Ongeveer een 1,5 maand geleden kwam ik het meest lieve snuitje tegen op Facebook. Een knappe 12 jarige kwpn spring gefokte merrie. Paard stond in Zweden en na wat onderhandelen was de deal snel rond. Transport bedrijf geregeld en de merrie was onderweg naar Nederland. Ze werd helaas opgehaald toen storm Agnes over Denemarken raasde. Hierdoor moest ze een dag langer overnachten en stond ze de volgende dag noodgedwongen 5 uur te wachten op de vrachtwagen in verband met files voor de overtocht met de boot.
Eenmaal thuis aangekomen leek alles helemaal goed, misschien iets aan de dunne kant maar fit en happy. Ik had de week van aankomst helaas en internationale wedstrijd dus kon helaas niet meteen met haar aan de slag. Maar ik heb de eerste 2 dagen lekker met haar kunnen bonden en daarna kon ze lekker acclimatiseren. De week erna wou ik ontzettend graag met haar aan de slag en had haar dus maandag en dinsdag gelongeerd, en woensdag zou ik er voor het eerst op. Helaas kwam hier wat tussen dus zou dit donderdag worden.
Donderdag middag om 14:20 krijg ik van een stalgenootje en lief filmpje dat ze lag op stal en lief hinnikte toen ze langs liep. Rond 15:20 was ik zelf op stal bezig met een jong paard waar ik klaar mee was om 15:40. Vanuit het gangpad kon ik de merrie zien en ze stond net op van het liggen of alweer liggen. Waarop ik heel lollig nog tegen mijn stalgenootje zei; ''Ze is een luilak, of heeft buikpijn''. Je raad het waarschijnlijk al koliek.
Vanaf 15:40 tot 16:00 gewandeld met merrie en daarna een kwartiertje gewacht om te kijken wat ze deed (er kwam hele waterige mest, maar je zag ook dat ze veel pijn had) en daarop de dierenarts gebeld. Dierenarts heeft haar gespoten zoals die met onze andere paarden ook zou doen. Ze knapte snel op maar at en dronk nog niet weer. Vrijdagochtend begon ze weer te drinken en lichtjes te eten. Wel nog steeds waterige mest. Vrijdagmiddag zelfde verhaal als donderdag weer de dierenarts gebeld, weer gespoten. En deze keer ook laxeermiddel toegediend.
Zaterdagochtend nog steeds hetzelfde als vrijdagmiddag alleen nu had ze ook hoge koorts en een hoge hartslag. Dierenarts dacht aan blinde darm ontsteking. Dus weer gespoten en deze keer met extra antibiotica. Zondag was de koorts gigantisch gezakt, hartslag was normaal, wel weer gespoten. Ze begon weer te eten, en te drinken. En ook weer normaal te mesten, hoe blij kun je zijn met een hoop stront!

Maandag leek ze aan de beterend hand. De koliekverschijnselen waren zo goed als weg. Ze kreeg op dat moment wel een gigantisch opgezet hoofd. Dus daar de dierenarts weer voor gebeld. De zwelling kwam van uit de ader waar hij had geprikt voor de medicijnen. Zalfje voor gekregen om te smeren, maar voor de rest was de dierenarts eigenlijk erg positief. Want de zwelling trok wel weg met de loop der tijd en de koliek was weg.
Dinsdag helaas weer hele heftige koliek klachten, hoge koorts (39.9), hoge pols. En ze deed niks anders dan liggen, dierenarts zou aan de hand van maandag eigenlijk niet weer komen. Maar toch met spoed weer gebeld. Hij heeft haar weer gespoten en zijn bevindingen waren niet al te best. Hij was bang voor buikvliesontsteking, en was mij aan het voorbereiden op het ergste. Ik heb dinsdag nacht om de 2/3 uur bij haar gekeken en ik vroeg me echt af of ze de nacht wel ging halen. Waar ik woensdag eigenlijk de afspraak al had staan om haar uit haar lijden te verlossen leek zij andere plannen te hebben. Ze stond rustig te knabbelen van haar hooi en er lagen meerdere hopen mest in de binnen bak (waar ze los in liep heel de nacht ivm het eventuele niet halen van de nacht). De dierenarts kwam in de loop van de dag weer langs en kwam tot de conclusie dat ze nu ''te goed'' was om te laten gaan. Dus heeft hij haar nog wat antibiotica toegediend en is weer vertrokken.
En vandaag zijn we dus een week verder. Ze is ontzettend helder de hele dag, ze eet, ze drinkt, ze plast, ze mest wel weer extreem waterig. Maar dit kan ook komen omdat ze uitsluiten slobber en gras wil eten. Met beide heel veel vocht. Hooi/kuil wil ze slecht eten. Nu in de avond kreeg ze wel weer koorts en ze schraapt ook af en toe wat. Maar ze eet, drinkt, mest, en plast nog steeds. En ik weet niet meer waar ik het zoeken moet. Dus misschien hebben jullie een idee. Hier nog een keer alle symptomen en een paar feiten op een rijtje.
Feiten:
- bij aankomst ontwormd
- staat netjes onder de dekens
- staat halve dagen buiten
- kreeg 2x daags (ochtend/avond) 1 schep brok
- hele dag onbeperkt ruwvoer
Symptomen:
- koliek verschijnselen
- schommelende temperatuur (36,4/39.9 en alles er tussenin)
- hoge hartslag
- rode tong, rood tandvlees, rood gehemelte
- donker (rood/bruin) urine (sinds vandaag 09-11 niet meer)
- dunne mest of normale mest
- zwellingen rondom hoofd (waarschijnlijk een reactie op de vele spuiten)
- heel vaak drang tot mesten maar er kwam niks
- zelfde met plassen de drang was er maar duurde soms even voor er iets gebeurde
- ontzettend vermagerd in een week tijd
Respect als je alles gelezen hebt. Ik heb alles zo goed mogelijk proberen te vertellen en uit te leggen. Er zullen dingen zijn die ik ben vergeten in de tekst. Maar ik heb alle cruciale informatie in het symptomen rijtje gezet. Ik hoop echt dat ze het op red en beter word. Maar ik durf ergens ook niet meer te hopen. Een ding is zeker ze is mentaal ongelofelijk sterk!