Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:08

Celebi schreef:
Hier ook hydrocortiderm (paar dagen) en om de dag wassen met betadinezalf (goed drogen daarna met een schone handdoek). Toen ik kon stoppen met de hydrocortiderm ben ik daarna nog even over gegaan op zilverzalf ter ondersteuning. Heeft je DA nog geen hydrocortiderm voorgeschreven? Dat werkt als een trein namelijk.

Als ik nu op het witte voetje (vooral in de zomer in combinatie met zon of als er een wondje zit van iets) beginnende roodheid zie ga ik al zilverzalf smeren. Vaak voorkomt het mok. Maar als het echt doorslaat werken die huis tuin en keuken middeltjes niet meer en dan is die hormoonzalf van de DA echt heel fijn.

Dit klinkt ook heel erg als vasculitis ipv mok. Als je een werkende oplossing hebt, maakt dat verschil natuurlijk niet uit, maar het lijkt me wel handig om te weten wat je precies behandeld

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:10

Hallo! Ik zie in je bericht dat je pretnisolon hebt gebruikt of misschien nog steeds gebruikt. Mijn fjord die normaal nooit mok heeft krijgt dus mok na gebruik van pretnisolon. Omdat dat het immuunsysteem aantast. Als ik er mee stop is het na een paar maanden weg. Maar geef haar dan wel imunoboost van vitalstyle, om dus haar immuunsysteem weer op te krikken. Dus dat zou misschien ook de oorzaak kunnen zijn. Vervelend altijd als je niet de precieze oorzaak weet.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 07:32

De mok komt vaak door niet genoeg weerstand,mijn paard had het tot bloedens toe.Nu krijgt hij elke dag Echinaforce druppels om zijn weerstand te verhogen en geen mok meer.Ook niet meer snotteren in de winter.Gewoon de druppels voor mensen.

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 07:39

Na bijna twee jaar tobben zie ik enorme verbetering sinds het paard kurkuma krijgt. Vond het qua kosten het proberen waard en resultaat is bij ons echt bijzonder. Eerst leek MSM hetzelfde effect te geven, maar dat was helaas maar 1 pot en daarna begon de ellende weer.

Qua wassen is mij cavalor hydrowash geadviseerd ipv betadine en dan, maar dat zei je al, 1x per week en verder zo droog mogelijk houden.
En qua smeren werkten honingzalf en neoderma nog het beste, maar ook nooit dat t dan helemaal schoon werd.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 08:40

Britta31 schreef:
De mok komt vaak door niet genoeg weerstand, mijn paard had het tot bloedens toe.Nu krijgt hij elke dag Echinaforce druppels om zijn weerstand te verhogen en geen mok meer.Ook niet meer snotteren in de winter.Gewoon de druppels voor mensen.


Dit.
Mok komt bijna altijd van binnenuit.
Of door niet genoeg weerstand of door een reactie op voer.

Ik zou overschakelen op een andere vitamine brok en de weerstand verhogen.
Ik heb het toentertijd gedaan met vitaminespuiten (die je net als wormkuren in de mond geeft).
Heb veel verschillende vitaminebrokken geprobeerd en ben uitgekomen op ultimate balancer van Dodson & Horrell. (O.a. vitalbix , metazoa, Agrobs, hayster healthy herbs).

Korstjes/plekjes vet houden zodat de huid niet kapot trekt.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:04

maralyn schreef:
Stop maar eens een flinke tijd met de vitalbix.

Klinkt gek, maar je zal niet de eerste zijn waarbij de mok veroorzaakt wordt door vitalbix

Dat wilde ik ook zeggen.
Mijn paard heeft nooit mok enkel toen ze vitalbix kreeg. Niet weg te krijgen die mok. Tot ik ermee stopte. En ondertussen al meerdere paardjes gezien die dat dus ook hadden.

Mijn da adviseerde om met de nacht hydrocortiderm te smeren ( indien echt erge mok een verband ermee te maken met veel zalf) en overdag als ze buiten liep een wondherstellende zalf. Hierdoor blijft het soepeler en minder kans op kloven en scheurtjes in de korsten/droge huid

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:32

Mijn merrie heeft 2 jaar geleden ook zware mok gehad, die at nog maar voor de helft, zo een last had ze daarvan.

Daar heb ik toen droogzetters van koeien opgesmeerd, dat werkte als een terelier.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:35

Het zal mij dan ook niet verbazen dat het uit een disbalans in de darmen komt... Die kunnen veel ellende veroorzaken en komt ook vaak als eerste tot uiting op een wit voetje.
Zeker ook met de antibiotica die gegeven is... Ondanks dat de mest op eerste oog goed lijkt, zijn er heel veel dingen die toch op een disbalans kunnen duiden. Er is geen mestwater voor nodig bijv.
En als het paard ook niet goed op Vitalbix reageert dan kan het lichaam nooit alles fatsoenlijk opruimen. Dan kun je blijven smeren tot je een ons weegt.

Hier heeft Phytonics All Sept i.c.m. Phytonics Micro Comp dit alles weten te herstellen.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:50

wat ik doe is af en toe wassen met betadine scrub. Tea tree olie tegen eventuele bacterieen en uierzalf om de huid soepel te houden.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:00

De einschuss is dus veroorzaakt door de mok, dat is heftig.

Ik zou ook laten testen op vasculitus en stoppen met wassen! droog houden is echt beter..de zwavel met sudocreme die genoemd wordt werkt heel goed.

En inderdaad gaan ondersteunen van binnen uit, dus absoluut droog houden..ook buiten in de paddock. Werken aan de weerstand, eventueel de darm, voeding onder de loep nemen en vasculitus uitsluiten.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:08

Naast weerstand verhogen heeft een vriendin van mij haar paard laten laseren. Alle zalfjes waren leuk toen het niet zo erg was, maar toen zij einschuss kreeg en er echt onregelmatig op was nadat er al tig dingen geprobeerd waren gaf de DA aan dat ze gingen laseren en tussendoor in het verband. Waren op sommige plekken geen losse korsten meer maar 1 groot vlak. Paard wilde ook echt niet meer aangeraakt worden op benen. Na een paar keer zijn alle korsten weg en is het nu alleen wachten tot de huid weer iets verder herstelt is, want die is logischerwijs nog erg kwetsbaar zonder korsten.

Celebi
Berichten: 3668
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:15

Bowo schreef:
Celebi schreef:
Hier ook hydrocortiderm (paar dagen) en om de dag wassen met betadinezalf (goed drogen daarna met een schone handdoek). Toen ik kon stoppen met de hydrocortiderm ben ik daarna nog even over gegaan op zilverzalf ter ondersteuning. Heeft je DA nog geen hydrocortiderm voorgeschreven? Dat werkt als een trein namelijk.

Als ik nu op het witte voetje (vooral in de zomer in combinatie met zon of als er een wondje zit van iets) beginnende roodheid zie ga ik al zilverzalf smeren. Vaak voorkomt het mok. Maar als het echt doorslaat werken die huis tuin en keuken middeltjes niet meer en dan is die hormoonzalf van de DA echt heel fijn.

Dit klinkt ook heel erg als vasculitis ipv mok. Als je een werkende oplossing hebt, maakt dat verschil natuurlijk niet uit, maar het lijkt me wel handig om te weten wat je precies behandeld


Zou kunnen hoor, vooral de gevoeligheid op de zon. Echter wanneer het van een wondje komt is het wel degelijk mok geweest elke keer en de keer dat ik niet op tijd was met goed wassen en smeren had ik echt hydrocortiderm nodig om het weg te krijgen. De bacterie die van de grond in de voet komt kan blijkbaar mok veroorzaken, dat wist ik eerst ook niet. Met adequaat reageren en een paar dagen met Betadine wassen en smeren en dan goed dik in de zilverzalf heb ik de keren daarna gelukkig zware mok kunnen voorkomen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:52

En toch sluit dat allemaal vasculitis verre van uit. Vasculitis is in principe een overactief immuunsysteem. Een wondje activeert het immuunsysteem, waardoor het ook heel makkelijk overactief kan worden. Bij mijn paard was dus ook regelmatig een wondje de aanleiding voor het opnieuw activeren of verergeren van de vasculitis.
Hydrocortiderm heeft als werkend bestanddeel oa prednison. Prednison/corticosteroiden wordt gebruikt voor de behandeling van vasculitis omdat het het immuunsysteem onderdrukt.

Maar dat is dus ook het lastige van vasculitis, het heeft veel overeenkomsten met mok, maar als je pech hebt, behandel je het net verkeerd en raak je het niet kwijt.
Het zou mij niet verbazen dat je soms mok behandelt wat inderdaad reageert op de zilverzalf, en de keren dat het niet reageert, het toch vasculitis is/is geworden wat inderdaad iets van corticosteroiden zoals hydrocortiderm nodig heeft.

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:59

14 dagen hydrocortiderm en het been inpakken met gamgee verband en bandage erover. Niet wassen en peuteren.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:35

ik heb goede resultaten gehad met groene leem: aanmaken en etherische olie erbij: geranium, tea tree, lavendel, jeneverbes. Als je het in een afgesloten bakje bewaart kun je steeds nieuwe erop smeren (bovenop de oude laag). 1x per week alles eraf borstelen (voor zover het er met alle regen niet al is afgespoeld...).

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:48


shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:08

De meeste dingen zijn al genoemd, maar wat bij mijn paard werkte is korstjes weghalen door wassen met betadine scrub. Niet te vaak wassen, zodra de ergste korsten weg zijn ook daarmee stoppen. Iedere dag smeren met honingzalf. Verder proberen zoveel mogelijk droog te houden.
En voor de binnenkant heb ik toen oerbalans van vitalstyle gegeven.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 14:47

Vraag aan de mensen met whinny sokken, welke maat hebben jullie voor wat voor paard? Als ik haar hoeven meet kom ik op quarter maat uit, maar dat voelt als klein voor mijn flinke 1.70+ KWPN.

Verder hebben we in overleg met de DA inderdaad weer prednisolon gekregen. Dat werkt als een trein om haar been dun te krijgen, dus in dat opzicht fijn. DA zegt ook dat er iets in onze omgeving lijkt te zitten wat dit in stand houdt (mijn paard is niet de enige met deze issues in onze groep), maar we weten niet wat en ik heb er geen invloed op. Ben ook aan het kijken naar hoe ik daar weerstand kan versterken. Voer ga ik even niet aan sleutelen, met 4 jaar vitalbix voeren is dit de eerste keer met deze issues, dus dat is voor mij niet de meest waarschijnlijke factor.

Toevoeging: iemand vroeg nog waar het zit, inmiddels beide achterbenen (een zwarte en een witte) alleen in de kootholte.

SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:38

Herkenbaar verhaal TS. Mijn paard en z’n weide maten sukkelen ook met mok terwijl de overige paarden op stal nergens last van hebben.
Iets in die wei moet dit dus veroorzaken.

Bij mij helpt het het beste als ik met een scheermesje de korstjes zijn veel mogelijk weghaal en antibiotica zalf smeer. Op die manier hou ik het onder controle.

De tip van karkuma die ik hier las, wil ik ook wel eens aanvullend proberen. Zo heb ik bij hem in het verleden ook al eens het restant een kleine sarcoide weggekregen (na behandeling van Zovirax)

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:51

Roulette_ schreef:
Vraag aan de mensen met whinny sokken, welke maat hebben jullie voor wat voor paard? Als ik haar hoeven meet kom ik op quarter maat uit, maar dat voelt als klein voor mijn flinke 1.70+ KWPN.

Verder hebben we in overleg met de DA inderdaad weer prednisolon gekregen. Dat werkt als een trein om haar been dun te krijgen, dus in dat opzicht fijn. DA zegt ook dat er iets in onze omgeving lijkt te zitten wat dit in stand houdt (mijn paard is niet de enige met deze issues in onze groep), maar we weten niet wat en ik heb er geen invloed op. Ben ook aan het kijken naar hoe ik daar weerstand kan versterken. Voer ga ik even niet aan sleutelen, met 4 jaar vitalbix voeren is dit de eerste keer met deze issues, dus dat is voor mij niet de meest waarschijnlijke factor.

Toevoeging: iemand vroeg nog waar het zit, inmiddels beide achterbenen (een zwarte en een witte) alleen in de kootholte.



Ik kwam ook met de whinney socks op maat quarter uit maar eigenwijs geweest en grotere maat genomen. En dat is maar goed ook. De kleinere maat had ik echt niet aangekregen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:57

De sokken moeten over de hoef heen kunnen, belangrijkste is om die op te meten. Is het voor of achter?

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 16:18

RianneH schreef:
De sokken moeten over de hoef heen kunnen, belangrijkste is om die op te meten. Is het voor of achter?


Staat beide in mijn bericht, ik heb haar hoeven gemeten en het gaat om achterbenen.

DinaxUllie

Berichten: 672
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Re: Zeer hardnekkige mok… wie heeft nog ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 17:38

Die van mij had ook mok. Heel heftig en ging niet weg. Uiteindelijk Einschuss gekregen en laten testen op Cushing. Positieve test en dit bleek de reden te zijn dat het niet genas.

Als ik lees dat het 's zomers ook reageert zou ik inderdaad onderzoeken naar vasculitis.

Niet teveel wassen en droog houden. 2 weken hydrocortiderm smeren en niet teveel aan pulken. Als deze tijd over is en t is verminderd dan verder met goede honingzalf.

Mocht het nog niet gevoerd worden, neem ook een supplement die de weerstand aanpakt. Dit werkte goed bij die van mij uiteindelijk.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 17:41

Roulette_ schreef:
RianneH schreef:
De sokken moeten over de hoef heen kunnen, belangrijkste is om die op te meten. Is het voor of achter?


Staat beide in mijn bericht, ik heb haar hoeven gemeten en het gaat om achterbenen.


Ik gebruikte de quarter voor de voorbenen van mijn draver (1.60) met vrij kleine hoeven. Als het achter niet extreem bottig is, maar dat is lastig inschatten natuurlijk, zou je daarvoor kunnen gaan. Als ie verder vrij stevig is zou ik een maat groter proberen.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:09

Mijn merrie heeft 6 jaar geleden vasculitis gehad. Haar been werd zo dik dat het wondvocht door de huid naar buiten gedrukt werd en op zijn beurt voor nog meer korsten zorgde.

Ondanks dat een einschuss been een contra-indicatie voor compressiekousen is hebben wij destijds toch gekozen voor een Equicrown compressiekous. Op de website kwam ik Equicrown SkinRelief tegen en dit heb ik mee besteld om uit te proberen. Echt een wondermiddel om zonder pulken (en weer nieuwe wondjes te maken) binnen enkele dagen alle korsten er af te krijgen. Je gebruikt dit droog en zonder wassen tussendoor, dus het blijft ook mooi droog en het zorgt ervoor dat de zalf op de juiste plek gesmeerd kan worden. In combinatie met de compressiekous, hydrocortiderm en antibiotica voor koeien was ik er na een half jaar tobben zo vanaf.