Helaas is mijn paard 2 jaar geleden gediagnosticeerd met een cyste in de knie van zijn achterbeen, hij was op dat moment nog maar 5 jaar oud. Hij het maken van de rontgenfoto's kwamen we er ook achter dat zijn andere knie ook iets zat, iets beginnend.
Ik heb hem gekocht toen hij 3 was, toen zijn er foto's gemaakt en op deze foto's was niks te zien. Waarschijnlijk heeft hij er aanleg voor, dit omdat het in beide knieën gaand is.
We hebben als eerst geprobeerd zijn knie in te spuiten en daarna met een aquatrainer zijn knie geprobeerd sterker te maken. Dit ging even goed, totdat de injectie uitwerkte en hij weer kreupel werd, erger dan ervoor.
Hierna heb ik de keuze gemaakt om het (voor nu) rust te geven en te kijken wat dit ging doen. Sinds april 2022 staat hij 24/7 buiten en laat vrijwel geen kreupelheid meer zien, enkel staat hij soms nog wat sneller op rust.
afgelopen februari zijn er nieuwe foto's gemaakt van zijn knieën. Omdat deze foto's door een andere kliniek gemaakt zijn, was het wel moeilijk om de foto's met elkaar te vergelijken. Het is een flink gat en de arts dacht dat het niet perse verslechterd was. Ook op de foto van zijn andere knie was de cyste te zien, deze nog in mindere maat.
Met verschillende artsen heb ik wat gepraat over de eventuele mogelijkheden. Een schroef plaatsen? Botcement aanbrengen? De cyste aanprikken ofzo? Al deze mogelijkheden geven nog goede verwachtingen, de arts is bang dat de schroef niet goed vastgezet kan worden, dit omdat de cyste te breed is..?
ondertussen heb ik het even met rust gelaten omdat ik het gewoon niet weet. wat moet ik doen.. Paard is nu happy en pijnloos op de weide.. opereren geeft altijd risico en helemaal als de artsen niet helemaal zeker zijn van de ingreep..
zijn er mensen die ervaring hebben met een cyste en het opereren hiervan?