Paard eet geen hooi meer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:29

Mijn paard eet al 3 dagen bijna heen hooi meer.
Ze mest goed en gaat niet liggen ofzo, ze eet haar krachtvoer en wortels en vooral stro eet ze veel.
Enkel haar hooi laat ze liggen, ook haar slobber met biotine die ze normaal wel op eet laat ze nu liggen, zonder suplement eet ze het wel maar normaal eet ze het altijd zonder probleem…
Als ik haar plukjes hooi uit mijn hand geef eet ze dit wel op, ook af en toe neemt ze zelf een hap maar uit haar stal kiest ze duidelijk eerder haar stro.

De dierenarts dacht aan maagzweer omdat ze al jaren zuur is bij het aansingelen, de laatste weken erger dan anders, ook geeuwt ze veel.
Hebben jullie enig idee of ervaring hiermee?
Er is omeprazole gestart sinds vandaag, iemand een idee hoe ik haar toch het hooi kan doen eten ipv het stro?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:34

Stro is ook ruwvoer.. maar hoe ruikt je hooi of effe portie bij de buren om te proberen

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:34

snorkel1986 schreef:
Stro is ook ruwvoer.. maar hoe ruikt je hooi of effe portie bij de buren om te proberen

Op stal krijgen ze vaak ander hooi, gisteren was het droog hooi en nu voordroog en beide eet ze bijna niet…

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:35

Normaal is haar hooi altijd op nu ligt er altijd nog heel veel vandaar vind ik het zo raar

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:39

De kou doet toch wel iets met de paarden heb ik het idee.Drinkt ze wel goed ?Een van mijn paarden drinkt slecht leiding water en de plassen zijn bevroren nu dus ik maak me ook wat zorgen.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:39

Kaak beweegt goed....? Niet stijf of iod
Maakt ze proppen..
Zijn haar wangen heel?( binnenkant)

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:41

office schreef:
De kou doet toch wel iets met de paarden heb ik het idee.Drinkt ze wel goed ?Een van mijn paarden drinkt slecht leiding water en de plassen zijn bevroren nu dus ik maak me ook wat zorgen.

Ja sinds het is gaan vriezen 3 dagen geleden is het begonnen dat ze bijna geen hooi eet, op stal zeiden ze dat er soms nog paarden voor de koude stro eten ipv hooi maar ik vind het raar omdat ze normaal alles op eet en er nu altijd wel veel blijft liggen… ze heeft tot gisteren kunnen drinken via haar drinkbakje dus goed kunnen drinken, sinds gisteren avond krijgen ze voldoende emmers water

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:42

snorkel1986 schreef:
Kaak beweegt goed....? Niet stijf of iod
Maakt ze proppen..
Zijn haar wangen heel?( binnenkant)

Kaken zijn goed idd, dierenarts heeft ook even gekeken en heeft niets gezegd dus volgends mij ook niet gevonden, als ik haar plukje hooi geef eet ze het wel op, enkel pakt ze het zelf niet of nauwelijks

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:44

Vervelend ik hoor ook van iemand dat haar de paarden wat slomer zijn (om energie te sparen ?zo doen zwanen dat wel als het vriest ).
Kan ook dat je net wat lekkerdere balen stro heb dan eten ze dat soms liever dan hooi.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:46

Ja opzich eet ze wel constant haar stro, hooi als ik het haar geef ook en soms neemt ze zelf wel een plukje dus iets ergs medisch denk ik ergens ook niet omdat ze wel haar stro eet maar vind het raar omdat ze het anders wel altijd op eet en er nu al 3 dagen veel blijft liggen ondaks dat het ander hooi is dan gisteren en eergisteren

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:49

Raar hoor.Het zou kunnen dat stro meer warmte opwekt bij het verteren ? Zo maar een ideetje .Het zijn grovere vezels.Ik ben benieuwd of je paard na de vorst weer meer hooi gaat eten.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 22:52

office schreef:
Raar hoor.Het zou kunnen dat stro meer warmte opwekt bij het verteren ? Zo maar een ideetje .Het zijn grovere vezels.Ik ben benieuwd of je paard na de vorst weer meer hooi gaat eten.

Ik ook! Vandaag heeft ze haar eerste omeprazole gehad, morgen ochtend de 2de, misschien als het een maagzweer is dat er morgen al verbetering is, hopelijk

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:03

Ik zou denken dat stro nog meer gaat "prikken" bij een maagzweer?

Zeker in de gaten houden dat ze voldoende drinkt, zodat ze geen verstopping krijgt van al dat stro. Desnoods wat olie of paraffine over het voer en wat extra wortelen geven, is ook vochtrijk.

Ik merk hier ook dat mijn pensionpaarden die 24/7 buiten staan, hun hooi precies minder snel eten dan anders. Maar ik ben schrokoppen gewend waar geen rem op zit, terwijl die 2 wel onbeperkt konden/kunnen staan, dus kan ook mijn indruk zijn, ik heb zelf geen idee hoeveel kg ik voeder.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:25

Gewoon een verkeerde\andere baal? Misschien dat het stro er lekkerder uit ziet. Eet ze buiten wel hooi? Dus zonder het stro? (misschien overheen gelezen hoor). Als je zeker weet dat de tanden goed zijn en ze genoeg drinkt, zou ik me (voor nu) niet al te druk maken. Trekt bij een volgende baal\na de vorst hopelijk weer recht.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 23:28

Anastasia24 schreef:
Gewoon een verkeerde\andere baal? Misschien dat het stro er lekkerder uit ziet. Eet ze buiten wel hooi? Dus zonder het stro? (misschien overheen gelezen hoor). Als je zeker weet dat de tanden goed zijn en ze genoeg drinkt, zou ik me (voor nu) niet al te druk maken. Trekt bij een volgende baal\na de vorst hopelijk weer recht.

Ze staat op een pension stal waar ze enkele uren word buiten gezet normaal maar door mok en hele modderige weide is ze al eventjes niet veel buiten geweest en als ze buiten gaat eet ze wel gras, er ligt geen hooi omdat het maar voor enkele uurtjes is buiten, ze wisselen wel elke dag af tussen droog hooi en voordroog en beide laat ze nu al dagen liggen vandaar dat ik het raar vind

Ingrid_ms
Berichten: 211
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:57

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je paard weer is gaan eten/drinken en of er nog iets uit is gekomen.
Mijn paard heeft nu precies hetzelfde. Hij is op de kliniek geweest en hij is het gezondste paard ter wereld (bij wijze van) maar eet en drinkt niet genoeg sinds de laatste vrieskou. Dit duurt nu al een week en heeft nu 2x via een sonde water gekregen.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:15

Ja ik heb de avond toen de dierenarts geweest is haar 1ste omeprazole gegeven en ‘ s nachts is ze eindelijk beginnen eten!
Sindsdien eet ze gewoon alles terug normaal ik geef zelfs savonds als haar hooi op is nog extra hooi dat ze normaal niet graag luste vandaar was ik overgestapt naar luzerne maar ook dat hooi en luzerne eet ze helemaal op!

Ingrid_ms
Berichten: 211
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:17

Oké dan ga ik dat voorleggen bij mijn dierenarts. Dankjewel voor je antwoord!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:51

Ik heb ook hooi waar ik het altijd haal.
In mijn ogen prachtig hooi en ruikt ook goed.
Maar ze vreten het niet!
Pak ik hooi wat net even anders is vallen ze op aan,in mijn ogen niet veel anders.
Voor hun wel,ze beginnen dus ook aan hun bodem bedekking net als die van jou en laten het hooi echt liggen.
Zou toch even een baaltje hooi proberen te scoren wat anders is om te testen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:55

Al eerder genoemd, het drinkwater. Ze had dan wel water, maar drinkt ze ook (genoeg)? Als ze het water niet wil (te koud, rare smaak oid) dan eet ze ook geen hooi. Zie dat heel vaak bij dieren.

Als de omeprazol werkt, zal het mogelijk toch een maagprobleem zijn, maar ook daarvoor is veel drinken belangrijk.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 22:11

Hevonen schreef:
Al eerder genoemd, het drinkwater. Ze had dan wel water, maar drinkt ze ook (genoeg)? Als ze het water niet wil (te koud, rare smaak oid) dan eet ze ook geen hooi. Zie dat heel vaak bij dieren.

Als de omeprazol werkt, zal het mogelijk toch een maagprobleem zijn, maar ook daarvoor is veel drinken belangrijk.

Drinken doet ze goed hoor, de osteopaat is ook geweest en voelde ook dat ze op bepaalde punten die met haar maag te maken hebben heel gevoelig reageerde dus is idd haar maag geweest

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Paard eet geen hooi meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 01:09

Bij ons hielp het spoelen of stomen van het hooi heel erg. Hij leek toch last te hebben van stof. Dit heeft een tijdje aangehouden en nu eet hij zijn hooi zonder stomen. Kan aan de baal gelegen hebben, maar we hebben meerdere balen geprobeerd van verschillende plekken. Zelfs van de dierenwinkel. Wat de oorzaak ook is, het nat maken of stomen helpt hem door de fases heen.