Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Newby
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-01-24

Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 23:13

Hi Bokkers!

Omdat ik er echt even niet uit kom met DA op het moment en het beeld erg raar blijf vinden, plaats ik de vraag maar even hier. Ik hoor graag jullie meningen, ideeën etc!

Mijn KWPN'er (ruin, 2018) ontwikkelde rond september de eerste bultjes. hier dacht ik eerst niks geks van (insecten). Na verloop van tijd veranderde er niet veel, bleef het erg constant dus dacht hmm misschien het gras of door het rijke voordroog wat we op dat moment hadden.

Inmiddels was het eind oktober (geen weidegang meer), was er niks veranderd en begon het toch wel aardig te knagen. Een paar plekken 3x aangestipt met imaverol, maar dit veranderde ook helemaal niks (behalve dat de huid erg droog ervan werd). Hierna geschoren, gewassen met betadine maar ook dat gaf wederom geen verschil... :? (intussen kwamen op sommige bultjes een soort ronde korstjes, welke je makkelijk eraf kon wippen en je een wittige substantie zag zitten).
December naar DA; conclusie (zonder erg goed te kijken); combinatie van bacterie en schimmel. Wassen met Maleseb (erg leuk in de winter en vrieskou 8)7 )

Wederom geen verschil, dus door naar Wapenveld. Zij dachten misschien aan een allergie, maar wat dan? Daarnaast twijfel ik erg door de uiting en lokalisatie.

Paard heeft er geen pijn of jeuk aan!

Lokalisatie van de bultjes:
Helft van de schouder tm zijn flank zitten echt veel van deze bultjes
LV rond zijn vetlok en RA op de voorkant van zijn koot, kogel en sprong (deze zijn later ontstaan).

Over de bultjes:
Ze zijn dus in september ontstaan en geleidelijk meer geworden.
Begonnen als kleine bultjes (halve cm doorsnede), maar na verloop van tijd komen er ronde korstjes op, welke je er erg makkelijk afwipt. Dit laat een erg rond "mondje" achter, waarin je een witte substantie onder/in de huid kan zien zitten.
Het lijkt bijna of je het er zo uit kan "ploppen", echter zit het echt stevig erin vast en is het niet als een puist uit te knijpen.
De bultjes schuren niet open, maar er ontstaat echt een mondje met een gelig, apart kostje die je er zo afwipt.


Side info
Paard stond eind van de zomer zonder deken op de wei (overdag)
Alle dekens, dekjes, kappen, borstels en tuig zijn behandeld met imaverol/meermaals gewassen op 60 graden
Bultjes zijn dus niet ontstaan na het scheren!
Paard heeft sinds zijn 3e op stro en voordroog hooi gestaan, maar heb hem sinds 2 weken op droog hooi gezet. Hij krijgt verder 2x daags 3/4e schep basisbrok en daarnaast supplementen; MSM+glucosamine, dit ivm oude blessure (hij krijgt dit al zeker een jaar), Pavo vital, 10 mg Magnesiumcitraat en 60ml lijnzaadolie.

Dit is een van de plekken, deze zit op de kogel en is het grootste/heftigste. Nogmaals, paard reageert totaal niet als je erop duwt oid! (en ja, het is wel een miemel met pijn) :(:)

Afbeelding


Dit is hoe de bultjes over zijn lijf zitten;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Newby op 22-01-24 23:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Help, paard heeft gekke bultjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:15

Is er een huidbiopt genomen?

Newby
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 23:17

Wildgirl schreef:
Is er een huidbiopt genomen?


Nee niet. De ene vond het niet nodig en Wapenveld dacht aan een allergie (dus ook niet nodig).
Dit zou inderdaad mijn volgende stap zijn, maar was benieuwd naar ervaringen!

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:38

Dat zijn er veel.. qua idee heeft mijn paard die ook gehad 1 of 2 ik dacht aan horzels maar mijn paard heeft er geen last van en ze zijn ook weer gegaan. Eerder thuis bij de koeien zag ik ook wel eens zulke plekjes maar nooit zo veel dus dat komt niet overeen

Dit bedoel ik maar dat is bij jou wel heel veel bultjes...

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:15

Nee, horzeleitjes zijn het zeker niet, want die kleven hun eitjes aan de haren en dat geeft geen bultjes in de huid :n

Ik denk dat ik hier ook voor een biopt en/of kweek zou gaan, TS.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:03

het lijken wel plekjes van mijt.
en dan bedoel ik niet de gewone mijt die dan net op de huid leeft,maar oogstmijt of stromijt,ik weet zo niet hoe je ze noemt.
zeker omdat het aan 1 kant van het lichaam zit kan dat komen door het liggen in stro.
behandeling is dacht ik ander strooisel proberen, wat je natuurlijk altijd kunt doen om te kijken of dat verschil maakt?

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:12

Die van mij heeft iets soortgelijks gehad maar dan op zijn rug.
Eerst een jaar gewoon bultjes die kwamen en verdwenen
Jaar daarna eerst gewoon een bultje,
daarna ging die open (owv zadel dat er op lag) en zag die er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Leek dan wel of er een wiek in zat ofzo

Afbeelding

die is er uiteindelijk uitgekomen en dan is het ook genezen en verdwenen

Afbeelding

Ik heb ook nooit geweten wat het was of waar het vandaan kwam, hij had (toen het niet open was) ook geen jeuk of last van. Ik vermoed nu dat het toch van te veel eiwitten was bij die van mij.

Hopelijk is die van jou er snel vanaf!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:10

Is je paard onlangs nog ontwormd? En heeft je paard misschien ook last van zijn ogen? Lijkt op steken van de zwarte steekvlieg, die legt een larve in de huid die er ook zo uitzien. Ivermectine in wormenkuren helpt hier tegen. Zwarte steekvlieg heeft te maken met rivierblindheid, maar er is daar nog te weinig over bekend. In Australie zijn ze wel bekend met eczeem bij paarden door 2 oorzaken, naast knutten ook door zwarte steekvliegen. Omdat we zo'n 15 jaar geleden gestopt zijn met het preventief geven van wormenkuren en paarden dus niet continue ivermectine in hun systeem meer hebben lijkt dit nu op te spelen maar wordt nog geen onderzoek naar gedaan. Ben hier zelf achter gekomen toen mijn paard ook jaarrond vreselijke jeuk had waar niets tegen hielp, en ook zulke bulten had. Na wormenkuur was dit direct zo goed als over, las dit in een Australisch vakblad en ben erin gaan verdiepen met positief resultaat.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:42

Mijn paard had ook zoiets toen ik der net ontwormt had(ik had haar net een week), dierenarts erbij gehad, wormen kwamen letterlijk door de huid naar buiten. Wellicht zo iets?

Anders zou ik denken dat het door de wisseling van het hooi komt.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:39

Marije_jiplover schreef:
Nee, horzeleitjes zijn het zeker niet, want die kleven hun eitjes aan de haren en dat geeft geen bultjes in de huid :n

Ik denk dat ik hier ook voor een biopt en/of kweek zou gaan, TS.


Ook niet de eitjes maar de larve..

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:06

Newby schreef:
Wildgirl schreef:
Is er een huidbiopt genomen?


Nee niet. De ene vond het niet nodig en Wapenveld dacht aan een allergie (dus ook niet nodig).
Dit zou inderdaad mijn volgende stap zijn, maar was benieuwd naar ervaringen!


Ik begreep her en der dat er paarden zijn die niet goed (allergisch) reageren op Pavo Vital.
Anders inderdaad een biopt laten nemen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:10

Lijkt op een (allergische) reactie. Mijn paard krijgt zulke bultjes door te rijk hooi, bij haar jeuken ze ook als ik eraan zit. Hier helpt gist geven heel goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:37

snorkel1986 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Nee, horzeleitjes zijn het zeker niet, want die kleven hun eitjes aan de haren en dat geeft geen bultjes in de huid :n

Ik denk dat ik hier ook voor een biopt en/of kweek zou gaan, TS.


Ook niet de eitjes maar de larve..

De larve van de horzel doet vervelend in de maag van je paard, niet in de huid.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:13

Ons jonkie had het ook. Wij dachten eerst aan eiwitbultjes maar na eea uitsluiten en einde weidegang bleef het aan. Paard is 2x geënt tegen schimmel en daarna was het weg.

Veel hiervoor genoemde maatregelen hadden wij ook in overleg met de DA genomen, maar hielpen niet. De enting dus gelukkig wel.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:20

snorkel1986 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Nee, horzeleitjes zijn het zeker niet, want die kleven hun eitjes aan de haren en dat geeft geen bultjes in de huid :n

Ik denk dat ik hier ook voor een biopt en/of kweek zou gaan, TS.


Ook niet de eitjes maar de larve..

Larven van horzels zijn best heel groot (in verhouding tot de vlieg die eruit komt). En ze zitten in de maag of aan de binnenkant van de mond soms. Maar door de huid heen, dat ken ik niet.
Afbeelding

Newby
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 20:33

Dank jullie wel voor jullie reacties en meedenken! :D

snorkel1986 schreef:
Dat zijn er veel.. qua idee heeft mijn paard die ook gehad 1 of 2 ik dacht aan horzels maar mijn paard heeft er geen last van en ze zijn ook weer gegaan. Eerder thuis bij de koeien zag ik ook wel eens zulke plekjes maar nooit zo veel dus dat komt niet overeen

Dit bedoel ik maar dat is bij jou wel heel veel bultjes...


Hier heb ik ook over na gedacht, echter heeft hij geen horzeltjes op zijn hele lijf gehad, behalve op zijn benen. Deze heb ik wel elke keer verwijder, als hij deze had. En laten die op zijn benen nou net als laatste zijn ontstaan :?


ellepel schreef:
het lijken wel plekjes van mijt.
en dan bedoel ik niet de gewone mijt die dan net op de huid leeft,maar oogstmijt of stromijt,ik weet zo niet hoe je ze noemt.
zeker omdat het aan 1 kant van het lichaam zit kan dat komen door het liggen in stro.
behandeling is dacht ik ander strooisel proberen, wat je natuurlijk altijd kunt doen om te kijken of dat verschil maakt?


Zo ver ik wat kan vinden over alle soorten mijt, is dat het kleinere, jeukende (rode) bultjes geeft. Dan vind ik dit toch wel een te afwijkend beeld voor!


Besje schreef:
Die van mij heeft iets soortgelijks gehad maar dan op zijn rug.
Eerst een jaar gewoon bultjes die kwamen en verdwenen
Jaar daarna eerst gewoon een bultje,
daarna ging die open (owv zadel dat er op lag) en zag die er zo uit:

...

Ik heb ook nooit geweten wat het was of waar het vandaan kwam, hij had (toen het niet open was) ook geen jeuk of last van. Ik vermoed nu dat het toch van te veel eiwitten was bij die van mij.

Hopelijk is die van jou er snel vanaf!


Dit lijkt wel een beetje inderdaad, zeker als je de op een na laatste foto ziet! Heb jij het nog specifiek ergens mee behandeld, of vooral schoonhouden?


Syberdepiep schreef:
Is je paard onlangs nog ontwormd? En heeft je paard misschien ook last van zijn ogen? Lijkt op steken van de zwarte steekvlieg, die legt een larve in de huid die er ook zo uitzien. Ivermectine in wormenkuren helpt hier tegen. Zwarte steekvlieg heeft te maken met rivierblindheid, maar er is daar nog te weinig over bekend. In Australie zijn ze wel bekend met eczeem bij paarden door 2 oorzaken, naast knutten ook door zwarte steekvliegen. Omdat we zo'n 15 jaar geleden gestopt zijn met het preventief geven van wormenkuren en paarden dus niet continue ivermectine in hun systeem meer hebben lijkt dit nu op te spelen maar wordt nog geen onderzoek naar gedaan. Ben hier zelf achter gekomen toen mijn paard ook jaarrond vreselijke jeuk had waar niets tegen hielp, en ook zulke bulten had. Na wormenkuur was dit direct zo goed als over, las dit in een Australisch vakblad en ben erin gaan verdiepen met positief resultaat.


Hij is in december pas ontwormd met basisontworming na wormonderzoek (wat verhoogde waardes, maar wel normaalacceptabel), dus denk (en hoop) het niet met de hoeveelheid plekken die hij heeft :r
* Daarnaast geen problemen met zijn ogen!

ladynette_x schreef:
Anders zou ik denken dat het door de wisseling van het hooi komt.


Hooi ben ik pas gaan wisselen na het ontstaan van de bultjes, uit voorzorg omdat het voordroog bij ons op stal de laatste tijd veel schimmel etc bevat. Droog hooi heeft dit veel minder dus dan heeft zijn hele systeem in ieder geval niet ook nog de belasting van het slechte voordroog :)

Casarell schreef:
Ik begreep her en der dat er paarden zijn die niet goed (allergisch) reageren op Pavo Vital.
Anders inderdaad een biopt laten nemen.


Pavo vital voer ik nog niet zo lang, dus had dat er misschien beter niet bij kunnen zetten (voer ik nu een +/- maand) :=

Zelf zit ik een beetje te twijfelen over een biopt; dierenartsen zoeken toch snel van buiten naar binnen (als ze al naar het "interne" deel van een paard kijken). Ook omdat het pas later op de benen is ontstaan lijkt het alsof het migreert/afzakt. Klinkt dit raar?
Met deze gedachte zit ik te denken om een afspraak te maken met Erik Laarakker... Als dat lukt, want ik geloof dat hij ontzettend druk is en zelf minder op de praktijk werkt :')
Laatst bijgewerkt door Newby op 23-01-24 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Newby
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 20:36

Padoertje schreef:
Ons jonkie had het ook. Wij dachten eerst aan eiwitbultjes maar na eea uitsluiten en einde weidegang bleef het aan. Paard is 2x geënt tegen schimmel en daarna was het weg.

Veel hiervoor genoemde maatregelen hadden wij ook in overleg met de DA genomen, maar hielpen niet. De enting dus gelukkig wel.


Eiwitbultjes, nodulaire necrose, talgklieren... Noem t maar! Inderdaad niks lijkt te werken of het klopt niet in het beeld...

Super fijn dat de enting wel heeft gewerkt, dat is misschien ook nog wel iets om in gedachten te houden :j

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:43

Ik deed wassen met betadine en dan callendula zalf er op
En Silsterk druppels bij zijn eten
Mijn paard krijgt ook 2x per jaar een kruidenkuur voor de lever

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:48


Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:21

Newby schreef:
Padoertje schreef:
Ons jonkie had het ook. Wij dachten eerst aan eiwitbultjes maar na eea uitsluiten en einde weidegang bleef het aan. Paard is 2x geënt tegen schimmel en daarna was het weg.

Veel hiervoor genoemde maatregelen hadden wij ook in overleg met de DA genomen, maar hielpen niet. De enting dus gelukkig wel.


Eiwitbultjes, nodulaire necrose, talgklieren... Noem t maar! Inderdaad niks lijkt te werken of het klopt niet in het beeld...

Super fijn dat de enting wel heeft gewerkt, dat is misschien ook nog wel iets om in gedachten te houden :j


Plus dat het bij ons ook echt enkele maanden heeft geduurd voordat we alles konden uitsluiten, voer aanpassen, ruwvoer scan, verschillende wasbeurten en smeersels. Dit zijn geen reacties op voeding of op een steek van een vlieg, dit komt echt vanuit binnen. De onze had waarschijnlijk een lage weerstand na de castratie en de schimmel opgelopen van een trainingspaard die zelf geen actieve plekjes had. Achteraf was het logisch, maar op dat moment en toen de ‘normale ‘ oplossingen niets deden, stonden we ook echt voor een raadsel.

Je zou Laarakkers kunnen bellen voor advies als hij niet op korte termijn plek heeft, maar wellicht zinvol om een enting met je eigen DA te bespreken. Die kan vast inschatten of dat aansluit bij het beeld. Ik heb in mijn inmiddels 38 jaar paarden nog nooit een paard geënt tegen schimmel, dus dat geeft ook wel aan dat wij de oplossing ook echt niet in deze hoek zochten..

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:39

Afbeelding
Foto even via de Bokt upload.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:52

albert,maar dat is netelroos,en denk ik niet hetzelfde als wat haar paard heeft?

heb het momenteel toevallig zelf ook en bij mij is het een allergische reactie van mijn eigen lichaam op warmte ( of zoiets) maar dan kan antihistamine vaak wel helpen :j

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Jullie ideeën; paard heeft gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:56

Het lijkt op nodulaire necrobiosis, maar toch ook weer niet 100%