sariba schreef:Ik volg
mijn merrie heeft nu ook een tussenpees blessure bij de aanhechting
ze loopt niet echt kreupel, maar ook niet 100% zuiver
ik moet nu 8 weken stappen en koelen, dan weer een echo maken om te kijken hoe verder
ik kreeg ook het advies de ice vibes te gebruiken, dit heeft bij een stalgenoot heel goed geholpen bij een ander soort pees blessure
lianne125 schreef:Hier ook ervaring met eenzelfde soort blessure. Wij hebben behandeld met prp in combinatie met shockwave (3 x om de 2 weken). Na 6 weken een controle echo welke helemaal weer goed was. Dus hier wel een succesverhaal.
Deeks93 schreef:@janneke2; oh dat is gek! Ik had juist overal hetzelfde gelezen als MwM. Dat het niet gunstig is, de locatie.
Citaat:Roosmarijnolie? Gewoon van de homeopaat op de hoek?
Deeks93 schreef:lianne125 schreef:Hier ook ervaring met eenzelfde soort blessure. Wij hebben behandeld met prp in combinatie met shockwave (3 x om de 2 weken). Na 6 weken een controle echo welke helemaal weer goed was. Dus hier wel een succesverhaal.
Maar heb je de prp dan ook 3x gedaan? Ik begreep dat dit maar 1 x hoefde?
Maar al met al kon je na 6 weken weer opbouwen met rijden?
Janneke2 schreef:Deeks93 schreef:@janneke2; oh dat is gek! Ik had juist overal hetzelfde gelezen als MwM. Dat het niet gunstig is, de locatie.
Afdeling nare verhalen: één van mijn stalgenootjes had ook deze blessure en die zat veel lager, en ondanks een batterij aan prp en wat al niet is het dier na driekwart jaar ingeslapen.
Misschien zei de DA om die reden meteen tegen mij dat de blessure op een gunstige plek zat.Citaat:Roosmarijnolie? Gewoon van de homeopaat op de hoek?
Flesje essentiële olie van Rozemarijn bij de drogist (de vakman in het stadje), drie druppels in een flesje met 10 ml saffloerolie (of zonnebloem, kokos, etc).
Één van de deugden van rozemarijn is het tegengaan van 'naar' littekenweefsel.
Na een wond/blessure krijg je per definitie littekenweefsel ipv het oorspronkelijke spul.
Bij een pees geldt dat bij een goede, sterke pees de vezels in dezelfde richting liggen - littekenweefsel is in eerste instantie haastwerk met vezels die 'kriskras' liggen (microscopisch niveau) en als het tegenzit te voelen als min of meer hardere, dikkere en daarmee zwakkere stukken. (De zwakste plekken direct naast de dikkere.)
Op de scan was het litteken op een goede dag niet meer waar te nemen!
Deeks93 schreef:Is door het gebruik van die olie dan ook de kans op terugval kleiner?
BoktVerlaten schreef:Smeren met Dolobene gel (via internet te bestellen in buitenland of via kliniek Heesch)
High power Laser therapie (maar kies wel voor een lasertherapeut met bevoegdheden en een goede laser, bij voorkeur een MLS laser)
Blijven bewegen en zeer rustig opbouwen (begin met weken stap recht uit op harde en/of zeer goede vlakke bakbodem)
Na bewegen koelen (ice vibes zijn top)
Op de kliniek: inspuiten bij zichtbare beschadiging op echo, shockwave
Ik kom in mijn werk deze blessure regelmatig tegen. In voorbenen is de prognose goed te noemen, in achterbenen ben ik wat gereserveerder. Het is een blessure waar je in de opbouwfase af en toe wat terugval zult hebben…geen paniek, stapje terug doen en weer ondersteunen met laser/dolobene gel etc.
En daarnaast……..heel veel geduld.
Het vervelende van een tussenpeesblessure is dat een minimale blessure al flink pijnlijk kan zijn
BoktVerlaten schreef:Correct, een laser therapeut is altijd een fysio of iemand met diergeneeskundige achtergrond. Er is inderdaad niemand anders die een high power mag gebruiken vandaar mijn toevoeging dat iemand bevoegd/bekwaam moet zijn.
Daarnaast is High Power per definitie met voldoende vermogen, iemand die bekwaam is zal ook een goede laser hebben. Helaas zijn er ook minder veilige lasers op de markt maar ook mensen die hem gebruiken die niet bevoegd zijn.
6-10 weken herstel beloven met een laser zou ik niet snel doen, dat is namelijk heel erg afhankelijk van de blessure en de omstandigheden. Natuurlijk is 6 maanden lang laseren ook onzin. Maar een vervelende blessure heeft echt wel wat tijd nodig. Laser is een mooie ondersteuning, geen toverstokje