Hoe lang niet rijden na verwijderen sarcoid aan been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizenlotte

Hoe lang niet rijden na verwijderen sarcoid aan been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 11:36

Hallo,

Gisteren is er aan stal een sarcoid aan de binnenkant van het voorbeen verwijderd bij mijn paard, de wond is dichtgeniet ipv genaaid, over 10 dagen mogen de nietjes er weer uit. We hebben het over 8 nietjes. Weet iemand hoe lang ik moet wachten met rijden? Ik ben vergeten het te vragen omdat het allemaal vrij spontaan gebeurde :')

Afbeelding

Afbeelding

rien10

Re: Hoe lang niet rijden na verwijderen sarcoid aan been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:38

Even de dierenarts bellen die het paard behandeld heeft.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:49

Als het genezen is? Ik dacht altijd dat sarcoiden niet mochten worden weggesneden?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 12:38

Dat hangt van veel factoren af, of je een sarcoide kunt wegsnijden of niet. Bij mijn paard was laten zitten geen optie omdat mijn paard er steeds langs heen schuurde met haar hoofd waardoor het ging bloeden. Daarbij voelde de dierenarts inwendig geen weefsel wat het ambulant verwijderen makkelijk maakte. Als er inwendig wel weefsel had gezeten was het verwijderd in de kliniek onder volnarcose maar dat hoefde gelukkig dus niet.
Mijn dierenarts is nu telefonisch alleen bereikbaar voor spoedgevallen, vandaar dat ik dacht ik vraag hier of er iemand ervaring heeft ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:40

Ik neem aan dat je paard toch rust moet hebben zolang de nietjes er in zitten. Ik zou wachten tot de DA over 10 dagen komt en dan vragen wanneer je hem weer aan het werk mag zetten.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 13:05

Op stalrust hoeft ze gelukkig niet, ze kon zo de open stal weer in. Ze heeft maar heel minimaal sedatie gehad. Ik heb een rustig paard wat geen gekke dingen doet, en ze staat op de koppel met 2 haflingers waarover zij de baas is die het ook niet in hun hoofd halen om naar haar uit te halen of iets dergelijks, dat geluk heb ik :)
Maar het lijkt mij idd het meest verstandig om in elk geval te wachten tot de nietjes er uit zijn