Omdat ik toch een vervolg wil geven aan mijn topic (zie boven) hier een nieuw topic.
Ik hoop mijn pony hier bovenop te helpen, mooi meegenomen als andere hier van kunnen leren.
- Pony is sinds februari van mij, nu 5 jaar. Zeer moeizame start gehad als veulen, daarna 3 jaar goed
voor gezorgd waarschijnlijk, de 2 jaar daarna denk ik niet zo.
- Bleek veel bloedwormen te hebben bij aankoop dus ontwormde ik hem 2x op advies van de kliniek.
Daarna steeds geen bloedwormen te vinden.
- Hij bleek helaas veel last te hebben van diarree/mestwater. Ik had te maken met helaas een slechte
kwaliteit ruwvoer op pensionstal en hij zou een maand in training gaan. Ik hoopte dat het daar zou
verbeteren, maar het werd vooral veel erger. Ik verdiepte mij in dit probleem, volgde Webinars en
luisterde alle podcasts. Ik verhuisde hem naar een plek met hele droge kwaliteit voordroog. Ook
probeerde ik zelf van alles uit. Steeds leek er tijdelijk verbetering en was het even helemaal top, maar
er bleef met vlagen best wat mestwater komen.
Toen ik hem in september ontwormde spoot de diarree eruit, een week lang. Ik bracht hem op naar de kliniek, ten einde raad. Ik dacht dat hij kortademig was soms door de warmte en zijn dikke vacht, maar er was veel meer aan de hand.
- Zandvrij (röntgen gemaakt)
- Bloedarmoede en meer afwijkende bloedwaardes.
- Verdikkingen op de echo te zien, maar het kon nog veel erger begreep ik. Dit zou wijzen op littekens of
ontstekingen in de darmen. De kliniek herkent dit beeld bij slapende bloedwormlarven, die vooral na ontwormen meermaals in grote getallen migreren door de darmwand en daardoor de darmen beschadigen.
Na overleg met zijn oude eigenaresse blijkt hij al langer dit probleem te hebben gehad bij haar ook, helaas niet vermeld bij verkoop.
Behandeling:
7 weken op de prednison, psyllium (als bindende factor en prebiotisch), probiotica, yea sacc, zeohorsefeed (oa een myotocine binder).
Helaas kreeg ik hem niet stabiel en daarom moest hij toch op onverpakt hooi dus dat zelf geregeld.
Na een week daarop had ik hem eindelijk stabiel.
Na de 7 weken prednison en de rest bleef hij nog 1,5 week stabiel (in totaal was hij 4,5 weken stabiel). De pshyllium had ik langzaam afgebouwd, de rest nog niet. Hij was in de 4,5 stabiele weken steeds fitter geworden, de laatste week zelfs fitter dan ik hem ooit gekend heb.
Dus 1,5 week na het stoppen met de pred weer een enorme terugval. Eerst alleen mestwater maar al snel ook weer veel diarree. Die terugval duurt nu 2 weken, waarvan hij ruim 1 week weer op de pred staat op advies kliniek. Ook krijgt hij nu 2x per dag speedibeet omdat hij daar goed op leek te reageren, maar de afgelopen dagen zie ik die goede reactie helaas niet. Als hij aanstaande vrijdag niet genoeg verbetering laat zien wil de kliniek hem volgende week gaan transfauneren.
In mijn vorige topic zijn al vele tips genoemd, maar het is onmogelijk om van alles te gaan proberen. Daarnaast moet de oorzaak weg, zeer waarschijnlijk dus darmontstekingen. Gelukkig bijna 2 weken vakantie want ochtends de pred voor 9u of nog veel eerder voor werk en hond uitlaten uit en veelal 2x per dag naar stal begint de energie bij mij ook op te raken.
Ik ben benieuwd wie vooral ervaring heeft met deze diagnose en dit probleem?
En daarnaast met het transfauneren?
Input, ervaring en tips zijn zeker welkom, maar graag wel eerst het verhaal goed lezen