Behandeling van aarsmaden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Behandeling van aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 18:22

Hebben jullie ervaring met de behandeling van aarsmaden?
1 van mijn pony's had een dode aarsmade in haar mest. Nu zijn ze niet zo lang geleden 2x ontwormd met ivermectine ivm bloedworm besmetting.
En volgens de dierenarts kon het nog zo zijn dat deze aarsmade dood is gegaan door de ontworming.

Ik moet nu dmv de plakband test laten onderzoeken of er eitjes aanwezig zijn.
Maar nu hoorde ik van een stalgenootje dat ze apart moeten als ze dit hebben.
Hier heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. En ik zal natuurlijk aan de dierenarts vragen hoe en wat als ze eitjes blijken te hebben.

Maar hoe wordt dit bij jullie bestreden? En in hoeverre zijn aarsmaden acceptabel? Aangezien ik begrepen heb dat ze moeilijk te bestrijden zijn met ontwormings middelen.

janouk

Re: Behandeling van aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:54

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 19:25

Dat had ik inderdaad al gelezen. Maar ik wil graag ervaringen horen.

Hier staat alleen dat je rondom de anus schoon moet houden.
Maar hoe lang duurt het voordat je er vanaf bent? Hoe besmettelijk is het voor andere paarden, als ze in een zandpaddock staan. Dat soort dingen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:53

Toevallig heeft paard van een vriendin dit net gehad. Paard had zijn hele staart open geschuurd tegen een muur.

Dierenarts zei inderdaad dat aarsmaden erg resistent zijn dus ze heeft zelf een speciale ontworming bereid die een aantal dagen na elkaar gegeven moest worden. Daarnaast moest alles elke dag schoongemaakt worden voor minstens een week dacht ik + een soort zalf erop.

Daarnaast flink schrobben in de paddock want eitjes van aarsmaden kunnen blijkbaar jaren overleven. Dus als een ander paard aan diezelfde muur zou gaan schuren kan die het ook oplopen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 20:22

Ik moet het inderdaad iedere dag schoonmaken, onder de staarten.
En alles schoonmaken waar ze aan schuren.
Lekker klusje :(

Ik heb verder niets gehoord over extra ontwormen. Maar mijn jongste mag eigenlijk niets hebben nu, omdat ze hele slechte leverwaardes heeft. En ontworming belast de lever ook weer extra.

Ik weet ook niet zeker welke van de 2 aarsmaden heeft. Want ik heb 2 mini's en er is er 1 gevonden in een hoop van 1 van de mini's.

Dus ga ze allebei maar schoonmaken voorlopig.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:42

Hier ook een pony met aarsmaden gehad. Elke dag de billen van de pony en óók de billen van zijn stalmaatje schoonmaken met babydoekje of -goedkoper- stukje keukenrol met babyolie. Dit heb ik maandenlang gedaan, dagelijks klusje van een paar minuten. Inmiddels geen aarsmaden meer. Maar is inderdaad wel iets van lang volhouden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:09

Fenbendazol wormkuur en elke dag eitjes weg halen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 21:20

criollo_yess schreef:
Hier ook een pony met aarsmaden gehad. Elke dag de billen van de pony en óók de billen van zijn stalmaatje schoonmaken met babydoekje of -goedkoper- stukje keukenrol met babyolie. Dit heb ik maandenlang gedaan, dagelijks klusje van een paar minuten. Inmiddels geen aarsmaden meer. Maar is inderdaad wel iets van lang volhouden.

Jij hebt verder niet extra ontwormd?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 21:22

quintusgl schreef:
Fenbendazol wormkuur en elke dag eitjes weg halen

We geven liever niet nog een wormenkuur, omdat ze net 2x ontwormd is en haar leverwaardes zijn veel te hoog.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:25

Hier had hij het ook afgelopen winter, ontwormd met ivermectine, maar ging na 3 maanden weer schuren met staart (Die zag er niet uit) ik heb toen z’n kont elke dag gewassen Incl staartbeen met dit spul https://www.spanish-shop-cosaniki.nl/we ... iends.html

Ondertussen rade de dierenarts panacure aan, maar dan een flesje 5 daagse behandeling. En na maand een pramox.

Doordat ik toen ook netjes z’n staart met die zeep waste genas ook z’n huid mooi op de billen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:24

TinkerTreas schreef:
criollo_yess schreef:

Jij hebt verder niet extra ontwormd?

Ja, is wel weer een tijdje geleden. Ik geloof eerst een ivermectine (Equest) en een aantal dagen daarna een pyrantel (Strongid P). En dus maandenlang elke dag billen met oliedoekje schoonmaken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 18:20

Nog even een vraag. Moesten jullie paarden apart van de andere paarden. Toen ze aarsmaden hadden?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:37

Paard van vriendin is in de kudde gebleven.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:50

Mijn ponnies staan sowieso apart van de paarden, lopen wel soms op hetzelfde stuk weide (niet tegelijk), maar ik ruim dagelijks de mest er uit.