd een wat wantrouwende merrie gebleven en word haar spanning toch te hoog gaat ze er nog altijd vandoor.

is er al gekeken of een dosis pijnstiller effect geeft?
dat kan ook op gebied van kruiden zijn, duivelsklauw bijvoorbeeld.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:09

Oei
Heftig voor de pony , ga ervanuit dat het een roemeen of Hongaar is . Ben er al diverse tegen gekomen die dat lostrekken doen en enorm durven bokken en vaak zijn deze pony,s prima te rijden op buiten rit .
Maar voor een kind acht ik ze nooit geschikt , wel voor iemand die veel vanaf de grond wil doen , en geen ambities in de rijbaan heeft

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 11:28

Bedankt Elisa2 en Lijsken, ik hoop dat mijn onderbuikgevoel gelijk heeft en dat er een medische verklaring is voor het gedrag.

@ ellepel
Bedankt voor je ervaring. Pony is inderdaad ook panisch voor water... Inbuigen heeft hij geloof ik ook moeite mee. Dochter vertelde laatst dat hij in het begin alleen maar één kant op kon lopen onder het zadel, als je de andere kant op wilde lukte dat niet.
Pijnstillers zijn nog niet geprobeerd, zou nog kunnen inderdaad.

@ Zinzi_jewel
Hij zal inderdaad uit die regio komen, waar precies weet ik niet. Het ras is ook onbekend, hij heeft ook iets "ezeligs" in z'n uiterlijk, dus dat kan er ook nog in zitten. Ik ben er ook verbaasd over dat deze familie dit überhaupt een goed idee vond om hem te kopen, maar als ik het goed heb begrepen heeft iemand ze overgehaald. Laten we zeggen dat het een bijzonder verhaal is.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:35

Duivelsklauw heb je geen idee hoeveel van de werkende stof ze per keer binnen krijgen, dat wisselt namelijk en daarom is het toch minder geschikt als pijnstilling, en zou ik dus niet gebruiken in zo'n experiment. Daarnaast zijn er ook pijnen waar het niet tegen werkt. Als er iets mis is in de hals is de kans groot dat het niets of weinig doet, omdat dat vaak ook zenuwpijn is.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:53

Arm dier. Maar even heel simpel, mensen hebben de ballen verstand van pony’s , hebben geld betaald en willen resultaten zien. Dit zijn de meest moeilijke mensen om mee om te gaan in de paardenwereld. Overtuig ze eerst van het belang van foto’s en ook dat het hun aardig wat geld nog erbij gaat kosten. Vinden ze dat goed, zeker rekening op hun naam zetten. Willen ze geen goed onderzoek? Handen er vanaf trekken en ze veel succes wensen.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 12:02

@ BigOne
Dat is inderdaad precies wat ik ga doen. Ik had niet in het begin moeten aankomen met dierenartsonderzoek, dan hadden ze het meteen afgewezen. Maar ze staan nu iets meer open voor andere inzichten en daarom heb ik nu goede hoop dat ze het gaan doen. En inderdaad, als ze het niet doen, dan is het voor mij klaar.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:15

AnnickT schreef:
Bedankt Elisa2 en Lijsken, ik hoop dat mijn onderbuikgevoel gelijk heeft en dat er een medische verklaring is voor het gedrag.

@ ellepel
Bedankt voor je ervaring. Pony is inderdaad ook panisch voor water... Inbuigen heeft hij geloof ik ook moeite mee. Dochter vertelde laatst dat hij in het begin alleen maar één kant op kon lopen onder het zadel, als je de andere kant op wilde lukte dat niet.
Pijnstillers zijn nog niet geprobeerd, zou nog kunnen inderdaad.

@ Zinzi_jewel
Hij zal inderdaad uit die regio komen, waar precies weet ik niet. Het ras is ook onbekend, hij heeft ook iets "ezeligs" in z'n uiterlijk, dus dat kan er ook nog in zitten. Ik ben er ook verbaasd over dat deze familie dit überhaupt een goed idee vond om hem te kopen, maar als ik het goed heb begrepen heeft iemand ze overgehaald. Laten we zeggen dat het een bijzonder verhaal is.


Kun je aan t chipnummer zien waar hij vandaan komt .
Ik weet wel dat er veel zijn uit die hoek waar je nooit meer iets mee kunt maar ook genoeg die in meer ervaren handen best fijn paarden weer kunnen worden maar zeker geen kinder pony / paard .
Heb er vorig jaar zo een verkocht als project aan een jong volwassenen. Zij doet grond werk en buitenritten voor de rest loopt paardje lekker in de wei met n maatje

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 12:27

Misschien staat er in het paspoort waar hij vandaan komt, maar ik heb het paspoort nooit gezien, dus geen idee.

We hebben er nog een op stal uit die regio die ook zulk gedrag vertoont (agressie, gericht aanvallen, trappen en bijten), die functioneert op buitenrit prima maar met vreemde mensen en kinderen is ze niet te vertrouwen. Omdat ze klein zijn worden ze verkocht als kinderpony maar dat is dus bij allebei geen goed idee geweest.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verschillende problemen, wat onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:36

Die ik had , is ook niet met eerlijk verhaal gekomen . En heb ze daarom weggedaan als project pony . En zeker niet aan mensen met kleine kinderen .
Ik vertrouwde ze niet in de wei als er mensen met kinderen waren , ze durfde gericht uit te halen met d'r achterbeen of tanden . En t volgende moment poeslief.
Voor ons te klein om er mee aan de gang te gaan want krap aan 140 cm .
Ze staat nu goed , want voelde ook niet de nood om mezelf helemaal failliet te betalen aan onderzoeken.
Enkel klinische keuring gedaan .

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:37

Ik vraag me in alle eerlijkheid af of dit arme dier ooit nog zijn vertrouwen in de mens zal hervinden.

Vanuit zijn oorsprong heeft hij waarschijnlijk al niet al teveel vriendelijkheid gekend en dan terechtgekomen bij een dubieuze handelaar die een dergelijk dier voor een kind verkoopt??
Dan naar een afbeulstal (deze verdient de titel trainingsstal niet en zou eigenlijk moeten worden aangegeven voor dierenmishandeling...)

Arm, arm dier!

Ik zou hem ook een jaar het land in gooien en eens niks van eisen.
Lekker weer terug paard laten worden en door wel normaal opgegroeide soortgenoten laten leren dat mensen niet allemaal slecht zijn.