Omdat ik er echt even niet uit kom met DA op het moment en het beeld erg raar blijf vinden, plaats ik de vraag maar even hier. Ik hoor graag jullie meningen, ideeën etc!
Mijn KWPN'er (ruin, 2018) ontwikkelde rond september de eerste bultjes. hier dacht ik eerst niks geks van (insecten). Na verloop van tijd veranderde er niet veel, bleef het erg constant dus dacht hmm misschien het gras of door het rijke voordroog wat we op dat moment hadden.
Inmiddels was het eind oktober (geen weidegang meer), was er niks veranderd en begon het toch wel aardig te knagen. Een paar plekken 3x aangestipt met imaverol, maar dit veranderde ook helemaal niks (behalve dat de huid erg droog ervan werd). Hierna geschoren, gewassen met betadine maar ook dat gaf wederom geen verschil...

December naar DA; conclusie (zonder erg goed te kijken); combinatie van bacterie en schimmel. Wassen met Maleseb (erg leuk in de winter en vrieskou

Wederom geen verschil, dus door naar Wapenveld. Zij dachten misschien aan een allergie, maar wat dan? Daarnaast twijfel ik erg door de uiting en lokalisatie.
Paard heeft er geen pijn of jeuk aan!
Lokalisatie van de bultjes:
Helft van de schouder tm zijn flank zitten echt veel van deze bultjes
LV rond zijn vetlok en RA op de voorkant van zijn koot, kogel en sprong (deze zijn later ontstaan).
Over de bultjes:
Ze zijn dus in september ontstaan en geleidelijk meer geworden.
Begonnen als kleine bultjes (halve cm doorsnede), maar na verloop van tijd komen er ronde korstjes op, welke je er erg makkelijk afwipt. Dit laat een erg rond "mondje" achter, waarin je een witte substantie onder/in de huid kan zien zitten.
Het lijkt bijna of je het er zo uit kan "ploppen", echter zit het echt stevig erin vast en is het niet als een puist uit te knijpen.
De bultjes schuren niet open, maar er ontstaat echt een mondje met een gelig, apart kostje die je er zo afwipt.
Side info
Paard stond eind van de zomer zonder deken op de wei (overdag)
Alle dekens, dekjes, kappen, borstels en tuig zijn behandeld met imaverol/meermaals gewassen op 60 graden
Bultjes zijn dus niet ontstaan na het scheren!
Paard heeft sinds zijn 3e op stro en voordroog hooi gestaan, maar heb hem sinds 2 weken op droog hooi gezet. Hij krijgt verder 2x daags 3/4e schep basisbrok en daarnaast supplementen; MSM+glucosamine, dit ivm oude blessure (hij krijgt dit al zeker een jaar), Pavo vital, 10 mg Magnesiumcitraat en 60ml lijnzaadolie.
Dit is een van de plekken, deze zit op de kogel en is het grootste/heftigste. Nogmaals, paard reageert totaal niet als je erop duwt oid! (en ja, het is wel een miemel met pijn)

Dit is hoe de bultjes over zijn lijf zitten;