Ervaringen droestest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Ervaringen droestest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 14:14

De Shetlander van mijn dochter was sloom en had geen eetlust, de veearts kwam en die kwam er achter dat hij koorts had. Verder had hij geen symptomen, na een koortsverlager ging het beter. De veearts is in totaal 3 keer geweest en heeft een bloedtesten gedaan daar kwam niks uit. De laatste keer nam hij bloed mee om te testen op droes. Na een paar dagen was hij weer fit en heeft nooit tekenen van droes laten zien.
Ik ben daar ook nooit bang voor geweest, maar de buren hebben een veulen en die zijn er wel bang voor dat begrijp ik helemaal. Ik kreeg gisteren de uitslag van de test die meer dan een week heeft geduurd. Ze weten niet wat het is, want de test was onduidelijk. Er kwam dus niks uit, nu komen ze maanden weer om weer bloed af te nemen, maar ik vind dat mijn dochter alleen maar op kosten gejaagd wordt. De paarden moeten dus nog steeds opgehokt blijven.

windsor14

Re: Ervaringen droestest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:40

Dat ze zelf geen koorts heeft gemeten uw dochter begrijp ik niet. Dat is het eerste wat je doet.
U zegt opgehokt moeten blijven, een paard staat op stal het is geen kip die opgehokt moet blijven.
Droes is niet zomaar een ziekte, daarom om verdere verspreiding tegen te gaan blijven deze paarden meestal binnen. Dat wil niet zeggen dat ze droes heeft, maar die kans is er wel en daarom wordt ook opnieuw bloed getrokken, omdat droes niet direct zichtbaar is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:41

Wat is je vraag eigenlijk?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 15:04

Oh sorry vergeten nee we hebben wel de temperatuur gemeten die was iets te hoog daarom kwam de veearts. Mijn vraag is is het nog nuttig om te weten wat het wel was als je daar nog achter kan komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:05

Want nu moeten ze opgehokt blijven en misschien wel zonder reden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:08

marleen_usar schreef:
Want nu moeten ze opgehokt blijven en misschien wel zonder reden.

Ja, maar beter dat als gewoon doen alsof er niks aan de hand is en meer paarden besmetten als het wel droes oid is. Ik vind het niet op de kosten gejaagd, gelukkig wordt het juist serieus genomen.

Als het toch droeg blijkt te zijn moeten ze nog veel langer in isolatie/quarantaine.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 18:07

Dat snap ik helemaal, maar komt het vaker voor dat er weinig tot geen symptomen zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:40

Tegenwoordig is er wel een type droes dat niet bij ieder paard de "normale" droesverschijnselen geeft. Wij hebben dat ook op stal meegemaakt en dan ineens is er een paard dat wel de meer klassieke verschijnselen heeft. Dus ik vind het wel normaal dat de paarden dan afgezonderd van andere paarden moeten blijven totdat de uitslag bekend is. De beste methode als ze niet de klassieke verschijnselen hebben om droes aan te tonen bij een paard/pony is naar mijn idee een endoscopie van de luchtzakken. Als die echt schoon zijn ( na opsturen door de DA van een spoelsel) dan is er echt geen sprake van droes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:42

Droes test je toch met een neus swab, niet met een bloed test? Is er een neus swab gedaan TS?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:06

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:17

Met een neusswab heeft alleen zin voor zover ik weet als ze ook neusuitvloeiing hebben. Met een bloedtest kan, maar dan kan je ook nog hebbend at ze het vrij kort geleden hebben gehad en er dus nog antistoffen te vinden zijn. Als het A-typisch is is naar mijn idee een endoscopie het meest betrouwbaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:51

Die van mij had ook geen typische Droes klachten. Maar wel Droes.

Mijn ruin heeft nooit een bult gehad maar wel hoge koorts. Hij heeft toen antibiotica gehad (wat niet mocht, maar ja. Wij hadden geen idee dat het Droes kon zijn)
Toen 2 dagen erna andere paarden echt pus bulten kregen wisten wij genoeg.

Die van mij is echt heel erg ziek geweest, had weinig gescheeld of hij was er toen aan onderdoor gegaan.

Ik zou een Droes test prima vinden. Al is het maar om uit te sluiten. Hier hebben we overigens een endoscopie gehad om te kijken. ( we wisten natuurlijk al wel dat het Droes was, maar het duurde zolang voordat hij opknapte)

Dan kan je ook door om te kijken waar komt het vandaan dat je pony verhoging heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 15:14

Maar als de 1e test geen duidelijkheid gaf, geeft een 2e test dat dan toch ook niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 15:16

Maar als de 1e test geen duidelijkheid gaf, geeft een 2e test dat dan toch ook niet? Je hebt inderdaad neusvloeing nodig en dat was er niet, dus dan via een bloedtest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:35

https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Prod ... iagnostiek , dit gaat over de testen Elisa wordt met bloed gedaan, maar geeft alleen een paar weken tot 6 maanden na de infectie aan of er antistoffen tegen droes in het bloed zitten. Dat kan verklaren waarom een tweede test nodig is, als de eerste te vroeg is gedaan. Verder kan je daar niet uit opmaken of het paard nu droes heeft gehad of bijvoorbeeld 3 maanden terug.
Met een endoscopie kan je ook zien of het een droesdrager is. Die worden zelf niet ziek, maar kunnen wel droesbacteriën uitscheiden en zo andere paarden besmetten. Als een paard geen specifieke droesverschijnselen heeft zou ik toch echt daarvoor gaan als je moet aantonen dat hij geen droes heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 11:46

Je kan toch niet bij alles er maar van uit gaan dat het droes kan zijn, meer paarden zijn toch wel eens niet fit een paar dagen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:11

Nee. Dus als een paard negatief test, is het geen droes. Wel even tussen de test en de uitslag van de test het betreffende paard in isolatie zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:52

De bloedtest is een test op antistoffen en is, volgens mij, niet betrouwbaar in het begin stadium. Wordt wel gebruikt om een screening te maken van mogelijke droesdragers en dan pas na minimaal 6 maanden na het verdwijnen van de klachten.

De swab toont de aanwezigheid van de bacterie aan. Is zinvol na een paar dagen. Aangezien ze de swab op het slijmvlies nemen is veel neusuitvloeing niet noodzakelijk voor de test.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 13:01

Vind het toch lang duren voor dat de uitslag er is, droes is niet niks.Maandag weer weer bloed meegenomen om te testen, woensdag zou ik de uitslag krijgenaar helaas nog niks gehoord.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:39

Heb je al gebeld met de dierenarts(enpraktijk) die het bloed afgenomen heeft? Soms vergeten ze wel eens een uitslag door te bellen of duurt het langer dan verwacht, als het op kweek gezet is kan het langer duren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 13:53

Nee echt woensdag kwam de uitslag en het had geen zin om te bellen als ik ongeduldig was. Als ik maandag nog niks hoor bel ik wel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:07

Nou, ik vind je niet ongeduldig als de uitslag er woensdag zou zijn en je nu nog niets gehoord hebt. Hoe sneller je meer weet hoe beter lijkt me, voor zowel je dochter als voor haar pony.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 14:50

Ik heb gebeld en de uitslag verwachten ze maandag pas, de veearts denkt altijd dat de uitslag eerder komt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:45

Goed dat je gebeld hebt, dan weet je in elk geval dat jullie er het weekend niet over te denken of die uitslag al binnen was. Jammer dat je dierenarts dacht dat het al woensdag zou zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 18:31

Ja heel jammer dat de veearts dit heeft gezegd, maar ik hoor het wel na het weekend.