Vluchtgedrag bij rijden. Medisch of gedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AVdB96

Vluchtgedrag bij rijden. Medisch of gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 22:47

Ben op zoek naar ideeën/ ervaringen over plots vluchtgedrag onder het zadel. Het is helaas wel een lange tekst geworden.

Vorig jaar werd mijn paard zadelmak gemaakt, dit ging heel vlot en daarna werd er in de winter weinig mee gewerkt om hem de kans te geven verder uit te groeien. In de lente heb ik hem terug opgepakt en dat ging goed. Helaas bleek hij last te hebben van een bloedworminfectie, dit heeft enkele maanden geduurd voordat hij er helemaal vanaf was. Ondertussen reed ik 1 a 2 maal per week 20 minuutjes, hij was wat jong en onzeker, nu en dan beetje schrikkerig, maar deed steeds zijn best en heel braaf.
In juni kwam de zadelmaker en kreeg hij een nieuw zadel, ongeveer twee weken daarna begon hij licht onregelmatig te lopen, enkel onder het zadel. Omdat ik niet goed voelde waar het vandaag kwam, heeft mijn man hem toen gereden terwijl ik hem aan de longe had, hier ging hij de eerste keer aan de kletter. Mijn man is gevallen, ik heb hem nog 2 rondjes gelongeerd om hem te kalmeren en toen afgesloten. De dag nadien kwam de dierenarts, hebben een kreupelheidsonderzoek gedaan op het harde en het zachte en zijn rug onderzocht. Hij reageerde niet op het aftasten van de rug en op de foto’s niets te zien. Uiteindelijk bleek hij een wolfskiesje te hebben waar hij last van had, dit verwijderd en hem een maand rust gegeven.

Begin augustus heb ik hem terug opgepikt en dit ging enkele keren goed, maar plots ging hij er weer vandoor. Ik ben blijven zitten, maar hij bleef heel gespannen. Even kritisch naar zijn zadel gekeken en aangezien hij meer spieren had gekregen leek deze niet meer helemaal goed meer te liggen. Sindsdien terug met het zadel van mijn merrie gereden en geen problemen meer. Hij werd 2 maal per week kort gereden en 1 maal gelongeerd, dit tot 3 weken geleden toen hij opnieuw uit het niets ging rennen. Ik ben helaas gevallen en slechts terecht gekomen en mag enkele maanden niet rijden. Omdat ik hem niet stil wilde zetten en dacht dat het om rijtechnisch probleem ging waar ik niet handig genoeg voor ben om het op te lossen komt er nu iemand hem 2 maal per week doorrijden. Ik heb echter het gevoel dat zijn gedrag escaleert. De eerste training was voornamelijk grondwerk en longeren, hij trok zich enkele malen los (dat had hij bij mij nog maar 1 maal gedaan), maar nam het verder goed op. De tweede sessie begon opnieuw met longeren en hij deed de nieuwe oefeningen deze keer erg goed, toen de trainer opstapte probeerde hij er echter weer vandoor te gaan en later in de training nog 2 maal.

Ik heb het gevoel dat hier toch een medische oorzaak voor is in plaats van een gedragsprobleem. Of is het toch mogelijk dat een paard zo’n gedragswisseling doormaakt? Drie maanden geleden was hij een beetje sensibel jong paard, maar kon ik er wel mijn zus die nooit gereden heeft op laten zitten zonder problemen. Aan de hand is hij heel braaf, een echte knuffel, wel gevoelig en beetje onzeker. Hij is braaf bij het meelopen, poetsen en opzadelen. Aan de longe luistert hij naar stemcommando’s, longeren met zadel is ook geen probleem.

Ik wil er opnieuw de dierenarts bijhalen, maar weet niet goed waar te beginnen. Ik heb dus reeds foto’s van de rug en er is ook al een bloedonderzoek geweest (iets tekort aan selenium, maar daar heeft hij reeds een supplement voor gekregen). Natuurlijk zal ik overleggen met de kliniek, maar dacht zelf om foto’s van de hals te laten maken? Heeft iemand hier ervaring mee/ tips?
Buiten zijn gedrag onder het zadel is hij vrolijk en actief, hij staat 24/7 buiten met schuilstal en speelt veel met de jaarling die bij hem staat.

Griffioen

Re: Vluchtgedrag bij rijden. Medisch of gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 00:06

Dat zijn natuurlijk wel wat ervaringen achter elkaar waar het paard zelf ook van geschrokken is.

Dus ik zou zeggen begin eerst weer het vertrouwen te winnen dat hij leert op zichzelf te vertrouwen om vanuit daar weer rustig verder te gaan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:31

Wij hebben er ook een die er in paniek vandoor ging onder het zadel.

Die is uiteindelijk naar de kliniek geweest om foto's van zn rug te laten maken. Daar bleek iets niet goed te zitten en dat werd behandeld.

Vluchtgedrag was daarna niet meteen weg, want waarschijnlijk liep ie al met ongemak lang voordat wij hem kregen.
Het is wel steeds minder geworden en nu gaat het eigenlijk heel goed met hem :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:44

Heb je al een goede ostheopaat laten kijken, de onze doet dit als er bij zijn SI-gewricht iets niet goed zit + dit zijn een aantal heftige ervaringen ook voor het paard, kan best zijn dat hij het vertrouwen even kwijt is

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:07

Dat gekke voorspelbare onvoorspelbare gedrag kan uit de hals komen. Ik zou als ik jou was een echo van de hals maken om synovitis uit te sluiten. En als ze dan toch aan het echo’en zijn, ook de knieën en eventueel si/lage rug regio.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:29

Absoluut de hals op de foto zetten!

Neem eens een kijkje in het topic "ecvm" hier op bokt, daar staan heel veel vergelijkbare situaties in helaas.
Een paard wat voorspelbaar onvoorspelbaar is, mankeert iets.
Er zijn maar heel weinig paarden die echt een trauma op hebben gelopen en daardoor onvoorspelbaar zijn geworden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:56

Verder zoeken zou ik zeker doen, maar vallen van de ruiter is voor gevoelige paarden tijdens de beleer periode ook echt een probleem. Daar kunnen ze heel lang paniekerig op blijven. Dat moet je niet onderschatten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:59

Herkenbaar.
Heb zelf zo ene gehad en die bleek ook artrose in de rug te hebben. Reageerde nooit als osteopaat de rug aftaste. Maar de artrose zat in de facetgewrichten van T16 tot T18 dus net waar het zadel ook draagt.
Hij zat wel altijd vast in de bekken, misschien is dat door compensatie.

Hij had ook niet altijd vluchtgedrag. Soms dagen dat rijden wel goed ging.

Een jaar later opnieuw foto's laten maken bleek de artrose verder uitgebreid te zijn. Dit laten behandelen dmv inspuitingen.
Ook was er een halswervel die niet helemaal eruit zag zoals het hoort (ECVM was het niet).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:17

Sizzle schreef:
Verder zoeken zou ik zeker doen, maar vallen van de ruiter is voor gevoelige paarden tijdens de beleer periode ook echt een probleem. Daar kunnen ze heel lang paniekerig op blijven. Dat moet je niet onderschatten.

:j

Ik zou zeker medisch uitsluiten, hals op de foto etc. het kan ook nog in de weke delen zitten.

Wat ik me afvraag, de eerste keer dat hij dit deed? Was er een aanleiding voor? Want hij liep niet goed, je man ging er op en hij ging af. Maar deed je man iets specifieks? Doet hij het bijvoorbeeld als je hem probeert te buigen? Of is het meer spanning opbouwen zonder dat je het door hebt en dan in eens afgaan als het emmertje overloopt?

Liep hij daarna wel weer goed? Of is dat onregelmatige vaker terug gekomen? en ben je daarvoor in de training bezig geweest met rechtrichten?

AVdB96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 10:51

Elisa2 schreef:
Sizzle schreef:

:j

Ik zou zeker medisch uitsluiten, hals op de foto etc. het kan ook nog in de weke delen zitten.

Wat ik me afvraag, de eerste keer dat hij dit deed? Was er een aanleiding voor? Want hij liep niet goed, je man ging er op en hij ging af. Maar deed je man iets specifieks? Doet hij het bijvoorbeeld als je hem probeert te buigen? Of is het meer spanning opbouwen zonder dat je het door hebt en dan in eens afgaan als het emmertje overloopt?

Liep hij daarna wel weer goed? Of is dat onregelmatige vaker terug gekomen? en ben je daarvoor in de training bezig geweest met rechtrichten?

Er leek geen aanleiding te zijn, mijn man is er bitloos opgegaan (omdat ik een gevoel had dat het zijn tanden waren), mijn pony liep dan ook regelmatig en na een paar rondjes ging hij er opeens vandoor.

Sinds zijn tand getrokken is heeft hij nooit nog een stap onregelmatig gelopen. We hebben sindsdien ook verder les genomen en waren inderdaad bezig met rechtrichten en werken naar ontspanning, dit ging eigenlijk heel goed.

Het is wat moeilijk te beschrijven maar het voelt anders dan wanneer hij spanning opbouwt, dan voel ik het en doen we een oefening die hij goed kan om zo de spanning af te vloeien. Als hij een gewone schrikreactie heeft (vlaggetjes die opeens beginnen wapperen) dan doet hij een sprong opzij of paar stappen vooruit, maar laat hij zich snel geruststellen met de stem. We kunnen natuurlijk altijd signalen missen, maar het lijkt echt van de ene stap naar de andere om te slaan. Zo ook bij de professionele ruiter, mijn pony stond heel ontspannen bij het krukje, reageerde niet op voet in de stijgbeugel en zodra de ruiter zat begon hij te rennen.

Tussen die momenten waar het misging zaten ook weken waar er niets aan de hand was. Ik vind wel dat het lijkt alsof het nu vaker gebeurt. En hij heeft nooit eerder spanning gehad bij het opstappen.

AVdB96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 10:52

Neon schreef:
Heb je al een goede ostheopaat laten kijken, de onze doet dit als er bij zijn SI-gewricht iets niet goed zit + dit zijn een aantal heftige ervaringen ook voor het paard, kan best zijn dat hij het vertrouwen even kwijt is

Neen, er is nog geen osteopaat bij geweest. Dit wil ik zeker nog doen, maar dan misschien eerst een echo?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:02

Als het probleem begonnen is kort nadat er een nieuw zadel op is gekomen, zou ik daar starten. Vraag eens een second opinion over jouw zadel bij een gerenommeerde zadelmaker.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 28-10-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AVdB96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 11:04

SjonnieZ schreef:
Als het probleem beginnen is kort nadat er een nieuw zadel op is gekomen, zou ik daar starten. Vraag eens een second opinion over jouw zadel bij een gerenommeerde zadelmaker.

Inderdaad, maar toen zijn we terug overgestapt naar zijn vorig zadel (past goed voor hem iets minder voor mij) en nadien ging het weken goed tot de laatste keer. Hij is wel veel gegroeid het afgelopen jaar dus kan altijd zijn dat het opnieuw nagekeken moet worden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:11

Dat is goed mogelijk. Als ze jong zijn veranderd hun postuur steeds hè.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:13

Liep hij al wel nageeflijk onder het zadel?

Het klinkt wel als een pijnreactie, al dan niet van het zadel. Kissing Spines zijn uitgesloten? (volgens mij wel als ik het goed lees)

Ik zou eerst naar de kliniek gaan, en dan pas voor peuten en paten. Een goede dierenarts kan ook aangeven of hij/zij denkt dat een paard dat nodig heeft.

AVdB96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 12:07

Elisa2 schreef:

Het klinkt wel als een pijnreactie, al dan niet van het zadel. Kissing Spines zijn uitgesloten? (volgens mij wel als ik het goed lees)

Ik zou eerst naar de kliniek gaan, en dan pas voor peuten en paten. Een goede dierenarts kan ook aangeven of hij/zij denkt dat een paard dat nodig heeft.

Hij begon net stukken nageeflijk te lopen, maar nog niet de hele tijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:22

Elisa2 schreef:

En goede peuten en paten willen eerst ook medisch dingen uitgesloten hebben door een dierenarts en beeldvorming voordat zij behandelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:42

AVdB96 schreef:
Neon schreef:

Neen, er is nog geen osteopaat bij geweest. Dit wil ik zeker nog doen, maar dan misschien eerst een echo?

Ik zou beginnen bij een kliniek voor hals en rugfotos. Inclusief c6/c7 en een check op het SI.
Als dat allemaal oké is dan kan je al veel uitsluiten en zou een osteopaat kunnen helpen als het het een spierenkwestie is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:47

AVdB96 schreef:
Elisa2 schreef:

Hij begon net stukken nageeflijk te lopen, maar nog niet de hele tijd.

Oke, dan zou scheefheid ook nog een rol kunnen spelen.

Maar ik zou eerst medisch willen uitsluiten bij zulke paniekreacties.

Dus rug en hals, SI idd en evcm, kissing spines.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:07

Eens dat je normaal gesproken beter medisch kunt beginnen maar het zadel is zo’n gemakkelijke oplossing. Die zo wie zo moet gebeuren omdat een jonkie gewoon nog vaak veranderd, dat deze tussenstap echt geen kwaad kan.
Mijn paard heeft een bekend probleem in het SI gebied en vraag 1 van de DA wanneer ik er heen ga ivm toename van de problemen is, heb je recent jouw zadel nog laten checken.