Help ik zit met mijn handen in het haar met mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

devv_nn

Help ik zit met mijn handen in het haar met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 21:24

Heee iedereen,

Ik zit echt met mijn handen in het haar ik weet niet meer wat ik moet doen, maanden geleden heb ik een “oud” renpaard overgenomen van Familie, om hem eigenlijk op te knappen en door te verkopen. Laat het nu zo zijn dat ik ontiegelijk veel van hem ben gaan houden en hij dus bij mij blijft..

Alleen nu dan het verhaal..
hij kwam bij mij met een krampbeen veel te mager en futloos.. met behulp van de dierenarts is hij zeker 100kilo aangekomen veel sterker geworden maar ik ben er nog lang niet, hij had ook een hele rare bult onder zijn kaak zitten die laten onderzoeken kwam er uit een Sarcoid. Alleen hij is echt heeeeel lelijk en echt een hele grote korst elke dag bij houden en vandaag toch de maden erin.. ik weet gewoon niet meer wat ik daar tegen kan doen.. jullie tips? ( er is ook al een mail uit naar utrecht ) dan heeft hij ook een bult erbij gekregen aan de binnenkant van zijn linker achterbeen die nog wel onderhuids zit maar steeds groter wordt..

Hij eet en drinkt goed alleen is nog steeds erg duf,
Ik ben er ook al achter gekomen dat hij niet gaat liggen om te slapen dus zodra hij in zijn diepe slaap valt terwijl hij staat valt hij door zijn voorbenen en schaaft elke keer zijn kogels open waardoor ik al 2 x einschuss gehad heb iemand hier ervaring mee dat hij niet gaat liggen??

Tips zijn welkom hou het alsjeblieft lief er speelt iig een dierenarts mee.

Help me ☺️☺️

scrabbel

Re: Help ik zit met mijn handen in het haar met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:33

Allereerst kijken waarom je paard niet gaat liggen. Voelt hij zich niet veilig? Is er sprake van pijn etc.

Hier op bokt is een topic over het behandelen van sarcoid dmv kurkuma. Ben zeer benieuwd en ga het binnenkort proberen.

Daarnaast zou ik op gepaste afstand vliegenspray rondom de wond doen

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 21:38

Hij gaat wel gewoon liggen om te rollen blijft ook wel eens 5 min liggen maar slapen doet hij niet, maagzweren zijn ook uitgesloten had hij wel en heeft een zware kuur daar voor gehad, ook geen wormen en geen zand ergens in dat is gelukkig allemaal onderzocht

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:55

devv_nn schreef:
Heee iedereen,

Ik zit echt met mijn handen in het haar ik weet niet meer wat ik moet doen, maanden geleden heb ik een “oud” renpaard overgenomen van Familie, om hem eigenlijk op te knappen en door te verkopen. Laat het nu zo zijn dat ik ontiegelijk veel van hem ben gaan houden en hij dus bij mij blijft..

hij kwam bij mij met een krampbeen veel te mager en futloos.. met behulp van de dierenarts is hij zeker 100kilo aangekomen veel sterker geworden maar ik ben er nog lang niet, hij had ook een hele rare bult onder zijn kaak zitten die laten onderzoeken kwam er uit een Sarcoid. Alleen hij is echt heeeeel lelijk en echt een hele grote korst elke dag bij houden en vandaag toch de maden erin.. ik weet gewoon niet meer wat ik daar tegen kan doen.. jullie tips? ( er is ook al een mail uit naar utrecht ) dan heeft hij ook een bult erbij gekregen aan de binnenkant van zijn linker achterbeen die nog wel onderhuids zit maar steeds groter wordt..

Ik ben er ook al achter gekomen dat hij niet gaat liggen om te slapen dus zodra hij in zijn diepe slaap valt terwijl hij staat valt hij door zijn voorbenen en schaaft elke keer zijn kogels open waardoor ik al 2 x einschuss gehad heb iemand hier ervaring mee dat hij niet gaat liggen??

Help me ☺️☺️

Beginnen met een echt goed dik strobed in de stal. Het is dik genoeg als jij je voluit op je knieen kunt laten vallen en je dan geen last hebt. Paard schaaft dan de kogels ook niet meer op de vloer.Misschien durft het dan ook beter te gaan liggen maar dat is niet zeker.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:10

Staat hij alleen of met soortgenoten?
Buiten of snachts op stal?
Wat doe je verder met het paard?

Erzijn verschillende topics hier op bokt over sarcoid dat behandeld is met curcuma/kurkuma, de moeite waard om door te nemen.

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 22:15

Rizette schreef:
devv_nn schreef:
Heee iedereen,

Help me ☺️☺️

Beginnen met een echt goed dik strobed in de stal. Het is dik genoeg als jij je voluit op je knieen kunt laten vallen en je dan geen last hebt. Paard schaaft dan de kogels ook niet meer op de vloer.Misschien durft het dan ook beter te gaan liggen maar dat is niet zeker.

Jaa hij staat echt tot zijn knieeen in het stro maar heeft een uitloop naar de paddock dus het tussen stukje is tegels

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 22:16

different1 schreef:
Staat hij alleen of met soortgenoten?
Buiten of snachts op stal?
Wat doe je verder met het paard?

Erzijn verschillende topics hier op bokt over sarcoid dat behandeld is met curcuma/kurkuma, de moeite waard om door te nemen.

Hij staat wel alleen op stal maar heeft een 2jarige naast zich staan ze kunnen ook kriebelen met elkaar ze kunnen heel de dag op stal of paddock wat hij zelf wilt is uitloop stal

Ik ga me eigen even inlezen over die kurkuma dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:17

Hoe is je paard gehuisvest? Het kan zijn dat hij zich niet op zijn gemak voelt en daardoor niet gaat liggen om te slapen.

Wat betreft de sarcoid, mijn paard had een flinke sarcoid onder zijn buik. 1 dierenarts wilde er niks aan doen. De andere dierenarts wilde haar onder algehele narcose opereren. Beide opties stond ik niet om te springen. Uiteindelijk onderstaande zalf gekocht en binnen enkele weken was het weg. Het is wel een vrij agressieve zalf maar paard leek er geen last van te hebben en de sarcoid is nu al dik 2 maanden volledig weg en de huid is mooi gesloten. Of het verder echt weg blijft durf ik nu in ieder geval nog niet te zeggen.

https://www.appalooza.com/nl/sarcoide-d ... DXEALw_wcB

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:26

De plek met maden behandelen met neocidil en daarna CTC spray erop.

Voor het liggen zou ik idd beginnen met een heeeeel dik bed maken van stro of eventueel vlas oid eronder en daar bovenop nog een laag stro. Maar belangrijk is wel om ook de oorzaak te achterhalen waarom ie niet wil liggen. Heeft ie pijn, allergisch, moeite om door zn benen te zakken, voelt ie zich niet veilig oid... wellicht een camera erbij hangen dat je eens in de gaten kan houden wat er gebeurd. Zowel overdag als snachts. Wellicht ligt ie liever in het zand/gras en doet ie dat overdag wel.

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 22:53

Kim_W schreef:
De plek met maden behandelen met neocidil en daarna CTC spray erop.

Voor het liggen zou ik idd beginnen met een heeeeel dik bed maken van stro of eventueel vlas oid eronder en daar bovenop nog een laag stro. Maar belangrijk is wel om ook de oorzaak te achterhalen waarom ie niet wil liggen. Heeft ie pijn, allergisch, moeite om door zn benen te zakken, voelt ie zich niet veilig oid... wellicht een camera erbij hangen dat je eens in de gaten kan houden wat er gebeurd. Zowel overdag als snachts. Wellicht ligt ie liever in het zand/gras en doet ie dat overdag wel.

Ja het gebeurd sws snachts overdag gaat hij gewoon liggen eventjes paar minuten en gewoon rollen. Zijn stal is echt heel dik opgestrooid, camera is heel lastig ivm geen internet daar

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 22:54

LV19952 schreef:
Hoe is je paard gehuisvest? Het kan zijn dat hij zich niet op zijn gemak voelt en daardoor niet gaat liggen om te slapen.

Wat betreft de sarcoid, mijn paard had een flinke sarcoid onder zijn buik. 1 dierenarts wilde er niks aan doen. De andere dierenarts wilde haar onder algehele narcose opereren. Beide opties stond ik niet om te springen. Uiteindelijk onderstaande zalf gekocht en binnen enkele weken was het weg. Het is wel een vrij agressieve zalf maar paard leek er geen last van te hebben en de sarcoid is nu al dik 2 maanden volledig weg en de huid is mooi gesloten. Of het verder echt weg blijft durf ik nu in ieder geval nog niet te zeggen.

https://www.appalooza.com/nl/sarcoide-d ... DXEALw_wcB

Jaa deze zit precies op zijn kaak maar dan net er onder hij is echt heel groot en je voelt hem ook diep in zijn kaak zitten in het midden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:04

Knieen in het stro zegt niet zo veel als het opgeschud is . Het moet een dik bed zijn.Zelf controleren laat je er maar in vallen. Als hij het stro zelf opzij krabt dan ook nog dikke rubber matten er bij onder doen zodat je voorkomt dat hij zich beschadig en ook nog eens in de viezigheid terecht komt. Moet niet nodig zijn kogels beschadigen op stal.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:24

Dus hij staat nooit in een groep, het beste is over een draad / stalwand contact?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:27

en wat zei de dierenarts dan over die sarcoid behandelen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:03

Niet gaan willen gaan liggen is vaak een gevolg van pijn ergens in het lijf, benen of rug of beiden. Zeker met een voormalige carriere als renpaard is het niet ondenkbaar dat er ergens iets versleten is en hem pijn bezorgt. Ik heb het al eens eerder gepost en toen vonden enkelen mij kort door de bocht, maar: als die orthopedische pijn niet op te lossen is, dan zou ik afscheid nemen. Een paard wat niet gaat liggen en dus niet aan zijn REM slaap toe komt is daar echt ongelukkig van..

De sarcoïden lijken me gemakkelijker op te lossen: bijvoorbeeld BCG via Utrecht of chirurgie icm cryotherapie of cisplatin. Maar eerlijk gezegd zou ik eerst goed orthopedisch laten kijken en er achter zien te komen waarom je paard niet gaat liggen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:09

Paar dagen op goede pijnstilling zetten en kijken of hij dan wel gaat liggen.
Wel super lief dat je hem die kans geeft! Volbloeden zijn zulke fijne paarden:

Afbeelding

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:49

Ik moest denken aan dit topic hoewel de titel anders doet vermoeden: [HAR] Is dit zadel te lang?
Het topic begon over een zadel bij een volbloed, ging alle kanten op en hoewel TS had aangegeven dat het paard een grote sarcoid had, had niemand zich daar echt een voorstelling van kunnen maken. Op 1 september 2022 postte de TS foto's van de sarcoid (in spoilers) "Voor de echte doorzetters" zoals TS erbij opmerkt. CapeS @ [HAR] Is dit zadel te lang?
Misschien heb je er iets aan, al is het maar om er moed uit te halen.

Succes met het paardje waar je verliefd op bent geworden. Hopelijk lukt het je om hem mentaal en fysiek weer helemaal op de rit te krijgen en lang van hem te genieten.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:53

devv_nn schreef:
Heee iedereen,

Help me ☺️☺️

Staat je paard op stal?
Mijn paard heeft ook krampbenen, en daardoor moeite met liggen. Zij loopt 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en is hierdoor aanzienlijk verbeterd in haar lijf! Ze slaapt nu ook elke nacht liggend in het zand. Rollen doet ze vrijwel nooit, hooguit even na haar slaap, maar er speciaal voor liggen? Nee.

In een hele grote box wil ze ook wel liggen, maar alleen als ze echt doodmoe is, liever blijft ze dan staan.. Ze heeft gewoon ruimte nodig om neer te ploffen en ruimte nodig om rustig op te staan..

Overigens zijn haar krampbenen ook medisch en speelt er lichamelijke wel meer. Waaronder een vergroeid sacrum.. ;)

Ze kon ook nooit bokken/trappen, maar sinds 2 jaar kan ze dat ook weer. Het buiten staan ennde de vrijheid doen haar aanzienlijk goed.

Betreft die bulten.. Hij zal er ook flink last van hebben.. Kunnen die niet weggehaald worden via operatie? Je hebt al contact gehad met Utrecht zie ik. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Maden erin zou trouwens bij mij direct met spoed dierenarts erbij zijn overigens

Maar wellicht heb je dat al gedaan.

Sterkte iedergeval!

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 11:59

Nadiine__x schreef:
devv_nn schreef:
Heee iedereen,

Help me ☺️☺️

Staat je paard op stal?
Mijn paard heeft ook krampbenen, en daardoor moeite met liggen. Zij loopt 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en is hierdoor aanzienlijk verbeterd in haar lijf! Ze slaapt nu ook elke nacht liggend in het zand. Rollen doet ze vrijwel nooit, hooguit even na haar slaap, maar er speciaal voor liggen? Nee.

In een hele grote box wil ze ook wel liggen, maar alleen als ze echt doodmoe is, liever blijft ze dan staan.. Ze heeft gewoon ruimte nodig om neer te ploffen en ruimte nodig om rustig op te staan..

Overigens zijn haar krampbenen ook medisch en speelt er lichamelijke wel meer. Waaronder een vergroeid sacrum.. ;)

Ze kon ook nooit bokken/trappen, maar sinds 2 jaar kan ze dat ook weer. Het buiten staan ennde de vrijheid doen haar aanzienlijk goed.

Betreft die bulten.. Hij zal er ook flink last van hebben.. Kunnen die niet weggehaald worden via operatie? Je hebt al contact gehad met Utrecht zie ik. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Maden erin zou trouwens bij mij direct met spoed dierenarts erbij zijn overigens

Maar wellicht heb je dat al gedaan.

Sterkte iedergeval!

Ik heb vanmorgen reactie gehad van utrecht die willen hem inderdaad graag zien, wordt nog moeilijk want meneer wilt niet op de trailer, mijn eigen dierenarts reageerde eigenlijk heel simpel goed schoonmaken en maden eruit halen, Hij kan 24/7 binnen of buiten staan het is een uitloop stal naar een grote paddock, ik zie hem daar wel rollen en af en toe paar minuten liggen.

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 12:01

Desi_2409 schreef:
Paar dagen op goede pijnstilling zetten en kijken of hij dan wel gaat liggen.
Wel super lief dat je hem die kans geeft! Volbloeden zijn zulke fijne paarden:

[ [url=m/ZABp5V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat heeft hij ook al gestaan werkt ook niet :(

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:14

Misschien durft hij in een afgesloten stal wel te gaan liggen, heb je dat al eens geprobeerd? Mijn paard wilde alleen maar in een dichte box liggen, buiten of inloopstal deed hij dat absoluut niet.

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 12:30

Paardenfann4 schreef:
Misschien durft hij in een afgesloten stal wel te gaan liggen, heb je dat al eens geprobeerd? Mijn paard wilde alleen maar in een dichte box liggen, buiten of inloopstal deed hij dat absoluut niet.

Jup ook al geprobeerd :(

devv_nn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 12:34

Sintara schreef:
Dus hij staat nooit in een groep, het beste is over een draad / stalwand contact?

Nee ze staan nooit met zijn alle tegelijk los in een groep, buiten zijn stal is er alleen een stroom draadje wat tussen hem en het andere paard is, in stal zijn het tralies dus ze hebben gewoon contact heel de dag

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:41

Ik was naar Utrecht gegaan. Zou Esther de Vries even bellen van trailerladen.nl. Waarschijnlijk kan zij wel kijken of het probleem op te lossen is vlak voor je op pad moet naar Utrecht en anders staat hij er dan in ieder geval in zodat je kunt gaan rijden.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:01

Trailer laden kan ook door de zelfde oorzaak als het niet willen liggen komen.

Inderdaad eerst de oorzaak van het niet willen liggen/vallen opzoeken en daarna pas verder behandelen.

Uiteraard wel die wond schoonmaken