ChristinaROD schreef:Hallo
Mijn pony is afgelopen vrijdag onderzocht voor wat ik vermoede een maagzweer.
Ze is niet zichzelf al enige tijd niet. “ ik heb haar nu 4,5 jaar”
Ze is erg nerveus. Wilt wel kroelen maar bij aanraking duikt ze meer weg dan dat ze blijft staan.
Aansingelen doe ik altijd in twee an drie keer nu vind ze dit ook niet erg fijn.
Ze boert en zuigt lucht en merk aan haar gewoon dat ze niet goed in haar vel zit.
Vacht is dof en schuurt nu ook best heftig.
Haar ontlasting vind ik wat aan de dunne kant.
Nu is de dierenarts geweest heeft mijn verhaal aangehoord en heeft haar drie spuiten gastro gegeven voor een eventuele maagzweer. Twee keer dats een halve spuit. Manen kam is erg hard en hij zei dat dit ook met haar suikers te maken kan hebben. En het doffe van haar vacht ook.
Door dat ze haar suikers waarschijnlijk niet goed kan afvoeren een waarschijnlijke maagzweer. Om dit uit te sluiten moesten we een endoscopie laten maken. Dit zag ik zelf niet zitten aangezien me meisje genoeg klinieken gezien heeft en erg bang is.
Hij vond de symptomen ook niet dusdanig genoeg om haar door te sturen. En kreeg de gastro spuiten meer preventief dan echt nodig. Ik moest dit aankijken hoe ze hierop reageerde.
Nu zei hij geen biks meer geen kuil. Ze krijgt op stal drie keer per dag kuil en drie keer per dag een handje biks.
Van min twee kleine handjes lucerne en een handje meuslie in haar voerbal.
En van mij extra hooi 1a2 plakjes.
Op stal werd ik een aantal dagen later aangehouden met wat hun vonden.
Erg lief dat ze mee denken en dit heeft me toch aan het twijfelen gemaakt.
Hun zeiden dat ik haar niet van de biks aaf moest halen en het kuil. En dat als ik dat wel deed juist maagzweren ga ontwikkelen bij haar.
Ook dat de dierenarts geen gastro mocht uitschrijven zonder endoscopie. Wel mocht ze van de dierenarts Lucerne hebben en normaal hooi vanwege haar suikers. Nu zeiden ze op stal ook dat ze in die drie handjes biks per dag nooit last zou krijgen van haar suikers. Omdat ze naar hun zeggen hier bijna geen suikers in zit. En ze vonden dat er niks met haar aan de hand was en ik mis te overbezorgd ben en het wat meer moet los laten. “ je zorgt goed voor haar maar probeer het een beetje los te laten” heel lief maar t heeft me zo aan het twijfelen gemaakt. Hun hebben paarden gehad met wel maagzweren dit is voor mij ook de eerste keer.
Nu ben ik dit continu maar aan het afspelen in m’n hoofd. Waar doe ik goed aan?
ChristinaROD schreef:Hun zeiden dat ik haar niet van de biks aaf moest halen en het kuil. En dat als ik dat wel deed juist maagzweren ga ontwikkelen bij haar.
Ook dat de dierenarts geen gastro mocht uitschrijven zonder endoscopie. Wel mocht ze van de dierenarts Lucerne hebben en normaal hooi vanwege haar suikers. Nu zeiden ze op stal ook dat ze in die drie handjes biks per dag nooit last zou krijgen van haar suikers. Omdat ze naar hun zeggen hier bijna geen suikers in zit. En ze vonden dat er niks met haar aan de hand was en ik mis te overbezorgd ben en het wat meer moet los laten. “ je zorgt goed voor haar maar probeer het een beetje los te laten” heel lief maar t heeft me zo aan het twijfelen gemaakt. Hun hebben paarden gehad met wel maagzweren dit is voor mij ook de eerste keer.
Elisa2 schreef:Naar de DA luisteren!
Hij zegt niet voor niks dat ze alleen even droog en goed hooi mag.
Dit is even tijdelijk om de boel van binnen tot rust te brengen samen met de medicatie.
Krachtvoer zou je, in overleg met de DA kunnen vervangen door Gastro plus van Havens wat veel beter is voor maag/ darm patientjes. Luzerne zou ik ook even mee oppassen.
Veel paarden kunnen niet tegen gefermenteerd hooi, daar kunnen ook problemen door ontstaan. En de pony lijkt insuline resistentie te hebben met de harde manenkam. Dus dan is het al helemaal oppassen met suikers.
Staat ze ook in de paddock/ wei?
darkadia schreef:ChristinaROD schreef:Hallo
Mijn pony is afgelopen vrijdag onderzocht voor wat ik vermoede een maagzweer.
Ze is niet zichzelf al enige tijd niet. “ ik heb haar nu 4,5 jaar”
Ze is erg nerveus. Wilt wel kroelen maar bij aanraking duikt ze meer weg dan dat ze blijft staan.
Aansingelen doe ik altijd in twee an drie keer nu vind ze dit ook niet erg fijn.
Ze boert en zuigt lucht en merk aan haar gewoon dat ze niet goed in haar vel zit.
Vacht is dof en schuurt nu ook best heftig.
Haar ontlasting vind ik wat aan de dunne kant.
Nu is de dierenarts geweest heeft mijn verhaal aangehoord en heeft haar drie spuiten gastro gegeven voor een eventuele maagzweer. Twee keer dats een halve spuit. Manen kam is erg hard en hij zei dat dit ook met haar suikers te maken kan hebben. En het doffe van haar vacht ook.
Door dat ze haar suikers waarschijnlijk niet goed kan afvoeren een waarschijnlijke maagzweer. Om dit uit te sluiten moesten we een endoscopie laten maken. Dit zag ik zelf niet zitten aangezien me meisje genoeg klinieken gezien heeft en erg bang is.
Hij vond de symptomen ook niet dusdanig genoeg om haar door te sturen. En kreeg de gastro spuiten meer preventief dan echt nodig. Ik moest dit aankijken hoe ze hierop reageerde.
Nu zei hij geen biks meer geen kuil. Ze krijgt op stal drie keer per dag kuil en drie keer per dag een handje biks.
Van min twee kleine handjes lucerne en een handje meuslie in haar voerbal.
En van mij extra hooi 1a2 plakjes.
Op stal werd ik een aantal dagen later aangehouden met wat hun vonden.
Erg lief dat ze mee denken en dit heeft me toch aan het twijfelen gemaakt.
Hun zeiden dat ik haar niet van de biks aaf moest halen en het kuil. En dat als ik dat wel deed juist maagzweren ga ontwikkelen bij haar.
Pfoe, wat vervelend dat je paardje zich niet lekker voelt. Doffe vacht duidt ook wel op dat ze niet de juiste voedingsstoffen binnen krijgt en vaak ook onbalans in de darmen.
Is het echt kuil wat ze nu krijgt of verpakt paardenhooi? In beide gevallen heeft het een fermentatieproces ondergaan en niet elk paard in daar goed tegen (opgeblazen, gasvorming en nattere mest zijn daar zeker symptomen van). Dus als je de optie hebt om over te gaan op onverpakt hooi wat laag is in suikers zou ik dat zeker doen. Verder inderdaad zou ik geen biks geven, maar een goede vitabrok. Paardlief hier heeft ook op een grote stal gestaan waar hij 3x per dag een handje basis subli brok kreeg, en toch werd hij daar erg druk van. Ik ben toen bakjes voor hem gaan klaarzetten met een ruwvoermix en vitabrok.
Mocht ze inderdaad last hebben van haar maag, dan zou ik geen luzerne geven. Dit kan triggeren bij maagpatienten. Verder geef je aan dat ze aanraking sowieso niet fijn vindt en erg angstig is: hoe lang vertoont ze dit gedrag nu? Hoe is ze met poetsen? Heb je hulp van een goede instructeur met kennis van Biiv natural horsemanship of paarden gedrag die met je mee kan kijken?
Ninx schreef:Elisa2 schreef:Naar de DA luisteren!
Hij zegt niet voor niks dat ze alleen even droog en goed hooi mag.
Dit is even tijdelijk om de boel van binnen tot rust te brengen samen met de medicatie.
Krachtvoer zou je, in overleg met de DA kunnen vervangen door Gastro plus van Havens wat veel beter is voor maag/ darm patientjes. Luzerne zou ik ook even mee oppassen.
Veel paarden kunnen niet tegen gefermenteerd hooi, daar kunnen ook problemen door ontstaan. En de pony lijkt insuline resistentie te hebben met de harde manenkam. Dus dan is het al helemaal oppassen met suikers.
Staat ze ook in de paddock/ wei?
Niet zomaar gastro geven.
Dan voer je alle dagen bicarbonaat, en daarmee ontregel je weer de functie van de maag. Je maskeert dan feitelijk dat het niet goed gaat.
Door correct voeren en tijdelijke toevoeging van extra kruiden e.d. Stabiliseer je dat weer.
Uiteindelijk kunnen ze dan uitstekend functioneren op eenvoudige voeding zonder toeters en bellen.
leeneliefje schreef:Bij twijfel altijd uitsluiten, ja het is een vervelend onderzoek zo'n scopie maar goed als je paard weer lekker thuis staat met minder klachten is dat het meer dan waard en zijn ze alles zo vergeten. Denk dat ze meer last heeft van een onbehandelde maagzweer maanden lang dan twee keer naar een kliniek.
Ik zeg dit nu ook heel stellig omdat ik zelf met mijn paard ook wat 'vage' klachten had. Hij is fit, super energiek, altijd vrolijk, glanzend velletje, nooit oren in de nek, typische maagzweer patient, not.
Toch had hij soms ergens last van voor mijn gevoel en zijn mijn onderbuik dat het wellicht wel eens de maag zou kunnen zijn. Scopie laten maken en bingo, meerdere zweren. Nu een flinke zak geld lichter maar we kunnen behandelen en dat je je paard zo goed mogelijk helpt is mega belangrijk. Jij kent hem of haar het beste, stalgenoten moet je lekker links laten liggen met dit soort casussen.
Vaak is het met maagzweren zo dat de klachten vrij vaag zijn, ik zou het 100% zeker wél doen. Volgens mij weet je zelf diep van binnen ook dat je het beter wel kan doen als het zo blijft knagen
Gebruikers op dit forum: annibel, dazzy, Joysieee, maresie, micksage, othelloster, Pien63, sannahtris, sannedeedee1, Tesssie14, Trendiction, Zandro1304 en 27 bezoekers