Oplopende vreemde kwaaltjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Didiivn

Oplopende vreemde kwaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 16:29

Hoi allemaal, dit is mijn eerste bericht omdat ik mij zorgen maak om mijn pony. Het is een Shetlander merrie van 9 en ik heb haar nu 5 jaar. Ze is bij ons altijd gezond geweest op haar zomerexceem na. Nu krijgt ze steeds meer mankementjes en heb ik het gevoel dat het misschien met elkaar in verbinding staat. Hebben jullie hier toevallig ervaring mee?

Voor 2 weken terug troffen we haar aan met vrij zware koliek. De dierenarts is hiervoor gekomen en heeft haar spierontspanner en afdrijving gegeven om haar darmen op gang te brengen. Hierna heeft ze 24 uur niet gegeten en nu staat zij met een graasmasker om het weer rustig op te bouwen.

Afgelopen week kwam de hoefsmid en zij vertelde dat haar hoefwand los zat bij 1 hoef. Hiervoor behandelen we haar nu.

Ook merkte we dat ze is begonnen met proppen. Dit deed ze voorheen nooit en gebeurt dus pas sinds ongeveer 2 weken. Nu is het wel al weer een jaar geleden dat ze naar de tandarts is geweest, dus willen we haar binnenkort ook weer even onderhoud geven.

Nog iets wat ik vreemd vind, is dat ze sinds een paar maanden op random plekken in het bos gaat schrapen en vervolgens aan de koele
, harde laag gaat likken en happen. Ik dacht aan een mineralen tekort dus heb haar toen een liksteen gegeven (gezien we geen stromend water hebben dus geen mineralen buffet kunnen bieden). Met de liksteen is weinig gebeurt en vooral genuttigd door de anderen.

Als laatste vertelde de hoefsmid vorige keer ook dat ze tegen hoef bevangenheid aan zat of dit al licht had gehad, maar dat we hier heel alert op moesten zijn. Misschien heeft dit te maken met de losse hoefwand?

Ik hoop dat jullie met mij kunnen sparren over wat handig is om haar eventueel te bieden, of te laten checken of iets dergelijks. Ik zie haar graag weer zonder al deze kwaaltjes en dingen waar ik over moet kniezen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:30

Ik zou beginnen en zo snel mogelijk een tandarts te laten komen, proppen houdt 99% van de tijd in dat ze haken hebben. Dit kan ook de oorzaak van de koliek zijn dat ze proppen zo doorslikt. En teveel gras eten kan bevangenheid in de hand werken. Dus graasmasker is een goede stap tegen de bevangenheid, die van mij staat 100% met masker in het land.

Succes, hopelijk kun je veel snel oplossen :j

BigOne

Re: Oplopende vreemde kwaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:32

Laat haar eens checken op cushing .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:39

en je zegt dat ze gezond is.maar wel zomereczeem heeft.
en sorry dat ik het dan zeg….maar dan is ze dus niet gezond.
belangrijk voor zomereczemers is wel dat ze genoeg vitamines en mineralen binnen. krijgen.
geef je krachtvoer of een balancer naast hooi of gras?

voor het proppen-tandarts.niet wachten hoor.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:02

Bij gevoeligheid voor hoefbevangenheid kun je haar ook beter van het gras afhouden maar wel dat ze genoeg uur hooi kan eten.

Bij twijfel zou ik haar gewoon even door je DA laten onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 04:13

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:57

Zand likken of eten, maar ook schrapen, kunnen symptomen zijn van maagklachten / maagzweren.
Een slecht gebit kan ook zorgen voor maagklachten / maagzweren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:05

Didiivn schreef:
Hoi allemaal, dit is mijn eerste bericht omdat ik mij zorgen maak om mijn pony. Het is een Shetlander merrie van 9 en ik heb haar nu 5 jaar. Ze is bij ons altijd gezond geweest op haar zomerexceem na. Nu krijgt ze steeds meer mankementjes en heb ik het gevoel dat het misschien met elkaar in verbinding staat. Hebben jullie hier toevallig ervaring mee?

Voor 2 weken terug troffen we haar aan met vrij zware koliek. De dierenarts is hiervoor gekomen en heeft haar spierontspanner en afdrijving gegeven om haar darmen op gang te brengen. Hierna heeft ze 24 uur niet gegeten en nu staat zij met een graasmasker om het weer rustig op te bouwen.

Afgelopen week kwam de hoefsmid en zij vertelde dat haar hoefwand los zat bij 1 hoef. Hiervoor behandelen we haar nu.

Ook merkte we dat ze is begonnen met proppen. Dit deed ze voorheen nooit en gebeurt dus pas sinds ongeveer 2 weken. Nu is het wel al weer een jaar geleden dat ze naar de tandarts is geweest, dus willen we haar binnenkort ook weer even onderhoud geven.

Nog iets wat ik vreemd vind, is dat ze sinds een paar maanden op random plekken in het bos gaat schrapen en vervolgens aan de koele
, harde laag gaat likken en happen. Ik dacht aan een mineralen tekort dus heb haar toen een liksteen gegeven (gezien we geen stromend water hebben dus geen mineralen buffet kunnen bieden). Met de liksteen is weinig gebeurt en vooral genuttigd door de anderen.

Als laatste vertelde de hoefsmid vorige keer ook dat ze tegen hoef bevangenheid aan zat of dit al licht had gehad, maar dat we hier heel alert op moesten zijn. Misschien heeft dit te maken met de losse hoefwand?

Ik hoop dat jullie met mij kunnen sparren over wat handig is om haar eventueel te bieden, of te laten checken of iets dergelijks. Ik zie haar graag weer zonder al deze kwaaltjes en dingen waar ik over moet kniezen.

Oh dit staat absoluut in verbinding met elkaar! Koliek kan zijn gekomen door de proppen zoals al vermeld is (vermoedelijk heeft ze al langer last van het gebit), losse hoefwand kan komen door hoefbevangenheid. Grond likken duidt vaak op een sillicum tekort.

Ik zou ook laten checken op PPID, dan zorgen dat ze niet weer HB kan raken..dus inderdaad met graasmasker op gras. Gebit laten controleren/ bijwerkingen en mineralen toevoegen. Van daar uit weer verder kijken. Eventueel een foto van de hoeven om te kijken of het hoefbeen niet gekanteld is.

Didiivn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 22:14

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Het heeft veel inzicht en vooral bevestiging gegeven die ik nodig had. vrijdag staat de afspraak met de tandarts. Gelukkig zijn haar hoeven weer mooi bekapt waardoor de hoefwand weer goed kan aangroeien. Ook zijn wij op zoek naar een andere plek waar zij hooi krijgt waar zij het beter op doet. PPID wil ik inderdaad ook op laten testen maar laat ik voor nu even zitten ivm haar angst voor alles rondom professionals.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:28

En zomereczeem kan samenvallen met gevoelig zijn voor gras, dwz snel dik worden, en in voo- en najaar reageren op het 'rijke' gras.
... en als dit zo is, is het verwant aan haar risico op hoefbevangenheid.

Dus je intuïtie klopte: de verschillende kwalen zijn (mogelijk) met elkaar verknoopt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:34

Helemaal eens.
Shetties op gras gaat lang niet altijd goed, en het kan ook de zomereczeem uitlokken. Heel goed dat je de tandarts laat komen, en dat de hoeven weer wat beter lijken. Op hooi en zonder gras, zeker in voorjaar en zomer, zal ze het hopelijk veel beter doen. Af en toe een zandkuur met Psylliumzaden scheelt ook, dan kan zand wat ze opeet eruit. Ook is het goed haar een beetje vitaminebrok te geven, en dan wel een gezonde; Vitalbix, Metazoa of Pavo Vital zijn prima brokjes. Klein handje is ruim voldoende. Voor PPID is ze nog wel wat jong, maar een keer laten testen is op zich niet verkeerd want het komt wel eens voor bij jongere paarden. Maar ik schat in dat gras de hoofdoorzaak is.

Equihealth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:15

Didiivn schreef:

hoihoi!

Is het gebit van dit paardje met elektrisch gereedschap behandeld? Als de kiezen te stomp zijn (wat vaak het gevolg is van elektrisch gereedschap) kunnen ze het ruwvoer niet goed vermalen, gevolgen hiervan kunnen proppen en koliek zijn. Dit kan wel hersteld worden met een goed behandelplan.

Proppen kunnen ook met TMD in verbinding staan. (disfunctie in het kaakgewricht) Ook hier geldt: Het niet goed kunnen vermalen van voeding kan veel gevolgen hebben, ook voor het spijsverteringstelsel. (onder andere de opname van voedingsstoffen waardoor de hoefkwaliteit achteruit gaat) Dit kan hersteld worden door middel van Craniosacraal therapie icm Neuromuscular based dentistry.