Gallen, wat helpt om ze dunner te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoedeloe

Gallen, wat helpt om ze dunner te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 14:17

Helaas heeft mijn paard aan beide achterbenen iets boven de kogels wat vocht zitten/gallen.
De dierenarts heeft beide benen gescand en daarop was niks afwijkends te zien, de pezen en bandjes zijn dus goed. Een hele opluchting!
Waarschijnlijk is het toch overbelasting door het werk in de bak.

Ik heb voor 3 dagen vochtafdrijvers gekregen, dit was 2 weken geleden. Hiermee zijn de bultjes weg maar zit er nog wel vocht. Advies is om de komende tijd 3-5 keer per week buitenritten te maken in stap en stukjes draf. Veel rechtuit, geen korte wendingen of op een zachte bodem. Volgende week heb ik telefonisch overleg over hoe het gaat en hoe verder. De dierenarts vertelde dat de gallen ook blijvend kunnen zijn.

Ik ga nu 4 keer per week het bos in, 30 minuten waarvan 1 a 2 minuten draf. De benen zijn niet verder afgenomen nadat ik gestopt ben met de vochtafdrijvers maar ook niet verder opgelopen. Na het rijden spuit ik de achterbenen altijd 5 minuten met koud water af.

Nu zag ik online allerlei middelen die kunnen bijdragen aan het dunner worden van het been.

Bij de Paardendrogist zag ik een supplement dat helpt met het afvoeren van vocht: https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... l_products

En bij Kramer een soort van ceramic steunkous: https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... chterbenen

Ik heb net al wel groene leem gehaald. Dit wil ik vanavond opsmeren en dan morgenochtend er weer af wassen.

Maar ja wat werkt nu wel en wat niet.? Of is het met name marketing en kan je niet veel meer doen dan ik doe, rustig aan en koelen?

Celebi

Re: Gallen, wat helpt om ze dunner te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:27

Wat mij ooit verteld is, is dat je de eerste maand nog de mogelijkheid hebt om ze weg te krijgen, daarna worden ze blijvend. Of het zo zwart wit is betwijfel ik, maar ik heb toen wel geluisterd naar dagelijks goed koelen en insmeren met arnicagel of Traumeel. Groene klei heb ik ook wel eens gesmeerd in die periode. Sommige mensen doen zelfs Traumeel door de klei voor dubbele werking..

Of je paard er echt baat bij heeft dat is de vraag, maar bij mijn paard zijn ze in die periode inderdaad weer weg getrokken. Toch zijn ze niet blijvend weg, want soms wil het vocht bij intensieve trainingen/ritten nog wel eens terugkomen. Ik zorg eigenlijk sinds dien dat ik altijd goed koel met water na het werken en dat helpt wel om te voorkomen dat er blijvende gallen ontstaan.

Paard is overigens al 23 met een verleden van flinke arbeid dus dat zijn benen wat rommeliger zouden worden een deze jaren is verder ook niet heel gek.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:30

Als het heel recent is dan is het vaak een blessure of overbelasting... als je de blessure of overbelasting aanpakt kan het zijn dat de opvulling van het gewricht verdwijnt.

Als er geen acute oorzaak meer is dan is de overvulling van het gewricht vaak blijvend.
Het dient de beweeglijkheid van het gewricht dus weghalen is eerder schadelijk dan laten zitten.
Veel paarden worden gezond en fit oud met gallen op de benen.

Stalbandages zou kunnen helpen maar is symptomen bestrijden.

Kijk eerst of er een acute oorzaak is, het niet plotseling erger wordt of warm aanvoelt.

Is dat niet het geval, gewoon laten zitten en genieten van je paard!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:50

Ik weet helaas alleen tijdelijke oplossingen zoals Kelly ook al aangeeft.
Er zijn echt wat supplementen en ceramic/ionic/magnetic beenbeschermers die een gal tijdelijk dunner maken. Ook heb ik hier een dierenarts wel eens gewoon vocht uit een gal zien halen. Maar uiteindelijk als ze bij de accute fase niet minder worden is het daarna heel erg lastig om ze nog helemaal weg te krijgen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:51

Veel vrije beweging, niet op stal zetten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:45

Stalbandages met azijn is een ouderwetse methode om het vocht er uit te krijgen.

Verder inderdaad vooral heel veel vrije beweging. Groene leem kan inderdaad ook helpen en wellicht van binnen uit wat lymfen ondersteuning geven.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 15:55

Wauw wat een hoop reacties, super fijn!

Hij loopt overdag op de weide met een paar vriendjes. Dus hij krijgt gelukkig ook vrije beweging.

Ik heb even gekeken naar de traumeel en arnica. Dit wordt ook gebruikt voor mensen. Kopen jullie de grote "paardenversie" of kun je ook de versie die je bij de humane drogist kunt kopen gebruiken?

Ook een goede, ga eens kijken naar lymfe ondersteuning.

Erg prettig om deze ervaringen en tips te lezen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:11

Ik heb wel de grootverpakking Traumeel omdat een paard nogal een groot oppervlakte is en ik wel gewoon lekker wilde smeren. Arnicagel 1x gekocht van een bepaald merk ook speciaal voor paarden maar dat zat in een pot en dat werd heel snel vies. Daarom daarna alleen nog maar Traumeel gebruikt. Het is duur spul, maar wel heel fijn. Als ik mezelf bezweer op stal is het eerste wat ik doe die tube pakken. Scheelt weer een pijnlijke plek. :+