Maagzweren: herkennen, voorkomen en behandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equihealth

Maagzweren: herkennen, voorkomen en behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:30

Maagzweren zijn symptomen van een ernstige disbalans in het lichaam. Symptomen zijn gevolgen, en gevolgen hebben een oorzaak. Effectieve bestrijding van maagzweren begint bij het vinden van de onderliggende oorzaak. Wij hebben mogelijke oorzaken op een rijtje gezet, zodat het paard niet onnodig belast hoeft te worden met medicatie en dierenartsbezoeken.

Maagzweren zijn een veel voorkomend probleem wereldwijd. Volgens Paardenartsen Brabant heeft recent onderzoek uitgewezen dat tot wel 50% van de paarden last heeft van maagzweren. Bij renpaarden loopt dit percentage op tot wel 90%.

Om een maagzweer te kunnen vaststellen kan er een gastroscopisch onderzoek worden uitgevoerd. Hiermee wordt met een camera in de maag gekeken of er maagzweren aanwezig zijn. Aan de hand van dit onderzoek kan een optimaal behandelplan worden opgesteld.

Hoe kunnen maagzweren ontstaan:
➡️ : Stress vermindert de bloedtoevoer naar de maag, waardoor de maagwand minder gevoed wordt en gevoeliger wordt voor maagzuur. Ziekte, kreupelheid, pijn, een vreemde omgeving, langdurige stalperiodes, operaties en transport veroorzaken stress bij een paard en vergroten de kans op maagzweren. Hoe kom je er achter of jouw paard aan chronische stress lijdt? Een holistisch expert kan je hierbij verder helpen.
➡️ : Kauwen is de enige manier voor paarden om speekselklieren te stimuleren. Wanneer paarden niet eten of voeding krijgen die minder kauwen vereist, wordt er minder speeksel aangemaakt. Speeksel en voedsel fungeren als buffer tegen maagzuur. Voedsel neutraliseert maagzuur, en speeksel bevat veel natriumbicarbonaat, beide helpen bij het neutraliseren van maagzuur. Speeksel wordt gestimuleerd tijdens het kauwen, vooral bij voedingsmiddelen met veel ruwe celstof, zoals hooi, stro en gras.
➡️ : Wanneer de kiezen te stomp zijn afgevijld, kan ruwvoer niet goed worden vermalen. Lange hooistengels bereiken de slokdarm en maag intact. Maagzuur kan deze stengels niet afbreken omdat ze niet voldoende zijn vermalen. Het is daarom belangrijk dat het paard voldoende ruw tandoppervlak heeft om zijn voedsel goed te kunnen vermalen. Je kunt hier achter komen door de mest van je paard te controleren op intacte vezels. Ruwe tandoppervlakte is te herstellen door de aanwezigheid van hypsodontie; eruptie van de tanden waardoor deze weer aan kunnen groeien. Het opstellen van een herstelplan is hierbij noodzakelijk om ernstige problemen zoals koliek en verstopping in de darmen te voorkomen!
➡️ -: Dit behoort tot de meest voorkomende factoren. Pijn belemmert paarden om goed te kauwen, wat leidt tot moeilijk en pijnlijk vermalen van ruwvoer. TMJ issues kunnen door ons opgespoord en verholpen worden.
➡️ : Overmatige of opgeslagen stress of angst veroorzaakt een overproductie van het stresshormoon Cortisol, wat het immuunsysteem verzwakt en de kans op infectieziekten vergroot, evenals de kans op ernstige ziekten.
➡️ : Bepaalde medicijnen (zoals ontstekingsremmers en pijnstillers) kunnen maagzweren veroorzaken wanneer ze te langdurig of in te hoge doseringen worden gegeven.

Maagzweren zijn herkenbaar aan o.a.:
Koliek
Slecht eten
Doffe vacht
Vermagering
Gedragsveranderingen (nervositeit, agressie)
Verminderde prestaties
Singelnijd en gevoeligheid voor aanraking
Overmatig gapen
Afwezig gedrag (geen interesse in de omgeving)
Mestwater/diarree

Door je te verdiepen in de mogelijke oorzaken kom je steeds verder en kun je effectief de maagzweren gaan bestrijden.

Kaitlyn

Re: Maagzweren: herkennen, voorkomen en behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:44

En dit ook verkapte reclame?

Equihealth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:53

Kaitlyn schreef:

Nogmaals
Kennis is macht, voorkomen is beter dan genezen.

Deze info krijg je (meestal) niet van de dierenarts en moet je vaak voor betalen in de vorm van een studie.
Ik geef het gewoon gratis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:53

Hier is bokt markt voor.
Geen spam op het forum aub.

Equihealth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:54

DuoPenotti schreef:
Hier is bokt markt voor.
Geen spam op het forum aub.

Ik ben hier nieuw, dus moet het nog een beetje uitvogelen!
Bedankt voor de comment

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:55

Equihealth schreef:
Kaitlyn schreef:

Nogmaals
Kennis is macht, voorkomen is beter dan genezen.

Deze info krijg je (meestal) niet van de dierenarts en moet je vaak voor betalen in de vorm van een studie.
Ik geef het gewoon gratis.

Dit lijkt mij relatief standaard kennis als je een beetje thuis bent in de paardenwereld?

Equihealth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 15:08

Dit lijkt mij relatief standaard kennis als je een beetje thuis bent in de paardenwereld?[/quote]

Dat zou je denken.
Statistisch gezien blijft het problematisch.
Wat denk jij, onverschilligheid, of onwetendheid?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:03

Ik zie overmatig gapen bij de symptomen staan. Relatie met luchtzuigen?

Equihealth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 16:27

Niqui schreef:
Ik zie overmatig gapen bij de symptomen staan. Relatie met luchtzuigen?

Dat durf ik niet te zeggen, misschien interessant om een onderzoek te laten doen op maagzweren wanneer het paard luchtzuigt?

De oorzaak van luchtzuigen is nog onbekend (als er één oorzaak is), misschien zijn er meerdere factoren die invloed kunnen hebben. Fysiologisch gezien kan dit gelinkt worden aan compressie in de halswervels of schedelbotten, maar ook spanning in het tongbeen of in de slokdarm.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:06

Omdat adverteren op Bokt niet is toegestaan plaats ik hier een slotje. Dit topic wordt later op de avond verwijderd.