Zomereczeem dit jaar veel erger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dreamer3

Zomereczeem dit jaar veel erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 19:50

Ik plaats niet vaak iets op bokt...dus hopelijk staat het hier goed...ik heb een Haflinger en zij heeft al jaren last van zomereczeem. Ik heb haar altijd onder een deken staan en dan was het altijd goed onder controle. Dit jaar is het eigenlijk vanaf na de zomer uit de hand gelopen...zelfs nu zo erg dat ze soms haar eten laat staan om te kunnen jeuken...er is niets veranderd bij haar en ik weet niet goed wat ik kan doen...heeft iemand nog tips?

Koekeroekus

Re: Zomereczeem dit jaar veel erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:08

Ik ben vorig jaar verhuisd van stal en sindsdien is het bij mij juist veel minder!!
Wellicht andere samenstelling van het hooi? Sta je dicht bij sloten ed in de buurt? Want muggen en steekbeesten zijn dit jaar inderdaad wel echt veel erger.

dreamer3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 20:12

Hooi komt altijd bij zelfde boer vandaan.
En qua stalling staan we dicht bij de kust. Ze staat hier al 7 jaar ongeveer...en ineens is het dit jaar zo erg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:17

Het is wel lang warm gebleven, weet niet of het erger geworden is de laatste maand? Ik heb geen exzemers, maar die begonnen nu toch te schuren door de warmte icm wintervacht.

Ik weet niet of je kan laten testen of het een allergie is in plaats? Of misschien iets anders, luizen of zo? Dan gaan ze met deken nog harder schuren.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:18

Hier een fjord met zomereczeem. Andere jaren onder deken. Nu dit jaar zijn manen laten groeien en alleen smeren met Hipp Lotion. En meneer loopt al de hele tijd zonder deken.

dreamer3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 20:22

hwn schreef:
Het is wel lang warm gebleven, weet niet of het erger geworden is de laatste maand? Ik heb geen exzemers, maar die begonnen nu toch te schuren door de warmte icm wintervacht.

Ik weet niet of je kan laten testen of het een allergie is in plaats? Of misschien iets anders, luizen of zo? Dan gaan ze met deken nog harder schuren.

Ik wil morgen inderdaad even veearts bellen om te informeren

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:26

Mijn paard heeft nooit jeuk gehad en dit jaar had hij verschrikkelijke jeuk. Hij staat op dezelfde plek, zelfde hooi, zelfde gras. Wat de trigger is geweest? Ik weet het niet, maar ik heb er naar moeten handelen. Het gaat nu sinds 2 weken eindelijk weer goed. Ik ben hem nu aan het ondersteunen met een detoxkuur en dan kan hij hopelijk jeukvrij en blij de winter in.

Het is gestart na een wormenkuur begin weideseizoen, maar of we dat echt in verband kunnen brengen of dat het toeval is is koffiedik kijken. Het kan ook een opeenstapeling van factoren zijn. Koud voorjaar, warm najaar, vorig jaar een extreem droge zomer, insecten.. het is allemaal de revue gepasseerd maar wat nou echt de trigger was?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:28

Het is dit jaar veel vochtiger, dan zijn er veel meer van die vliegjes. Ik zag er vanmiddag ook nog een heleboel vliegen. Ze zijn dan niet alleen met de schemer actief rond deze tijd, maar ook overdag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:31

Er zijn dit jaar, vooral de laatste paar weken, extreem veel knutten en helaas kan eczeem ook verergeren. In een ander topic was iemand die anti allergie tabletten voor mensen gaf. Leek wel wat te helpen, overleg maar met da. Niet op eigen houtje.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:38

Hier merrie ook veel meer jeuk als voorgaande jaren. Zelfde stal, zelfde hooi, zelfde voer. Altijd goed te managen met een deken en vliegenkap. Ze heeft voor het eerst ook een plek onder de buik en bij de uiers. Vooral sinds een paar weken, bijna de hele zomer goed gegaan en voorgaande jaren hebben we door warmte wel eens de deken er een paar dagen af moeten doen en toen niet zo'n heftige reactie gehad.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:58

alice0cullen schreef:
Hier merrie ook veel meer jeuk als voorgaande jaren. Zelfde stal, zelfde hooi, zelfde voer. Altijd goed te managen met een deken en vliegenkap. Ze heeft voor het eerst ook een plek onder de buik en bij de uiers. Vooral sinds een paar weken, bijna de hele zomer goed gegaan en voorgaande jaren hebben we door warmte wel eens de deken er een paar dagen af moeten doen en toen niet zo'n heftige reactie gehad.

Dat heeft de mijne exact zo onder de buik en het stuk voor/bij de uiers. Dat wordt zelfs wat opgezwollen.
Heeft jouw paarde er met rijden ook last van?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:08

Het hooi is dit jaar suikerrijker. Met name de 1e snede uit mei/juni. Ook al komt het van hetzelfde land als voorgaande jaren. Dat kan wel degelijk een trigger zijn voor meer klachten :j

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:01

Sim schreef:
alice0cullen schreef:

Dat heeft de mijne exact zo onder de buik en het stuk voor/bij de uiers. Dat wordt zelfs wat opgezwollen.
Heeft jouw paarde er met rijden ook last van?

Ja met het werk in het algemeen. Heb nog niet echt wat gevonden wat de jeukt verlicht. Als we eenmaal echt aan het werk zijn wil het wel maar vooral bij het instappen aan de hand en grondwerk wil ze graag gekrabd worden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:04

Leo schreef:
Mijn paard heeft nooit jeuk gehad en dit jaar had hij verschrikkelijke jeuk. Hij staat op dezelfde plek, zelfde hooi, zelfde gras. Wat de trigger is geweest? Ik weet het niet, maar ik heb er naar moeten handelen. Het gaat nu sinds 2 weken eindelijk weer goed. Ik ben hem nu aan het ondersteunen met een detoxkuur en dan kan hij hopelijk jeukvrij en blij de winter in.

Het is gestart na een wormenkuur begin weideseizoen, maar of we dat echt in verband kunnen brengen of dat het toeval is is koffiedik kijken. Het kan ook een opeenstapeling van factoren zijn. Koud voorjaar, warm najaar, vorig jaar een extreem droge zomer, insecten.. het is allemaal de revue gepasseerd maar wat nou echt de trigger was?

Welke detox-kuur heb je gebruikt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:50

Het ligt aan het jaar volgens mij, door de vochtigheid. Zoals hier boven al vermeld is, normaal zijn ze ze er in Oktober wel zo'n beetje vanaf..dit jaar juist niet.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:12

Mijn shetlander lijkt dit jaar vooral langer last te hebben.

Ze staat altijd onder haar Rambo deken in de zomer en wanneer het meer gaat regenen doe ik de deken af en nooit problemen gehad.

Ik kreeg nu na een dag een berichtje van de buren dat de kleine niet in orde was. Ze lag veel en rolde veel. Toen ik kwam bleef ze maar rollen en schuren. Ze voelde zich echt vreselijk. Dat is nooit zo geweest. Nu het kouder is is ze weer de oude en de deken is af.

Ze staat op een andere plek, maar stond eerst in het bos en nu meer op een open plek. Ze staan nog op het gras zonder extra hooi oid.