Soorten voer en supplementen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno_Anouk

Soorten voer en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 17:17

Bij mijn eigen paard loop ik wel is tegen bepaalde punten aan qua voeding en supplementen. Sinds ik mijn paard gekocht heb zijn we wat aan het aan modderen met zijn gezondheid...

Voor mijn minor doe ik onderzoek naar de voeding, supplementen en training van het paard. Omdat dit allemaal samenhangt met elkaar. Ik heb hiervoor een vragenlijst gemaakt.

Mocht u liever geen vragenlijst in vullen, maar mij toch willen helpen met mijn onderzoek. Stuur mij dan gerust een persoonlijk bericht.

Alvast heel erg bedankt voor u tijd!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

Brainless

Re: Soorten voer en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:20

Misschien ook handig om te vragen naar de leeftijd van het paard en hoeveel uur per week er gereden/getraind wordt en of het paard snel te dun/te dik is.

Mijn oudje krijgt veel bijgevoerd omdat ze nu eenmaal moeilijker eet en daardoor snel afvalt. Mijn kleintje (snel te dik) krijgt alleen een simpel dieet muesli.

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 19:49

Brainless schreef:
Misschien ook handig om te vragen naar de leeftijd van het paard en hoeveel uur per week er gereden/getraind wordt en of het paard snel te dun/te dik is.

Mijn oudje krijgt veel bijgevoerd omdat ze nu eenmaal moeilijker eet en daardoor snel afvalt. Mijn kleintje (snel te dik) krijgt alleen een simpel dieet muesli.

Bedankt voor de tip!

Wat geef je je oude paard te eten? Mijn paard was veel te mager geworden door maagzweren. Dus ben ik op advies van de veearts fibreforce gastro gaan voeren en wholegain van Cavalor binnen een maand was hij weer op gezond gewicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:02

Zij krijgt Subli Seniores Priores en Pavo FibreBeet.
Ze staat nu nog op de wei, dus krijgt 1 emmer per dag erbij, straks als ze van de wei af is krijgt ze 2 emmers per dag en een volle schep MPB. Ook krijgt ze standaard glucosamine bijgevoerd.

Mijn kleintje krijgt een beetje Subli Dieet (of Subli Zonder, als ze geen Dieet hebben).

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:23

En ik denk dat stokmaat en wellicht ras ook wel handig zijn om te weten. Een a-pony krijgt toch minder te eten dan een groot paard.

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 20:56

Brainless schreef:
Zij krijgt Subli Seniores Priores en Pavo FibreBeet.
Ze staat nu nog op de wei, dus krijgt 1 emmer per dag erbij, straks als ze van de wei af is krijgt ze 2 emmers per dag en een volle schep MPB. Ook krijgt ze standaard glucosamine bijgevoerd.

Mijn kleintje krijgt een beetje Subli Dieet (of Subli Zonder, als ze geen Dieet hebben).

Die soorten heb ik ook beide aan mijn paard gegeven. Daar zit tussen de 3 en 6 procent vet in. Ik kreeg de tip om die wholegain van cavalor te gaan voeren. Dit is een balancer met 22 % vet. Mijn paard is hiermee heel snel weer op gezond gewicht gekomen. Misschien een goede tip wanneer jouw paard wat nog extra's kan gebruiken.

Dit is het resultaat dat ik geboekt heb in 1 maand.

Afbeelding

Afbeelding

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 20:59

Bowo schreef:
En ik denk dat stokmaat en wellicht ras ook wel handig zijn om te weten. Een a-pony krijgt toch minder te eten dan een groot paard.

Ja hoe meer informatie des te beter. Ik heb met mijn begeleider van de minor wat vragen geschrapt omdat de vragenlijst te lang werd... vandaar dat er ook vragen helaas niet meer bij konden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:19

Ingevuld voor mijn 16 jarige mini shetlander. De 8 jarige is wat minder interessant, want die heeft nog geen problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:32

Kyno_Anouk schreef:
Die soorten heb ik ook beide aan mijn paard gegeven. Daar zit tussen de 3 en 6 procent vet in. Ik kreeg de tip om die wholegain van cavalor te gaan voeren. Dit is een balancer met 22 % vet. Mijn paard is hiermee heel snel weer op gezond gewicht gekomen. Misschien een goede tip wanneer jouw paard wat nog extra's kan gebruiken.

Mijn oudje krijgt ook nog lijnzaadolie erbij, dus genoeg vetten. Ze krijgt senioren voer echt ook als ruwvoer, vandaar goed maagvullend eten.
Zij is 23 jaar maar al wel best "op" .
Vaak krijgt ze ook Horsefood lijnzaadbrok erbij ipv gewoonlijnzaadolie, bevat heel veel vetten en kost 40 E per 20 kilo, maar ze hebben maar 20 a 30 gram per dag nodig.
Helaas is Horsefood wat moeilijker te verkrijgen maar wil wel weer voor een gedeelte overstappen (extra bestellen) omdat ze ook graanvrij / melassevrij voer hebben, de prijs goed is en ik ben gek op hun lijnzaadbrok.

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 12:31

Hoe weten jullie of het voer van je paard in balans is?

Bespreken jullie dit met een voedingsconsulent of de veearts? of berekenen jullie dit zelf?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:43

Ik heb afgelopen mei nog bij beide bloedonderzoek laten doen. Ze zaten beide goed. Alleen Alex een verhoogde leverwaarden, maar dat was te verklaren omdat hij 5 dagen daarvoor in elkaar was gestort wegens hittestress. Don't worry, had er toen met spoed een da naast staan. En 5 dagen later controle van mijn eigen da inclusief bloedonderzoek. Dus daarom weet ik dat wat ik voer alles bevat wat ze aan vitaminen en mineralen nodig hebben. En ik ga er dus ook vanuit dat een compleet voer zoals dus equifyt pre active en equifyt green balance dus goed zitten. En dat blijkt dus zo te zijn. En dan voer ik ook nog gold bij voor de eiwitten en sindsdien blijft Alex ook een stuk beter in zijn bespiering.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:04

Leuk TS, wat voor studie doe je?

Ik ben voedingdadviseur voor oa Hartog en Dodson & Horrell. Heb je enquete ingevuld, laat het weten als je meer info wilt :) Veel succes met je studie!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:56

Ik mis wel de vraag van leeftijd en grote/ soort pony/ paard

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 13:09

Piekosjj schreef:
Leuk TS, wat voor studie doe je?

Ik ben voedingdadviseur voor oa Hartog en Dodson & Horrell. Heb je enquete ingevuld, laat het weten als je meer info wilt :) Veel succes met je studie!

Ik studeer bouwkunde, echt totaal wat anders dan wat ik nu voor mijn minor doe. De minor gaat over het ondernemerschap. Omdat ik zoals elke andere paardeneigenaar dol ben voor zijn of haar paard en het welzijn daarvan. Met mijn paard loop ik wel is ergens tegen aan en zo ik erop uitgekomen om iets met voeding en supplementen voor paarden te gaan doen.

Ik ga je zeker nog een keer om meer info vragen!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:49

Ik minste idd ook de opties, leeftijd, stokmaat etc.

Hier een koudbloed merrie die normaliter op onbeperkt ruwvoer staat met als toevoeging een vitamine/mineralen brok. Indien nodig wat aangevuld met sport muesli.

Nu met haar veulen aan de voet werd dit een ander verhaal.
Veel moeite moeten doen om haar een klein beetje op gewicht te houden.
Nu staat ze op een rantsoen van:
21-25 kg rijker hooi per dag
3 kilo merrie brok
1 kilo Fibrebeet
1 hangvoerbak vol luzerne
Dagelijks grote wilgentakken
Gras is nu niet veel meer

En ze is nog niet dik. Veulen daar in tegen doet het super en groeit als kool.
Morgen gaat hij naar de opfok en kan ze rustig aan bijkomen.

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 09:20

kiki1976 schreef:
Ik minste idd ook de opties, leeftijd, stokmaat etc.

Hier een koudbloed merrie die normaliter op onbeperkt ruwvoer staat met als toevoeging een vitamine/mineralen brok. Indien nodig wat aangevuld met sport muesli.

Nu met haar veulen aan de voet werd dit een ander verhaal.
Veel moeite moeten doen om haar een klein beetje op gewicht te houden.
Nu staat ze op een rantsoen van:
21-25 kg rijker hooi per dag
3 kilo merrie brok
1 kilo Fibrebeet
1 hangvoerbak vol luzerne
Dagelijks grote wilgentakken
Gras is nu niet veel meer

En ze is nog niet dik. Veulen daar in tegen doet het super en groeit als kool.
Morgen gaat hij naar de opfok en kan ze rustig aan bijkomen.

Bedankt voor het invullen!! Klopt dat er wat vragen ontbreken. Ik moest de vragenlijst rond de 15 vragen houden. Dus samen met mijn begeleider hebben we een aantal vragen weggelaten.