Ervaringen yea sacc Dodson & Horell

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paelja

Ervaringen yea sacc Dodson & Horell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 22:45

Hoihoi,

Mijn oudere friese ruin heeft helaas al een tijd last van mestwater en dunne mest… Ik heb de dierenarts er al bij gehad, biergist gegeven, nu aan de probiotica van horseflex, maar helaas mag nog niets baten..

Online lees ik veel over yea sacc van Dodson en Horell, dit zou ik graag willen voeren, mits de ervaringen goed zijn :j

Wat zijn de ervaringen hier? En waar bestellen de Nederlanders het? Enige verkooppunt wat ik hier vind is René Wielens Diervoeders :)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:58

Ik voer een combinatie van Pure Gut en Pure Gastric. De Pure gut bevat dezelfde gisten als Dodson alleen dan goedkoper.
Ik heb positieve ervaring met deze combinatie.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:16

Of iets helpt tegen mestwater, zal volgens mij sterk afhangen van wat de oorzaak van het mestwater is.

Diverse jaren geleden heb ik voor de eerste keer kennisgemaakt met de yea sacc van D&H, omdat de veearts me die had gegeven als hulpmiddel tegen de platte mest van mijn merrie (die voortkwam van te natte voordroog). Het is al zo lang geleden, dat ik me niet meer herinner of het toen wel of niet geholpen heeft ... Ik dacht me te herinneren van wel en daarom heb ik net ook weer een doos yea sacc van D&H in huis gehaald. Ben er nu een week van aan het geven, maar ik merk nog geen verschil.

Nu hebben ze hier - ook weer dezelfde merrie als destijds én haar dochter - ook weer last van mestwater omwille van de voordroog. Al ziet de voordroog er redelijk droog uit (en ze zijn er ook gek op), toch lijkt deze lading niet zo geschikt voor de darmen hier ... Dat zal ongetwijfeld liggen aan het fermentatieproces, dat iets of wat anders gelopen zal zijn dan normaal. Want normaal hebben ze van de voordroog van mijn huidige leverancier geen last.

Nu ben ik net Optiform van Mijten gaan halen. Dat is geen supplement, maar een ruwvoer, dat wel verrijkt is met probiotica. Hiermee heb ik mijn oude ruin (ook al jaren geleden) van het mestwater afgeholpen. Die had het echt heel erg. Hij kreeg geen voordroog, dus dat was toen niet de oorzaak. In ieder geval, met Optiform was hij er volledig van verlost.
Dus, ik ga het nu ook weer uitproberen. Ik meng er wat van tussen de rest van hun korreltjes. Het wordt ook erg graag gegeten.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:20

Mijn paard heeft geen last van mestwater maar toen ik de probiotica van goldmedics bestelde kwam ik op hun site wel verhalen tegen van mensen die wel door hun supplementen van dat probleem af waren. Ik had ze gemaild met een vraag en kreeg snel en uitgebreid antwoord terug. Die man weet echt waar hij het over heeft. Dus misschien de moeite om is op hun site te kijken en evt te mailen voor overleg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:23

Marilu schreef:
Nu ben ik net Optiform van Mijten gaan halen. Dat is geen supplement, maar een ruwvoer, dat wel verrijkt is met probiotica. Hiermee heb ik mijn oude ruin (ook al jaren geleden) van het mestwater afgeholpen. Die had het echt heel erg. Hij kreeg geen voordroog, dus dat was toen niet de oorzaak. In ieder geval, met Optiform was hij er volledig van verlost.
Dus, ik ga het nu ook weer uitproberen. Ik meng er wat van tussen de rest van hun korreltjes. Het wordt ook erg graag gegeten.

In optiform zit ook yea sacc dacht ik ... ( net als in masters seniorenbrok) Althans dat zat er vroeger in .

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:00

Inderdaad, in OptiForm zet exact dezelfde gistschimmel : yea sacc, volledige naam is saccharomyces cerevisea.
Het moet zijn dat het productieproces of de andere ingrediënten het verschil maken, want ik ben nu sedert dinsdag bezig de OptiForm bij te geven, dus 's morgens en 's avonds een aangedrukte maatbeker gevuld bij de korrels. Ik heb al resultaat op enkele dagen, dus ik ben erg blij ! Mestwater is quasi volledig verdwenen en ze hebben terug droge billen !

Er zit naast gras (timothee) ook luzerne in, dus als dat een probleem zou geven bij jouw paard, is dit dan weer niet de goede oplossing. Wel zonder melasse, dus dat is mooi meegenomen.

Colinda20

Re: Ervaringen yea sacc Dodson & Horell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:14

Ik heb idd ook die van de dodsen de 1e week had ik het idee dat het wat hielp maar helaas daarna weer slecht