Rare bult been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Rare bult been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 19:08

Paard heeft een vreemde bult. Het is een redelijk harde zak vocht, wel beweegbaar in hand.
Weet iemand hiervan de naam in het Nederlands en/of Engels? In Duits werd het een ganglion genoemd maar weet niet of dit gelijk staat aan een gal?
Dierenarts is ermee bezig maar wil zelf ook even wat info opzoeken.

Zie foto
Afbeelding

Hoor het graag!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:45

Ja een van mijn paarden heeft een cyste op de kogel ook ongeveer die plek als bij jou paard.Hard als bot maar de veearts liet zien dat hij kan bewegen als je het been op tilt.
Als je paard niet kreupel loopt doet de dierenarts er het liefste niks aan zei hij.Soms is de bult groot en soms een stuk kleiner .Mede afhankelijk van de hoeveelheid beweging en de zwaarte van de ondergrond waarop m’n paard staat.
Hij is er nooit kreupel op geweest gelukkig.In het Engels was de benaming fetlock syndroom meen ik me te herinneren.(Maar dat kan ook iets anders zijn).
Het is een soort cyste als bij een mens met carpaal tunnelsyndroom bij mijn paard. Dat heet bij een mens een ganglion .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:29

die gal zie ik op het linkerachterbeen zitten op je foto :j
ik vind dit wel een hele rare dikke bult?

een cyste is wel heel wat anders dan een ganglion.

ik zou bij dit paard deze bult wel verder na laten kijken.
wat heeft de veearts er nu van gezegd?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:07

Een ganglion is een slijm cyste.Er zijn veel soorten cystes ook bot cystes enzovoort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:15

oh oke, ja ik heb een cyste gehad en een ganglion.
maar de arts die mij brhandelde zei dat het totaal verschillend was?

daarom in dit geval het goed laten uitzoeken denk ik wat het is en of het kwaad kan

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:24

Mijn paard heeft het al zes jaar zonder problemen ik ben alleen wat voorzichtiger in zwaar zand en korte wendingen omdat daar toch een bult in de weg zit al vergeet ik soms zelfs dat hij er zit.In de wintermaanden als ze meer op stal staan is de cyste soms bijna niet terug te vinden als je niet weet dat hij er zit.
Ik weet niet of jou paard hetzelfde heeft natuurlijk wil je alleen gerust stellen.Die gal doet me ook vermoeden dat je misschien (in het verleden ?) in wat zwaardere bodem heb gewerkt of dat je weiland soms wat zuigend is ? Maar dat is gewoon een losse gedachte hoor .

Karlijnxxx

Re: Rare bult been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 23:04

Slijm cyste ~ Ganglion kan ik idd in medische info vinden voor mensen. Bij paarden lijkt info wat summier? Alsof het niet veel voorkomt. Als iemand nog een andere benaming weet hoor ik het graag.

Aannames over bodem, oorzaak, etc hoef je niet te doen. Ik vraag ook enkel naar het voorbeen en niet naar het achterbeen. Zoals gezegd is dierenarts ermee bezig, maar vanwege taal is het wel fijn om ook in Nederlands te weten wat ze bedoelen met ganglion.

Absolem

Re: Rare bult been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:28

Heeft ie er een biopt van genomen ?