Paard met vreemde symptomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:32

Het probleem met voor- en najaarsgras schijnt vooral te zijn dat het hoog is in kalium en daardoor de balans met oa magnesium en natrium verstoort. Knappen vaak enorm op van zout en magnesium toevoegen. Dus als zijn kalium steeds verhoogd zou zijn, zou die reactie op het gras logisch zijn, denk ik?
Veel drinken en plassen passen ook bij zo'n onbalans in mineralen.

Vraag is natuurlijk vooral hoe die hoge waarde tot stand is gekomen... fijn dat je iig een stapje verder bent, hopelijk dichter bij de oplossing!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:02

amyz schreef:
Het probleem met voor- en najaarsgras schijnt vooral te zijn dat het hoog is in kalium en daardoor de balans met oa magnesium en natrium verstoort. Knappen vaak enorm op van zout en magnesium toevoegen. Dus als zijn kalium steeds verhoogd zou zijn, zou die reactie op het gras logisch zijn, denk ik?
Veel drinken en plassen passen ook bij zo'n onbalans in mineralen.

Vraag is natuurlijk vooral hoe die hoge waarde tot stand is gekomen... fijn dat je iig een stapje verder bent, hopelijk dichter bij de oplossing!


zout is inderdaad heel erg belangrijk om bij te geven, vanwege dat het helpt de kalium die te hoog is terug te brengen naar daar waar het nodig is namelijk in de cel. zout helpt de deur te openen naar de cel /potassium sodium pomp/. hoog kalium voedsel zonder dat er genoeg zout tegenover staat, laat kalium los rond vliegen in het lijf waar het allerlei ellende veroorzaakt.

nog een belangrijke noodzaak voor genoeg zout /nb. geen liksteen, want paarden kunnen met hun gladde tong niet genoeg zout eraf likken, in tegenstelling tot bv koeien met hun rasp tong/ is dat het kan helpen het teveel aan nitraat in voedsel/water te binden en af te voeren.

misschien is het handig het volgende fb-artikel van calm and healthy horses te lezen over het verschil in eiwitten

https://www.facebook.com/calmhealthyhor ... 5sYKF4mzPl

Make sure you understand Protein
Protein is an essential component of your horse’s diet.
ALL tissues are made of protein as are the enzymes which perform the trillions of chemical reactions going on every minute of the day that keep you alive.
Hence if there is inadequate protein in the diet the body starts breaking down its own tissues; such as muscle, in order to fulfil the more urgent requirements.
You will observe this as GRADUAL general deterioration of health - loss of top-line, poor hoof quality and hair-coat. This is how the dreaded 'hay belly' happens - it is a lack of QUALITY protein. Lack of quality protein also affects tissues you can’t see – eg the manufacture of blood components is also compromised and this is why numerous recreational horses are border-line anaemic and have low immune function.
Quality protein is found in seed heads and can be added to feeds. For example using a combination of flaxseed (linseed) and sunflower seeds (At a ratio of 60/40) works well. Premium/Supreme MVA contain the lysine, methionine & threonine to complement the amino acid content of any source of protein.
In simple terms ‘True protein’ consists of the various amino acids linked together with a Nitrogen molecule at either end. Protein that is useful to the horse.
The protein in green, growing plants consists of True Protein + ‘spare nitrogen’ – known as Non-Protein Nitrogen (NPN) which include Nitrates. These are NOT useful to the horse. In fact mono-gastric animals like horses have ZERO requirement for nitrates so their digestive system is not designed to deal with them at all.
Grasses store nitrates in lower regions of stems but lucerne/alfalfa does so in the leaves.
The Crude Protein reading you see on Forage Analyses includes the True Protein + the NPN.
The NPN proportion of the Crude Protein varies with the species of plant, the season and the weather. Nitrates accumulate whenever environmental conditions inhibit growth – eg cool nights, frosts, consecutive cloudy days or droughts. This is why to avoid your horse eating those fresh green shoots after a drought-breaking rain as they are dangerously high in nitrates.
As the plant matures the CP/Nitrate content naturally drops but the seeds contain useful True Protein (without the NPN or nitrate content) hence they are much more suitable for horses.
Horses evolved on the vast grasslands of the northern hemisphere and consuming the mature grass with seed-heads over summer and autumn put on the condition they would need to survive the long hard winter ahead.
It should be noted that cool season grasses are much more prone to high protein NPN content than warm season grasses.
So this is ONE of several good reasons why horses shouldn't be exposed to green vegetative forage ALL YEAR ROUND- especially with the addition of lucerne! The effect is cumulative.
Too much of the unsuitable protein and not enough quality protein is one of the causes of many of the health problems experienced by horse owners
Please note we can’t give dietary advice in the comments as there are so many factors to consider. We can help via the Enquiry Form which means we have all the info needed. See the Home Page of the website
CHH Ben was in a dreadful state when we picked him up despite being out on plenty of grass. At the time he wasn't being given any supplementary feed.
After several months of no green grass, plenty of hay and a daily feed with good protein and Premium MVA he is a picture of health!

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:41

suikermeisje schreef:
Eerste waarden zijn terug:
Lage glucose (maar niet erg aldus de DA).
Hoge AST (AST PHO 1115.00 U/l < 568) (leverwaarde en heeft invloed op de zenuwprikkels)
Hoog LDH(LDH 609.00 U/l < 455) (Kan komen door stress en het bloedprikken, dus is logisch omdat hij erg gespannen was bij het bloedprikken).
Te hoog CK (CK PHO 730.00 U/l < 452) (ontstaat bij spierschade)
Te hoog Potassium (Potassium POT 6.80 mmol/l 2.8-4.5) (kalium dus te hoog en veroorzaakt hartritme stoornissen)


Ik zou zelf bij deze uitslag het bloedonderzoek nog eens opnieuw doen. Mijn paard leek na bloedonderzoek ook een veel te hoog kalium te hebben. Eerst was er even paniek, want dat kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn. Maar het kan ook komen doordat er Hemolyse is opgetreden na het doen van de bloedafname. Dus opnieuw bloed laten afnemen en dit persoonlijk direct na het afnemen naar de kliniek gereden (waar ze het bloed direct konden analyseren). Toen bleek het Kalium prima. Dus het bleek inderdaad Hemolyse van het bloed te zijn geweest.

Alle waarden die in jouw bloedonderzoek verhoogd zijn kúnnen hierdoor verklaard worden. Wil niet zeggen dat dat zo is natuurlijk, maar ik zou het zelf altijd zeker willen weten.

Ik heb het even gekopieerd van de website van een lab:

Hemolyse kan komen door:
- Hemolytische anemie
- Een foutieve techniek van staal afname, zoals hevige aspiratie, bloed dat geschud of uitgestoten wordt (vorming van schuim)
- Een slechte hantering na de afname, bijvoorbeeld bloed dat te lang is blijven staan of te koud of te warm is bewaard, een te intense centrifugatie, bloed dat veel geschud werd tijdens het transport.

Hemolyse veroorzaakt een vervalsing van de resultaten, in het bijzonder voor wat betreft de metingen van kalium, magnesium, ijzer en fosfaten, van de enzymen CK, LDH, AST en ALT, van de hormonen en van serologische parameters.

Ik ben zelf trouwens geen expert, maar heb het dus zelf met mijn paard meegemaakt. Zo weet ik ervan. Bij mijn paard was alleen de kalium beïnvloed door de Hemolyse, dus blijkbaar kan het ook voor een deel van bovenstaande valse resultaten geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lisantje
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-10-16

Re: Paard met vreemde symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:32

Ik wil graag helpen met meedenken hierover want het klinkt erg lastig.
Kun je misschien toelichten wat je bedoelt met veel drinken en veel plassen? Hoelang is dit al? Weet je hoeveel liter hij ongeveer op een dag drinkt? En plast hij bijvoorbeeld heel veel per keer of juist vaker kleine beetjes? Is de kleur van de urine afwijkend?

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 21:57

Cookie2222 schreef:
Wat vervelend TS!

Kwa bloed is AST specifieker voor de spieren dan voor de lever. Mocht je wel aan lever denken dan verwacht je AP/AF en g gt ook verhoogd en dat lijkt hier niet het geval.

Een spierziekte (of stofwisselingsziekte) zoals pssm zou kunnen. Heb je ook een kreupelheidsonderzoek laten doen? Vanuit een kreupelheid kunnen natuurlijk ook de spierwaardes omhoog gaan.

Ik ken een paard die na het rijden in soort van plashouding ging staan en niet wou lopen. Dan uiteindelijk kort weg liep en later weer beter. Deze bleek een SI probleem te hebben. Het enige gekke bij jou is dan die gras invloed, maar misschien was dit toeval?


Gras is geen toeval. Elke keer op nieuw stukje gras en krijgt zo'n aanval in het voorjaar en zomer. Nu voor het eerst dat hij niet op het gras staat en dit plaatsvindt. Heb het wel steeds deels kunnen voorkomen omdat ik dan kleine stukjes gaf of pas op een stuk gras als eerst de pony een stuk had opgegeten. Kort jong gras had ie geen last van, het lange en volle gras wel.

Paard staat van 08 tot 16u buiten en snachts binnen, in de zomer 24u per dag buiten vanaf ergens in april tot en met november.

Over training, voorheen stond paard flink in training en kwam het in het weideseizoen ook voor. Nu voor het eerst dat ie wat minder doet en het ook heeft. Hij heeft rust nodig in zo'n aanval want als ik hem dagelijkse pakte kon hij eerder een x niet meer lopen voor korte tijd en leek het spierbevangenheid te zijn maar wel wat asymptomatisch.


Lisantje schreef:
Ik wil graag helpen met meedenken hierover want het klinkt erg lastig.
Kun je misschien toelichten wat je bedoelt met veel drinken en veel plassen? Hoelang is dit al? Weet je hoeveel liter hij ongeveer op een dag drinkt? En plast hij bijvoorbeeld heel veel per keer of juist vaker kleine beetjes? Is de kleur van de urine afwijkend?


Tja wat is veel... het is nu weer normaal en zit rond de 45liter per dag nu. Lijkt erop dat het ten tijde van het bloedprikken vooral net na de kou was. Volgens de DA was het ook logisch dat het zo was. Zijn urine stinkt niet anders dan anders, suiker pies herken ik door mezelf.
Hij plast normale hoeveelheden per keer dus geen kleine plasjes en ook geen gekke kleuren. Het plassen was kort voor het bloedprikken en na een paar dagen ook weer minder. Toen hij veel dronk dronk hij zijn bak van 60L leeg en liep er in zijn weiland ook nog een greppel met water door de hoge waterstand van de rivieren.


MikeyB schreef:
suikermeisje schreef:
Eerste waarden zijn terug:
Lage glucose (maar niet erg aldus de DA).
Hoge AST (AST PHO 1115.00 U/l < 568) (leverwaarde en heeft invloed op de zenuwprikkels)
Hoog LDH(LDH 609.00 U/l < 455) (Kan komen door stress en het bloedprikken, dus is logisch omdat hij erg gespannen was bij het bloedprikken).
Te hoog CK (CK PHO 730.00 U/l < 452) (ontstaat bij spierschade)
Te hoog Potassium (Potassium POT 6.80 mmol/l 2.8-4.5) (kalium dus te hoog en veroorzaakt hartritme stoornissen)


Ik zou zelf bij deze uitslag het bloedonderzoek nog eens opnieuw doen. Mijn paard leek na bloedonderzoek ook een veel te hoog kalium te hebben. Eerst was er even paniek, want dat kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn. Maar het kan ook komen doordat er Hemolyse is opgetreden na het doen van de bloedafname. Dus opnieuw bloed laten afnemen en dit persoonlijk direct na het afnemen naar de kliniek gereden (waar ze het bloed direct konden analyseren). Toen bleek het Kalium prima. Dus het bleek inderdaad Hemolyse van het bloed te zijn geweest.

Alle waarden die in jouw bloedonderzoek verhoogd zijn kúnnen hierdoor verklaard worden. Wil niet zeggen dat dat zo is natuurlijk, maar ik zou het zelf altijd zeker willen weten.

Ik heb het even gekopieerd van de website van een lab:

Hemolyse kan komen door:
- Hemolytische anemie
- Een foutieve techniek van staal afname, zoals hevige aspiratie, bloed dat geschud of uitgestoten wordt (vorming van schuim)
- Een slechte hantering na de afname, bijvoorbeeld bloed dat te lang is blijven staan of te koud of te warm is bewaard, een te intense centrifugatie, bloed dat veel geschud werd tijdens het transport.

Hemolyse veroorzaakt een vervalsing van de resultaten, in het bijzonder voor wat betreft de metingen van kalium, magnesium, ijzer en fosfaten, van de enzymen CK, LDH, AST en ALT, van de hormonen en van serologische parameters.

Ik ben zelf trouwens geen expert, maar heb het dus zelf met mijn paard meegemaakt. Zo weet ik ervan. Bij mijn paard was alleen de kalium beïnvloed door de Hemolyse, dus blijkbaar kan het ook voor een deel van bovenstaande valse resultaten geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.



Kregen we ook terug van de internist van de kliniek. Naam noem ik even niet, maar daar komen mensen uit het hele land. Maar dan zou de kalium niet dusdanig hoog mogen zijn en zij hebben kort geleden ervaren dat een paard met deze waarde aan K dood neergevallen is. Ik ben dus voorzichtig op dit moment en zal hem ook niet zomaar vervoeren. Nou is het geen schrikkerig paard maar door teveel stress of schrik, kan dit dus gebeuren. Als het gebeurt dan gebeurt het, maar liever niet als er dan iemand onder kan komen. Dit is ook de reden dat dit paard nu niet mag werken. Mijn da heeft overleg met deze kliniek en aan de hand daarvan gaan we verder onderzoeken.


amyz schreef:
Het probleem met voor- en najaarsgras schijnt vooral te zijn dat het hoog is in kalium en daardoor de balans met oa magnesium en natrium verstoort. Knappen vaak enorm op van zout en magnesium toevoegen. Dus als zijn kalium steeds verhoogd zou zijn, zou die reactie op het gras logisch zijn, denk ik?
Veel drinken en plassen passen ook bij zo'n onbalans in mineralen.

Vraag is natuurlijk vooral hoe die hoge waarde tot stand is gekomen... fijn dat je iig een stapje verder bent, hopelijk dichter bij de oplossing!


En hij staat nu niet op het gras en krijgt ook niet zo heel erg veel krachtvoer (in mijn ogen). 1kg brok en half kg muesli normaal zorgt voor nog geen 20gram per dag via krachtvoer. Van de internist mag hij 33gram per voerbeurt binnenkrijgen en daar lijkt hij dus niet aan te komen.


Ruwvoer testen klinkt leuk, maar 1 plukje hooi wat van 3 weilanden komt en je weet niet welke baal van welk stuk komt... schiet mij maar lek en noem me eigenwijs. Maar dat is wel het stukje nuchter verstand. Die voerleveranciers testen 1 pluk hooi, perfect hooi en vervolgens brengen ze duizenden kilo's aan hooi waarvan iemand denkt dat het perfect is. Goude handel....

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met vreemde symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:35

In alles wat je schrijft lees ik een pssm-er ts…

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:49

Ik vind pssm ook heel aannemelijk. Je zou eens kunnen starten met een pssm dieet en kijken wat het doet.
Grofweg in 1e instantie: suikerarm, eiwitrijk, vitamine E en magnesium. Daarom ook hooi testen (met stalen van meerdere balen, dan heb je in ieder geval een gemiddelde), alle voer waar graan of suiker in zit vervangen door een balancer en een eiwitrijke aanvulling, met magnesium en vitamine E als supplement. Hooi bij voorkeur onverpakt, maar in ieder geval laag in suiker.
Dit zou je een maand of 2 kunnen proberen en kijken wat het doet.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:22

MikeyB schreef:
Kregen we ook terug van de internist van de kliniek. Naam noem ik even niet, maar daar komen mensen uit het hele land. Maar dan zou de kalium niet dusdanig hoog mogen zijn en zij hebben kort geleden ervaren dat een paard met deze waarde aan K dood neergevallen is. Ik ben dus voorzichtig op dit moment en zal hem ook niet zomaar vervoeren. Nou is het geen schrikkerig paard maar door teveel stress of schrik, kan dit dus gebeuren. Als het gebeurt dan gebeurt het, maar liever niet als er dan iemand onder kan komen. Dit is ook de reden dat dit paard nu niet mag werken. Mijn da heeft overleg met deze kliniek en aan de hand daarvan gaan we verder onderzoeken.


Bij ons was het Kalium 7 (nog hoger dan bij die van jou dus). Het kán dus wel. Ik begrijp je paniek helemaal. Dat hadden we hier ook, de dierenarts was ook echt ongerust. Ze is in haar vrije weekend nog extra langs geweest om haar hart te controleren. Precies om de reden die jij omschrijft heb ik dus aan huis opnieuw bloed laten opnemen door onze eigen dierenarts en ben ik daarna zelf direct met het bloed in de auto gestapt naar de kliniek, waar ze het direct (terwijl ik erop wachtte) hebben geanalyseerd. Het was zo'n opluchting toen die uitslag goed bleek. Als het Kalium in dat tweede onderzoek ook te hoog was gebleken, dan hadden we die twijfel in ieder geval ook uitgesloten. Omdat het zo'n heftige (maar ook uitzonderlijke) diagnose was en er kans op Hemolyse was, wilde ik het absoluut zeker weten en tot op de bodem uitzoeken. Daarna was het verder zoeken naar waar haar klachten dán vandaan kwamen. Ik herken je zoektocht dus, het kan zo'n enorme puzzel zijn! Heel veel sterkte en succes daarmee!

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:37

Update: paard lijkt aardig opgeknapt. Bloedwaarden zijn nu goed op ontstekingswaarden na, maar dat komt door een zware verkoudheid die alle paarden hier hebben gehad door de komst van een nieuwe hier.

Zijn hart is nog niet goed, daar gaan we meer onderzoek naar laten doen in de komende weken bij de Lingehoeve.

Zijn kalium is weer netjes gedaald.

We hebben hem behandeld tegen leverbot.