Paard heeft krampen dichtbij flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 08:47

MarjanB schreef:
Dingen waaraan je kan zien dat een paard pijn heeft. Flemen, likken en kauwen. (Zonder dat ze eten hebben)

Kan ook zijn dat hij even moet bijkomen van de kliniek en alles.



Heb hem nooit zien flemen.
Likken en kauwen enkel bij iets nieuws aan te leren of als hij wat afstand moet houden en ik hem een paar stappen achteruit vraag. Enkel dan likt en kauwt hij.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 08:48

paars schreef:
Shushuzay24 schreef:
dus ik weet dat er iets mis is want hij stopt kijkt wat naar mij daarna kijkt hij naar iets anders ruikt hij wat,
staat dan hij te flemen?



Nee, gewoon wat rondkijken en snuffelen

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 08:49

Phonix schreef:
Staan er veel gras op de weiden? Zou kunnen klinken als maagzweren. Daar kunnen ze ook koliek van krijgen.


Nee, tis vooral modder nu

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:53

Afbeelding

Je zou deze punten kunnen checken voor jezelf, het geeft een indicatie van pijn.

Ik zou eens gaan wandelen nadat hij hooi heeft gehad om te kijken of hij energiek blijft en daarna zn slobber geven.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:56

Shushuzay24 schreef:
Phonix schreef:
Staan er veel gras op de weiden? Zou kunnen klinken als maagzweren. Daar kunnen ze ook koliek van krijgen.


Nee, tis vooral modder nu


Krijgt hij wel een hooinet als hij dan buiten staat?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:57

Bij twijfel gewoon even naar de kliniek bellen, daar zijn ze voor. :j

Is het niet ook een idee om te gaan kijken naar aan andere, betere stalling voor je paard? Met een staleigenaar die wel kundig genoeg is.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:05

Je moet niet werken op een lege maag, maar ook niet op een volle maag. Ik zou zorgen voor iets in de maag dmv hooi/voordroog, dan werken en dan krachtvoer. Een handje krachtvoer kan van te voren niet zo heel erg kwaad.

Hoe lang staat je paars in de modder? Even zonder eten kan wel, een paar uurtjes. Maar een hele dag op een stuk modder zonder eten is niet goed voor de maag. Overigens ook niet voor voeten.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 09:10

Change3x schreef:
Bij twijfel gewoon even naar de kliniek bellen, daar zijn ze voor. :j

Is het niet ook een idee om te gaan kijken naar aan andere, betere stalling voor je paard? Met een staleigenaar die wel kundig genoeg is.



Ben op zoek maar ik kan momenteel niks vinden, de ene is te ver de andere heeft geen stalling beschikbaar meer…

Maar ga straks bellen naar de kliniek

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 09:17

Cioccolato schreef:
Je moet niet werken op een lege maag, maar ook niet op een volle maag. Ik zou zorgen voor iets in de maag dmv hooi/voordroog, dan werken en dan krachtvoer. Een handje krachtvoer kan van te voren niet zo heel erg kwaad.

Hoe lang staat je paars in de modder? Even zonder eten kan wel, een paar uurtjes. Maar een hele dag op een stuk modder zonder eten is niet goed voor de maag. Overigens ook niet voor voeten.



Hij heeft hooi op zijn paddock, ook in zijn stal.
Krachtvoer krijgt hij smorgens savonds, ik geef hem meestal zelf in de middag slobber. Hij drinkt ook nu terug meer water.

Dus ik zal hem zijn slobber geven (hij krijgt maar 150gram-200gram slobber van mij) en dan 1u later werken?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:42

Shushuzay24 schreef:
paars schreef:
Denk dat je de volgorde ook moet aanpassen: altijd eerst beweging geven en daarna eten. Dat kan mss ook uitmaken.
Zijn maag/darmen zijn mss nog gevoelig en daarom extra belangrijk dat hij na het bewegen kan eten en dit rustig kan worden verwerkt.


Dat deed ik vroeger want ik dacht dat paarden pas +-3uur na hun eten mochten werken, maar later zag ik dat hij wat last had van zijn maag en heb ik advies gevraagd van iemand anders en die zei dat het beter is om eerst eten te geven en daarna te werken omdat hij waarschijnlijk meer maagzuur had. Hij lijkt niet veel anders dan toen ik zag niet echt verschil..
Maar ik denk ook dat het misschien best is om hem terug te laten werken en daarna eten te geven of 2-3uur na zijn eten te wachten en dan zo te werken.

Maar zal het eens bespreken met de kliniek!

Krachtvoer kun je beter niet voor het rijden geven. Dan komen ze in een suikerdip. Het lichaam is dan druk bezig met verteren en het is niet fijn om de energie te moeten spreiden over eten verteren en trainen.

Ruwvoer is juist wel goed omdat het inderdaad maagzuur dempt. Als hij echt een volle hooibuik heeft krijg je natuurlijk hetzelfde verhaal als met het krachtvoer, maar met een continue beschikbaarheid van ruwvoer zal dat niet snel gebeuren.

Wat betreft je eerste vraag. Kan het zijn dat jij onbewust je anders gedraagd? Of dat je routine nu anders is? Daar zou hij ook op kunnen reageren. Maar een herstellend lichaam kost ook zeker extra energie.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:54

Shushuzay24 schreef:
Dak is niet gerepareerd omdat het “niet regent”
Wat ik ook heb opgemerkt is dat ze hem voor een tijdje op een paddock hadden gezet zonder een deftige drinkbak, terwijl de andere paarden een automatische hebben. (Mijn paard drinkt normaal gezien veel water…) dus daarop ga ik ook iets moeten zeggen..

Bijzonder... Je zou toch denken dat droog weer het perfecte weer is om reparaties te doen, ik durf te wedden dat als het straks regent of sneeuwt dat dat dan de smoes dan wordt: ja maar het regent nu.


Is er ook niet iets van een emmer om uit te drinken in de paddock als ze er lang in staan?

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 09:57

Telpeva schreef:
Shushuzay24 schreef:
Dak is niet gerepareerd omdat het “niet regent”
Wat ik ook heb opgemerkt is dat ze hem voor een tijdje op een paddock hadden gezet zonder een deftige drinkbak, terwijl de andere paarden een automatische hebben. (Mijn paard drinkt normaal gezien veel water…) dus daarop ga ik ook iets moeten zeggen..

Bijzonder... Je zou toch denken dat droog weer het perfecte weer is om reparaties te doen, ik durf te wedden dat als het straks regent of sneeuwt dat dat dan de smoes dan wordt: ja maar het regent nu.


Is er ook niet iets van een emmer om uit te drinken in de paddock als ze er lang in staan?


Ja maar die zijn vaak bevroren nu, ik zag hem er eens in bijten…
Nu is het niet bevroren dus heeft hij genoeg drinkwater

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:05

Vergeet niet dat je paard heel ziek is geweest en pijn heeft gehad. Dat heeft weken hersteltijd nodig. Ik weet niet wat je onder werken verstaat maar elke dag 1 uur werken vind ik ook voor een gezond paard veel.

Ik vind het lastig om te geloven dat er nergens een goede plek voor je paard te vinden is. Plaats eens een oproep op bokt of in een Facebook groep. Als het lekke dak volgens mij het hele probleem is dan zou ik aangeven aan de staleigenaar dat je wilt dat het gerepareerd wordt en zo niet dat je de helft van het stalgeld achter houdt tot het gerepareerd is. Wil niet kan niet…. Onzin. Niet bij neerleggen want het paard is de dupe. Vecht voor je paard want hij zelf kan het niet doen. Juist daarom is het hebben van een paard zo’n grote verantwoordelijkheid..

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 10:12

Bowo schreef:
Krachtvoer kun je beter niet voor het rijden geven. Dan komen ze in een suikerdip. Het lichaam is dan druk bezig met verteren en het is niet fijn om de energie te moeten spreiden over eten verteren en trainen.

Ruwvoer is juist wel goed omdat het inderdaad maagzuur dempt. Als hij echt een volle hooibuik heeft krijg je natuurlijk hetzelfde verhaal als met het krachtvoer, maar met een continue beschikbaarheid van ruwvoer zal dat niet snel gebeuren.

Wat betreft je eerste vraag. Kan het zijn dat jij onbewust je anders gedraagd? Of dat je routine nu anders is? Daar zou hij ook op kunnen reageren. Maar een herstellend lichaam kost ook zeker extra energie.


Hmm dat kan door mijn examens, ik had hem de laatste tijd wat vaker rust gegeven. Normaal gezien werkte ik hem met een schema (hij kreeg maar 3 dagen rust, waarbij een ervan een wandeling van 30min - 1uur aan de hand was door een bos) nu krijgt hij wel 4-5 dagen rust omdat er soms iets aan de hand was of ik te veel werk had.
Ik rij hem enkel ook voor dressuur (cavaletti dee ik vaak) en voor op wandelingen. Laatste tijd kan ik niet veel tijd meer spenderen met hem. Maar hoe langer hij stilstond hoe meer energie hij had, nu is het helemaal het tegenovergestelde ervan hij heeft minder energie wilt niet echt meer rondspringen huppelen lopen…
Ook is zijn stal wat verder van bij mij, dus ik rij 30min met de auto tegen ik daar ben en mijn zussen hebben de auto ook soms eens nodig waardoor ik in de late middag of avond nu langsga.

Ik ben op zoek naar andere stallen, maar heb er niet veel in de buurt. Het is zeker lang zoeken tegen dat ik iets heb gevonden.
De betere stallen zijn ook te ver van mij…
Ik heb geen budget, enkel afstand en de accommodatie voor mijn paard doet eraan toe

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:24

Hey TS, ben stille meelezer in dit topic maar wil nu wel graag ook eens antwoorden want herken je probleem. Mijn paard heeft jammergenoeg ook eens twee maanden op een pensionstal met slecht beleid gestaan. Standaard verhaaltje van paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en komen alle dagen buiten maar als puntje bij paaltje kwam mochten ze enkel een half uurtje per dag alleen in de paddock in de wintermaanden. Dat stilstaan en niet meer verder willen wandelen met hem uit stal halen deed hij toen ook. Dit kwam volgens mij omdat zijn vriendjes allemaal in de stal bleven en hij alleen naar buiten moest in de paddock waar hij de paarden niet meer kon zien. Misschien is het bij jou paard ook wel zoiets als pijn is uitgesloten?
Nadat ik hem daar zo snel mogelijk had weggehaald en naar een paddock paradise heb gebracht heeft hij dit nooit meer gedaan. Moest je trouwens uit regio Vlaamse Ardennen zijn kan ik je misschien wel helpen met een nieuwe locatie zoeken en mag je altijd een PB doen.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 10:36

pluisje88 schreef:
Vergeet niet dat je paard heel ziek is geweest en pijn heeft gehad. Dat heeft weken hersteltijd nodig. Ik weet niet wat je onder werken verstaat maar elke dag 1 uur werken vind ik ook voor een gezond paard veel.

Ik vind het lastig om te geloven dat er nergens een goede plek voor je paard te vinden is. Plaats eens een oproep op bokt of in een Facebook groep. Als het lekke dak volgens mij het hele probleem is dan zou ik aangeven aan de staleigenaar dat je wilt dat het gerepareerd wordt en zo niet dat je de helft van het stalgeld achter houdt tot het gerepareerd is. Wil niet kan niet…. Onzin. Niet bij neerleggen want het paard is de dupe. Vecht voor je paard want hij zelf kan het niet doen. Juist daarom is het hebben van een paard zo’n grote verantwoordelijkheid..


Onder werken bedoel ik ook dit moment stappen/ wandelen (oftewel in de stapmolen oftewel aan de hand) geen inspanning nodig maar paarden bouwen spier aan bij het stappen daarmee dat ik werken zeg…

Ik ben zelf 2x van stal verandert dit is de 3e waar ik sta.
De eerste maanden dat ik hem had tot bijna een jaar heeft hij op een goeie stal gestaan maar minpunten waren dat wij de paarden zelf moesten buiten zetten en binnensteken, hij kreeg geen hooi enkel op maandagen en ik moest elke dag hooi zelf geven en meer voor betalen. Accommodatie was wel meer dan genoeg, zijn krachtvoer was wel heel erg slecht (vol suikers, te veel graan… waardoor hij moest schuren en te snel verdikte) ook tijdens de zomer had je geen plek meer om hem op een weide te zetten omdat er vele mensen in die hitte hun paarden buiten wouden zetten en mijn paard is lang hengst geweest waardoor hij niet goed overweg kan met andere paarden.

2e stal was een 24/7 paddock met schuilstal etc… maar dat werkte niet echt hij kreeg gaskoliek, de weides werden niet uitgemest, hij kreeg onvoldoende hooi (de staleigenaar liet het lijken alsof ze heel goed zorgde voor de paarden en dat de paarden daar leefden als in een sprookje) het bleek een hele horror te zijn… lang verhaal kort wat bleek heel mooi te zijn was een nachtmerrie.

Nu ik op deze stal sta, ze zorgden heel goed voor de paarden omdat het een nieuwe geopende stal is (dat renovatie nodig had maar lichtjes) (wij waren de eerste eigenaars op pension daar, tijdens augustus en dat werkte super) geweldige accommodatie, genoeg ruimte, verwarmde drinkbakken, 24/7 hooi, stallen werden uitgemest, krachtvoer (handgemaakt/ versch soorten) ze zetten de paarden binnen buiten. Maar nu dat ze meer paarden binnenbrachten hebben we snel opgemerkt dat er geen ruimte meer was en dat ze niet veel aandacht konden geven aan onze als hun eigen paarden. Ze verplaatsten mijn paard ook van stal omdat een hengst zijn eigen stal had kapotgemaakt, waardoor mijn paard daar moest staan… en nu staan we hier met een gat in het dak en dat de eigenaar van de stal niet genoeg tijd heeft om zelfs te letten op de paarden en hun te monitoren. Tijdens regen en koude is het ook niet meer te doen daar, alles bevriest, sommige plekken van het dak waait weg, overstroming aan de stallen, paddocks die genoeg waren voor 1 paard worden ingedeeld waardoor ze zelfs niet genoeg plek hebben om weg te stappen van hun mest, mijn paard moest dan ook wisselen met een ander paard omdat die niet te ver kon staan van andere paarden, dus de mijne staat ook helemaal alleen … het is een oude stal dat wat renovatie nodig heeft maar verder weet ik niet wat ze eraan gaan doen.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 10:42

Noukie123 schreef:
Hey TS, ben stille meelezer in dit topic maar wil nu wel graag ook eens antwoorden want herken je probleem. Mijn paard heeft jammergenoeg ook eens twee maanden op een pensionstal met slecht beleid gestaan. Standaard verhaaltje van paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en komen alle dagen buiten maar als puntje bij paaltje kwam mochten ze enkel een half uurtje per dag alleen in de paddock in de wintermaanden. Dat stilstaan en niet meer verder willen wandelen met hem uit stal halen deed hij toen ook. Dit kwam volgens mij omdat zijn vriendjes allemaal in de stal bleven en hij alleen naar buiten moest in de paddock waar hij de paarden niet meer kon zien. Misschien is het bij jou paard ook wel zoiets als pijn is uitgesloten?
Nadat ik hem daar zo snel mogelijk had weggehaald en naar een paddock paradise heb gebracht heeft hij dit nooit meer gedaan. Moest je trouwens uit regio Vlaamse Ardennen zijn kan ik je misschien wel helpen met een nieuwe locatie zoeken en mag je altijd een PB doen.


Hij staat geïsoleerd van andere paarden nu… misschien komt het daardoor?

Hij stond ooit op een paddock paradise maar dat liep dus heel slecht af…
Ben niet van die regio jammer genoeg, maar super bedankt

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:43

Je weet niet wat ze er aan gaan doen? Heb je als eerste gesproken met de stalhouder, dat je niet tevreden meer bent en waarom?
Dit had je al veel eerder moeten doen als ik het zo hoor, inmiddels is het al zo uit de hand gelopen dat ik er niet meer zou blijven.

Je paard is duidelijk erg ongelukkig.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 10:46

Ineke2 schreef:
Je weet niet wat ze er aan gaan doen? Heb je als eerste gesproken met de stalhouder, dat je niet tevreden meer bent en waarom?
Dit had je al veel eerder moeten doen als ik het zo hoor, inmiddels is het al zo uit de hand gelopen dat ik er niet meer zou blijven.

Je paard is duidelijk erg ongelukkig.



Ja heb ik al gedaan, maar ze vertellen me een hele verhaal over de huurbaas…
Dus ik weet niet wat ik nog verder kan doen dan een andere stal te zoeken of wachten tot de huurbaas er iets aan doet (blijkbaar is hij heel koppig en gierig..)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:48

Smoesjes… Jij hebt niks met een huurbaas te maken, jij huurt de stal van de stalhouder en die heeft de plicht naar jou toe ( je paard ) om een veilige plek te verzorgen voor je paard wat er nu niet is.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 10:51

Ik heb zojuist de mestonderzoek binnengekregen… hij heeft dus bloedwormen met CT waarde van 34 (1 jaar terug had ik voor check-up mestonderzoek laten doen en had hij dit niet…)

Wat moet ik nu doen?
Is dit de reden van zijn gedrag?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:01

Het is volgens mij nu een aantal keer gezegd, maar ik denk dat je het beste de kliniek kan bellen voor overleg :) Zij hebben je paard gezien en hebben alle onderzoeken. Iedereen hier kan verder alleen gokken.

Ik neem aan dat je het mestonderzoek ook van de kliniek hebt doorgekregen? Heb je toen niet gevraagd of dit hier door kwam?

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:04

Ontwormen volgens schema van een kliniek?
En meer moeite doen om van stal te veranderen en meer tijd aan je paard spenderen. Het klinkt alsof werkelijk alles in het slop is geraakt, de stalling, het contact met andere paarden en aandacht van de baas en het paard is nu de dupe. Hup skup onder de kont en ga er eens wat meer werk van maken. 'Kan niet' ligt op het kerkhof.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 11:08

Kidde schreef:
Het is volgens mij nu een aantal keer gezegd, maar ik denk dat je het beste de kliniek kan bellen voor overleg :) Zij hebben je paard gezien en hebben alle onderzoeken. Iedereen hier kan verder alleen gokken.

Ik neem aan dat je het mestonderzoek ook van de kliniek hebt doorgekregen? Heb je toen niet gevraagd of dit hier door kwam?



Ze hebben me het gemaild, ik ga ze nu bellen!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 11:11

Wintu schreef:
Ontwormen volgens schema van een kliniek?
En meer moeite doen om van stal te veranderen en meer tijd aan je paard spenderen. Het klinkt alsof werkelijk alles in het slop is geraakt, de stalling, het contact met andere paarden en aandacht van de baas en het paard is nu de dupe. Hup skup onder de kont en ga er eens wat meer werk van maken. 'Kan niet' ligt op het kerkhof.



Ben er allemaal mee bezig, maar is niet makkelijk om iets te vinden waar ik niet weer zou moeten veranderen van stal, ik denk niet dat dat leuk is
voor mijn paard om steeds te veranderen naar een onbekend omgeving?
Ook moet ik alles bespreken met mijn ouders.
Kliniek ga ik nu bellen!

Ik doe mijn best