Winter kloven hoe nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 18:58

Ik heb oprecht medelijden met mijn paard op dit moment. Ik heb nu sinds mei 21 mijn paarden aan huis staan. 24/7 buiten op een (afsluitbaar) tracksysteem met 2 vrije inloop stallen. onbeperkt arm hooi.
Winter 21-22 niks aan de hand maar extreem veel modder op de paddock. In de zomer van '22 dit aangepast en ben ik gezegend met een stuk zand waar geen modder op komt en met de vorst mooi egaal bevriest.
Winter 22-23 begon met wat mok wat ik best goed onder controle kreeg met sudocreme en toen kwam in januari ineens de vorst en kreeg hij een enorme barst in zijn kootholte, volledig van links naar rechts leek het wel alsof iemand er met een mes ingesneden had zo diep. Ontzettend zielig en pijnlijk voor hem. Met hydrocotriderm kreeg ik het dicht in 7 dagen en de rest heel intensief gesmeerd met honingzalf sudocreme en zinkspray.

Nu winter 23-24 extra voorzichtig geweest met zijn kootholtes, geen mok te bekennen en bam, afgelopen week ineens in beide kootholtes de barst erin. Mijn paard voelt zich ontzettend zielig en ik sta met de handen in het haar. Ik wil graag die barsten in zijn huid voor zijn en niet met prendisnon aan de gang moeten om zijn huid weer goed te krijgen. Paard is bekend met een selenium te kort en wordt hiervoor bijgevoerd welke nu goede bloedwaardes laten zien. Paard is dus ook bekend met een slechte huid en hoef kwaliteit, makkelijk schuurplekken, wondjes helen traag, traag groeiende hoeven etc. Allemaal wel verbeterd sinds hij selenium specifiek bijkrijgt.

Wie heeft de gouden tip zodat we het eens voor kunnen zijn? Ik heb honingzalf geprobeerd en dan zinkspray erover heen zodat de honing langer in zijn koot blijft. Dat is straks de tactiek als de hydrocotriderm klaar is.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:55

Mijn tip: ga msm zwavel bijvoeren. Wij hebben hier een merrie gehad, die er heel erg last van had. Ik heb er toen diverse posts aan gewijd. En ik weet natuurlijk niet wat je voert, maar hier hielp het om haar van het krachtvoer af te zetten (beperking van koolhydraten). Paard was van binnen uit balans. Voorts vind ik hydrocortiderm een smerig goedje. Je maakt de huid er dun mee. Prednison/salon, zijn veel te zware middelen voor dit soort problemen. Wat goed zou kunnen helpen is de kootholte dik in de calendula zalf te zetten en daarna onder het verband. Verband 3 dagen laten zitten. Voorts moet de weerstand van je paard omhoog. Daar zijn diverse natuurlijke opties voor. Denk bijvoorbeeld aan echinacea. Biergist is ook nog iets om bij voeren.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 20:06

Hi hoogendroog

Paard krijgt op dit moment alleen een vitamine korrel met selenium erbij. Ik hou zijn vitamine en mineralen in de gaten dmv (een absurd dure) bloed check
Hij is in zijn doen en laten al energiek genoeg en staat nog in ‘winterrust’

Vorig jaar kreeg hij nog een enorme berg met poeders waaronder msm zwavel en brandnetel en ook toen had ie die barst in de kootholte. Dus voor ‘ weer een poedertje ‘ ga ik niet aan zijn dieet toevoegen.

De zalf zal ik eens opzoeken en hoe het praktisch toe te passen is. Ik zal dus als de vorst periode eraan gaat komen gelijk mijn paard volledig voor 3 dagen lucht afsluitend in het verband te zetten? Dan zal zijn hoef ook mee moeten wil het kunnen laten zitten ben ik bang. Want 3 dagen op stal ga ik niet doen. Hoe pak jij ze in?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:14

zinkzalf voor babybillen helpt goed.
niet wassen,huid droog maken,laagje zinkzalf er op en klaar.

en zorg dat je je voeding wat hoger in de eiwitten hebt, je zult merken dat huidproblemen dan echt verdwijnen.

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:17

De lucht is erg droog. Ik zou bij lage luchtvochtigheid afdekken met vaseline/uierzalf/etc., zodat het vocht in de huid blijft en de kootjolte niet uitdroogt.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:34

Het inpakken doe ik als volgt: dikke laag calendula zalf, daar doe ik een gaas (kompressen, kant en klaar te koop) op en daarna pak ik het been vanaf de hoef/kroonrand tot aan de kogel on met vetwrap. En de vet wrap koop ik gewoon bij de Action. Ik pak ze tegenwoordig ook zo in met mok. Paar daagjes onder het verband, kan de calendula goed haar werk doen. Vind het een uitkomst!

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 20:58

ellepel schreef:
zinkzalf voor babybillen helpt goed.
niet wassen,huid droog maken,laagje zinkzalf er op en klaar.

en zorg dat je je voeding wat hoger in de eiwitten hebt, je zult merken dat huidproblemen dan echt verdwijnen.


Helaas kreeg hij door een verhoogd eiwitten veel bulten en een erg stekelige vacht. Zijn prestaties gingen achteruit dus hoger in eiwitten durf ik niet meer aan. Het is een exemplaar hoor :+ de zinkzalf is hier niet aan te slepen. Zijn die dingen niet in emmers te bestellen?
Varenka schreef:
De lucht is erg droog. Ik zou bij lage luchtvochtigheid afdekken met vaseline/uierzalf/etc., zodat het vocht in de huid blijft en de kootjolte niet uitdroogt.


Hij was dus dik ingesmeerd |( iedere dag ververs ik de zalf. Zo dik gaat ie er dus op.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:47

Mijn paard had ook kloven in de kootholtes en er was niets wat hielp.

Deze heb ik uiteindelijk behandeld met Gehwol Klovenzalf en de kloven verdwenen als sneeuw voor de zon.
Gewoon te halen bij t kruidvat.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:30

MTG van Shapley's vind het echt wonder spul met huidaandoeningen. Wel ontzettend vet maar je hebt ook weinig nodig.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:32

Weet niet of er ureum in de Gehwohl zalf zit, maar dat ingredient doet wonderen bij kloven.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 07:45

oh wat balen van die eiwitten ?
mag ik vragen wat je dan precies gaf en hoeveel?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110692
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:03

Ik heb zelf last van hielkloven dus ik weet hoe pijnlijk het kan zijn.
Wat goed helpt is de huid er omheen soepel houden maar de kloof niet afsluiten!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:38

Zinkzalf op kloven lijkt me overigens geen goed idee: zinkzalf werkt (in)drogend op de huid. Bij eczeem en mok (of luieruitslag) en andere nattige aandoening kan dit inderdaad werken, maar bij kloven is de huid al te droog. Dus wat bij het een wel helpt, hoeft het bij het ander nog niet te doen. En even ter aanvulling: Sudocreme bevat een hoog gehalte zink.

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:43

Daarom werkt het ook zo goed bij mok. :-)

Ik zou bij kloven aan ouderwetse uierzalf denken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 10:38

Wat een goede tips al <3
De kloven deden hem zelfs zo’n zeer dat hij er kreupel van ging lopen. Nu 3 dag hydro gesmeerd, kloof is dicht, paard is niet meer kreupel. Op advies van de da smeer ik nog tot dag 7 (maandag) en stap dan over naar de uier crème, die heb ik nog liggen en kijk ik gelijk naar die andere 3 genoemde crèmes. Dank dank!


@ellepel ik heb geëxperimenteerd met sojaschroot, rice bran, fibrebeet, proteïneboost van pharmahorse, luzerne. Op allemaal kreeg ik dezelfde reactie in zijn vacht. Als hij weer in training komt krijgt hij per dag een halve schep ease en excel en een halve schep sportfit met dan nog electrolyten, selenium en een week voor de wedstrijd kokosvet poeder voor de lange energie :D. Met dat laatste schema heeft hij 2 hele goede wedstrijden gelopen met echt goede aanbied tijden

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:35

Het feit dat je zegt dat jouw paard op dat vlak sowieso al wat zwakker is (wondgenezing verloopt in het algemeen langzaam, hij heeft slechte vacht en hoeven), doet mij toch geloven dat er iets inwendig niet zo goed is of dat dit paard tekorten heeft. Ik zou eens een dagboek bijhouden met alle "problemen" bij dit paard. En tegelijk zou ik eens kritisch kijken naar hoe ik in mijn management dit paard kan helpen, eventueel advies vragen aan de dierenarts als ik het zelf op korte tijd niet beter krijg.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:42

Welke honingzalf gebruik je?
Zelf had ik eens een honingzalf via welkoop of zo maar nu laatst was er iets met mijn paard en kreeg ik via de dierenarts dermiel honingzalf.
Jemig wat een verschil. Die dermiel werkt echt heel erg goed. Ik weet niet of het de oplossing is maar je zou dit eens kunnen proberen nog. En anders vind ik de klovenzalf voor mensen ook een goed idee want die werkt in ieder geval bij mensen ook echt heel goed. Zalven met zink erin zou ik niet doen want die drogen de huid uit en je wilt een kloof in ieder geval soepel zien te houden.

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:21

Te veel selenium is giftig. Dus mijn eerste vraag is eens goed te kijken naar hoeveel selenium je nu geeft. Inclusief alle andere voer en supplementen.

Slechte huid en hoeven denk ik aan biotine. Om effect te zien moet je het langdurig geven en veel meer dan op de verpakking staat.

En voor smeren op de kloven levertraanzalf.
Lidl heeft een hele fijne voetencreme met ureum (de rode tube). Die kan je ook proberen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:41

Gini schreef:
Het feit dat je zegt dat jouw paard op dat vlak sowieso al wat zwakker is (wondgenezing verloopt in het algemeen langzaam, hij heeft slechte vacht en hoeven), doet mij toch geloven dat er iets inwendig niet zo goed is of dat dit paard tekorten heeft. Ik zou eens een dagboek bijhouden met alle "problemen" bij dit paard. En tegelijk zou ik eens kritisch kijken naar hoe ik in mijn management dit paard kan helpen, eventueel advies vragen aan de dierenarts als ik het zelf op korte tijd niet beter krijg.

Zeker houden we het bij, vandaar dat al zijn vit en min iedere 3 maanden geprikt worden. En ieder half jaar zijn nier en lever waardes. Antwoord van 2 da’s (kliniek en htk da) was soms is het nu eenmaal zo, dat hij dus een zwakkere huid haar en hoef heeft

Roodvos schreef:
Te veel selenium is giftig. Dus mijn eerste vraag is eens goed te kijken naar hoeveel selenium je nu geeft. Inclusief alle andere voer en supplementen.

Slechte huid en hoeven denk ik aan biotine. Om effect te zien moet je het langdurig geven en veel meer dan op de verpakking staat.

En voor smeren op de kloven levertraanzalf.
Lidl heeft een hele fijne voetencreme met ureum (de rode tube). Die kan je ook proberen.


Gelukkig voer ik naar behoefte middels bloed prikken, een teveel aan selenium heeft hij dus niet niet. De andere ga ik nakijken! Biotine had hij, zonder duidelijk merkbaar effect
Melzazu schreef:
Welke honingzalf gebruik je?
Zelf had ik eens een honingzalf via welkoop of zo maar nu laatst was er iets met mijn paard en kreeg ik via de dierenarts dermiel honingzalf.
Jemig wat een verschil. Die dermiel werkt echt heel erg goed. Ik weet niet of het de oplossing is maar je zou dit eens kunnen proberen nog. En anders vind ik de klovenzalf voor mensen ook een goed idee want die werkt in ieder geval bij mensen ook echt heel goed. Zalven met zink erin zou ik niet doen want die drogen de huid uit en je wilt een kloof in ieder geval soepel zien te houden.



Ik gebruik die van vita style of vetramil, net welke ik het snelste te pakken heb

Kloven zalf is ook goed idee! Dank

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:53

billy3105 schreef:
Gini schreef:
Het feit dat je zegt dat jouw paard op dat vlak sowieso al wat zwakker is (wondgenezing verloopt in het algemeen langzaam, hij heeft slechte vacht en hoeven), doet mij toch geloven dat er iets inwendig niet zo goed is of dat dit paard tekorten heeft. Ik zou eens een dagboek bijhouden met alle "problemen" bij dit paard. En tegelijk zou ik eens kritisch kijken naar hoe ik in mijn management dit paard kan helpen, eventueel advies vragen aan de dierenarts als ik het zelf op korte tijd niet beter krijg.

Zeker houden we het bij, vandaar dat al zijn vit en min iedere 3 maanden geprikt worden. En ieder half jaar zijn nier en lever waardes. Antwoord van 2 da’s (kliniek en htk da) was soms is het nu eenmaal zo, dat hij dus een zwakkere huid haar en hoef heeft


Pfff, en daar moet je het dan maar mee doen. Dan blijft er niet veel over dan proberen het management op dat vlak quasi perfect te krijgen en daar ben je zo te horen volop mee bezig.

Voor de kwaliteit van hoeven heb ik goede ervaringen met Hoef Support van Horseflex en bij mok smeer ik de Mokcrème van Grand National afgewisseld met honingzalf. Geen idee of je iets mee bent hoor, het is echt een zoektocht om voeding en verzorging goed te krijgen. Je wilt ook niet alles in 1 keer uitproberen want dan weet je op den duur niet wat nu precies het verschil heeft gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Gini op 13-01-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:59

Pappen en nathouden is het af en toe met m }:0

De hoef support van naf gaf 0 effect mol crème van grand national nog niet geprobeerd. Het grappige is wel dat hij dus geen mok had in de natte periode. Alleen dan nu die barst door de vorst -O-

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Winter kloven hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:01

Wat zeg ik nou ook: de Hoef Support van Horseflex bedoel ik. Ik ga het even aanpassen in mijn bericht. Ik heb nog nooit iets van Naf gebruikt. :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:02

Al eens pure lanoline (schapen/wolvet) geprobeerd?
Eeuwenoud middel, maar modern wil niet altijd zeggen beter ;)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:11

billy3105 schreef:
Pappen en nathouden is het af en toe met m }:0

De hoef support van naf gaf 0 effect mol crème van grand national nog niet geprobeerd. Het grappige is wel dat hij dus geen mok had in de natte periode. Alleen dan nu die barst door de vorst -O-


Ik denk dat Urea je wondermiddel gaat zijn.
Dit wordt ook veel gebruikt bij kankerpatienten die door chemo ook een extreem droge huid (en kloven) krijgen.
Eventueel nog een dun laagje vaseline erover, maar zelf zou ik me beperken tot urea.

https://www.newpharma.nl/eucerin/424701 ... 3xEALw_wcB

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 00:06

Gini schreef:
Wat zeg ik nou ook: de Hoef Support van Horseflex bedoel ik. Ik ga het even aanpassen in mijn bericht. Ik heb nog nooit iets van Naf gebruikt. :+

Ik word er niet direct enthousiast van, zeker gezien er selenium inzit en ik net die dosering juist afgesteld heb. Maar wie weet een probeersel een keer
Shirley schreef:
Al eens pure lanoline (schapen/wolvet) geprobeerd?
Eeuwenoud middel, maar modern wil niet altijd zeggen beter ;)

Waar kun je die het beste verkrijgen?
Slmt9 schreef:
billy3105 schreef:
Pappen en nathouden is het af en toe met m }:0

De hoef support van naf gaf 0 effect mol crème van grand national nog niet geprobeerd. Het grappige is wel dat hij dus geen mok had in de natte periode. Alleen dan nu die barst door de vorst -O-


Ik denk dat Urea je wondermiddel gaat zijn.
Dit wordt ook veel gebruikt bij kankerpatienten die door chemo ook een extreem droge huid (en kloven) krijgen.
Eventueel nog een dun laagje vaseline erover, maar zelf zou ik me beperken tot urea.

https://www.newpharma.nl/eucerin/424701 ... 3xEALw_wcB


Merci!