kreupel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 19:39

Hallo allemaal ik heb een vraagje want ik vraag me al langere tijd af ofdat mijn paard wel helemaal lekker loopt met zijn ene voorbeen, dus daarom heb ik een filmpje gemaakt van hoe die loopt en ik ben benieuwd of iemand van jullie denkt of hij kreupel is of niet.

Alvast bedankt

https://youtu.be/m7k7dSTxukM?si=xhfgIf9pUfSH8QeS

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:48

Ik denk dat de Dierenarts jouw vraag beter kan beantwoorden, ikzelf zie wel ''iets'' maar zou je niet kunnen zeggen wat precies of waar, filmpje is ook net iets onduidelijk, bewegelijk en kort. Zonder onderzoek is en blijft het gokken natuurlijk. Als je het niet vertrouwt en vooral al als dat een langere tijd zo is even voor de zekerheid je DA erbij halen. :j

PeanutGuapa

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 19:53

Ik wacht nog even de andere reacties af en dan ga ik wel de da bellen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:57

Op basis van het filmpje is er weinig van te zeggen

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:01

Moet ik mischien een ander filmpje sturen of de da bellen of allebei

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:02

Bij twijfel gewoon de dierenarts bellen. Die ziet je pony in het echt en kan er meer over zeggen dan wij vanaf een filmpje

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:04

Als ik filmpjes maak voor de dierenarts, gaat dat als volgt:
eerst in stap rechtuit, weg van de camera,
na 30 meter omdraaien, jijzelf aan de buitenkant, recht op de camera af,
idem in draf,
en ivm zij-aanzicht op de volte/aan de longe: linksom stap en draf,
rechtsom stap en draf -
idealiter zowel 'op het zachte' (de bak)
als 'op het harde' (vlakke stenen, beton etc.).

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:05

Oké dan ga ik een paar filmpjes maken en naar de da doorsturen

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:14

Ik zou je onderbuikgevoel volgen, dus de DA bellen.

En als je filmpjes maakt; kijk of je een vlakke ondergrond kan vinden.

Zelf ga ik naar de kliniek als ik er wat aan (denk te) zie(n), vooral als het al langere tijd is. Daar is alles in huis voor een gedegen kreupelheidsonderzoek.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:15

Ik heb helaas geen trailer ik kan mischien er ergens wel 1 lenen alleen als het niet perse nodig is dan heb ik liever dat de da gewoon even thuis komt kijken

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:45

En voor degenen die denken dat het al een half jaar is ofzo dat hij niet goed loopt dat is het niet het is nu ong 3 weken maar alsnog ga ik de da bellen hoor

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:47

En het ene moment denk ik volgensmij loopt hij niet goed en het andere moment denk ik van volgensmij loopt hij toch wel goed dus ik weet het niet dus daarom bel ik de da ik zat er al langer over te twijfelen om te bellen maar nadat jullie het ook zeggen ben ik overtuigd dat het niet onzin is om te bellen

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:18

Misschien dat je filmpjes linksom /rechtsom met longeren kan maken. Op basis van dit filmpje is er niet veel zinnigs over te zeggen. Heb je ander rij-filmpjes?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:22

Filmpje is idd wel kort, maar vind hem wel goed vlot en enthousiast doorlopen. Een weide is natuurlijk ook geen piste, als die wat oneffen is, kan dat soms vertekenen.

Als je dit filmpje naar de dierenarts zou sturen, zal die vast zeggen dat er wss niets aan de hand is. Ik vind het in ieder geval niet verontrustend, maar als jij verschil ziet met paar weken geleden, tja, dan weet je natuurlijk nooit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:50

Je hebt een Tinker. Staat hij op gras?
Hoefsmid of bekapper laten komen is de eerste zet. Ziet die niets en is de bekapping in orde dan kun je de DA laten komen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 06:45

hwn schreef:
Filmpje is idd wel kort, maar vind hem wel goed vlot en enthousiast doorlopen. Een weide is natuurlijk ook geen piste, als die wat oneffen is, kan dat soms vertekenen.

Als je dit filmpje naar de dierenarts zou sturen, zal die vast zeggen dat er wss niets aan de hand is. Ik vind het in ieder geval niet verontrustend, maar als jij verschil ziet met paar weken geleden, tja, dan weet je natuurlijk nooit.

Ik ben de laatste tijd er een beetje meer op gaan letten hoe die loopt en voorheen keek ik daar nooit naar en daarom vroeg ik me af wat is nou eigenlijk goed lopen en kreupel en daarom vroeg ik me af of hij mischien kreupel loopt maar zoals jij zegt is dat denk ik niet het geval maar ik wil nu eerst zekerheid hebben en daarom ga ik de da bellen en dan weet ik zeker of hij wel of niet kreupel is

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 06:46

Lindsey_99 schreef:
Je hebt een Tinker. Staat hij op gras?
Hoefsmid of bekapper laten komen is de eerste zet. Ziet die niets en is de bekapping in orde dan kun je de DA laten komen.

Hij staat een paar uurtjes per dag op het gras de hoefsmid is 1 week geleden al geweest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:05

Op basis van dit filmpje is het inderdaad niet te beoordelen dus verstandig inderdaad om de DA te laten komen aan huis om even te kijken. Mocht het nodig zijn kun je daarna altijd nog naar de kliniek voor verder onderzoek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:27

Lindsey_99 schreef:

Deze snap ik niet zo goed.

Mijn hoefsmid (volledig gediplomeerd) is een kei in het beoordelen van benen en gangen.

'Ziet mijn hoefsmid geen kreupelheid', dan laat ik de DA met rust.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:33

Janneke2 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Deze snap ik niet zo goed.

Mijn hoefsmid (volledig gediplomeerd) is een kei in het beoordelen van benen en gangen.

Bij een paard dat keurig bijgehouden wordt en al tijden op dezelfde wijze door dezelfde hoefsmid wordt gedaan ga ik bij kreupelheid echt de hoefsmid niet bellen. Dan ga ik er vanuit dat de hoeven zoals altijd gewoon goed zijn.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen eerst naar allerlei andere mensen rennen voordat ze een dierenarts benaderen? Als je al het andere (hoefsmid, osteo, tandarts etc.) altijd op orde hebt en netjes bijhoudt zal daar het probleem van een kreupelheid waarschijnlijk niet liggen, dus ga je naar een dierenarts.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:41

Of er zat veel tijd tussen en de smid is niet zo goed.. we kunnen gewoon niks met de info van ts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:45

Ik bel alleen eerst de smid bij het vermoeden van een hoefzweer/ tekort bekapt/ vernageling.

Voor de rest inderdaad beter de DA bellen, die heeft ervoor gestudeerd.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:23

Kan het door de cpl komen dat ie kreupel is?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:38

Zou gewoon de VA er naar laten kijken, vind hem inderdaad niet helemaal lekker lopen. Maar een VA ziet meer en kan dan vaak meteen gerichter onderzoeken.

Smid als eerste stap doe ik meestal alleen al ik ook echt een goede aanleiding heb voor een hoefzweer oid. Zoals warmte, pulsatie ader oid. Maar meestal ook samen met VA.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:24

mavantos schreef:
Janneke2 schreef:

Bij een paard dat keurig bijgehouden wordt en al tijden op dezelfde wijze door dezelfde hoefsmid wordt gedaan ga ik bij kreupelheid echt de hoefsmid niet bellen. Dan ga ik er vanuit dat de hoeven zoals altijd gewoon goed zijn.

Toktok...
Túúrlijk doet iedereen het anders, als de bekapping in orde is, dan kun je naar de DA en als een bekapping (bijna) nodig is dan laat je eerst de bekapper of hoefsmid komen, en laat je dan beoordelen of die wat ziet of niet. En anders diegene in wie je het meest vertrouwen hebt op dat moment.
Ts is 13 jaar en zal zelf geen hoefzweer of pulsatie kunnen voelen. Daarnaast is het een Tinker, staat een paar uur op gras, en het zou zomaar kunnen dat de witte lijn verzwakt is want zoals elke Tinkereigenaar weet kunnen veel Tinkers niet zo heel goed tegen het voorjaars- en zomergras. Helemaal niet met dat rare weer van de laatste tijd.
Wie het eerste komt, kip of ei in dit geval.

TS succes met je paard. Hopelijk is het niets en kun je verder bouwen aan de vertrouwensband zodat je tzt lekker buitenritten kunt maken.