Sinds afgelopen augustus heb ik mijn eerste eigen paardje aangeschaft (Yeey

De eerste keer bij de smid was hij ontzettend bang, wegbewegen en bijna wegspringen van de smid. Ik was er de hele tijd bij en de smid deed het heel rustigaan, maar toch. Uiteindelijk wel gelukt om de ijzers eraf te halen, maar verder niets helaas. In opdracht van de smid ben ik goed gaan trainen met voetjes krabben (dit is hem helemaal niet aangeleerd in Spanje) en dat gaat inmiddels zonder problemen! Nou vandaag was de smid weer op stal, en toen hij alleen al langsliep werd mijn paard super nerveus. Snurken, weglopen, etc. Uitslag: de smid heeft het geprobeerd, maar hij was echt te bang. We zijn gestopt onder het mom, 'goed' afsluiten (nog niet uit de hand gelopen) en de veiligheid van iedereen. Nu heb ik met mijn smid besproken wat handig is. Hij beveelt aan om voor de volgende afspraak een verdoving te geven en dit steeds verder af te bouwen bij elke behandeling. Dit klinkt naar mijn mening als een goed idee, zo kan hij bekapt worden en gebeurt alles op een veilige manier. Ik hoop dan ook dat hij op deze manier gaat wennen aan de smid en we uiteindelijk kunnen uitbouwen naar een goede relatie tussen paard en smid.
Zijn er meer mensen waarvan het paard bang is/was voor de smid? Wat zijn jullie ervaringen? En wat werkt voor jullie wel/niet?
Ik zie graag reacties tegemoet