Pony loopt tegen objecten aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustMePris

Pony loopt tegen objecten aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:48

Goedendag iedereen!

Waar denken jullie aan bij een pony die tegen objecten aanloopt tijdens longeren..?

Buiten longeren om nog niks gemerkt maar heeft een tijdje stil gestaan ivm quarantaine door verhuizing..

Wat zou dit kunnen betekenen/zijn?

Palmera

Re: Pony loopt tegen objecten aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:16

Ziet de pony wel goed?

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 23:18

Palmera schreef:
Ziet de pony wel goed?

Ik heb nooit gemerkt dat er iets is met haar zicht..
Maar ik durf echt niet meer te zeggen waar het probleem aan kan liggen. Ik kijk het sowieso nog eventjes aan en anders DA erbij..

Maar wellicht dat er mensen met ervaring/kennis zijn..

Of ze dus 100% goed ziet kan ik niet met alle zekerheid zeggen.
Maar ik heb zelf nooit wat aan haar gemerkt..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:20

Ze loopt tegen objecten aan maar je hebt niets gemerkt? :?

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 23:22

Palmera schreef:
Ze loopt tegen objecten aan maar je hebt niets gemerkt? :?

Nee voor vandaag heb ik nooit zoiets opgemerkt nee. Is dit zo gek?..

Niet alles is altijd te zien hé..

Ik zeg niet dat er niks is want ik ben zelf geen dierenarts.. ik vraag om wat dit eventueel kan zijn en/of om mensen met ook zulke ervaringen oid..

Ik ken mijn pony prima en zoals vermeld heeft ze een aantal weken stil gestaan waardoor dit soort dingen mij niet zijn opgevallen nee.. want we konden vrij weinig doen..

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:22

Haha ik denk dat TS het anders bedoelt. Niks aan de pony gemerkt.
Waar loopt de pony tegenaan?

In principe doet een paard dat niet. Die zijn zich al bewust van een vlieg op hun rug.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 23:40

Griffioen schreef:
Haha ik denk dat TS het anders bedoelt. Niks aan de pony gemerkt.
Waar loopt de pony tegenaan?

In principe doet een paard dat niet. Die zijn zich al bewust van een vlieg op hun rug.

Ik longeer haar nu nog in haar quarantaine stukje met schuilstal waar hooinetten hangen.. 1 hooinet hangt net aan de rand van de schuilstal en daar vloog ze volledig in.. normaal zou ik zeker niet in zo'n omgeving longeren maar gezien haar gewicht toename moet ze echt even wat doen.. binnenkort kan ze als het goed is eindelijk de kudde in.. :)

Ook had ik gemerkt dat ze een aantal keer zo goed als tegen een van de 2 weide palen aan liep waardoor ik haar echt bij mij moest halen een stukje..

Die 2 palen staan er echt zonder reden ook nu omdat haar stukje is uitgebreid voor wat meer ruimte..
Waardoor die palen nu echt super random daar staan en volledig in de weg.. nu had ze met zowel het hooinet, als de palen genoeg ruimte om het te ontwijken.. wat paarden normaal ook zouden doen naar mijn weten.. :?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 06:47

Ik zou even een dierenarts bellen en haar ogen laten controleren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:27

Doet ze dat altijd met dezelfde kant, of ook als je de andere kant op longeert?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:44

Ik zou inderdaad eerst de ogen even laten controleren.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 09:21

8nnemiek schreef:
Doet ze dat altijd met dezelfde kant, of ook als je de andere kant op longeert?

Ze heeft vanaf 1 kant echt vol tegen het hooinet
Vanaf de andere kant moesten we haar ook regelmatig beschermen door haar bij mij te trekken voor de palen.. dus wel van beide kanten eigenlijk :\

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:30

Idd eerst even de ogen controleren maar het kan wel aan veel dingen liggen.
Mijn vorige merrie liep tegen andere paarden aan tijdens het rijden, dit was een dominantie dingetje. Mijn huidige merrie liep afgelopen winter steeds tegen palen aan tijdens het longeren. Dit was omdat ze eruit wilde omdat ze last had van haar maag, waar ik toen helaas nog niet achter was. Ik heb ook weleens meegemaakt dat paarden ergens tegenaan liepen vanwege dat ze de bocht fysiek niet konden maken en dus ergens vast zaten in t lichaam

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:31

Lijkt mij eerder iets neurologisch eigenlijk.
Ik zou niet wachten met de da bellen hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:41

Idd ogen laten controleren en van daaruit verder kijken.
Gaat het toevallig om een appaloosa? Want dan zou ik maanblindheid niet uitsluiten.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:37

Uit angst kan het ook gebeuren.
Wat vervelend!
Longeren bij een hooinet zou ikzelf nooit doen.

Je hebt nu veel tips gekregen waar ik mij bij aansluit. Enig idee wat je gaat doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:49

Nouvel schreef:
Ik zou even een dierenarts bellen en haar ogen laten controleren.

Je kunt nu gewoon naar je paard gaan, haar zelf in de ogen kijken en vaststellen of het oog zwart of grijs is.
Schijn even met een lampje (van je telefoon) en kijk of de iris reageert (kleiner wordt).

Is het oog binnen de iris zwart en reageert de iris op licht (beide ogen!!) dan is de kans groot dat je het ergens anders moet zoeken. Of je dat zelf op kunt lossen of dat je daar een dierenarts voor nodig hebt, zal afhangen van wat je vindt.

Is het oog grijs binnen de iris, dan morgenochtend eerste werk dierenarts bellen dat ie morgen nog op moet komen draven. Dan heb je te maken met een serieus oogprobleem en als je daar te laat bij bent, is het over en uit; dan heb je een blind paard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:55

Zeker als je paard stil gestaan heeft is de balans op een cirkel soms lastiger. Echt vol tegen dingen oplopen is gek, maar als je paard steeds verder naar buiten valt en je corrigeert niet zit ie op een geven moment tegen de omheining aan geplakt. Als daar dan net een hooinet hangt is last minute corrigeren soms lastig. Bij zo'n paaltje hetzelfde, zeker als de houtkleur en het kleur van het zand op elkaar lijken bijvoorbeeld. Naast dat het wellicht verstandig is om te kijken of er niets mankeert zou ik ook even kritisch kijken naar hoe je hebt gelongeerd en of je je paard misschien niet onbewust zelf in de obstakels navigeert. Als ik mijn paard onhandig stuur loopt ie ook wel eens over een pion heen bijvoorbeeld dus ik zou na 1x niet meteen het ergste willen denken hier. Maar kritisch zijn is wel belangrijk en bij herhaaldelijke klachten of meer klachten zou ik natuurlijk wel meteen aan de bel trekken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:02

Maar zo goed als er tegen aan is niet er tegen aan en dus wel gezien?
En hoe longeert ze?
Kent ze dat goed, is ze daarbij ontspannen?
Als een paard rennerig word bij longeren door stress doen ze ook wel eens onhandige dingen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:07

Even een andere vraag. Is de pony bekend met longeren? Bij het aanleren willen ze nog weleens steun zoeken aan de buitenkant of een uitgang zoeken. Als de pony wel bekend is met longeren dan zou er een medisch probleem kunnen zijn idd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:23

Celebi schreef:
Zeker als je paard stil gestaan heeft is de balans op een cirkel soms lastiger. Echt vol tegen dingen oplopen is gek, maar als je paard steeds verder naar buiten valt en je corrigeert niet zit ie op een geven moment tegen de omheining aan geplakt. Als daar dan net een hooinet hangt is last minute corrigeren soms lastig. Bij zo'n paaltje hetzelfde, zeker als de houtkleur en het kleur van het zand op elkaar lijken bijvoorbeeld. Naast dat het wellicht verstandig is om te kijken of er niets mankeert zou ik ook even kritisch kijken naar hoe je hebt gelongeerd en of je je paard misschien niet onbewust zelf in de obstakels navigeert. Als ik mijn paard onhandig stuur loopt ie ook wel eens over een pion heen bijvoorbeeld dus ik zou na 1x niet meteen het ergste willen denken hier. Maar kritisch zijn is wel belangrijk en bij herhaaldelijke klachten of meer klachten zou ik natuurlijk wel meteen aan de bel trekken.

Plus dat longeren met hals in de krul (bijzetteugels?) ook kan zorgen dat hij niet goed naar voren kan kijken.
Er zijn dus, naast eventuele oogproblemen, meerdere oorzaken mogelijk.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 15:29

Oké hierbij even een antwoord op meerdere vragen die ik voorbij zie komen:

Het gaat om een shetlander merrie van 10 jaartjes.. ik heb haar inmiddels net een jaar.

Naar mijn idee is ze longeren vrijwel niet echt gewend. Ze kan haar rondje wel lopen maar kent bv de overgangen vrijwel niet. Hier ben ik ook pas sinds halverwege dit jaar meer mee aan het oefenen. Dit doordat ik hiervoor de middelen of de ruimte er niet voor had. En nu wel.

Ik ga morgen zelf even in haar oog kijken (kom net terug van stal en had alle berichtjes helaas nog niet gelezen..)

Ze heeft dus ongeveer 3 weken helemaal stil gestaan met onbeperkt hooi en wel alle bewegings ruimte die op dit moment nog mogelijk is (wat nog best veel is voor 3 ponytjes in quarantaine..) Maar omdat ze echt flink aangekomen is moest ze wel echt wat doen dus toch gekozen voor longeren in bijzijn van de andere 2 shetten..

Vandaag hebben we alle mest weer opgevangen en hopen we dat ze wormvrij zijn zodat ze de kudde in kunnen.. en dan kan ik gewoon weer verder oefenen rondom het longeren in een daarvoor bedoelde longeerbak.. waar we nu dus nog niet in mogen ivm eventuele wormen..

Ze liep vol in het hooinet en stond pas stil toen ze er met haar hoofd ingedoken was.. met de palen konden we haar dus wel optijd corrigeren.. vandaag hebben we haar nog even kort gelongeerd en hebben we hier gelukkig vrij weinig van gemerkt.

Dus kleine conclusie van wat ik nu ga doen:

Morgen ochtend gelijk even kijken naar hoe haar ogen er uit zien ect, als er niks opvalt dan kijk ik het zo nog even aan. Als er iets opvalt direct een DA..

Mocht zoiets weer gebeuren dan komt er ook een DA bij..

Maar omdat vandaag mij niks opvallends opviel wil ik het nog eventjes aankijken..

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Als er nog tips/ervaringen/vragen zijn hierover kan je ze gewoon nog hier plaatsen want ik blijf nog even door lezen...

Trouwens het stukje met het hooinet staat op film.. dus ik kan precies terug kijken wat er gebeurd is.. heel toevallig filmde ik net hoe haar verzorgster haar aan het longeren was omdat ze het zo goed deed.. ik geef haar verzorgster ook absoluut niet de schuld want dit had ook bij mij kunnen gebeuren..