Vraag over hooianalyse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardnmeisje

Vraag over hooianalyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 11:17

Hoihoi,

Is er iemand die mij kan helpen met onderstaande voeranalyse? Ik kom er zelf niet helemaal uit, aangezien de analyse als streefttaject koeien aanhoudt. Ik geloof dat het vrij hoog in energie zit, vrij laag in eiwit en suikers zijn oké (niet te hoog, maar mag lager). Dat is wat ik er van denk te begrijpen :+
Als er iemand is die me kan helpen vertellen of dit voer geschikt is om aan mijn paarden te voeren zou dat super zijn.

Afbeelding

Celebi

Re: Vraag over hooianalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:34

Ik heb even de uitgebreide paarden analyse van Dumea erbij gepakt die ooit gedaan is. Niet om de uitslag te kunnen vergelijken, maar voor de streefwaarden. Die liggen zo te zien toch wel erg anders dan bij koeien. Ik weet ook van mijn tijd bij de koeienboer dat hun gras juist suikerrijk was voor zoetere melk. Iets wat voor paarden dus juist andersom is..

Streefwaarden Dumea:
Droge stof (%) 65-85
Ruw vet 20-35
Ruw eiwit 80-160
Ruw eiwit totaal 110-190
Suiker 40-150
EWpa 0,45-0,75
VREp 40-95

Daarmee heb ik geloof ik de meest belangrijke wel gehad. Opvallend is dat je natuurlijk die laatste twee niet hebt dus daarover weinig kunt zeggen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:38

Droge stofgehalte 44,9% Veel en veel te nat dus. Zit ook veel boterzuur en melkzuur in. pH is ook laag.
Puur kuilvoer, geen paardenvoer.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 11:53

Bedankt voor jullie reacties.
@Celebi wat ik begreep is dat EwPa bij koeien gezet in VEM, maar hoe dat dan kan worden omgerekend naar paarden was mij ook onduidelijk. Jouw overzicht van de streefwaarden is wel handig om iets meer houvast te krijgen.

@Ibbel, ah duidelijk. Dan moet ik dus eigenlijk toch op zoek naar iets wat veel meer hooi is. Dit zit in plastic verpakt en is volgens mij vrij vroeg gemaaid, heeft dat daar mee te maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:57

Vroeg maaien is niet erg, na 2 dagen het pak in wel. Heeft gewoon te kort gedroogd. En dan krijg je in het fermentatieproces boterzuur- en melkzuurproductie.
Voor paarden wil je een DS gehalte van 65% of meer. Liefst 75% of nog iets meer. En afhankelijk van het weer en hoe dik het gras stond moet het dus meestal 3-4 dagen gedroogd hebben.

Hooi is 85-90% droog, dat wil je dan weer niet in plastic stoppen, want dan fermenteert het niet voldoende meer, en dat is ook niet handig.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 23:48

Ah top, daar kan ik wat mee! We kunnen het maaien van het weiland waar we voer af kunnen halen redelijk zelf meebepalen, dus dit ga ik zeker meenemen.

Voor nu heb ik ander hooi geregeld uit Duitsland. Losse kleine pakjes, droge stof gehalte een stuk hoger en suikers lager. Eiwitten relatief hoog, maar ik begreep dat dat juist niet erg is voor (sport)paarden.
Heel erg bedankt!!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 03:23

Neehoor, hogere eiwitten is in veel gevallen gewoon wenselijk. Het zorgt voor een sneller verzadigd gevoel, maar is ook goed voor spieropbouw helemaal bij sportpaarden, dragende of lacterende merries en de jonkies of juist oudjes. Klinkt als fijn hooi!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:27

Ibbel schreef:
Vroeg maaien is niet erg, na 2 dagen het pak in wel. Heeft gewoon te kort gedroogd. En dan krijg je in het fermentatieproces boterzuur- en melkzuurproductie.
Voor paarden wil je een DS gehalte van 65% of meer. Liefst 75% of nog iets meer. En afhankelijk van het weer en hoe dik het gras stond moet het dus meestal 3-4 dagen gedroogd hebben.

Hooi is 85-90% droog, dat wil je dan weer niet in plastic stoppen, want dan fermenteert het niet voldoende meer, en dat is ook niet handig.

Waarom zou dit niet handig zijn?

Zo gaat het hier altijd het pak in en het is prachtig hooi. Of ja voordroog.

Kan een grote pak ook gerust 3 weken open laten liggen en dan is het nog steeds goed.
Ruikt ook naar hooi.

En alle paarden hebben het er altijd goed op gedaan en eten het graag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:09

Het is niet goed omdat het fermentatieproces niet goed meer kan verlopen. Je krijgt altijd een vorm van fermentatie zodra je het afsluit van zuurstof, maar er is wel vocht nodig om goed te fermenteren.
Fermentatie zorgt ook voor het omzetten van nog aanwezige suikers. Die processen kunnen dan niet goed meer verlopen en wat je in de praktijk dan eigenlijk krijgt is het effect van nog niet bestorven hooi of te vroeg geopende voordroog. Met allerlei chemische verbindingen (oa vetzuren en alcoholverbindingen) er in die eigenlijk nog verder afgebroken/omgezet moeten worden. Dat is gewoon niet optimaal. Hoop paarden kunnen dat best hebben, net als dat er ook paarden zijn die wel tegen koeienkuil kunnen. Maar als je het kunt vermijden is het beter om het niet te voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:05

Wij gaan het niet vermijden want het voert geweldig. Ruikt geweldig.
Ook na 3 weken en dat is voor ons erg belangrijk. :)

Waar kan ik artikelen vinden waarin dit verstoorde proces dan staat?
Want zelf heb ik nooit eerder gehoord over te droog in de pak.
Wel uiteraard te nat. En schimmel als de pak niet snel genoeg op gaat.
Hoor het ook nooit van de mensen die al jaren pakken bij ons kopen.