Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:36

Fijn dat er geen beschadiging is aan het hoefbeen!
Is dat geen hoornzuil? Die groeit meestal vanuit de kroonrand naar beneden.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:50

Is er naast een dierenarts ook een kundig smid hierbij betrokken?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:13

Ja, bij elke controle met de dierenarts is mijn smid er ook bij. Tussendoor houdt hij de hoef ook in de gaten.

In mijn ogen is het een kundige smid, werkt met meerdere praktijken samen.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:24

Babootje schreef:
Fijn dat er geen beschadiging is aan het hoefbeen!
Is dat geen hoornzuil? Die groeit meestal vanuit de kroonrand naar beneden.


Dat zien ze straks "vanzelf" als het hoefbeen wel raakt aangetast en/of door vreemde aantasting in de zool

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:19

Rocamor schreef:
Babootje schreef:
Fijn dat er geen beschadiging is aan het hoefbeen!
Is dat geen hoornzuil? Die groeit meestal vanuit de kroonrand naar beneden.


Dat zien ze straks "vanzelf" als het hoefbeen wel raakt aangetast en/of door vreemde aantasting in de zool


Is de hoefzweer er bij de kroonrand uitgekomen?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:45

Is de hoefzweer er bij de kroonrand uitgekomen?[/quote]


Nee is er niet uitgekomen, in ieder geval niet dat ik weet. Paard zit ondertussen al zo’n 2 a 3 maanden in het verband, dus kan maar zo zijn dat dit wel is gebeurd. Op de röntgenfoto kon de DA niet duidelijk zien of dit als gebeurd is en/of dit nog gaat gebeuren..

Over 6 a 8 weken waarschijnlijk weer controle foto’s om te zien wat de hoef gaat doen en dan verdere stappen ondernemen. Optie zou zijn om de voorkant van de hoef ‘eraf’ te halen, dit heeft niet mijn voorkeur maar goed.. Ik moet wat.

Ze loopt overigens wel weer rad.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:29

Als er geen hoefzweer uitgekomen is dan lijkt dat, wat ik op foto kan zien idd een hoornzuil of fistel zoals jouw dierenarts zei. Dat is te vergelijken met een likdoorn (zoals bij mensen). Heel pijnlijk.
Soms kan een hoornzuil vertakkingen hebben (uitwaaieren). Dat zijn niet de meest gunstige scenario's.
Op de foto zie je een "streepje" doorlopen tot aan de kroonrand. Dus ik denk een hoornzuil. Deze moet uitgesneden tot aan de kroonrand. En vervolgens goed beslag om dat te begeleiden.
Ik heb een keer een hoornscheur gehad tot in de kroonrand. De smeden van de kliniek hadden toch niet de juiste oplossing ervoor. Toen heb ik een tip gekregen voor Ronald Aalders. En die heeft het voor ons opgelost.
Hoornzuil is echt een moeilijk probleem. Als je er met je smid niet uitkomt zou ik hem zeker bellen.

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:38

Dit is uiteindelijk de reden geweest dat ik mijn haflinger heb in laten slapen. Die had een hele hap uit het hoefbeen. Zelfs hele zak om de been met soda gehad en 3 keer per dag nieuw moeten verschonen! Maar uit eindelijk was dit het verdikt. We konden haar laten opereren, maar dat was een dure operatie en maar 20% kans dat het zou verbeteren. Wat dus niet betekende dat ze nog rijdbaar was maar dat ze enkel minder pijn zou hebben. Haar op de wei zetten, zou ze ook pijn hebben. Dus besloten dat ze niet hoefde te leiden. En haar in laten slapen!

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:48

K dacht dat dat streepje tot aan de kroon juist de zweer was. Dus wel boven aan uitgebroken.

Ik meen dat een hoornzuil zelf niet zichtbaar is op foto's, want zacht weefsel.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:10

Daarom vroeg ik dat ook; of er een zweer bij de kroonrand uitgekomen was. Maar TS zegt dat dat niet zo is. De verticale groei is afwijkend van het normale weefsel. Ik kan me voorstellen dat je dat kunt zien. Het lijkt er in ieder geval wel heel veel op.
Oorzaak is meestal trauma (bv met springen tegen een balk geslagen of veel schoppen tegen de staldeur) . De hoornzuil groeit in een rechte lijn van boven naar beneden en verbreedt zich naarmate deze naar onderen toe doorgroeit. Je ziet dan in de zool bij de witte lijn een rondje. Omdat de hoornzuil zich verbreedt is er een risico dat. Als het ook echt een hoornzuil is dan moet deze er in zn geheel uitgesneden worden. Anders blijft het weefsel afwijkend doorgroeien. Naarmate de hoornzuil zich naar onderen toe verbreedt, gaat ie meer drukken op het hoefbeen en kan er zelfs een stukje van afbreken. Gelukkig is dat bij TS niet gebeurd.
https://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoorn ... -operatie/

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:46

Voor zover ik weet is een hoornzuil zelf niet zichtbaar op een rx, wel de eventuele gevolgen. Omdat het hoornweefsel zich verdikt, kan dat drukken op het hoefbeen. Door die druk kan het bot op die plek uithollen (of stukje afbreken), wat wel op rx te zien is.

Mijn paard is september 2023 geopereerd aan een keratoma. Ook tgv een hoefzweer die er via de kroonrand uitkwam.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:55

Rocamor schreef:
Voor zover ik weet is een hoornzuil zelf niet zichtbaar op een rx, wel de eventuele gevolgen. Omdat het hoornweefsel zich verdikt, kan dat drukken op het hoefbeen. Door die druk kan het bot op die plek uithollen (of stukje afbreken), wat wel op rx te zien is.

Mijn paard is september 2023 geopereerd aan een keratoma. Ook tgv een hoefzweer die er via de kroonrand uitkwam.


Daar dacht ik ook aan, had net deze link opgezocht: https://vetster.com/en/conditions/horse/keratomas

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:41

Het is niet helemaal duidelijk wat die ‘tunnel’ is en gaat doen. Voor nu moet ze weer 6 weken in het verband, om de dag wisselen en behandelen met jodium. Na 6 weken gaan we weer foto’s maken om te kijken of de tunnel dicht groeit, mocht dit het geval zijn dan gaat er een ijzer onder zodat het gat wordt afgesloten en het rustig verder kan dicht groeien.
Mocht de tunnel niet dicht groeien dan wordt het een andere aanpak.. Daar hebben we het nu nog niet heel gericht over gehad, maar dan is er toch een kans dat de hele voorkant inclusief tunnel wordt uitgesneden.

Ik vind het wel fijn dat jullie je ervaringen en kijk erop delen. We zijn nu al best lang bezig en telkens als we denken dat het beter gaat komt er een wat nieuws bij wat roet in het eten gooit..

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:44

Bij welke kliniek of dierenarts loop je nu, ts?