Hooi en luchtwegproblemen: op zoek naar een oplossing.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xandyandme

Hooi en luchtwegproblemen: op zoek naar een oplossing.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 21:49

Hoi bokkers.
Ik ben op zoek naar een haalbare (zowel financiële als praktische) oplossing voor het volgende probleem.
We hebben 3 paarden waarvan er 1 last van slijmen op de luchtwegen krijgt van droog hooi als het te stoffig is. Na enkele kuren Ventipulmin en hooi natmaken, is het momenteel redelijk onder controle.
Nu heb ik recent gemerkt dat onze tweejarige merrie enkele keren kucht bij het aandraven op de weide. Vandaag veearts eens laten luisteren en zoals ik al vreesde ook bij haar hetzelfde verhaal, maar dan veel slechter dan bij de oudere ruin.
Tot nu heb ik de voordroog van mij erf kunnen houden omdat het voor 1 paard wel te doen was om hooi te weken en zo. Maar nu nogmaals duidelijk gemaakt door veearts dat ik echt de oorzaak moet gaan aanpakken, zijnde het hooi.
De 3 paarden staan dag en nacht buiten, eten hooi uit grote slowfeeders (15kg per net), staan op een weide zonder waterleiding en stroom. Dus hooi weken is een hele opdracht (vooral in de zomer) en hooi stomen is geen optie want huurweide en geen stroom.
Zien jullie nog een oplossing om toch te overstap naar voordroog niet te moeten maken?

BarbaLala

Re: Hooi en luchtwegproblemen: op zoek naar een oplossing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:55

Wat is precies je angst met voordroog?

belle_boef

Heb je wel een fatsoenlijke kwaliteit hooi?
Als je kwaliteit van hooi te stoffig/ schimmel is dan een grote stomer zodat je voor 3 paarden kan stomen. Aansluiten op een generator en je heb stroom op je weide

En voordroog is als je paarden dat verdragen echt de makkelijkste oplossing tegen luchtweg problemen.
Beter goede voordroog dan slecht hooi
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 26-12-23 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

EvelienKiss

Hoe oud is het hooi dat je geeft? En hoe stoffig is de plek waar het vandaan kwam? Bij een hooileverancier ligt hooi soms ook te lang, op een slechte plek, waardoor het stoffiger wordt. Ik ken iemand die om die reden van hooileverancier is gewijzigd. Ik schut zelf het hooi los, voordat ik het in de bakken doe. Maar dat is goed te doen met twee paarden aan huis, met grote makkelijke hooibakken.

Oh en in de zomer moet ik soms ook het hooi nat maken ivm hoesten. Maar ik heb gemerkt dat weken niet nodig is. Gewoon natspuiten is voldoende. Twee keer per dag vijf minuten spuiten is dan voldoende (ik voer dus twee keer per dag, ze hebben onbeperkt hooi).

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 21:59

BarbaLala schreef:
Wat is precies je angst met voordroog?

Combinatie van een voorkeur voor droog hooi omdat ik dat beter vind voor de spijsvertering van een paard en het feit dat ik bij droog hooi kan zien wat ik koop en bij voordroog pas als de plastiek eraf is
We hebben geen tractor of iets dergelijks dus eens een pak bij ons van de aanhangwagen op de grond ligt, krijgen we het nooit meer weg als het slechte kwaliteit is tenzij opensnijden en in stukken opladen en weg doen... been there, done that en kan je garanderen dat je daar niet blij van wordt :D

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 22:02

belle_boef schreef:
Heb je wel een fatsoenlijke kwaliteit hooi?
Als je kwaliteit van hooi te stoffig/ schimmel is dan een grote stomer zodat je voor 3 paarden kan stomen. Aansluiten op een generator en je heb stroom op je weide

En voordroog is als je paarden dat verdragen echt de makkelijkste oplossing tegen luchtweg problemen.
Beter goede voordroog dan slecht hooi

Kwaliteit is goed, geen stof en geen schimmel.
Stomen is geen optie... we voederen te veel om het in 1 keer te kunne stomen. Dat is praktisch ook niet haalbaar.
Ik ben er ook wel van overtuigd dat voordroog de makkelijkste oplossing is maar net zoals goed hooi is goede voordroog heel moeilijk te vinden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:05

Als je geen stof en schimmel hebt, wat is dan je oorzaak van het hoesten.

In je openingspost zeg je namelijk wel dat het door stof komt

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 22:07

belle_boef schreef:
Als je geen stof en schimmel hebt, wat is dan je oorzaak van het hoesten.

In je openingspost zeg je namelijk wel dat het door stof komt

Het fijne stof in droog hooi dat amper waar te nemen valt.
Het is niet beschimmeld en het is zeker ook niet zo dat er hele stofwolken verschijnen. Maar het fijne stof is voldoende om de luchtwegen verder te irriteren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:11

Als je en geen stroom en beperkt bent in water dan heb je eigenlijk geen opties die weinig moeite kosten. Voor 3 paarden weken is zwaar en veel werk. Geen stroom beperkt je qua stomen. En als die al zo gevoelig is dat die met een beetje stof al hoest van je het niet elders beter krijgen.

Dus of zorgen voor voorzieningen tav water en stroom zodat je hooi kan blijven voeren of je zit aan voordroog vast.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:14

Ik ben vreselijk blij met voordroog voor mijn pony. Hij kan ook op niet stoffig hooi, maar met een klein beetje stof gaat hij al hoesten. Een keer na terugkomst van een vakantieadres heeft hij 6 weken aan de medicatie gestaan en was ik echt bang voor blijvende schade. Gelukkig helemaal goed gekomen, maar ben nu extra waakzaam. Een opstart hoestje was duidelijk niet normaal hoewel mensen me dat dus wel wijsmaakten. Dat had hij in de tijd op graszaadhooi. Maar zelfs ik was de hele avond aan het hoesten na het vullen van het net zo stoffig was dat.

Nee echt, goed voordroog is geweldig hier. :j

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:21

Wij hebben 5 winters getobt met een paard waarbij het hoesten ieder jaar alsmaar erger werd. Mijn man wilde eigenlijk niet over op voordroog, maar ik ben blij dat ik voet bij stuk heb gehouden om het dit jaar toch eens een kans te geven. Vorig jaar hebben wij ons hooi gestoomd en het jaar ervoor hebben wij het hooi geweekt, maar het hoesten bleef aanhouden met verschillende ventipulmin en prednisolon kuurtjes tot gevolg. Ze stond er dusdanig slecht bij dat ze echt aan het knijpen en pompen wat met haar ademhaling. De veearts heeft aangegeven dat ze met dergelijke longen niet oud zou worden.
Dit jaar heeft ze voor het eerst in jaren geen kuchje meer gelaten en kunnen we ook eindelijk weer fatsoenlijk met haar de winter doortrainen. Ik ben zooo blij de overstap naar voordroog te hebben doorgezet! Eindelijk heb ik mijn paard weer terug zoals ik haar ken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:11

Ook hier problemen voorbij na overstap op voordroog. Paard hoestte veel en was bijna niet meer mee te werken. 7 weken terug verhuisd en op voordroog over gegaan. Toen is het steeds meer afgenomen. Ze hoest nu helemaal niet meer en is terug onder het zadel zonder problemen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:23

Er zit altijd schimmel in hooi, waar jij het over bijna niet zichtbare stof sporen hebt, dat is schimmel. Kijk eens naar kleine balen voor droog . Je hebt ze van ongeveer 35 kilo en de wat grotere ronde van ongeveer 120 kilo.