weide astma?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delist

weide astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 09:48

Sinds enkele weken is 1 van onze pony licht aan het hoesten, zowel bij inspanning als op de wei. DA erbij gehad en deze heeft een kuur van ventipulmin en een ander medicijn voorgeschreven. klachten verminderden op een wat licht hoest bij inspaning. Nu sinds een week gestopt met medicijnen en de klachten lijken weer terug te komen. Normaal staan onze pony's overdag in de wei en 's nachts op (buiten) stal, maar ze staan sinds enkele maanden 24/7 op de wei met inloopstal. vaak wordt geadviseerd om deze zoveel mogelijk buiten te houden, alleen (misschien toeval) zijn bij ons de problemen toen begonnen. Onze wei is dit voorjaar opnieuw ingezaaid en er staat volop gras in.

Zou dit een vorm van weide astma kunnen zijn? vorig jaar op de schrale wei nergens last van gehad.
zou het beter zijn om (tegen de adviezen die normaal gegeven worden) de pony's in de nacht weer op stal te zetten?

op 1 of andere manier heb ik het gevoel dat het iets met de wei te maken heeft.
pony's staan op vlas, en krijgen kwalitatief goed ruwvoer.

Wie heeft er advies?

rien10

Re: weide astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:54

Weet je zeker dat het astma is? Zijn allergieën uitgesloten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:56

Mijn paard heeft pollen allergie. Hooikoorts dus.
Deze uitte dat heel groot van de ene op de andere dag.
Haar lippen waren gezwollen, ze had continue jeuk aan haar neus. En daar druppelde ook het heldere vocht uit.
Haar mond deed pijn want als ze wilde eten schudde ze heftig met haar hoofd.
En vervolgens sloot ze zich helemaal af. Blik op oneindig, oren opzij en hals horizontaal hangend.

Dit was als ze een paar uur buiten had gestaan. Zette ik haar binnen dan zag je het minderen en kon ze ook weer eten.

Dierenarts heeft met de bloedtest de allergie bevestigd.
Maar kon er verder weinig mee.
Ik ben gelukkig in contact gekomen met een klassiek homeopaat.
En zo kon ik haar al best snel weer van 8-16.00 buiten hebben. Later nog weer langer.
Nu gaan ze rond 20.00 naar binnen. Misschien kan langer, maar dan vind ik het mooi geweest.
Ja heb wel eens gedacht kan 24/7? Ik denk ondertussen wel, maar met ook dat wolven gedoe denk ik nu. Ze zijn dit nu gewend, dus ik laat het maar zo.

Dus misschien is het bij jou paard ook wel een lichte pollen allergie?

delist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 10:08

DA is pas 1 keer geweest, deze gaf aan dat het zeker geen infectie van een virus of bacterie was, maar meer allergische klachten. Heb net de DA gebeld voor een vervolg afspraak. Ik heb toch sterk het gevoel dat het met de wei te maken heeft, er staat volop gras in, en ze staan dus elke keer op een stuk wat voor de eerste keer begraasd wordt. Toen onze wei ingezaaid werd, hebben ze tijdelijk bij onze buurman gestaan, ook op een verse wei, alleen toen nog 's nachts op stal en dat gaf geen problemen. Pony reageerde vrij heftig op vorige medicijnen (erg zweten, en hyper actief), dus ik ben er geen voorstander van om gelijk weer andere medicijnen erin te stoppen. Kan een allergie getest worden via een bloedmonster of is het dan gelijk een longspoeling?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:26

Via bloed.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:31

Ik heb ook een paard met hooikoorts gehad. Al wel heel wat jaren geleden dus er waren toen minder mogelijkheden tot onderzoek en medicatie.

Voor haar was het voorjaar en het grasseizoen heel zwaar. Een buitenstal was voor haar geen optie. In de zomer reden we in de binnenbak, veel op stal en soms na een half uurtje op de wei al weer naar binnen omdat ze het te benauwd kreeg. Op zaagsel, luzerne en geweekt grasbix want hooi en stro gaf klachten. Daarnaast kreeg ze het grootste deel van het jaar ventipulmin/prednison. Destijds was dat makkelijker, ik kreeg een grote pot mee en kon zelf doseren. Ik keek hoe haar ademhaling was en gaf dan net zoveel als ik dacht dat ze nodig had. In de winter kon ik het meestal af met HMP, een kruidenmiddel tegen hoesten.

Ze heeft een paar keer een astmatische aanval gehad, dat was echt heel naar om te zien. Dan kreeg ze een injectie van de dierenarts.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:13

Waarom zet je je paarden niet gewoon een maandje 's nachts op stal? Is het hoesten dan over, dan heb je toch je oorzaak én je oplossing?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:55

Mijn paard heeft pollenallergie, maar dat uit zich vooral in het voorjaar en de zomer. Najaar en winter gaat ze beter. Ik vind het geen typisch seizoen voor pollen/weide astma eerlijk gezegd...

delist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 08:41

we hebben ze nu inderdaad 's nachts weer op stal staan, tevens krijgt ze nu pulmitranq van sensipharm op aanraden van de osteopaat, klachten worden nu minder, bijna geen hoest meer en het snotteren word elke dag minder.
fingers crossed

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:20

Ons paard is jaren geleden gediagnosticeerd op "summer pasture asthma" ofwel "weideastma" dus. Als een paard allergisch is voor gras/ bepaalde grassoorten wordt er deze naam aan gegeven. Die allergie kan van voorjaar tot laat najaar duren.............Het is dus eigenlijk een soort hooikoorts maar omdat een paard niet kan niezen uit het zich door hoesten, snotneus en benauwdheid. https://aaep.org/horsehealth/managing-s ... mid%20fall.
Je kan laten testen op allergie bij verschillende klinieken en da's ( zowel regulier als alternatief) en in sommige gevallen krijg je dan een kuur om te desensibiliseren op het allergeen.
Ventipulmin werkt eventjes maar geeft geen oplossing, is ook alleen maar een symptoombestrijder.

Jammer genoeg kan het na verloop van tijd wel omslaan en kan een paard dus ook allergisch worden voor hooi, of beter voor de schimmels en zaden in hooi ( zoals ons paard).

Pulmitranq heb ik meer goede verhalen over gehoord maar bij ons paard hielp het jammer genoeg nauwelijks. Hij is met pensioen ( bijna 23) en het gaat redelijk.