Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 12:57

Hoi!


Mijn merrie Triana loopt al een tijd te modderen met een wond aan haar been. Het is geen normale wond, de dierenartsen hebben nog nooit zoiets gezien. Ik zelf ook niet.
Dus ik hoop dat jullie suggesties of ervaringen hebben!

Het begon met Triana's 10 maanden oude veulen Estrella.

Bijna 3 maanden geleden merkte in dat haar achterbeentje wat dik was en ze een wondje had in haar koot.
Even aangekeken, maar toen het na 3 dagen alleen maar erger werd toch de dierenarts erbij gehaald. Het been was helemaal warm en dik.
De dierenarts heeft haar been geschoren. Toen werd het zichtbaar dat er maar liefst 3 wonden in haar koot zaten. Nare, diepe etterende wonden. Het gekste was dat de 3 wonden met elkaar in verbinding stonden. De DA kon er een staafje doorheen steken en kwam dan in een andere wond uit. Een soort tunnels dus.
Ze had nog nooit zoiets gezien.

We hebben ontstekingsremmer, antibiotica en peneseline (en een giga rekening :P ) gekregen voor een week.
Na een paar dagen begon de zwelling af te nemen. (het heeft uiteindelijk zeker 1,5 maand geduurt voor de zwelling helemaal weg was en de wonden zijn vrij recent pas 100% genezen)

Ze heeft er nooit kreupel van gelopen of koorts gehad.
De foto's van haar wond zet ik maar even in een spoiler...

Zo dik was het
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding


Een paar dagen later kwam er zomaar ineens nog een wondje bij (de DA zei dat het leek op opengebarsten gezwellen):
Afbeelding


Een week nadat Estrella die wonden kreeg stond Triana met een dik en warm achterbeen. Dit was 11 december.
Ik heb het been helemaal onderzocht. Er zat nergens een wondje, het been was helemaal gaaf. Dit weet ik 100% zeker. Alleen dus warm en gezwollen.

Afbeelding

Afbeelding


We hebben het even aangekeken. De volgende ochtend kwam er een vieze etterede opening in haar been.


Afbeelding

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding


Dierenarts gebeld. (De mobiele paarden dierenartsen hier werken allemaal voor een overkoepelende organisatie, er komt dus steeds een andere arts) Deze DA heeft dezelfde behandeling voorgeschreven als voor Estrella. Ook hij had geen idee wat dit zou kunnen zijn. Hij heeft het met zijn collega's besproken, niemand had dit eerder gezien of ook maar enig idee wat het kon zijn. Ook bij Triana ging de opening heel diep. Er zat een tunnelachtige opening naar beneden van meer dan 5cm!
Ik vond het verdacht veel lijken op Estrella's wonden...

Er is een sample afgenomen en onderzocht naar baterieen, kwam niks schokkends uit. Een ongevaarlijke bacterie die door de medicatie snel weg zou moeten zijn.

Zo zag het been er na het schoonmaken en scheren uit:

Spoiler:
Afbeelding


Op advies maar aangekeken. De medicatie heeft de zwelling even teruggebracht. De wond genas heel traag. De zwelling is ook niet echt weggegaan.
Ik heb contact gehouden met de DA, via updates met foto's.
Het ging een tijdje iets beter, de zwelling had flink afgenomen (maar is niet weg geweest)
Op 3 januari was het ineens weer erg opgezwollen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig ging het de dag erna weer iets beter.

Op 6 jan zag het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

12 jan:


Afbeelding

Afbeelding


Daarna is de zwelling nog verder weggetrokken tot het bijna niet meer dik was.

Alleen vanochtend stond ze verdorie weer met een dik en warm been... Ze heeft er geen last van, been is wel weer warm.
Ze heeft geen koorts of verhoging. Vanochtend was ze wel erg futloos, moe en kreeg ze moeilijk haar brok naar binnen. Hooi en water had ze wel goed gegeten. Ik weet niet of dit in verband staat met de wond.

Voor ik de DA erbij haal (die alleen maar zegt dat het zo raar is en hij geen idee heeft wat het kan zijn en we een dikke rekening verder zijn) ben ik benieuwd of iemand van jullie dit herkent.
Ik vind het extra spannend omdat Triana drachtig is. De DA weet ook niet in hoeverre dit een probleem is met de dracht.


Zo ziet het been er nu uit:


Afbeelding

Afbeelding


Hebben jullie suggesties?

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:10

Je zou lasertherapie eens kunnen proberen. Daar heb ik wel mooie resultaten gezien bij oa wonden. Wat gek dat dit zo gebeurt!

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:18

Lasertherapie is inderdaad aan te raden, wellicht ook even kijken naar bloedzuiger therapie?
Is het been al op de foto of echo gezet?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:23

ik zou het op de foto zetten,misschien een botsplinter of vreemd voorwerp wat er in zit en wat het lichaam weg wil werken?

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:27

ellepel schreef:
ik zou het op de foto zetten,misschien een botsplinter of vreemd voorwerp wat er in zit en wat het lichaam weg wil werken?


Ik zou dit dus ook direct op de foto willen hebben, al is het maar om te kijken hoe diep het is en of het mogelijk het benige/bot aantast..

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:27

wat een raar verhaal zeg. zeker omdat beide paarden dit hebben.
Zouden ze misschien gebeten kunnen zijn door een of ander (roof)dier?

veel sterkte, ik hoop dat de wond gauw beter gaat.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:28

Eens met mijn voorgangers. Ik zou de wond laten rx-en en als daar niets op te zien laten echo-en, zou best een botsplinter of een "foreign body" in kunnen zitten. Dan zie je zo'n beeld vaker.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:30

Het lijkt wel iets op een wondje dat mijn pony onder zn buik had toen ik hem kocht. Zou een onschuldig singelwondje zijn, maar bleek uiteinde van een 20cm lange fistel waar een 5cm lang ijzerdraadje in zat. Bleef ook maar beetje doorprutten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:31

Wat raar dat ze het allebei hebben.
Ik zou bijna denken aan één of andere larve-achtige parasiet die bij beiden bezig is.
Dat zou ook verklaren waarom ze het allebei hebben. Misschien meegekomen vanuit Spanje of Portugal (ik ben even kwijt waar ze vandaan komt).

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:33

Misschien zit er iets in, dat er daarom een abces vormt, dat zou ik ook denken.
Maar als ze het allebei hebben zou dat wel vreemd zijn.
Ik zou eerst eens op foto of scan de binnenkant bekijken.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:33

Mijn eerste gevoel zei ook : Beten van bvb een rat. Heb je ongedierte op stal ?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:48

Ik zou ook durven denken aan rattenbeten, of iets dat er in zit. Ik zou even starten met een echo of foto’s om een lichaamsvreemd voorwerp uit te sluiten

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:50

Ik zou even een monster laten nemen voor MRSA als het ondanks antibiotica zo onrustig blijft.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:55

Meest logische lijkt het dat er iets in zit, zo lang het vreemde voorwerp er in zit blijft het vaak etteren.

Rattenbeet kan, maar zit echt wel hoog en dan zou er vaak ook iets meer uit de swab moeten komen qua bacteriën.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:13

Oh er is al een swap genomen, sorry, overheen gelezen

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:13

Ik zou ook vermoeden dat er iets in zit… wel typisch dat 2 paarden dat hebben zeg… vreemd

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:35

En twee paarden die bij elkaar in de stal staan?

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:51

Is de bult hard of zacht? Is het indrukbaar?

Is er een RX foto genomen?

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 11:35

Dank jullie wel voor het meedenken allemaal!

Goed idee om er een foto van te laten nemen. Ik ga het er met de DA over hebben of ze het kunnen doen of dat we daarvoor naar de kliniek moeten.

Triana's been is gelukkig weer een stuk dunner.

Ik ga wel zoeken naar de oorzaak, het sluimert nu al zo lang door.

Rattenbeet denk ik niet. Het is ook niks besmettelijks, er is getest op virusen en baterien en geen van de andere paarden (op Estrella na dan) heeft het.

Wat ik wel raar zou vinden aan als er iets in het been zit is dat het een tijdje bijna niet dik meer was. En nu ineens weer begint. Ook had de DA daaraan gedacht al toen hij hier was maar die vond het onwaarschijnlijk.

Ik ga het wel als optie onderzoeken!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:54

Ik zie dat ze op houtkrullen staan, zou er iets in de krullen kunnen zitten wat door de huid dringt en door het hout een ontstekingsreactie geeft, of dat de houtkrullen van een bepaalde houtsoort is wat voor problemen kan zorgen. Of behandeld hout waar de krullen van zijn en jouw 2 paarden daar net gevoelig voor zijn.
Is er iets geteerd oid op stal wat op het been komt en deze problemen veroorzaakt.

Geen idee hoor maar

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 11:57

Steppe schreef:
Ik zie dat ze op houtkrullen staan, zou er iets in de krullen kunnen zitten wat door de huid dringt en door het hout een ontstekingsreactie geeft, of dat de houtkrullen van een bepaalde houtsoort is wat voor problemen kan zorgen. Of behandeld hout waar de krullen van zijn en jouw 2 paarden daar net gevoelig voor zijn.
Is er iets geteerd oid op stal wat op het been komt en deze problemen veroorzaakt.

Geen idee hoor maar


Toen de problemen begonnen stond ze nog 24/7 buiten zonder houtkrullen. Ze staat nu snachts op stal omdat ze drachtig is ;)
Ik denk niet dat het daar aan ligt, maar bedankt voor het meedenken!

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:58

Het lijkt heel erg op de beenwond van een veulen van ons helaas kan k er nu geen foto's van vinden. Zij heeft een ongemak gehad waarbij de ze zich heeft beschadigd aan een paal. Hier ontstond eerst een pussige wond, dik been en de wond wilde niet goed sluiten. Vervolgens zag je de bult met dat vetweefsel wat zichtbaar is op 1 van je foto's. We hebben hier een RX foto van laten maken en dit ging om botwoekering. Hieraan is zij geopereerd, de botwoekering is weg geschaafd en hierna is de wond goed kunnen sluiten.
Nadeel is dat hiermee de bult nooit volledig is weg gegaan. Ze heeft er in het dagelijks leven geen last van. Ik zal proberen eens diep te duiken in de foto's. Dit is namelijk 7jr geleden.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:26

Het is wel typisch dat beide paarden het hebben. Ook vind ik de wonden bij het tweede paard zo in een vierkantje zitten dat het bijna op een beet lijkt (rat, slang, oid). Wat betreft woekeren: een kat van ons wa eens flink gewond geraakt, waarschijnlijk aangereden. En sindsdien en etterende wond op het hoofd. zodra ik met antibiotica stopte omdat eht dicht/rustig was, werd het na enkele dagen tot week weer onrustig, open, etterend. vanwege ouderdom is zij toen permanent op antibiotica gezet en toen kwam het zelfs daar doorheen, maar stak er ook ineens iets uit. Toen dat verwijderd werd bleek het een splinter van hert schedelbot te zijn. Dat heeft dus al die tijd lopen vervelen en heeft het lijf eruit gewerkt. Dus foto maken om te kijken wat er onder de huid aan de hand is lijkt me goed plan. Wel vreemd alleen dat dan 2 paarden het hebben,

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:43

Soms kun je ook ongelofelijke pech hebben natuurlijk, zonder dat het 1 met het ander te maken heeft.
Je kunt een foto maken om te kijken of er van binnen iets niet tof zit. Dan heb je dat in elk geval uitgesloten en dat is ook niet vreselijk duur.
Ik zou het been goed onderzoeken op wondjes ook. En even controleren of je paard geen koorts heeft/krijgt.
Het 1e waar ik aan denk is dat dit been gevoeliger is om dikker te worden, omdat het maanden dik geweest is. Dan is alles wat opgerekt en uit dit eerder. Zo kun je dan eerder last van stalbenen krijgen aan zo'n been en ik weet niet of dracht ook voor dikkere benen kan zorgen bij paarden (bij mensen wel :+ ). Wat ook kan, is dat je paard nu een virus heeft en dat geeft ook wel eens dikke benen. En dan kan het kwetsbare been eerder zwellen. Omdat je ook aangeeft dat het paard niet geheel fit is.
Je moet vooral oppassen dat het geen einschuss been wordt. Als het paard verder fit is en het been wordt niet erger, kun je het even aankijken. Een dierenarts gaat er ook niet veel aan doen verwacht ik. Als het paard koorts krijgt, niet wil eten, ziek oogt of het been pijnlijk wordt of meer gezwollen zou ik aan de bel trekken. Een einschuss been gaat namelijk niet over zonder behandeling en kan gevaarlijk zijn.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hele vreemde blijvende beenwond/zwelling bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:49

Ik zou ook een foto laten maken en als daar niets uitkomt, bloedzuigers inzetten.