Naar aanleiding van iets wat mijn bekapper vorige week vertelde toen ik haar vroeg of mijn idee klopte dat mijn IJslander nog steeds iets te plat op zijn voeten staat, tenen te lang en hielen iets te plat.
Ze vertelde dat ik gelijk had, maar vervolgens kwam er een hele ''kijk want de straalgroeven zijn zo breed, dus dan mag de straal zo lang, en dan mag de hele breedte van de hoef zo breed, en dat betekent dus dat dat nog iets smaller moet, en de teen mag dan 0,5x verder dan de breedte dus die is te lang''
(de verhoudingen die ik nu noem zijn even vollédig random, ik heb het niet letterlijk onthouden).
En het laat me niet los.
Het klinkt als ''oke jij bent 1,75m hoog, dat betekent dat je voeten maag 39,5 hebben en ze 11 cm breed moeten zijn''.
En ergens voelt dat niet zoals het bedoeld is zeg maar?
In de situatie van mijn paard klopt het dus dat de vorm van zijn voeten nog niet optimaal is, maar mijn ''error'' zit hem echt in het gestandaardiseerde hoefvorm gedeelte. Ik krijg alleen nergens echt inhoudelijk wat gevonden op dit onderwerp.
Ik begrijp dat elk paard dezelfde onderdelen en functionaliteiten in een hoef heeft.
Maar Fritske heeft daarbij misschien wel een iets bredere hoef van zichzelf, terwijl Frupke natuurlijk gezien iets smaller gevormde hoeven heeft?
Ik ben heel benieuwd naar input, wellicht dat ik uit reacties nog handvatten weet te halen waarop ik wel theoretische dingen kan uitzoeken omdat het minder cryptisch wordt voor me