Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 07:23

Iris82 schreef:
Ik vind eigenlijk niet dat er in een topic, waarin zo duidelijk naar voren komt dat ts duidelijke doelen gesteld heeft, er nog zo gehamerd moet worden op 'wat andere mensen zouden doen'. Ik denk dat het beter en fijner is als we TS steunen in de komende dagen. En tips en ideeën zijn vast altijd welkom, maar laat die botte bijl aub achterwege. Het is al moeilijk genoeg.


Mooi gezegd! Helemaal mee eens!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:18

Iris82 schreef:
Ik vind eigenlijk niet dat er in een topic, waarin zo duidelijk naar voren komt dat ts duidelijke doelen gesteld heeft, er nog zo gehamerd moet worden op 'wat andere mensen zouden doen'. Ik denk dat het beter en fijner is als we TS steunen in de komende dagen. En tips en ideeën zijn vast altijd welkom, maar laat die botte bijl aub achterwege. Het is al moeilijk genoeg.


Helemaal mee eens ook!

TS, ik ben al een langere tijd een meelezer hier in het topic maar na alle rotte opmerkingen die jij hier nu over je heen krijgt voel ik mij toch ook geroepen een berichtje te plaatsen om jou een hart onder de riem te steken!

Echt petje af wat jij allemaal al voor Fred gedaan hebt. Ik vind het ook enorm dapper dat je de holistische geneeskunde ook een kans nog geeft, al geloof je er zelf niet in. Je hebt echt het allerbeste voort met Fred en de mensen hier die dat niet zien, snappen dat blijkbaar dus gewoon niet.

Ik ga hard mee duimen dat jij, zoals Paardenfann4 ook al zo mooi zei, snel een kerkbankje kan gaan reserveren.

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:20

Iris82 schreef:
Ik vind eigenlijk niet dat er in een topic, waarin zo duidelijk naar voren komt dat ts duidelijke doelen gesteld heeft, er nog zo gehamerd moet worden op 'wat andere mensen zouden doen'. Ik denk dat het beter en fijner is als we TS steunen in de komende dagen. En tips en ideeën zijn vast altijd welkom, maar laat die botte bijl aub achterwege. Het is al moeilijk genoeg.


EENS!

Heel veel succes en laten we duimen dat we je volgende week geen sterkte hoeven wensen.

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:29

Hoi TS,
mijn duimen draaien, hoor...!

grace1989
Berichten: 824
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:13

mvdende schreef:
grace1989 schreef:
Mijn vorige paard is lang geleden bevangen geraakt van Bute.
Is niet meer goed gekomen en uiteindelijk ingeslapen helaas.


Ja, dat gebeurt met buut en andere sterke pijnstillers.

Daarom geef ik aan dat maximaal op buut zetten ook maar voor een zeer korte tijd mogelijk is, denk aan dagen/ weken.

Geeft net genoeg tijd om te zien of het veranderingen geeft wat betreft pijn. En niet toe te passen op dieren die een goede prognose hebben want door de hoge dosering pijnstillers maak je ze juist meer kapot.

Maar een goede manier bij dieren waarvan de prognose toch al is dat ze niet meer genezen kunnen worden.

Helaas ging het bij die van mij geloof ik al na een dag of 4 a 5 mis :(

Zelfde idee als palliatieve pijnstilling bij mensen, waarvan bekend is dat ze op korte termijn zullen komen te overlijden, die mensen krijgen ook véél meer pijnstilling dan iemand met een simpel gebroken been.

grace1989
Berichten: 824
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:14

Helaas ging het bij die van mij geloof ik na een dag of 4 a 5 al mis :-(

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:08

... en ook vandaag: duimen draaien!!

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 09:49

sinds gister middag is Fred heel hard achteruit gegaan.

Hij heeft een hele harde opgezette buik,
drinkt veel (kort, kleine slokjes, ik denk droge mond), beweegt nog minder, staat vaker op rust en als hij beweegt is hij onstabiel.
Hij ziet er slecht uit, en niet meer vrolijk zoals hij eerst wel was.

Kan ik nog iets voor hem doen?
Ik weet niet wat ik nog meer voor hem kan doen dan inslapen met hoge dosis pijnstilling..
Ik weet niet of het zelfs kan wachten tot maandag.
Zal proberen eerst contact op te nemen met de holistische dierenarts.

Ik ben bang dat dit allemaal voor niks is geweest en hem alleen maar meer heeft laten lijden.
Zijn lichaam lijkt het echt te begeven.


Afbeelding


Afbeelding

Foto van gister, zijn vaste 'verzogertje' kwam afscheid nemen.
ik heb haar nog een plukje staart meegegeven.

Op de fotos kijkt hij al niet meer oke uit zijn ogen

Edit; en nee, ik heb het niet droog gehouden bij dit bezoek



Edit 2; dit stuurt de holistische dierenarts:
Goedemorgen,
Je zou hem er anders nog wat pijnstiller bij kunnen geven.
Denk dat het lichaam reageert op de kuur en dat hij nu geen pijnstiller krijgt.
Lichaam moet als het ware wat afkicken.
Zou met een paar dagen wel moeten verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Freddydeshet op 02-03-24 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:55

Overleg even met je therapeut en dierenarts. Stuur ze een filmpje door. Even sparren kan je mss wel helpen. Al denk ik dat je in deze vooral je eigen gevoel moet volgen. Als je het gevoel hebt dat het nu echt tijd is dan voel je dat is mijn ervaring.

Heel veel sterkte en kracht toegewenst. Dit moment is het zwaarste in het leven van een diereneigenaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:07

Dit klinkt niet goed TS.
Ik zou doen wat jouw gevoel zegt. Jij kent hem het beste en ik denk dat je alles hebt gedaan wat in je macht heeft gelegen om het voor hem dragelijk te houden.
Als jij denkt dat je niet tot maandag moet wachten omdat hij nu teveel last en pijn hebt, dan zou ik hem ook uit zijn lijden verlossen en hem rust gunnen.
Uit ervaring weet ik dat je in dit proces echt naar je gevoel moet luisteren.

Heel veel sterkte met je beslissing :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:09

Ik lees je bericht trouwens nog even terug en het vele drinken, harde buik en onstabiel lopen zou kunnen wijzen op heftige nierschade.

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:11

Het is absoluut niet voor niks geweest, wat de uitkomst ook is, je hebt keihard gevochten voor hem.
Je kon van tevoren niet weten wat de uitkomst zou worden.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:29

Fika schreef:
Het is absoluut niet voor niks geweest, wat de uitkomst ook is, je hebt keihard gevochten voor hem.
Je kon van tevoren niet weten wat de uitkomst zou worden.


Helemaal mee eens.

Heb je het hem al gevraagd wat hij wil?

Mijn paard is heel ziek geweest en de dierenartsen hebben de verkeerde klacht behandeld. Ze had heel veel pijn (lag kreunend op de grond voor ze naar de kliniek ging). Toen ze terug kwam uit de kliniek was ze zowel fysiek als ook mentaal echt gekrenkt. En ik maakte me zo verschrikkelijk zorgen want dit ging ons einde zijn. Ik voelde de verantwoordelijkheid over haar welzijn op mijn schouders drukken. Ik ging beslissen of zij nog verder mocht leven of niet. Tot ik in pure paniek het echt niet meer wist wat te doen dat ik het huilend naar haar heb uitgeschreeuwd. WAT WIL JE NOU VAN MIJ !? ik wil voor je vechten maar alleen als je wilt dat ik dat doe. Zeg maar wat ik moet doen.. ik volg je en ik doe wat jij wilt dat ik moet doen.

Mijn paard zuchtte een keer en ontspande. Ze ging in een hoekje staan dutten en als ik iets wilde doen was ze heel duidelijk. NEE.. ik mocht een deken wisselen als zij dat nodig vond en alleen eens in de paar weken een borstel over haar haren halen. Niet de huid aanraken. Dat absoluut niet. 7 maanden hield ze het vol op deze manier en ik zag haar met de dag beter worden en sterker. Na 7 maanden kwam ze zich melden. Weer klaar om haar oude leven weer op te pakken.

Sinds die ervaring vraag ik ze zelf wat ze willen. En eigenlijk krijg ik altijd antwoord als ze willen vechten of willen dat je ze helpt dan zullen ze dat aangeven. Als ze het genoeg vinden dan is dat het moment dat ze “de moed opgeven” en zie je ze heel hard achteruit gaan. En gek genoeg voelt dat dan altijd eigenlijk ook oké..

Alles wat je gedaan hebt was omdat jij dat nodig vond en dat is helemaal goed zo. Niks is ooit voor niks. Je doet het heel goed en ik denk aan jullie. Het is zo moeilijk als een dier wat je zo lief hebt iets mankeert..

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:00

Soms is loslaten het meest liefdevolle dat je kunt doen :knuffel:

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:01

Veel sterkte TS. Je doet wat je kunt. Ik zou er niet te lang mee wachten om een dierenarts erbij te halen.

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:14

Hoi meis,
:knuffel:
... zo ingewikkeld. Is het dat de kuur aanslaat en het lichaam nu gigantisch hard aan het werk is,
of neemt 'de ziekte' het over?

Hoe reageert hij op de pijnstilling...?

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:22

Heel veel sterkte met deze achteruitgang.

Ik zou nu gelijk de dierenarts bellen en deze laten komen en afwachten wat deze reguliere dierenarts van de huidige toestand van Fred vind. Een paar ogen die er zonder emoties naar kijken kan op z'n moment heel verhelderend zijn.

Misschien geeft de dierenarts aan dat het direct klaar is, misschien kan Fred nog een paar dagen op pijnstillers.

Als jouw gevoel zegt: er moet nu iets, want hij voelt zich niet fijn, dan is het heel goed daar naar te luisteren.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:02

Je hebt alles gedaan wat in je macht lag, daar kan niemand wat over zeggen en die veer mag je zelf in je reet steken.

Maar ik denk dat het zinloos is om nog langer door te gaan, en ik denk dat jouw eigen gevoel dit ook zegt

Paardenfann4
Berichten: 1355
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:04

Wat vervelend dat hij opeens zo achteruit gaat. Ik denk ook dat je eigen gevoel in dit geval leidend moet zijn. Heel veel sterkte!

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:25

Dit kan een normale reactie zijn op homeopathie, de kwaal wordt eerst erger voordat het beter wordt.

Maar, ik kan je in deze geen advies geven wat te doen..als je denkt dat het niet meer paardwaardig is dan weet je wat je moet doen. Jij kent je dier het beste.

Advies van Pluisje is een goede, en zoals de peut zegt moet dit met een paar dagen verbeteren dus dat kun je aankijken als je denkt dat dit nog kan. Het kan zijn dat het lichaam enorm hard aan het werk is.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:03

Ach wat naar :knuffel:

Nadeel van natuurlijkgeneeswijze dat het meestal eerst erger word omdat het dan echt flink aan het opruimen is en het lichaam hard aan het werk.
Maar of dat hier nu ook is kunnen wij niet zeggen.
Volg je gevoel.
Jij voelt wel of het gewoon klaar is of nog niet.
Aan niemand van bokt hoef jij je ter verantwoorden, als aan jezelf.
Dikke knuffel :knuffel:

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:39

Ik zou er denk ik mee stoppen. Het is al een tijd moeilijk en verdrietig. Maar nu heb jij het gevoel dat hij ook niet meer wil, terwijl dat eerst anders was. Een beetje wat de bokker hiervoor ook beschrijft. Dat is denk ik dat innerlijk kompas. Bij de mijne zag ik destijds toen hij heel slecht was ook dat hij nog niet opgaf, dus kon ik het ook niet. Had hij dat wel gedaan, was ik gestopt. Ik zat er dichtbij hoewel ik het bijna niet kon, maar hem zien lijden was afschuwelijk. Maar jij kunt dat het best beslissen. Je zult nooit zeker weten wat het andere scenario was bij keuzes die je maakt, je moet het dus doen met wat je nu hebt, ziet en voelt. Altijd. Dus vertrouw op jezelf. Heel veel sterkte gewenst, alles is goed.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 02-03-24 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:40

Ben vanaf het begin een meelezer en vind het zo erg voor je...

Wel ga ik mee met de meesten, jij kent je pony, jij voelt echt wanneer het genoeg is.

Wat pluisje zegt vind ik heel mooi. Kippenvel. Bij mijn pony heb ik ook de keuze moeten maken en toen ik er echt achterstond zag ik 't hem ook opgeven, hij leek vol te houden voor mij en toen ik 't "aankon" liet hij los.

Hoe dan ook ontzettend veel sterkte in deze hele moeilijke tijd.

Phonix
Berichten: 1107
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:53

Ga met je gevoel. Misschien niet hetzelvde omdat ik niet mijn paarden heb ingeslapen maar met mij kat wist ik het op een moment. Er kwam een bepaalde rust, die je vertelde dat het goed zo was.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:35

Het komt inderdaad wel eens voor dat een dier (of mens) vasthoudt aan het leven vanwege zijn eigenaar . Ik heb ooit een kwakkelende oude pony gehad die steeds weer door DA-ingrijpen doorkon. Op een dag was ik op weg naar hem toe maar kon de stalling niet bereiken omdat een brug over een kanaal defect was. En juist toen is hij vanzelf overleden (lag ineens dood in zijn stal).Ik dacht toen echt dat hij kon vertrekken omdat ik er niet was om hem tegen te houden.Overigens, ik had bij hem al veel eerder de DA gezegd hem maar te euthanaseren omdat ik de hevige koliekaanval die hij had niet kon aanzien. Maar de DA zei dat dat niet nodig was en kreeg hem er inderdaad weer bovenop.Bij onderzoek na zijn overlijden bleek hij trouwens wel poliepen in zijn darm te hebben (zoiets als darmkanker??) Hij was altijd wel opgevoeld tijdens zijn leven bij koliek,maar, volgens de vrouwelijke DA die dat na zijn dood deed, hadden mannelijke DA's te grote handen waardoor die dat niet konden voelen en kon zij dat wel omdat zij kleinere handen had. Kortom, ook een DA komt er niet altijd achter wat een paard precies mankeert en of hij nog kan herstellen of niet.