Tussenpees aanhechtingsblessure

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Deeks93

Tussenpees aanhechtingsblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-23 16:21

Hi!

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn en wat er allemaal qua behandelingen mogelijk is.

Het betreft een 14-jarige merrie, vorig jaar oktober voor het laatst zz-licht gelopen, daarna enkele maanden rust gehad ivm hoefkanker, laatste maanden gereden door iemand anders op M1 niveau.
Het paard is niet van mij!! Maar van een ouder echtpaar, echter rijdt ik deze al zo’n 9 jaar, echter het laatste jaar heb ik niet zelf gereden.

Merrie liep 1 augustus, na het bekappen niet fijn maar ook niet kreupel, liet zich ietsje op rechtsvoor vallen. Dit ging op en aan. In eerste instantie dachten we aan het bekappen, daarna aan een spiertje dus masseur erbij gehad maar niks/weinig gevonden. Toen nogmaals naar de hoefsmid die zag ook niks aan de hoef en uiteindelijk eerste week september naar de dierenarts. Bij kreupelheidsonderzoek linksvoor niet fijn op het harde. Foto’s was niks op te zien behalve dat de (aangeboren) stand van haar onderbeen heel minimaal een kronkeltje heeft.
Afgelopen maandag terug geweest naar de kliniek, andere dierenarts. Nieuw onderzoek en opnieuw uitverdoofd maar nu hoger. Daarna echo gemaakt en ze blijkt een Tussenpees blessure te hebben bij de aanhechting met het haakbeentje. Ook was er op de foto al een botreactie te zien.
De dierenarts raad aan prp te doen en knie in te spuiten. Maar het kostenplaatje hiervan loopt aardig op en dit paard heeft vorig jaar al heel wat gekost met de hoefkanker maar wat nodig is is nodig!!

Ik ben erg benieuwd hoe bij jullie het herstel eruit heeft gezien en welke behandelingen jullie hebben gedaan? Wat is er tegenwoordig allemaal mogelijk?
Gelukkig heb ik hier (nog) geen ervaringen mee.
Let wel, het is niet mijn paard!! Ik beslis uiteindelijk niet, maar hoop met jullie reacties de eigenaar wel te kunnen adviseren en helpen keuzes te maken.

Deeks93

Re: Tussenpees aanhechtingsblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-23 18:21

Niemand ervaringen of tips?

sariba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:52

Ik volg
mijn merrie heeft nu ook een tussenpees blessure bij de aanhechting
ze loopt niet echt kreupel, maar ook niet 100% zuiver
ik moet nu 8 weken stappen en koelen, dan weer een echo maken om te kijken hoe verder
ik kreeg ook het advies de ice vibes te gebruiken, dit heeft bij een stalgenoot heel goed geholpen bij een ander soort pees blessure

Decari m2+3
Lancelot en Sariba, voor altijd in mijn hart!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:13

Mijn Knollie heeft ooit een blessure aan de tussenpees van het achterbeen.
In principe geldt: hoe dichter bij de aanhechting, hoe groter de kans op herstel - dus dat is gunstig.

Mijn aanpak: ice vibe ('koelen en trillen') elke dag braaf Rozemarijnolie op smeren, stappen - en de tijd nemen.
Na een maand of drie zat ik in het zadel ivm rechtuit stappen, ik meen nog twee maanden later opbouwen met stukjes draf onder de bezielende leiding van een revalidatietrainer (zeker bij voorbeenletsel aan te raden).

Er is even gesproken door de DA over prp (en nog een afko met een a, maar ze vond het niet acuut nodig en gelijk had ze).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:18

Goh, mijn dierenarts was juist blij dat bij ons de blessure niet bij de aanhechting zat, want dat was een minder goede optie. Dus juist totaal anders als bovenstaande DA.

Wij hebben wel gebruik gemaakt van prp, maar ook van laseren. Die laatste leek meer effect te hebben, maar ik ken wel andere paarden die baad hebben gehad bij de prp. Alleen overal is rust het aller belangrijkste, behandelingen zijn niet om herstel te versnellen maar vooral betere kansen te geven. Sommige paarden hebben een beetje hulp nodig, anderen niet. Maar de tijd moet je altijd nemen.

Ice vibes hebben wij ook gebruikt, ja. En verder schema van Da aangehouden met echo's als begeleiding. Te snel opbouwen is niet goed, maar te langzaam ook niet. Je moet weten hoe de pees reageert op de belasting en zo dus opbouwen om hem zo flexibel en belastbaar mogelijk te krijgen weer.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-09-23 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:19

Niet helemaal hetzelfde.. mijn paard had een checkligamentblessure. Zij had behoorlijke PPID en dat maakt genezing moeilijker.
Ik heb 3 maanden gestapt en toen per minuut opgebouwd, na ruim 6 maanden was het weer ok. Bij tussentijdse controle zag het er prima uit.

Een stalgenootje had een gezonde pony van 12 met dezelfde blessure, zij heeft die prp behandeling gedaan.
En raad eens hoe lang ze zoet was? 3 maanden stappen en 3 maanden heel langzaam opgebouwd..

Dus mijn mening: rust en tijd.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-23 19:33

sariba schreef:
Ik volg
mijn merrie heeft nu ook een tussenpees blessure bij de aanhechting
ze loopt niet echt kreupel, maar ook niet 100% zuiver
ik moet nu 8 weken stappen en koelen, dan weer een echo maken om te kijken hoe verder
ik kreeg ook het advies de ice vibes te gebruiken, dit heeft bij een stalgenoot heel goed geholpen bij een ander soort pees blessure

Ik ga de eigenaar eens vragen of hij ook zo’n advies gekregen heeft.
Het lastige is dat ik momenteel in Spanje zit, dus ik moet alles horen via de app. Ben er zelf ook niet bij geweest met het onderzoek.

@janneke2; oh dat is gek! Ik had juist overal hetzelfde gelezen als MwM. Dat het niet gunstig is, de locatie.
Roosmarijnolie? Gewoon van de homeopaat op de hoek?

@mwm; nou weet ik best wat van het paardenlichaam maar pezen weet ik weinig van. Toevallig een linkje naar iets waar ik me goed in kan lezen? Ze heeft nu een klein weilandje voor zover ik weet. En over 2/3 maanden weer een echo. Ik weet eigenlijk niet wat het tussentijdse advies is behalve dat ze nadenken over prp. Maar lees hier nu dus ook veel over icevibes. Ga ik ook eens aanhalen!

@tilmar; rust en tijd dus! Nou hebben we dat genoeg. Ik zit zelf ook in de lappenmand dus voorlopig hoeft ze niks.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:43

Mijn paard heeft een tussenpees blessure gehad. Alweer 10 jaar geleden en hij is er goed van hersteld. Ik heb geen dure therapieën gedaan.
Mijn advies is om goed te doen wat de dierenarts zegt qua opbouwen. Niet meer doen en zeker ook niet minder doen ivm littekenweefsel. Ik heb meteen een opbouwschema gekregen wat 9 maanden duurde. Ik mocht er na een maand ongeveer weer op gaan zitten, wat het opbouwen wel een stuk aangenamer maakte.
Ik smeerde het been dagelijks in met Traumeel zalf en zetten hem op stal in een back on track stalbeschermer. Verder voerde ik hem MSM bij.
Heel veel sterkte ermee!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:01

Hier ook ervaring met eenzelfde soort blessure. Wij hebben behandeld met prp in combinatie met shockwave (3 x om de 2 weken). Na 6 weken een controle echo welke helemaal weer goed was. Dus hier wel een succesverhaal.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+4!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-23 20:09

lianne125 schreef:
Hier ook ervaring met eenzelfde soort blessure. Wij hebben behandeld met prp in combinatie met shockwave (3 x om de 2 weken). Na 6 weken een controle echo welke helemaal weer goed was. Dus hier wel een succesverhaal.

Maar heb je de prp dan ook 3x gedaan? Ik begreep dat dit maar 1 x hoefde?
Maar al met al kon je na 6 weken weer opbouwen met rijden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:28

Deeks93 schreef:
@janneke2; oh dat is gek! Ik had juist overal hetzelfde gelezen als MwM. Dat het niet gunstig is, de locatie.

Afdeling nare verhalen: één van mijn stalgenootjes had ook deze blessure en die zat veel lager, en ondanks een batterij aan prp en wat al niet is het dier na driekwart jaar ingeslapen.
Misschien zei de DA om die reden meteen tegen mij dat de blessure op een gunstige plek zat.
Citaat:

Flesje essentiële olie van Rozemarijn bij de drogist (de vakman in het stadje), drie druppels in een flesje met 10 ml saffloerolie (of zonnebloem, kokos, etc).
Één van de deugden van rozemarijn is het tegengaan van 'naar' littekenweefsel.
Na een wond/blessure krijg je per definitie littekenweefsel ipv het oorspronkelijke spul.
Bij een pees geldt dat bij een goede, sterke pees de vezels in dezelfde richting liggen - littekenweefsel is in eerste instantie haastwerk met vezels die 'kriskras' liggen (microscopisch niveau) en als het tegenzit te voelen als min of meer hardere, dikkere en daarmee zwakkere stukken. (De zwakste plekken direct naast de dikkere.)
Op de scan was het litteken op een goede dag niet meer waar te nemen!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-09-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:34

Hier veel laserbehandeling gehad, was wel een heel zware peesblessure (oppervlakkige buiger dacht ik, was bijna helemaal door, hele pees was van super slechte kwaliteit). PRP en die toestanden heb ik dan niet gedaan, paard is 21 en vorig jaar al een koliekoperatie gehad, maar de laser deed haar wel zichtbaar goed. En koelen en zo (boxrust niet gedaan want die nam ze zelf van de pijn, en beweging is nodig voor haar darmwerking met haar koliekgevoeligheid).

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:37

Deeks93 schreef:
lianne125 schreef:

Maar heb je de prp dan ook 3x gedaan? Ik begreep dat dit maar 1 x hoefde?
Maar al met al kon je na 6 weken weer opbouwen met rijden?

Nee klopt, het staat er een beetje ongelukkig zie ik nu. Dus 1 x prp en 3x shockwaven. Ja ik kon na 6 weken weer opbouwen en in 3 maanden liep hij weer Z2 dressuur.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+4!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-23 20:47

Janneke2 schreef:
Deeks93 schreef:

Afdeling nare verhalen: één van mijn stalgenootjes had ook deze blessure en die zat veel lager, en ondanks een batterij aan prp en wat al niet is het dier na driekwart jaar ingeslapen.
Misschien zei de DA om die reden meteen tegen mij dat de blessure op een gunstige plek zat.
Citaat:

Flesje essentiële olie van Rozemarijn bij de drogist (de vakman in het stadje), drie druppels in een flesje met 10 ml saffloerolie (of zonnebloem, kokos, etc).
Één van de deugden van rozemarijn is het tegengaan van 'naar' littekenweefsel.
Na een wond/blessure krijg je per definitie littekenweefsel ipv het oorspronkelijke spul.
Bij een pees geldt dat bij een goede, sterke pees de vezels in dezelfde richting liggen - littekenweefsel is in eerste instantie haastwerk met vezels die 'kriskras' liggen (microscopisch niveau) en als het tegenzit te voelen als min of meer hardere, dikkere en daarmee zwakkere stukken. (De zwakste plekken direct naast de dikkere.)
Op de scan was het litteken op een goede dag niet meer waar te nemen!

Oh dat is wel een nare verhalen afdeling ja! Laten we hopen dat het niet zover komt.
Is door het gebruik van die olie dan ook de kans op terugval kleiner?

@lianne125; dat is een lekker positief verhaal!!! Scholckwave bij de dierenarts of elders?
En die van jou had het op dezelfde plek?

@hwn; is het nog weer helemaal goed gekomen met de pees? Wat een ongeluk voor 1 paard zeg…

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:53

Wij zijn ook al even bezig met een tussenpeesblessure. Hier zit hij hoog, bij de aansluiting naar de sprong. Ook zij liep af en aan wat onregelmatig.
We hebben bij de diagnose een ronde ACP injecties gedaan. Daarna 7 weken 20 min stappen, helaas nog steeds niet zuiver bij controle. Nogmaals 6 weken stappen. Daarna rustig draf opbouwen, rechtdoor en rechtsom op de volte zuiver. Linksom nog steeds niet helemaal. Begonnen met magneet therapie, controle na 10 weken was goed. Verder opbouwen en daar zijn we nu.
Bij mij zei de DA dat het echt een rotblessure is, vooral aan een achterbeen en dat deze erg langzaam genezen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:56

De shockwave behandeling is de 1e keer op de kliniek gedaan gelijk met de prp injectie. De 2 x er na zijn bij ons op stal door de zelfde arts gedaan. Paard had inderdaad op dezelfde plek een blessure. Schijnt veel voor te komen. En mijnes was echt katskreupel. Wij hadden hem overigens niet los staan in die periode maar 2 x daags in de molen. En dan nog een keer aan de hand stappen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:01

De mijne heeft zelfs helemaal niet onregelmatig gelopen en genas heel snel, maar alsnog duurde het zo'n 6 maanden vanaf ontdekken tot oude niveau. Juist om niet te snel te gaan. Ook al was het een lichte blessure maar.
Dat was ook wat ik bedoelde met therapien en behandelingen versnellen het traject niet want eigenlijk moet je daar gewoon altijd rekening mee houden.
Littekenweefsel krijg je trouwens altijd, je wilt alleen dat het soepel wordt ipv stug, vandaar dus dat je wel wilt opbouwen maar op het tempo wat de pees aangeeft. Met dat littekenweefsel vult de pees zichzelf weer op, iets geven of smeren tegen littekenweefsel is dan juist niet handig.

Doordat ze niet onregelmatig liep en sowieso veel paarden maar of korte tijd of heel licht onregelmatig zijn is het gevaar juist dat het veel te lang al sluimert of juist weer kapot gaat als ze gaan opbouwen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-09-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:02

Deeks93 schreef:
Is door het gebruik van die olie dan ook de kans op terugval kleiner?

... dat was wel mijn doel: graag 'goed' littekenweefsel, dat zo veel mogelijk lijkt op het oorspronkelijke spul.

*knock on wood*
Tot nu toe met succes...!

[o]

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:03

Daar hoef je niet voor te smeren met een olie... De manier van opbouwen en belasting zorgt daarvoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:05

PRP heeft echt wisselende resultaten. Laser will do the trick.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:05

@MWM:.... het staat al in de bijbel: 'Doe het één en laat het andere niet na.'

(En ik deed drie dingen, kun je nagaan. Mijn doel was in eerste instantie kijken of het zonder dure therapieën opknapte.)

[o]

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:55

Smeren met Dolobene gel (via internet te bestellen in buitenland of via kliniek Heesch)
High power Laser therapie (maar kies wel voor een lasertherapeut met bevoegdheden en een goede laser, bij voorkeur een MLS laser)
Blijven bewegen en zeer rustig opbouwen (begin met weken stap recht uit op harde en/of zeer goede vlakke bakbodem)
Na bewegen koelen (ice vibes zijn top)

Op de kliniek: inspuiten bij zichtbare beschadiging op echo, shockwave

Ik kom in mijn werk deze blessure regelmatig tegen. In voorbenen is de prognose goed te noemen, in achterbenen ben ik wat gereserveerder. Het is een blessure waar je in de opbouwfase af en toe wat terugval zult hebben…geen paniek, stapje terug doen en weer ondersteunen met laser/dolobene gel etc.

En daarnaast……..heel veel geduld.
Het vervelende van een tussenpeesblessure is dat een minimale blessure al flink pijnlijk kan zijn

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:08

BoktVerlaten schreef:
Smeren met Dolobene gel (via internet te bestellen in buitenland of via kliniek Heesch)
High power Laser therapie (maar kies wel voor een lasertherapeut met bevoegdheden en een goede laser, bij voorkeur een MLS laser)
Blijven bewegen en zeer rustig opbouwen (begin met weken stap recht uit op harde en/of zeer goede vlakke bakbodem)
Na bewegen koelen (ice vibes zijn top)

Op de kliniek: inspuiten bij zichtbare beschadiging op echo, shockwave

Ik kom in mijn werk deze blessure regelmatig tegen. In voorbenen is de prognose goed te noemen, in achterbenen ben ik wat gereserveerder. Het is een blessure waar je in de opbouwfase af en toe wat terugval zult hebben…geen paniek, stapje terug doen en weer ondersteunen met laser/dolobene gel etc.

En daarnaast……..heel veel geduld.
Het vervelende van een tussenpeesblessure is dat een minimale blessure al flink pijnlijk kan zijn

Ik zou een laser met voldoende vermogen adviseren;-)

Heel veel geduld hoeft ook niet. Een laser die voldoende vermogen heeft laat dit met een goede fysio of dierenarts (en dus geen lasertherapeut want die bestaan niet) in 6-10 weken herstellen ipv 6 maanden zoals sommige laseraanbieders. Dan kun je hem net zo goed in de wei zetten.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:33

[/quote]
Ik zou een laser met voldoende vermogen adviseren;-)

Heel veel geduld hoeft ook niet. Een laser die voldoende vermogen heeft laat dit met een goede fysio of dierenarts (en dus geen lasertherapeut want die bestaan niet) in 6-10 weken herstellen ipv 6 maanden zoals sommige laseraanbieders. Dan kun je hem net zo goed in de wei zetten.[/quote]

Correct, een laser therapeut is altijd een fysio of iemand met diergeneeskundige achtergrond. Er is inderdaad niemand anders die een high power mag gebruiken vandaar mijn toevoeging dat iemand bevoegd/bekwaam moet zijn.
Daarnaast is High Power per definitie met voldoende vermogen, iemand die bekwaam is zal ook een goede laser hebben. Helaas zijn er ook minder veilige lasers op de markt maar ook mensen die hem gebruiken die niet bevoegd zijn.
6-10 weken herstel beloven met een laser zou ik niet snel doen, dat is namelijk heel erg afhankelijk van de blessure en de omstandigheden. Natuurlijk is 6 maanden lang laseren ook onzin. Maar een vervelende blessure heeft echt wel wat tijd nodig. Laser is een mooie ondersteuning, geen toverstokje

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 00:17

BoktVerlaten schreef:
Correct, een laser therapeut is altijd een fysio of iemand met diergeneeskundige achtergrond. Er is inderdaad niemand anders die een high power mag gebruiken vandaar mijn toevoeging dat iemand bevoegd/bekwaam moet zijn.
Daarnaast is High Power per definitie met voldoende vermogen, iemand die bekwaam is zal ook een goede laser hebben. Helaas zijn er ook minder veilige lasers op de markt maar ook mensen die hem gebruiken die niet bevoegd zijn.
6-10 weken herstel beloven met een laser zou ik niet snel doen, dat is namelijk heel erg afhankelijk van de blessure en de omstandigheden. Natuurlijk is 6 maanden lang laseren ook onzin. Maar een vervelende blessure heeft echt wel wat tijd nodig. Laser is een mooie ondersteuning, geen toverstokje

De FDA in Amerika heeft recentelijk gesteld dat als er voor een bepaalde aandoening een laserbehandeling is, deze als eerste moet worden aangeboden. Dus toverstokje nee maar ook niet, zoals hier veel gebeurd, als laatste redmiddel.