Stuitje gebroken door val van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:47

Ze leren heel snel hoor. Mijn vriend heeft/had ook echt niks met paarden, maar hij is super supportive en op de momenten dat ik me niet goed voel gaat hij nu heel lief naar stal voor me om mijn stalletje te mesten, mijn paard te voeren en hij wisselt dekens en borstelt waar nodig. Dat gaat vast helemaal goed komen bij jullie. :j

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 15:02

saskiaojan schreef:
Waar woon je ts?
Misschien kunnen wij bokkers iets voor je betekenen?

Beterschap! En paarden gaan niet dood van een paar dagen minder aandacht en geen gemest land/stal.
Hoef je niet met water te slepen?


Ah wat lief!! Ik woon in reuver. Ik had eigelijk morgen les bij de rijverenging dus die heb ik afgebeld door de situatie. De vrouw die ik aan de lijn had heeft aangeboden om te komen helpen tot mijn vriend er is met voeren. Dus dan hoef ik alleen mee om de paarden achter het draadje te lokken. Echt zo blij mee!!! Dat ik niet meer met kruiwagen hooi hoeft te slepen is al echt een fantastisch idee voor de komende daagjes tot mijn vriend terug is. Inprincipe hoe ik niet met water te slepen. maar vanochtend was de leiding bevroren (alles zit ook niet mee). Ik wou toen eigelijk emmer met weinig water vullen en dan gewoon heel vaak lopen (ben ook eigelijk gek ook), maar dit ging gewoon niet. Heb toen 1 kleine bak water gedooid gekregen door heen en weer te lopen met de water koker (dit ging nog net). Voor vanacht zorg ik ervoor dat ik een bak vul met heet water en deze isoleer (dit laat ik doen door een vriend). Je hebt ook inderdaad wel gelijk dat de paard niet dood gaan van ff wat minder aandacht. Het is even roeien met de riemen die ik heb.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 15:05

Celebi schreef:
Ze leren heel snel hoor. Mijn vriend heeft/had ook echt niks met paarden, maar hij is super supportive en op de momenten dat ik me niet goed voel gaat hij nu heel lief naar stal voor me om mijn stalletje te mesten, mijn paard te voeren en hij wisselt dekens en borstelt waar nodig. Dat gaat vast helemaal goed komen bij jullie. :j


Wat goed!!! Ik heb er in totaal 4. De 2 Shetlanders maak ik me geen zorgen om. De andere twee zijn wat moeilijker. Diegene die aanvalt daar moet ik sowieso zelf de dekens van verwisselen etc. Dat kan ik echt niet uit handen geven. De andere (waarvan ik trouwens ben gevallen) die is gewoon erg druistig. Dus dat is ook niet heel makkelijk met een niet-paarden vriend. Het voordeel is wel dat ze hem herkennen. Maar gelukkig krijg ik ook hulp van de rijvereniging. Die gaan helpen met de drie die niet aanvallen dan heb ik er nog maar 1 om voor te ‘zorgen’ qua dekens etc. Ik heb ook dekens besteld die ze onder meerdere omstandige heden om kunnen hebben. Mijn vriend kan dan met lichte hulp van mij de paarden uitmesten en voeren.
Laatst bijgewerkt door Appelfruit op 17-01-24 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

blackcat

Berichten: 25
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:07

Appelfruit schreef:
Ontzettend bedankt voor de tips! Kan ik deze lokale pijnstiller toevallig ook op mijn nek en rug smeren (rug zwaar gekneusd en nekwervel verrekt)?


Even onder alle voorbehouden want "geen dokter" maar ik heb helaas veel ervaring met pijn in mijn lijf.

Echt kneuzingen doen het beter met een goede arnica-zalf (ik koop in duitsland bij de DM die van Klosterfrau, maar daar heb je nu niets aan).
Voltaren etc wordt officieel alleen voor handen en knieen verkocht maar volgens mij is dat gewoon omdat ze het alleen daarvoor medisch getest hebben. Het is diclofenac via de huid, dus je moet er wel tegen kunnen. Het voordeel is dat het niet in de lever komt en dat je het dus doorgaans samen met andere pijnstillers mag combineren.

Als je huisdieren hebt, was dan goed je handen en zorg ervoor dat de dieren niet aan de ingesmeerde huid kunnen komen, want het is erg giftig voor dieren.

En ja, rusten is hier wel essentieel.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 15:11

blackcat schreef:
Appelfruit schreef:
Ontzettend bedankt voor de tips! Kan ik deze lokale pijnstiller toevallig ook op mijn nek en rug smeren (rug zwaar gekneusd en nekwervel verrekt)?


Even onder alle voorbehouden want "geen dokter" maar ik heb helaas veel ervaring met pijn in mijn lijf.

Echt kneuzingen doen het beter met een goede arnica-zalf (ik koop in duitsland bij de DM die van Klosterfrau, maar daar heb je nu niets aan).
Voltaren etc wordt officieel alleen voor handen en knieen verkocht maar volgens mij is dat gewoon omdat ze het alleen daarvoor medisch getest hebben. Het is diclofenac via de huid, dus je moet er wel tegen kunnen. Het voordeel is dat het niet in de lever komt en dat je het dus doorgaans samen met andere pijnstillers mag combineren.

Als je huisdieren hebt, was dan goed je handen en zorg ervoor dat de dieren niet aan de ingesmeerde huid kunnen komen, want het is erg giftig voor dieren.

En ja, rusten is hier wel essentieel.


Ik zal straks even naar de dokter bellen om hier advies over te vragen. Ja ik denk dat ik inderdaad niet onder het rusten uit kom. Weet iemand nog om voor de stukjes lopen het helpt als ik krukken gebruik?

blackcat

Berichten: 25
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:13

Beter nu een aantal weken je vervelen op de bank dan jarenlang chronische pijn omdat je blijft doorgaan.
*been there, done that, got the t-shirt*

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 15:14

blackcat schreef:
Beter nu een aantal weken je vervelen op de bank dan jarenlang chronische pijn omdat je blijft doorgaan.
*been there, done that, got the t-shirt*


Dat is zeker waar! Ben wat dingen aan het regelen zodat ik de grootste dingen uit handen kan geven.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 15:24

Ik dacht er zelf ook aan om misschien een rolstoel te huren/kopen. Dan kan ik hier in zitten met me speciale zit kussen als ik de paarden weg moet houden bij de helper. Scheelt weer lopen, aangezien het lopen me het meeste sloopt. Iemand hier ervaring mee? En niemand ervaring met krukken bij een gebroken stuitje of gekneusde rug?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:29

Zo'n rolstoel zat ik ook aan te denken. Heb verder geen ervaring ermee hoor maar als je inderdaad toch van en naar de paarden moet blijven lopen om te helpen, dan maar zo gemakkelijk mogelijk maken.

Weet alleen niet hoe de bodem daar is waar je overheen moet? Hobbels en bobbels gaan denk ik behoorlijk zeer doen om overheen te rollen met je stuitje..

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 15:37

Celebi schreef:
Zo'n rolstoel zat ik ook aan te denken. Heb verder geen ervaring ermee hoor maar als je inderdaad toch van en naar de paarden moet blijven lopen om te helpen, dan maar zo gemakkelijk mogelijk maken.

Weet alleen niet hoe de bodem daar is waar je overheen moet? Hobbels en bobbels gaan denk ik behoorlijk zeer doen om overheen te rollen met je stuitje..


We hebben een stuk verhard, gras, zand en puin. Het verharde is dit geen probleem. Een stuk weiland moet ook nog wel kunnen. Het zand gaat lastig worden. En ik denk dat het stuk puin nogal pijnlijk gaat worden. Ik kan natuurlijk ook de bak hooi wat meer richting het harde/gras zetten (komende week ff niet door de suikers), dan gaat natuurlijk wel het effect van een paddock paradise weg, maar dat is dan maar even zo. Als ik dat tot 2x per dag zou kunnen beperken en het in een rolstoel doe, zou dag ook weer veel beter zijn denk ik. Of zouden de paarden dan ineens veel dikker worden omdat ze minder lopen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:41

Dit topic hoort op mensen welzijn en sport maar omdat de topicstarter daar te weinig berichten voor heeft kan ik het topic niet verplaatsen en moet ik het topic op slot zetten.