Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gaabje schreef:Ik mis een beetje meer details in de tijdlijn van het opnieuw oppakken en wanneer het schudden dan is ontstaan. En hoe is de opbouw in training geweest? Wat vraag je nu anders dan eerst etc? Op basis van hoe je het nu omschrijft denk ik dat je te snel gaat. Een paard is er niet klaar mee over het algemeen, maar verzuurt bijvoorbeeld waardoor ongemak ontstaat. Overigens een paard wat je aan het opbouwen bent hoeft effectief ook niet langer dan een half uur te trainen. Ik zou een stapje terug doen en proberen te stoppen voor ze begint te schudden.
Daarnaast hoeft iets medisch niet te zijn uitgesloten. Soms kan dat een lange zoektocht zijn. Bellen gaan ook rinkelen als je het hebt over een paard uit spanje wat met 14 pas opgepakt wordt. Wat weet je van haar verleden? Wanneer is ze naar nederland gekomen?
DuoPenotti schreef:Een paard denkt niet in geen zin meer in.
Een paard denkt ik ben moe, ik voel mijn spieren. En kan nu eenmaal niet praten dus dit soort signalen zijn erg fijn.
20/30 minuten rijden is meer dan genoeg voor een paard dat niet op conditie is.
In de manege les leren we rijden op de klok en dan een vol uur.
Met eigen paarden ga je leren voelen. En eigenlijk probeer je dan te stoppen voordat ze signalen geven dat het genoeg is geweest. Nogmaals niet om te klieren.
En dan stop je dus ook voor die tijd. Goed afsluiten.
DuoPenotti schreef:Als jij heel goed gaat leren voelen dan ga je zelf opmerken wanneer ze bijna aan dat punt gaat zijn
Wellicht misschien al op het punt dat je even de lange teugel geeft? Dat je daar eigenlijk bemerkt, even stappen want ze is moe.
Maar omdat we op de manege leren het uur waar we voor betalen vol te maken, de paarden ook dat uur lopen gewend zijn gaan we daarna weer door.
Maar ik denk dat jij eigenlijk intuïtief al voelde, het is klaar
Maar stel je bent toch te laat.
Je schrijft, met een lange teugel doet ze het niet. Waarschijnlijk zit daar dan ook de meeste spierpijn.
Dus dan ga je lekker even 5 minuten uitdraven aan een lange teugel.
Netjes op je zit rijden, volte linksom, (S ) van had veranderen volte rechtsom.
Naar stap terug zonder teugels.
Niet langer dan een paar voltes doen, want ze is moe.
Maar zo sluit je toch af met wat jij wilt. Leert er zelf ook goed te zitten.
Dus voor beide winst
Elisa2 schreef:Hoe rijdt je? Is dat een half uur in dezelfde houding? Juist veel van halshouding wisselen is belangrijk. Ik denk ook dat het paard verzuurd en ik zou max 20 min rijden en stoppen voordat ze gaat schudden.
Je zou nog eens cranio sacraal therapie kunnen proberen, als het een zenuw oid is dan komt dat er wel uit.
Suzanne F. schreef:Ik denk toch zeker aan iets medisch. Een normaal gezond paard vertoont dit gedrag niet na 20 minuten.
Ik zou dan denken aan een zenuw bekneld of toch iets in de hals. Of hoofdpijn door een andere oorzaak.
Suzanne F. schreef:Ik denk toch zeker aan iets medisch. Een normaal gezond paard vertoont dit gedrag niet na 20 minuten.
Ik zou dan denken aan een zenuw bekneld of toch iets in de hals. Of hoofdpijn door een andere oorzaak.
MyWishMax schreef:Suzanne F. schreef:Ik denk toch zeker aan iets medisch. Een normaal gezond paard vertoont dit gedrag niet na 20 minuten.
Nou, als er pas een maand weer normaal gereden mag worden na een peesblessure en revalidatie kan dat half uur echt gewoon zat zijn. Dat paard daarna moe is en onrustig wordt bij opnieuw oppakken is niet heel vreemd. Want tijdens revalidatie ben je niet zoveel bezig met overgangen en figuren continu, dus is het toch ineens een stuk zwaarder.
En helemaal bij een paard wat dus nooit doorgereden is en sinds een maand ineens serieus aan de slag moet met instructie, terwijl het daarvoor buitenritten deed en een half jaar zoet is geweest met peesblessure.
Het is na 20/30 minuten 5 minuten vrije stap en na het op pakken duurt het weer 5 tot 10 minuten voordat paard gaat schudden. Dan zit je al 30 tot 45 minuten bij een ongetraind paard, best veel en niet raar dat ze eventueel verzuren en reageren.
hagelslag schreef:Hoe erg zweet ze? En komt er toevallig ook smeer uit de oren?
Het kan ook zijn dat je de oren voorzichtig een x moet schoonmaken.
Dit heeft de merrie van m'n zusje zo heel af en toe.
Als bij haar de oren viezer zijn wil ze te graag haar hoofd schuren en dan vooral haar oren.