Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:50

Hoe gaat het nu TS?

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 01:10

Sonyo schreef:
Hoe gaat het nu TS?


Pff, eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik moet reageren want ik word hier weggezet alsof ik mijn paard mishandel, terwijl het enige wat ik wilde was mijn paard pijnvrij krijgen.
De dierenarts die de neurectomie heeft uitgevoerd was het eens met de diagnose artrose in de voet, die dierenarts heeft dat echt niet zomaar uitgevoerd. De dierenarts heeft mij een stapschema gegeven waarna ik het gewone werk met hem mocht oppakken, dat heb ik exact opgevolgd. Ik heb met meerdere dierenartsen gesproken over de neurectomie. De een gaf aan dat er paarden zijn die er prima mee functioneren en de andere was erg bang dat hij zou gaan struikelen.

Waarschijnlijk gaat men mij nu afschieten en sta ik helemaal te boek als dierenmishandelaar, maar mijn paard is oprecht vele malen beter nu ik hem een aantal keer heb gereden. Hij loopt niet meer onregelmatig. Dat het om een stukje kracht en balans ging lijkt dus te kloppen.

En nee ik hoef niet meer te horen dat ik mijn paard tot in het puntje van de oren moet nakijken. En ja symptoombestrijding is ook behandeling, namelijk een symptomatisch beleid omdat een curatief beleid niet meer haalbaar is (ivm de artrose).
En ik heb zeker een aantal reacties gelezen waar ik wel iets uit heb gehaald en heb bewaard, maar ondertussen is de situatie tegen mijn persoonlijke verwachting in ook totaal veranderd waardoor ik heb besloten deze acties nu op dit moment niet te ondernemen.

Ik hoop samen met mijn paard nog een tijd te mogen genieten.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 01:14

Dat klinkt een stuk gedetailleerder en daardoor duidelijker TS, dank daarvoor. Fijn om te lezen dat het nu ook echt wat beter gaat!!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:35

Het belangrijkste is dat je paard beter wordt en geen pijn heeft/ niet meer kreupel loopt. Hopelijk blijft hij nog een lange tijd goed.

Heb nog wel een vraagje..je hebt het over artrose maar bij mijn weten wordt een neurecetomie voornamelijk uitgevoerd bij hoefkatrolontsteking. Mijn vraag is dus, gaat het om artrose of HKO?

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:09

Als je maar kan rijden, dat is immers het belangrijkste. +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:11

Elisa2 schreef:
Het belangrijkste is dat je paard beter wordt en geen pijn heeft/ niet meer kreupel loopt. Hopelijk blijft hij nog een lange tijd goed.

Heb nog wel een vraagje..je hebt het over artrose maar bij mijn weten wordt een neurecetomie voornamelijk uitgevoerd bij hoefkatrolontsteking. Mijn vraag is dus, gaat het om artrose of HKO?

Maar het paard is niet beter, toch? Hij loopt niet meer kreupel, dus de pijn is weg. De oorzaak van de pijn is er nog wel en blijft ook bestaan, woekert door. Je hebt alleen niet door in welke mate en of het erger wordt, doorgroeit. Tenzij je regelmatig de benen op de foto laat zetten.

Ik vind het ook niet kies om een paard met twee zenuwsnedes te blijven rijden op hoog niveau en al helemaal niet op wedstrijden, wat terecht niet mag. Dus hopelijk is dat niet TS haar plan en blijft het bij lekker hobbymatig wat rondjes in de bak en boshobbelen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:40

Captain schreef:
Als je maar kan rijden, dat is immers het belangrijkste. +:)+


Wat een vervelende opmerking.... En kortzichtig.

Als het paard geen pijn meer heeft is het alleen maar beter voor hem dat het nog een beetje in de bespiering wordt gehouden. Zolang hij maar goed wordt gemonitord. En dat zal TS best doen.

TS hopelijk mogen jij en je paard nog een tijd van elkaar genieten.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:51

Artrose heeft juist beweging nodig stilstand is achteruitgang. Maar dat gezegd hebbende denk ik niet dat het dan in de voeten zit bij dit paard maar hogerop. Gezien rijden het paard verbeterd.

Die van mij was ook prima te managen qua pijn en hoe blij ze was. Zolang ik dr maar los hield en aan het werk. Tot ze een andere blessure kreeg en ze zo stijf werd en verkrampte en constant met pijn stond. Andere blessure was over maar het mocht niet meer baten.. :(

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:52

Nee, erop stappen is kortzichtig. Het paard heeft weliswaar geen pijn meer, maar de aandoening waardoor de pijn komt zit er nog wel en daar wordt nu vrolijk mee door gereden want ach hij voelt toch niets meer. Kan het schelen dat het lijf daar uiteindelijk nog meer van kapot gaat.

Beweging kan ook zonder rijden.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:00

Captain schreef:
Nee, erop stappen is kortzichtig. Het paard heeft weliswaar geen pijn meer, maar de aandoening waardoor de pijn komt zit er nog wel en daar wordt nu vrolijk mee door gereden want ach hij voelt toch niets meer. Kan het schelen dat het lijf daar uiteindelijk nog meer van kapot gaat.

Beweging kan ook zonder rijden.


In de spieren houden is niet alleen beweging. In de spieren houden is voor paarden met artrose juist heel belangrijk. Je opmerking dat het lijf daar nog meer van kapot zou gaan slaat echt nergens op.
Een paard gaat alleen compenseren als het pijn heeft, maar de pijn is weg dus is er echt geen bezwaar tegen het paard rustig aan weer wat te laten werken. Dat is alleen maar goed voor zijn lijf.

Maar goed, ik zie ook situaties op bokt waar mensen doorrijden op paarden die zichtbaar kreupel zijn.
Als je je dan ergens druk over wil maken, in de zin van welzijn, kun je je beter daar druk over maken, dan over deze situatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:04

Babootje schreef:
Captain schreef:
Nee, erop stappen is kortzichtig. Het paard heeft weliswaar geen pijn meer, maar de aandoening waardoor de pijn komt zit er nog wel en daar wordt nu vrolijk mee door gereden want ach hij voelt toch niets meer. Kan het schelen dat het lijf daar uiteindelijk nog meer van kapot gaat.

Beweging kan ook zonder rijden.


In de spieren houden is niet alleen beweging. In de spieren houden is voor paarden met artrose juist heel belangrijk. Je opmerking dat het lijf daar nog meer van kapot zou gaan slaat echt nergens op.
Een paard gaat alleen compenseren als het pijn heeft, maar de pijn is weg dus is er echt geen bezwaar tegen het paard rustig aan weer wat te laten werken. Dat is alleen maar goed voor zijn lijf.

Maar goed, ik zie ook situaties op bokt waar mensen doorrijden op paarden die kreupel zijn.
Als je je dan ergens druk over wil maken, in de zin van welzijn, kun je je beter daar druk over maken, dan over deze situatie.

Waarom kan het niet over beide?

Rustig wat laten werken zie ik trouwens ook niet veel kwaad in. Maar dat lees ik niet, ik lees over een paard dat in verzameling en zijn tweede draf wordt gereden. Iets wat dan weer niet nodig is om spieren te behouden en het paard soepel te houden.

En dit paard is natuurlijk ook nog steeds kreupel. Je ziet het alleen niet meer dankzij een zware ingreep.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:05

Babootje schreef:
Maar goed, ik zie ook situaties op bokt waar mensen doorrijden op paarden die zichtbaar kreupel zijn.
Als je je dan ergens druk over wil maken, in de zin van welzijn, kun je je beter daar druk over maken, dan over deze situatie.


Dit paard ís kreupel.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:09

Babootje schreef:
Captain schreef:
Nee, erop stappen is kortzichtig. Het paard heeft weliswaar geen pijn meer, maar de aandoening waardoor de pijn komt zit er nog wel en daar wordt nu vrolijk mee door gereden want ach hij voelt toch niets meer. Kan het schelen dat het lijf daar uiteindelijk nog meer van kapot gaat.

Beweging kan ook zonder rijden.


In de spieren houden is niet alleen beweging. In de spieren houden is voor paarden met artrose juist heel belangrijk. Je opmerking dat het lijf daar nog meer van kapot zou gaan slaat echt nergens op.
Een paard gaat alleen compenseren als het pijn heeft, maar de pijn is weg dus is er echt geen bezwaar tegen het paard rustig aan weer wat te laten werken. Dat is alleen maar goed voor zijn lijf.

Maar goed, ik zie ook situaties op bokt waar mensen doorrijden op paarden die zichtbaar kreupel zijn.
Als je je dan ergens druk over wil maken, in de zin van welzijn, kun je je beter daar druk over maken, dan over deze situatie.


Je hebt geen idee of er niet nog een andere blessure zit in dit geval. Want met die ingrepen zou hij o die benen niet meer kreupel mogen zijn. Plus dat het met uitverdoven al van been ging wisselen en het hele verhaal op een hele andere blessure lijkt.

Bij zo'n blessure als waar ik aan denk is training heel belangrijk, maar wel pas na een behandeling.

Plus dat hier ook op gereden is terwijl het paard niet goed liep. Dus je spreekt jezelf nogal tegen. De ene mag niet blijven rijden en de ander wel.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:16

Captain schreef:
Babootje schreef:
Maar goed, ik zie ook situaties op bokt waar mensen doorrijden op paarden die zichtbaar kreupel zijn.
Als je je dan ergens druk over wil maken, in de zin van welzijn, kun je je beter daar druk over maken, dan over deze situatie.


Dit paard ís kreupel.


Heb je een filmpje gezien?

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:18

En….. TS is weer weg op deze manier

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:21

Jeetje wat een reacties! Er zijn zo te lezen genoeg dierenartsen bij betrokken.

Fijn dat het beter gaat TS, heel veel succes met je paard en ik hoop van harte dat het beter blijft gaan voor jullie *D

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:37

MyWishMax schreef:
Je hebt geen idee of er niet nog een andere blessure zit in dit geval. Want met die ingrepen zou hij o die benen niet meer kreupel mogen zijn. Plus dat het met uitverdoven al van been ging wisselen en het hele verhaal op een hele andere blessure lijkt.

Bij zo'n blessure als waar ik aan denk is training heel belangrijk, maar wel pas na een behandeling.

Plus dat hier ook op gereden is terwijl het paard niet goed liep. Dus je spreekt jezelf nogal tegen. De ene mag niet blijven rijden en de ander wel.



Het paard heeft artrose in de voorvoeten en heeft een zenuwsnede gekregen. Technisch voelt hij dus geen pijn meer agv de artrose.
Toegegeven, dat kunnen wij niet beoordelen. We moeten dus maar even uitgaan van de informatie die TS geeft.
TS staat onder begeleiding van haar DA die vindt dat ze kan opbouwen en heeft daarvoor een schema gegeven.
En het kan goed zijn dat een paard na langere tijd revalidatie nog wat stijf / niet helemaal regelmatig is in de beweging. Dat moet dan geleidelijk aan verbeteren in de opbouw. Als het niet verbetert moet verder worden gezocht.
Ik heb ook een paard gehad dat na een operatie aan een botcyste en revalidatie weer moest worden opgebouwd. In de tijd daarna was dat ook best spannend omdat het paard niet helemaal/ om te zeggen helemaal niet regelmatig liep. Maar het hele opbouwen bij ons ging 'letterlijk' onder toeziend oog van een dierenarts (Morgan Lashley) waar mijn dochter toen les van had en dus met kennis van zaken.
Je kunt echt niet verwachten dat een paard na een operatie en revalidatie meteen helemaal regelmatig is.
Het verhaal van TS zo lezend is het paard verbeterd en loopt het paard nu niet meer onregelmatig en dus niet meer kreupel.

Ik heb geen reden om er niet vanuit te gaan dat het paard verder niet goed gemonitord blijft.

Waar ik op doel met mijn opmerking over "door blijven rijden op kreupele paarden" zijn de situaties waar men vooral niet naar de DA gaat voor een kreupelheidsonderzoek. Soms niet eens in de gaten hebben dat hun paard kreupel loopt. Ik zie op bokt, maar ook om me heen en zelfs op wedstrijd nog best vaak van dat soort situaties. Ben maar opgehouden om me daar druk over te maken.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:56

Ys, bedankt voor de update en sterkte met alles!
Ook al volg je een andere weg dan de route die ik waarschijnlijk zou kiezen, je doet het uit liefde voor je paard.


Babootje schreef:
Het paard heeft artrose in de voorvoeten en heeft een zenuwsnede gekregen. Technisch voelt hij dus geen pijn meer agv de artrose.
Toegegeven, dat kunnen wij niet beoordelen. We moeten dus maar even uitgaan van de informatie die TS geeft.


Uit de tekst van ts blijkt geen artrose in de voorvoeten, toch?
Ik las wel over artrose in de achterbeen.

Ook lees ik over behandeling van een pees met prp. Ik ben zo vrij dat het gaat om een pees in de voorvoet omdat het na de diagnose HKO wordt genoemd.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:14

Ik sluit me bij Babootje aan.

Vind er veel kortzichtige opmerkingen bij zitten die echt kant nog wal slaan en waarbij de onervarenheid er vanaf spat.

Paard met zenuwsnede mag niet eens meer op wedstrijd, meer in de verzameling rijden is juist minder grote belasting op de voorbenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:30

Elisa2 schreef:
Ik sluit me bij Babootje aan.

Vind er veel kortzichtige opmerkingen bij zitten die echt kant nog wal slaan en waarbij de onervarenheid er vanaf spat.

Paard met zenuwsnede mag niet eens meer op wedstrijd, meer in de verzameling rijden is juist minder grote belasting op de voorbenen.

Als je goed leest was hij achter ook niet helemaal rad na uitverdoven en zit er ook artrose achter. En heb zeg ik dat verzamelen en in tweede draf rijden niet nodig is om spieren te onderhouden, en hem soepel te houden. Verschillende dingen.

Maar zoals je wel vaker doet blijken, ben jij een van de weinigen met ervaring en verstand van zaken :). Even vergeten. Je kunt ook accepteren dat er verschillende meningen zijn en dat mensen met een andere mening misschien ook wel een punt kunnen hebben.

Ik hoop vooral dat het dier nu pijnvrij is en blijft en dat het gemonitord wordt, want zelf kan hij niet meer aangeven dat zijn voorbenen slechter worden.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:35

Elisa2 schreef:
Ik sluit me bij Babootje aan.

Vind er veel kortzichtige opmerkingen bij zitten die echt kant nog wal slaan en waarbij de onervarenheid er vanaf spat.

Paard met zenuwsnede mag niet eens meer op wedstrijd, meer in de verzameling rijden is juist minder grote belasting op de voorbenen.


Het mag in principe niet, maar het gebeurt wel. In de basissport dan. Of dat discutabel is hangt ook weer af van de situatie. Ik heb ooit ook een paard een zenuwsnede laten geven. Die had na een ongeluk een botsplinter van het hoefbeen. Dat was niet gezien door de veearts toen alles nog open lag, omdat foto's waren genomen met het ijzer er nog om. Dat kon ook niet anders toen. Minimaal splintertje, maar het paard was er niet helemaal regelmatig op. Hij ontlaste zeg maar de zijkant van zn voet. We konden er niet meer bij want de splinter was al vastgegroeid. Dat is een situatie die nooit meer verandert. Dus een zenuwsnede kun je dan "veilig" doen. Ook geen reden waarom zo'n paard niet meer in de sport mag lopen.
Zo zijn heel veel situaties ook niet met elkaar te vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:41

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik sluit me bij Babootje aan.

Vind er veel kortzichtige opmerkingen bij zitten die echt kant nog wal slaan en waarbij de onervarenheid er vanaf spat.

Paard met zenuwsnede mag niet eens meer op wedstrijd, meer in de verzameling rijden is juist minder grote belasting op de voorbenen.


Het mag in principe niet, maar het gebeurt wel. In de basissport dan. Of dat discutabel is hangt ook weer af van de situatie. Ik heb ooit ook een paard een zenuwsnede laten geven. Die had na een ongeluk een botsplinter van het hoefbeen. Dat was niet gezien door de veearts toen alles nog open lag, omdat foto's waren genomen met het ijzer er nog om. Dat kon ook niet anders toen. Minimaal splintertje, maar het paard was er niet helemaal regelmatig op. Hij ontlaste zeg maar de zijkant van zn voet. We konden er niet meer bij want de splinter was al vastgegroeid. Dat is een situatie die nooit meer verandert. Dus een zenuwsnede kun je dan "veilig" doen. Ook geen reden waarom zo'n paard niet meer in de sport mag lopen.
Zo zijn heel veel situaties ook niet met elkaar te vergelijken.

Behalve dan dat het letterlijk in de reglementen staat dat een paard die een zenuwsnede heeft gehad niet meer uitgebracht mag worden op wedstrijd? En terecht ook, want je verdoezelt een kreupelheid. Wat de oorzaak van die kreupelheid ook is.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:51

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ik sluit me bij Babootje aan.

Vind er veel kortzichtige opmerkingen bij zitten die echt kant nog wal slaan en waarbij de onervarenheid er vanaf spat.

Paard met zenuwsnede mag niet eens meer op wedstrijd, meer in de verzameling rijden is juist minder grote belasting op de voorbenen.

Als je goed leest was hij achter ook niet helemaal rad na uitverdoven en zit er ook artrose achter. En heb zeg ik dat verzamelen en in tweede draf rijden niet nodig is om spieren te onderhouden, en hem soepel te houden. Verschillende dingen.


Als je goed leest dan lees je dat op de foto wat artrose in het achterbeen is gevonden maar dat is door beide DA's als klinisch niet relevant beoordeeld. Uitverdoven achter gaf ook geen verschil. Misschien moet je toch nog eens teruglezen.
TS gaf aan dat ze als ze wat meer in verzameling reed het paard verbeterde. Dat is ook logisch als het probleem in de voorvoeten zit.
Dat TS dit constateert betekent helemaal niet dat zij dat paard continu in de 2e draf aan het rijden is.
Wat je daarmee wel kan constateren is dat achter dus klinisch niet relevant is, precies wat de DA heeft geconstateerd.

Het beste is niet op de stoel van de DA van TS te gaan zitten en niet allemaal ongefundeerde aannames te doen, als hoe TS haar paard wel niet zou rijden.

Ben het ermee eens dat monitoring heel belangrijk is, maar dat weet TS denk ik best wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:56

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Als je goed leest was hij achter ook niet helemaal rad na uitverdoven en zit er ook artrose achter. En heb zeg ik dat verzamelen en in tweede draf rijden niet nodig is om spieren te onderhouden, en hem soepel te houden. Verschillende dingen.


Als je goed leest dan lees je dat op de foto wat artrose in het achterbeen is gevonden maar dat is door beide DA's als klinisch niet relevant beoordeeld. Uitverdoven achter gaf ook geen verschil. Misschien moet je toch nog eens teruglezen.
TS gaf aan dat ze als ze wat meer in verzameling reed het paard verbeterde. Dat is ook logisch als het probleem in de voorvoeten zit.
Dat TS dit constateert betekent helemaal niet dat zij dat paard continu in de 2e draf aan het rijden is.
Wat je daarmee wel kan constateren is dat achter dus klinisch niet relevant is, precies wat de DA heeft geconstateerd.

Het beste is niet op de stoel van de DA van TS te gaan zitten en niet allemaal ongefundeerde aannames te doen, als hoe TS haar paard wel niet zou rijden.

Ben het ermee eens dat monitoring heel belangrijk is, maar dat weet TS denk ik best wel.

Citaat:
Van al deze gewrichten foto’s gemaakt maar daar was volgens de DA geen duidelijke oorzaak op te zien, wel iets artrose aan het achterbeen maar dat leek klinisch het minste probleem.


??

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:04

Serieus, je geeft af op mensen die volgens jou op een kreupel paard rijden. Waarvan je dus ook niet weet of dat dier door een da gezien is.
Maar vindt starten met een kreupel paard dat alleen maar goed loopt door zenuwsnede, omdat die dus niks meer voelt wel goed? Dan kan je ook gewoon met pijnstilling gaan rijden en starten. Kunnen alle dopingsregels ook over boord.

Je spreekt jezelf toch tegen op deze manier, of dat is mijn mening in ieder geval.