Mijn paardje staat 4 weken op rust vanwege een overbelaste pees. Nu heeft hij de eerste week op volledige stalrust gestaan, dat ging heel goed. Sinds deze week staat die weer buiten, dat doet hij ook heel rustig. Echter moet ik hem elke dag aan de hand stappen in de bak, en dat is een beetje een probleempje. Onder de man is hij onwijs braaf, aan de hand normaal ook, totdat die teveel energie heeft, wat nu het geval is.
Hij stijgert namelijk nogal aan de hand. De eerste ronde stappen is die altijd mega lief, maar dan begint hij met duwen en bijten en wanneer die dan iets te pakken heeft (bijvoorbeeld mijn jas) begint die te stijgeren omdat die bang is dat ik hem ga slaan (helaas bij de vorige eigenaar te vaak voorgekomen). Ondanks dat die na 5 jaar weet dat ik hem niet sla, stijgert hij meteen zodat hij iets stouts doet. Hij is verder met aan de hand stappen wel rustig, zal niet draven ofzo.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit afleer, want als die regelmatig gereden wordt is die nooit zo van het bijten en duwen (en dus ook niet van het stijgeren). Ik weet ook totaal niet hoe ik hem moet laten weten dat zijn gedrag ongewenst is (naast stemhulpen), omdat hij meteen omhoog schiet, omdat die weet dat die fout zit.
Als ik met hem buiten op het hard stap is die heel lief, omdat die dan genoeg te zien heeft. Echter is de voorkeur voor zijn pees om op een zachte ondergrond te stappen.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?