mandymonica schreef:Wow, boel reacties ineens.
Rijden voorlopig zeker niet inderdaad! Dametje zou lekker uit mogen groeien. Ik heb weinig ervaring met deze aandoening, maar mijn gevoel is dus wel juist dat korstvorming onder die schilfers al een stap te ver is.
Het is dus niet zo, dat een paard hier bevattelijk voor kan zijn? Oftewel: een vrijwel jaarlijks terugkerend probleem kan hebben, als je geen specifieke aandacht hieraan besteed? Een eenmalig relatief klein probleem is altijd op te lossen. Iets terugkerends is vervelend.
En keuren vanzelfsprekend altijd! Neem een paard nooit zomaar mee. Al heeft zeker een klinische keuring bij zo'n jonkie niet zo heel veel om het lijf
Nee, rainrot is een bacteriële infectie. Je hebt speciale shampoos en sprays, zoals theracyn, waarmee het goed te behandelen is. Wel belangrijk om het goed te laten genezen is goed droog houden en schoon, zodat bacteriën niet de kans krijgen om te gaan broeien. Maar het is prima te genezen, en zeker niet een jaarlijks terugkerend iets.
En managen is elk jaar het belangrijkste. Wanneer leg je een deken op, wanneer ga je scheren enzovoorts. En dat is met ieder paard.
Het dier zal momenteel idd een mindere weerstand hebben, maar ik denk als ik jouw verhaal hoor dat dat komt door onvoldoende zorg.
Pindakaa7 schreef:In je eerste post zeg je dat het niets met regen te maken heeft? Dus je zegt wel degelijk dat het geen invloed heeft. Wat het dus wel heeft, een natte vacht/huid maakt dat de infectie makkelijker kan ontstaan.
Regen heeft net zoveel invloed op rainrot als kou op verkoudheid.
Kou - lagere weerstand - virus - je wordt verkouden. Zonder dat virus ga jij niet verkouden worden, hoe koud je het ook hebt.
Rainrot bacterie - dikke vacht - lagere weerstand - rainrot. Zonder die bacterie komt er geen rainrot, anders zou ieder paard met een dikke vacht dat nat wordt rainrot hebben en dat is niet zo.
Beter lezen